Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Midden-Delfland

Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Midden-Delfland

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieMidden-Delfland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de rekenkamercommissie gemeente Midden-Delfland
CiteertitelVerordening rekenkamercommissie gemeente Midden-Delfland
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 81

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-03-200618-07-2016Nieuwe regeling

21-02-2006

Gemeenteblad, 2006, 01

2006-02-09

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Midden-Delfland

De raad van de gemeente Midden-Delfland;

Gelezen het voorstel namens het Seniorenconvent d.d. 15 februari 2006, nr. 2006-02-09;

Gelet op artikel 81o van de Gemeentewet;

 

BESLUIT:

Vast te stellen de Verordening op de rekenkamercommissie gemeente Midden-Delfland

Paragraaf 1, Begripsbepalingen
Artikel 1 Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • A.

    Rekenkamercommissie: de commissie die is ingesteld bij besluit van de gemeenteraad en die ten doel heeft om door middel van beleidsevaluaties en doelmatigheidsonderzoeken een bijdrage te leveren aan de doeltreffendheid van het beoogde beleid, alsmede de doelmatige voorbereiding en uitvoering daarvan;

  • B.

    Doelmatigheid of efficiëntie: het streven om met een zo beperkt mogelijke inzet van de beschikbare middelen het gewenste resultaat te bereiken;

  • C.

    Doeltreffendheid of effectiviteit: de mate waarin een organisatie erin slaagt met de geleverde prestaties de gestelde doelen of de gewenste maatschappelijke effecten te bereiken;

  • D.

    Rechtmatigheid: de mate waarin het gemeentelijk beleid voldoet aan de wettelijke kaders en regelgeving;

  • E.

    Lid: een lid van de rekenkamercommissie die op basis van artikel 3, eerste lid door de gemeenteraad van buiten de kring van zijn leden is benoemd.

Paragraaf 2, De taak, samenstelling en het lidmaatschap van de rekenkamercommissie
Artikel 2 Taak van de rekenkamercommissie
  • 1.

    Er is een gemeentelijke rekenkamercommissie.

  • 2.

    De rekenkamercommissie voert onderzoek uit naar de (maatschappelijke) effecten van het gemeentelijk beleid en naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van het gemeentelijk beleid, van het gemeentelijk beheer en van de gemeentelijke organisatie, naar de rechtmatigheid van het gemeentelijk beheer, alsmede naar de doelmatigheid en doeltreffendheid van instellingen waarvan de activiteiten geheel of in belangrijke mate door de gemeente worden bekostigd.

Artikel 3 Samenstelling rekenkamercommissie
  • 1.

    De rekenkamercommissie bestaat uit drie leden, die door de gemeenteraad van buiten de kring van zijn leden worden in eerste instantie benoemd voor een periode van drie jaar.

  • 2.

    De leden van de rekenkamercommissie zijn herbenoembaar.

  • 3.

    De leden zoals bedoeld in het eerste lid leggen, alvorens zij hun functie uitoefenen, in een vergadering van de gemeenteraad de eed (verklaring en belofte) af:

“Ik zweer (verklaar) dat ik, om tot lid van de Rekenkamercommissie benoemd te worden, rechtstreeks noch middellijk, onder welke naam of welk voorwendsel ook, enige gunst heb gegeven of beloofd.

Ik zweer (verklaar en beloof) dat ik, om iets in dit ambt te doen of te laten, rechtstreeks noch middellijk enig geschenk of belofte heb aangenomen of zal aannemen.

Ik zweer (beloof) dat ik getrouw zal zijn aan de Grondwet, dat ik de wetten zal nakomen en dat ik mijn plichten als lid van de Rekenkamercommissie naar eer en geweten zal vervullen.

Zo waarlijk helpe mij God Almachtig! (Dat verklaar en beloof ik!)”

  • 4.

    De gemeenteraad wijst één van de leden van de rekenkamercommissie als voorzitter aan.

  • 5.

    De voorzitter van de rekenkamercommissie draagt zorg voor het tijdig en periodiek bijeenroepen van de vergaderingen van de rekenkamercommissie, het leiden van de vergaderingen, het bewaken van de uitvoering van de onderzoeksopzet en de werkwijze en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming. Hij voert hierover regelmatig overleg met medewerkers.

Artikel 4 Besluitvorming in de rekenkamercommissie
  • 1.

    In vergaderingen van de rekenkamercommissie wordt besloten bij meerderheid van stemmen, waarbij ieder lid één stem heeft.

  • 2.

    Besluiten kunnen alleen worden genomen als ten minste twee leden ter vergadering aanwezig zijn.

Artikel 5 Einde van het lidmaatschap
  • 1.

    Het lidmaatschap van een lid van de rekenkamercommissie eindigt:

    • 1.

      op eigen verzoek;

    • 2.

      Bij aanvaarding van een functie die onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamercommissie;

    • 3.

      indien het lid van de rekenkamercommissie bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld;

    • 4.

      indien de gemeenteraad van oordeel is dat het lid niet langer geschikt is de functie van lid van de rekenkamercommissie naar behoren te vervullen;

  • 2.

    Een lid van de rekenkamercommissie kan door de gemeenteraad worden ontslagen wanneer zij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid niet in staat is zijn functie naar behoren te vervullen.

Artikel 6 Verboden handelingen
  • 1.

    Het is de leden van de rekenkamercommissie verboden de handelingen te verrichten als bedoeld in artikel 15 van de Gemeentewet. De gemeenteraad kan, gehoord de rekenkamercommissie, een lid van de rekenkamercommissie dat heeft gehandeld in strijd met dit verbod van zijn functie ontslaan.

  • 2.

    Leden van de rekenkamercommissie overleggen aan de gemeenteraad halfjaarlijks een lijst met daarin opgenomen de nevenfunctie die zij op dat moment vervullen.

Artikel 7 Vergoeding van de werkzaamheden van de leden
  • 1.

    De leden van de rekenkamercommissie ontvangen een maandelijkse vergoeding voor hun werkzaamheden.

  • 2.

    De vergoedingen als bedoeld in het eerste lid komen ten laste van het budget van de rekenkamercommissie als bedoeld in artikel 12.

Paragraaf 3, De werkwijze van de rekenkamercommissie
Artikel 8 Reglement van orde

De rekenkamercommissie stelt een reglement van orde voor haar vergaderingen en andere werkzaamheden vast. Zij zendt het reglement na de vaststelling onverwijld ter kennisgeving naar de gemeenteraad.

Artikel 9 Onderwerpen voor onderzoek en beslissing tot uitvoeren van onderzoek
  • 1.

    De rekenkamercommissie kiest de onderwerpen voor haar onderzoek, formuleert de probleemstelling en de onderzoeksvragen en stelt de onderzoeksopzet vast. Hiertoe legt de rekenkamercommissie in een onderzoeksprotocol vast volgens welke methodiek de rekenkamercommissie onderzoeken uitvoert; het onderzoeksprotocol wordt ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.

  • 2.

    De gemeenteraad kan de rekenkamercommissie een gemotiveerd verzoek doen tot het instellen van een rekenkameronderzoek. De rekenkamercommissie bericht de gemeenteraad binnen één maand in hoeverre aan dat verzoek wordt voldaan. Indien de rekenkamercommissie niet aan het verzoek van de gemeenteraad voldoet, zal zij daarvoor goede gronden aanvoeren.

  • 3.

    De onderwerpen van onderzoek worden jaarlijks voor 1 oktober als onderzoeksprogramma ter kennisgeving aan de gemeenteraad voorgelegd.

Artikel 10 Uitvoering van het onderzoek en rapportage
  • 1.

    De rekenkamercommissie is belast met en verantwoordelijk voor de uitvoering van het onderzoek volgens de door haar vastgestelde onderzoeksopzet.

  • 2.

    De rekenkamercommissie beoordeelt of het wenselijk is de gemeenteraad tussentijds te informeren.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is bevoegd van alle leden van het gemeentebestuur en van alle ambtenaren mondelinge en schriftelijke informatie in te winnen die zij nodig acht voor de uitvoering van het onderzoek. De rekenkamercommissie kan de bevoegdheid tot het inwinnen van informatie mandateren aan de medewerkers die haar bij de uitvoering van haar taak terzijde staan. Alle leden van het gemeentebestuur en alle ambtenaren zijn verplicht de gevraagde informatie binnen de door de rekenkamercommissie gestelde termijn te verstrekken.

  • 4.

    De rekenkamercommissie vergadert in beslotenheid, haar rapporten zijn openbaar. De rekenkamercommissie kan rapporten die aan de gemeenteraad worden voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken. De leden van de rekenkamercommissie en medewerkers die voor de rekenkamercommissie werkzaam zijn, zijn verplicht tot geheimhouding van al wat hen in hun hoedanigheid als lid, respectievelijk medewerker ter ore is gekomen.

  • 5.

    De rekenkamercommissie kan informatiebijeenkomsten beleggen.

  • 6.

    De rekenkamercommissie stelt betrokken ambtenaren in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, hun zienswijze op het onderzoek aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken. Betrokkenen zijn degenen wiens taakuitvoering (mede) voorwerp van onderzoek is of is geweest. De rekenkamercommissie bepaalt wie verder als betrokkenen worden aangemerkt.

  • 7.

    Na hoor en wederhoor van betrokken ambtenaren ten aanzien van het onderzoek zoals bedoeld in lid 6, formuleert de rekenkamercommissie haar conclusies en aanbevelingen in een nota.

  • 8.

    De rekenkamercommissie stelt het gemeentebestuur in de gelegenheid om binnen een door haar te stellen termijn die ten minste twee weken bedraagt, haar zienswijze op het onderzoek en de nota aan de rekenkamercommissie kenbaar te maken.

  • 9.

    Na vaststelling door de rekenkamercommissie wordt de nota met conclusies en aanbevelingen zo spoedig mogelijk aan de gemeenteraad aangeboden. Hierbij worden de reacties van de betrokken ambtenaren en leden van het gemeentebestuur gevoegd.

Paragraaf 4, De ondersteuning van de rekenkamercommissie
Artikel 11 Medewerkers
  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd, ten laste van het budget als bedoeld in artikel 12, (tijdelijk) medewerkers aan te trekken.

  • 2.

    De medewerkers van de rekenkamercommissie verrichten werkzaamheden voor de rekenkamercommissie en zijn ter zake van de werkzaamheden uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.

  • 3.

    Medewerkers kunnen, indien de rekenkamercommissie hen daartoe de bevoegdheid toekent, alle informatie verzamelen die de rekenkamercommissie in het belang van het onderzoek nodig acht; zij hebben een geheimhoudingsplicht met betrekking tot die informatie en zijn alleen verantwoording verschuldigd aan de rekenkamercommissie.

  • 4.

    De rekenkamercommissie is tevens bevoegd ten laste van het budget als bedoeld in artikel 12 externe deskundigen in te schakelen. Het hiervoor in lid 2 gestelde is op de externe deskundigen dienovereenkomstig van toepassing.

Paragraaf 5, De kosten van de rekenkamercommissie
Artikel 12 Budget
  • 1.

    De rekenkamercommissie is bevoegd binnen een aan haar bij de begroting beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken.

  • 2.

    Ten laste van het in het voorgaande lid bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • a)

      De vergoedingen die krachtens artikel 7 zijn toegekend aan de leden van de rekenkamercommissie

    • b)

      onderzoeksmedewerkers;

    • c)

      ambtelijk secretaris

    • d)

      externe deskundigen die mogelijk door de rekenkamercommissie zijn ingeschakeld en

    • e)

      de overige uitgaven die de rekenkamercommissie nodig acht voor de uitvoering van haar taak.

  • 3.

    De rekenkamercommissie is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de gemeenteraad.

  • 4.

    De raadsgriffier treedt op als budgethouder van het budget van de rekenkamercommissie.

Paragraaf 6, Slotbepalingen
Artikel 13 Citeertitel; inwerkingtreding
  • 1.

    Deze verordening kan worden aangehaald als ´Verordening rekenkamercommissie gemeente Midden-Delfland´.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na de dag van bekendmaking.

Aldus besloten in de openbare raadsvergadering van 21 februari 2006.

De griffier, De voorzitter,

A.de Vos, A.J. Rodenburg