Organisatie | Raalte |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de heffing en invordering van afvalstoffenheffing 2013 |
Citeertitel | Verordening afvalstoffenheffing 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-12-2012 | 01-01-2014 | nieuwe regeling | 12-11-2012 Weekblad voor Salland, 12-12-2012 | 443 |
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder „gebruik maken‟: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.
Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit
De afvalstoffenheffing bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van gebruik maken van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.
Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief
De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.
Met betrekking tot de belasting die per jaar wordt geheven is het belastingjaar gelijk aan het kalenderjaar.
Artikel 7 Ontstaan van de belastingschuld en heffing naar tijdsgelang
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.
Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als bedoeld in hoofdstuk 1.1 van de tarieventabel als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven. De aanspraak op ontheffing bestaat niet, indien het bedrag van de ontheffing minder dan € 2,-- bedraagt.
Artikel 8 Termijnen van betaling
In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, in geval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen, of als het aanslagbiljet maar één aanslag bevat het bedrag daarvan meer is dan € 45,-- en minder is dan € 5.000,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische betalingsincasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in zoveel gelijke termijnen als er na de maand van de dagtekening van het aanslagbiljet nog maanden in het kalenderjaar waarin de aanslagen worden opgelegd overblijven, met dien verstande dat het aantal termijnen tenminste drie en ten hoogste tien bedraagt. De eerste termijn vervalt één maand na de dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.
De belasting bedoeld in hoofdstuk 1.4 van de tarieventabel, welke bij wege van gedagtekende kennisgeving wordt geheven moet worden betaald:
a. ingeval van uitreiking van de kennisgeving: op het tijdstip van de uitreiking;
b. ingeval van toezending van de kennisgeving: binnen 30 dagen na dagtekening.
Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders
Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de forensenbelasting.
Aldus besloten in de openbare vergadering van 12 november 2012.
de griffier, de voorzitter,
drs. J.B. Zijlstra P.A. Zoon
Behorende bij de "Verordening afvalstoffenheffing 2013".
De bedragen genoemd in deze tabel zijn inclusief omzetbelasting indien deze verschuldigd is.
Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing
1.1 Maatstaf jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing.
1.1.1 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar € 50,00
1.1.2 Indien het vuilaanbod niet overeenkomstig 1.2. en 1.3 individueel wordt geregistreerd, danwel indien op andere wijze dan via mini-containers of verzamelcontainers restafval en/of G.F.T. afval ter inzameling aan de inzameldienst wordt aangeboden bedraagt, ongeacht het werkelijke vuilaanbod en de wijze van huisvuil inzameling de belasting per perceel per belastingjaar 120,00
1.2 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing voor de lediging van mini-containers en afvalbakken.
Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting per lediging van:
1.2.1 een container van 240 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen € 9,21
1.2.2 een container van 140 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen € 5,63
1.2.3 een container van 40 liter, bestemd voor de overige huishoudelijke afvalstoffen € 2,10
1.2.4 een container van 240 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval € 2,40
1.2.5 een container van 140 liter, bestemd voor groente-, fruit- en tuinafval € 1,40
1.2.6 een container van 80 liter, bestemd voor groente-, fruit en tuinafval € 0,80
1.2.7 een container van 40 liter, bestemd voor groente-, fruit en tuinafval € 0,40
1.3 Maatstaven en tarieven afvalstoffenheffing bij het gebruik van verzamelcontainers.
Onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1.1 bedraagt de belasting per aanbieding van:
1.3.1 Overige huishoudelijke afvalstoffen, per aanbieding van maximaal 40 liter € 1,11
1.4.1. Indien de belastingplichtige wil wisselen van containervolume, dan bedragen de kosten voor de omwisseling door ROVA van een of twee containers, per keer € 44,10
Indien de containers door belanghebbende zelf worden afgehaald €14,30
1.4.2 Indien een nieuw ingezetene van de gemeente als belastingplichtige wordt aangemerkt, kan hij gedurende een periode van zes maanden nadat de belasting-plicht is ontstaan, kosteloos een maal van container volume wisselen.
1.4.3 Indien een belastingplichtige van de gemeente, binnen de gemeente verhuist, kan hij gedurende een periode van zes maanden nadat de verhuizing feitelijk heeft plaatsgevonden kosteloos een maal van containervolume wisselen.
1.4.4 Onverminderd het bepaalde in 1.1 t/m 1.3 bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van grof huishoudelijk afval bij een hoeveelheid van
- meer dan 1 m3 doch minder dan 2 m3 € 33,89
- meer dan 2 m3 doch minder dan 3 m3 € 45,70
1.4.5 Onverminderd het bepaalde in 1.1 t/m 1.3 bedraagt de belasting voor het op aanvraag inzamelen van grof tuinafval bij een hoeveelheid van
- meer dan 1 m3 doch minder dan 2 m3 € 25,16
- meer dan 2 m3 doch minder dan 3 m3 € 35,94
Behoort bij raadsbesluit van 12 november 2012 vaststelling van de Tarieventabel 2013 behorende bij de "Verordening afvalstoffenheffing 2013".