Organisatie | Landgraaf |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2013 |
Citeertitel | Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2013 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 29-11-2012 Landgraaf Aktueel, 12 december 2012 | Onbekend |
De raad der gemeente L a n d g r a a f ;
gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders d.d. 16 oktober 2012;
Gelet op artikel 147, eerste lid, alsmede artikel 149 van de Gemeentewet;
Overwegende dat het wenselijk is een nieuwe verordening vast te stellen naar aanleiding van de nota Evenementenbeleid 2013-2016;
vast te stellen de navolgende Subsidieverordening evenementen gemeente Landgraaf 2013
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder:
evenement: Een bijzondere, openbaar toegankelijke vertoning of gebeurtenis van tijdelijke aard met een eenmalig of terugkerend karakter, die doelbewust is georganiseerd, is gericht op het aantrekken van publiek, bijdraagt aan verbetering van de sociale samenhang of identiteit van de gemeente en die een uitstraling heeft op wijk-, gemeentelijk of regionaal niveau.
Artikel 3 Subsidieverstrekking
Evenementen en buurtevenementen die behoren tot de kernactiviteiten van een vrijwilligersorganisatie die in aanmerking komt voor subsidie op grond van de Subsidieverordening vrijwilligersorganisaties Landgraaf 2013 dan wel de opvolger van deze regeling komen niet in aanmerking voor subsidie op grond van deze verordening.
Onverminderd het bepaalde in artikel 4:35 Awb, kan de subsidie geweigerd worden indien:
Artikel 11 Begrotingsvoorbehoud
Indien de subsidie ten laste komt van een begroting die nog niet door de raad is vastgesteld of goedgekeurd, wordt de subsidie slechts verstrekt onder voorbehoud van goedkeuring door de raad en onder voorwaarde dat de raad voldoende middelen ter beschikking stelt.
Het college is bevoegd tot het verstrekken van voorschotten tot 80% van het in het besluit tot subsidieverlening opgenomen bedrag.
De organisatie die subsidie voor een evenement op grond van deze verordening ontvangt, is verplicht op of in alle tot derden gerichte uitingen met betrekking tot het evenement, waaronder in ieder geval begrepen drukwerk en publicaties, door middel van het actuele logo van de gemeente Landgraaf of een tekstvermelding, aan te geven dat het evenement (mede) tot stand gekomen is dankzij subsidie van de gemeente Landgraaf.
Het college is bevoegd bij de subsidieverlening verplichtingen op te leggen voor zover die verplichtingen betrekking hebben op de wijze waarop het doel waarvoor de subsidie wordt verleend, wordt verwezenlijkt.
Aldus besloten in de openbare vergadering van de raad, gehouden op 29 november 2012.
De voorzitter, De griffier,
Het belang van evenementen voor een gemeente is groot. Evenementen genereren levendigheid, omzet en naamsbekendheid. Ook de belangstelling van het publiek voor evenementen groeit. Het publiek heeft meer vrije tijd en besteedt ook meer geld in de vrije tijd.
In de vastgestelde nota evenementenbeleid 2013-2016, is uitgesproken dat de financiële en organisatorische capaciteit die de gemeente ter beschikking heeft voor evenementen, de komende jaren voornamelijk wordt ingezet voor de kleine en middelgrote evenementen die het 'cement van onze samenleving' vormen en een lokaal, bovenlokaal en regionaal bereik hebben.
Deze verordening betreft een uitwerking van de in de nota Evenementenbeleid 2013-2016 aangegeven kaders.
Met het begrip 'openbaar toegankelijk' in de definitie opgenomen onder artikel 1, sub a. wordt bedoeld dat het evenement voor iedereen, al dan niet tegen betaling, toegankelijk is.
Onder het begrip ‘aantrekken van publiek’ wordt verstaan dat het evenement onder meer publiek moet trekken dat niet verbonden is aan de deelnemers van het evenement en/of de organisatie. Bijvoorbeeld een toernooi van een sportvereniging waar het publiek met name bestaat uit familie en bekenden van de sporters, wordt niet gezien als publieksaantrekkend in de zin van deze verordening.
Zowel de evenementen als de buurtevenementen kennen op grond van lid 2 een eigen subsidieplafond. Het idee hierachter is dat het niet de bedoeling is dat wanneer op een bepaald moment meerdere evenementen in aanmerking zouden komen voor subsidie, deze niet het geld dat gereserveerd is voor buurtevenementen kunnen opsouperen. Wanneer het totale budget voor de verordening bijvoorbeeld € 25.000,- zou bedragen, en er zouden geen afzonderlijke subsidieplafonds bepaald worden, dan zou de subsidiepot met 17 evenementen helemaal leeg kunnen zijn. Wanneer echter de pot verdeeld wordt in bijvoorbeeld € 23.000,- voor de evenementen en € 2.000,- voor de buurtevenementen, zijn er in ieder geval 16 evenementen en 20 buurtevenementen die in aanmerking kunnen komen voor de volledige subsidie. Hiermee wordt derhalve een evenwichtigere verdeling tussen de typen evenementen bevorderd.
Lid 2: In de nota Evenementenbeleid 2013-2016 is opgenomen dat de grote professionele en commerciële evenementen niet meer in aanmerking komen voor subsidie op grond van een verordening. In voorkomende gevallen worden voor dit soort evenementen op individueel niveau afspraken gemaakt en eventueel subsidie verstrekt.
Lid 3: Verenigingen en stichtingen die zich bezig houden met activiteiten op het gebied van sport/cultuur/muziek etcetera komen in aanmerking voor subsidie op grond van de Subsidieverordening vrijwilligersorganisaties Landgraaf 2013 dan wel de opvolger van deze regeling. Deze verenigingen en stichtingen worden ook geacht in dit kader bepaalde kernactiviteiten te organiseren, zoals sporttoernooien, muziekuitvoeringen etcetera. Indien het evenement te kwalificeren is als kernactiviteit van een vereniging of stichting die in aanmerking komt voor subsidie op grond van de genoemde verordening, komt het evenement op grond van deze verordening niet in aanmerking voor subsidie. Zoals gezegd gaat het hierbij om bijvoorbeeld een voetbaltoernooi georganiseerd door de voetbalvereniging, het muziekconcert georganiseerd door de harmonie en dergelijke. Indien een vereniging of stichting een evenement organiseert dat niet behoort tot de kernactiviteiten (bijvoorbeeld een sportvereniging die een braderie organiseert) dan is het –mits voldaan wordt aan alle andere eisen- wel mogelijk om subsidie te verstrekken op grond van deze verordening.
De subsidie dient besteed te worden aan de kosten die gemaakt worden ter realisatie van het evenement.
De organisator die een aanvraag kan indienen dient op grond van artikel 1, sub d. van de verordening rechtspersoonlijkheid te bezitten. Een natuurlijk persoon heeft geen recht op evenementensubsidie. Dit geldt zowel voor de evenementen als voor de buurtevenementen.
Uit de omschrijving als bedoeld in lid 1, sub a. dient in ieder geval duidelijk te blijken wat het evenement inhoudt, waar het plaatsvindt en wanneer het plaatsvindt.
Op grond van dit artikel worden aanvragen afgehandeld op volgorde van binnenkomst. Dit is van belang vanwege de verdeling van het budget volgens het systeem 'wie het eerst komt, het eerst maalt'. Een aanvraag doet op grond van het tweede lid pas mee in het systeem van 'wie het eerst komt, het eerst maalt' wanneer de aanvraag voldoet aan de op grond van de in artikel 8 gestelde indieningseisen en de op grond van artikel 4:2 Awb gestelde eisen.
Op grond van artikel 4:2 Awb dient een aanvraag ondertekend te worden en dient de naam en het adres van de aanvrager, de dagtekening en een aanduiding van de gevraagde beschikking te bevatten.
De weigeringsgrond onder a. is opgenomen omdat aan de subsidie de voorwaarde van profilering opgenomen in artikel 11 verbonden wordt. Indien de subsidieaanvraag heel kort voor het evenement wordt ingediend, kan wellicht niet meer voldaan worden aan de profilerings-eis. Vandaar dat de subsidie geweigerd kan worden indien deze niet tijdig wordt aangevraagd.
De weigeringsgrond onder b. kan onder andere worden toegepast in het geval dat een andere gemeentelijke regeling reeds voorziet in subsidie ten behoeve van het evenement, ter voorkoming van dubbele subsidiëring van het evenement.
De weigeringsgronden onder c. en d. zijn opgenomen om te voorkomen dat een organisatie meerdere malen per kalenderjaar subsidie ontvangt voor te organiseren evenementen. Per aanvrager wordt er in de regel slechts één maal per jaar subsidie toegekend. Op grond van deze regeling is het echter wel mogelijk om per jaar één maal subsidie voor een evenement en één maal subsidie voor een buurtevenement aan dezelfde organisator te verstrekken.
De weigeringsgronden onder g. en h. zijn opgenomen om een koppeling te kunnen maken tussen subsidieverlening en het voldoen aan de wettelijke vereisten op grond van de Algemene Plaatselijke Verordening ten behoeve van (buurt)evenementen. Indien niet wordt voldaan aan deze vereisten kan de subsidie geweigerd worden.
Omdat het bedrag voor buurtevenementen laag is, en het bedoeld is als waarderingssubsidie, wordt de subsidie meteen vastgesteld zonder voorafgaande verleningsbeschikking. Dit betekent dat de organisator geen verantwoording over het bestede bedrag hoeft af te leggen. Als achteraf blijkt dat het buurtevenement toch niet heeft plaatsgevonden, of op andere wijze niet aan de verplichtingen is voldaan, kan op grond van artikel 4:49 Awb de subsidievaststelling alsnog ingetrokken worden of ten nadele van de ontvanger gewijzigd worden. Er blijft dus en mogelijkheid bestaan om in geval van misbruik/ gewijzigde omstandigheden het subsidiebedrag terug te vorderen.
Op grond van het tweede lid van dit artikel is het mogelijk om een voorschot te verlenen tot 80% van het bedrag opgenomen in het besluit tot subsidieverlening. Er is bewust gekozen om niet over te gaan tot bevoorschotting tot 100% van het in het besluit tot subsidieverlening opgenomen bedrag, omdat bij bevoorschotting tot 100% er geen prikkel is voor de aanvrager om een verzoek tot subsidievaststelling te doen. Wanneer een aanvrager vooraf slechts 80% van de totale subsidie als voorschot ontvangt, dient de aanvrager actie te ondernemen door een vaststellingsverzoek in te dienen om de overige 20% te kunnen krijgen.
De stukken zoals bedoeld in lid 2, onder b. kunnen onder andere bestaan uit (kopieën van) folders, posters, krantenadvertenties, programmaboekjes, afdrukken van websites en dergelijke waarop te zien is dat het evenement mede mogelijk gemaakt is door de gemeente Landgraaf en waarop tevens het actuele logo vermeld is.