Organisatie | Cromstrijen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Interne klachtenregeling gemeente Cromstrijen |
Citeertitel | Interne klachtenregeling gemeente Cromstrijen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
geen
Algemene Wet Bestuursrecht
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-04-2008 | 08-02-2019 | nieuwe regeling | 25-03-2008 Gemeenteblad 2008/4 | 830064 |
HOOFDSTUK 1 BEGRIPS- EN ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
klacht: een uiting van ongenoegen over de wijze waarop een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan, zich in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of een rechtspersoon heeft gedragen;
bestuursorgaan: a. de gemeenteraad;
gedraging: het in een bepaalde aangelegenheid jegens een natuurlijk persoon of rechtspersoon handelen of nalaten te handelen door een bestuursorgaan of een persoon, werkzaam onder de verantwoordelijkheid van een bestuursorgaan.
het registeren van alle bij de gemeente binnengekomen klachten;
het verzenden van de ontvangstbevestiging aan de klager;
het informeren van de klager over de verdere procedure;
de controle op de voortgang van de behandeling van klachten;
HOOFDSTUK 2 BEHANDELING MONDELINGE KLACHT
Mondelinge klachten worden mondeling afgedaan. Bij een mondelinge afdoening van een klacht wordt bij twijfel aan de klager een schriftelijke bevestiging van zijn tevredenheid gevraagd. Wordt de klacht niet tot tevredenheid van klager afgedaan, dan wordt klager op de mogelijkheid gewezen van een schriftelijke klachtbehandeling.
HOOFDSTUK 3 BEHANDELING SCHRIFTELIJKE KLACHT
Een klacht is niet-ontvankelijk indien:
de gedraging deel uitmaakt van de opsporing of vervolging van een strafbaar feit en terzake van dat feit een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van de justitie of een vervolging gaande is, dan wel zo lang terzake van de gedraging een opsporingsonderzoek op bevel van de officier van justitie of een vervolging gaande is;
Van het niet in behandeling nemen van een klacht wordt klager zo spoedig mogelijk doch uiterlijk binnen vier weken na ontvangst van de klacht schriftelijk in kennis gesteld, onder vermelding van de redenen daarvan. Artikel 9:12, tweede lid van de Algemene wet bestuursrecht is van overeenkomstige toepassing.
De klachtbehandelaar maakt een rapport van bevindingen op en zendt dit vergezeld van het advies en eventuele aanbevelingen aan het bestuursorgaan. Het rapport bevat een verslag van het horen.
2. Het bestuursorgaan stelt de klager en degene tegen wie de klacht is gericht binnen zes weken na ontvangst van het klaagschrift schriftelijk en gemotiveerd in kennis van de bevindingen van het onderzoek naar de klacht, de beslissing op de klacht alsmede van de eventuele conclusies die het daaraan verbindt.
In gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het bestuursorgaan waarop de klacht betrekking heeft.
Het bestuursorgaan kan in bijzondere gevallen ten gunste van de klager afwijken van de bepalingen van deze regeling, indien toepassing van de regeling leidt tot onbillijkheden van overwegende aard.
Deze regeling treedt in werking met ingang van de dag na publicatie.
Deze regeling kan worden aangehaald als “Interne klachtenregeling gemeente Cromstrijen”.
Aldus vastgesteld door de raad van de gemeente Cromstrijen
in zijn openbare vergadering van 25 maart 2008,
Aldus vastgesteld door het college van burgemeester
en wethouders op 22 januari 2008,
de secretaris, de burgemeester,