Overheidsorganisatie | Gemeente Wijdemeren |
---|---|
Officiële naam regeling | Werktijdenregeling |
Citeertitel | 3e wijziging |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | personeel en organisatie |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Geen
Datum inwerking- treding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerking- treding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2014 | 01-01-2014 | art. 4,7 | 27-01-2014 Onbekend | . | |
01-01-2014 | 01-01-2014 | art. 4,7 | 27-01-2014 Onbekend | . | |
01-01-2014 | 30-01-2015 | art. 4,7 | 27-01-2014 Onbekend | . | |
14-12-2012 | 01-01-2014 | Onbekend | 14-12-2012 Onbekend |
De werktijd van de ambtenaar bedraagt voor voltijdwerkers gemiddeld per kalenderjaar 36 uren per week of, bij deeltijdwerkers, zoveel korter als is overeengekomen.
Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald, gelden voor het ambtelijk personeel van de gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de buitendienst van maandag tot en met vrijdag de volgende werktijden:
Werktijd: | 07:30 – 12:30 uur |
Pauze: | 12:30 – 13:00 uur |
Werktijd: | 13:00 – 16:00 uur |
waarbij gedurende de werktijd tussen 07:30 uur en 12:30 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (gezamenlijk op locatie gemeentewerf) en gedurende de werktijd tussen 13:00 uur en 16:00 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (op de werkplek). De te veel gewerkte tijd wordt gezien als het opbouwen van compensatieverlof.
Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald, gelden voor het ambtelijk personeel van de gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de buitendienst de volgende afwijkende werktijden indien de buitentemperatuur volgens de weersverwachtingen van het KNMI -tijdens het NOS-journaal van 20:00 uur op de dag tevoren- voorspeld wordt op 28 graden Celcius of meer:
Werktijd: | 06:00 – 09:30 uur |
Pauze: | 09:30 – 10:00 uur |
Werktijd: | 10:00 – 13:15 uur |
waarbij gedurende de werktijd tussen 06:00 uur en 09:30 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (gezamenlijk op locatie gemeentewerf) en gedurende de werktijd tussen 10:00 uur en 13:15 uur 15 minuten koffiepauze wordt genoten in de tijd van de werkgever (op de werkplek). De te weinig gewerkte tijd wordt gezien als het opnemen van compensatieverlof.
Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald gelden voor het ambtelijk personeel van de gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de binnendienst voor de overeengekomen werkdagen van maandag tot en met vrijdag de volgende variabele werktijden:
Begin werktijd: | 07:00 – 09:00 uur |
Servicetijd: | 09:00 – 12:00 uur |
Lunchtijd: | 12:00 – 13:30 uur |
Servicetijd: | 13:30 – 16:00 uur |
Einde werktijd: | 16:00 – 22:00 uur |
Voor zover bij of krachtens wettelijk voorschrift niet anders is bepaald geldt voor het ambtelijk personeel van de gemeente Wijdemeren dat werkzaam is in de binnendienst geen tropenrooster. Aanpassing van de reguliere werktijden in het kader van een tropenrooster kan gedurende een bepaalde periode door de gemeentesecretaris namens burgemeester en wethouders worden bepaald. Voor de ambtenaar in de binnendienst is deelname aan het tropenrooster dan facultatief.
Voor het ambtelijk personeel dat werkzaam is in de binnendienst gelden servicetijden van maandag tot en met vrijdag van 09.00 tot 17.00 uur. In verband met de avondopenstelling op maandag is voor het cluster Burgerzaken een uitzondering gemaakt met als eindtijd 19.00 uur.
Voor het ambtelijk personeel dat werkzaam is in de binnendienst geldt dat de werkzaamheden niet vroeger beginnen dan 07.00 uur en niet later eindigen dan 22.00 uur met de aanvullende regel dat alleen in van te voren bekend zijnde avondvergaderingen tot 22.00 uur kan worden gewerkt.
De lunchpauze kan variabel worden opgenomen tussen 12.00 - 13.30 uur en bedraagt minimaal een half uur.
De ambtenaar is -conform nadere instructies- verplicht zijn werktijden persoonlijk te registreren met behulp van de daarvoor van gemeentewege beschikbaar gestelde registratiekaart of van gemeentewege geplaatste tijdregistratiesysteem.
In een regeling ‘verlof- en compensatieverlofregeling’ worden nadere regels en instructies opgenomen voor het opbouwen en opnemen van compensatieverlof gedurende een kalenderjaar.
De afdelingshoofden dragen er zorg voor dat de afdelingen van maandag tot en met vrijdag een verantwoorde bezetting hebben, gekoppeld aan de openingstijden en de tijden waarop de afdeling bereikbaar dient te zijn, te weten van 08:30 uur tot 12:30 uur en van 13:30 uur tot 16:30 uur. Dit betekent derhalve ook dat een medewerker verplicht kan worden om buiten de servicetijden aanwezig te zijn.
Het aantal uren afwezigheid -in geval van een bezoek aan arts/ tandarts/ specialist/ fysiotherapeut/ arbodienst/ e.d. en in geval van een afwezigheid wegens dienstreis- wordt bepaald door het aantal uren dat een medewerker geacht werd aanwezig te zijn, waarbij wordt uitgegaan van fictieve werktijden van maandag tot en met vrijdag van 08:30 - 12:30 en 13:00 - 17:00 uur.
De ambtenaar is -conform nadere instructies- verplicht van alle hem of haar betreffende afwezigheidssituaties en bijzondere voorvallen aangaande de tijdregistratie, aantekening te houden.
Van overwerkuren is sprake indien van tevoren namens burgemeester en wethouders door de gemeentesecretaris, op advies van het afdelingshoofd, opdracht daartoe is verstrekt en de daaraan verbonden werktijd buiten de uiterste begin- of eindtijd valt, dan wel het maximale aantal uren per dag is overschreden, zulks met inachtneming van hetgeen hierover is bepaald in de van kracht zijnde Gemeentelijke Arbeidsvoorwaardenregeling.
In overleg kan door het afdelingshoofd toestemming worden verleend aan medewerkers en door de gemeentesecretaris aan de afdelingshoofden voor het thuis verrichten van werkzaamheden in het belang van de organisatie. Het aantal thuis gewerkte uren wordt na akkoord van het afdelingshoofd respectievelijk de gemeentesecretaris achteraf gecorrigeerd in het tijdregistratiesysteem.
De gemeentesecretaris is bevoegd namens burgemeester en wethouders nadere aanwijzingen te geven voor een goede uitvoering en een goede controle op de uitvoering van de regeling.
Deze regeling treedt (met terugwerkende kracht) in werking met ingang van 1 januari 2003.De 1e wijziging treedt in werking met ingang van 1 mei 2011. De 2e wijziging treedt in werking met ingang van 1 januari 2012.
De grondslag voor deze regeling ligt in artikel 4:2 CAR.