Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Uithoorn

Algemene rechtenverordening 2010

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Uithoorn
Officiële naam regelingAlgemene rechtenverordening 2010
CiteertitelAlgemene rechtenverordening 2010
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-10-201001-01-2011Titel 2 tarieventabel

16-09-2010

Nieuwe Meerbode, 29-09-2010

01-01-201001-10-2010nieuwe regeling

03-12-2009

Nieuwe Meerbode, 16-12-2009

RV09.68

Tekst van de regeling

De raad van de gemeente Uithoorn;

gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 03 december 2009, nr.RV09.68;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen de:

Algemene rechtenverordening 2010

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    dag : de periode van 0.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt.

  • b.

    week : een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    maand : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    jaar : het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    kalenderjaar : de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “algemene rechten” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

De algemene rechten worden niet geheven ter zake van:

  • a.

    stukken die ter voldoening aan wettelijke voorschriften kosteloos moeten worden afgegeven;

  • b.

    het afgeven van stukken, nodig voor de ontvangst van pensioenen, lijfrenten, wachtgelden, loon, bezoldiging;

  • c.

    het afgeven van uitspraken op bezwaar- en verzoekschriften ter zake van gemeentelijke belastingen;

  • d.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan houdende aanstelling, benoeming, bevordering, ontslag, toekenning van bezoldiging, vergoeding, of toelage, dan wel verhoging hiervan, betrekkelijk enige gemeentelijke functie of dienstverrichting jegens de gemeente;

  • e.

    de aan belanghebbende uitgereikt wordende beschikkingen of afschriften daarvan, houdende beslissing op een verzoek om subsidie uit de gemeentekas.

Artikel 5 Tarieven

  • 1.

    De algemene rechten worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor de berekening van de algemene rechten wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De algemene rechten worden geheven bij wege van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990, moeten de algemene rechten betaald worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan binnen 8 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2.

    De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de algemene rechten wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van algemene rechten ter zake van een in de tarieventabel omschreven dienst wordt verleend op aanvraag als bedoeld in artikel 242 van de Gemeentewet en overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in de bij deze verordening behorende tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en invordering van de algemene rechten.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.

    De “Algemene rechtenverordening 2009” en de daaropvolgende wijzigingsverordeningen worden ingetrokken met ingang van de in het derde lid genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich vóór die datum hebben voorgedaan.

  • 2.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking, met dien verstande dat indien de bekendmaking vóór 1 januari 2010 plaatsvindt, de verordening niet eerder in werking treed dan de in het derde lid genoemde datum.

  • 3.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

  • 4.

    Deze verordening kan worden aangehaald als de “Algemene rechtenverordening 2010”.

Ondertekening

Vastgesteld in de openbare vergadering van de

raad van Uithoorn van 03 december 2009,nr. 4.2.1

De griffier (plv), De voorzitter (plv),

(mevr. L.W.F. Örsçek-Moolenaar) (mevr. D.J. Zijlstra)

Tarieventabel

TITEL 1 - ALGEMENE DIENSTVERLENING 2010

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

 Titel 1 - algemene dienstverleningTarief 2010 €
1.1Huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap (en v.v.) 
 Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een huwelijk in geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt in het gemeentehuis: 
 1. op maandag tussen 13.00 uur en 16.00 uur 435,50
 2. van dinsdag tot en met donderdag tussen 09.00 en 16.00 uur 435,50
 3. en op vrijdag tussen 09.00 en 14.00 uur 435,50
 Op de overige tijden, waarop het bureau van de burgerlijke stand is of wordt geopend, bedraagt het tarief 549,15
1.2 Het tarief ter zake van een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie of omzetting van een huwelijk in geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt in: 
 1. de Thamerkerk op: 
 a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur 586,70
 b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur 681,25
 2. "Fort a/d Drecht" op: 
 a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur 423,25
 b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur 488,90
 3. een andere locatie dan genoemd in 1.2.1 en 1.2.2 op: 
 a. maandag tot en met vrijdag tussen 09.00 en 18.00 uur 585,50
 b. maandag tot en met vrijdag tussen 18.00 en 21.00 uur en 635,50
 zaterdag tussen 11.00 en 21.00 uur leges exclusief huur- en overige kosten vrije trouwlocatie 
1.3Trouwboekjes 
 1. Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van: 
 a. een boekje in gewone uitvoering 22,00
 b. een boekje in luxe (lederen) uitvoering 29,00
 2. Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van: 
 a. een trouwboekje 18,10
 b. een kerkelijk huwelijk in het trouwboekje 15,05
 c. het bijschrijven van een kind in het trouwboekje 13,05
1.4Partnerregistratieboekjes 
 1. Het tarief bedraagt ter zake van het verstrekken van 
 a. een boekje in kunstlederen uitvoering 22,00
 b. een boekje in luxe (lederen) uitvoering 29,00
 2. Het tarief bedraagt ter zake van het kalligraferen van een partnerregistratieboekje 18,10
1.5Beschikbaar stellen van gemeenteambtenaren als getuige 31,65
 Het tarief ter zake van het beschikbaar stellen van een ambtenaar van de gemeente Uithoorn als getuige bij een huwelijksvoltrekking, partnerregistratie en omzetting van een huwelijk in een geregistreerd partnerschap (of v.v.) bedraagt per ambtenaar per half uur of een gedeelte daarvan 
1.6Nasporingen registers 
 Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de registers van de Burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan 14,25
1.7Legesbesluit akten burgerlijke stand 
 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 Wet rechten burgerlijke stand het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand. 

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

2.1Paspoorten 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 50,90 
 2. tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 2.1.1 (zakenpaspoort) 56,90 
 3. tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers van 9 september 1976 (Stb. 468) als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 50,90 
 4. tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe document. 8,95 
 5. tot het bijschrijven van een kind middels een bijschrijvingsticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2 en 2.1.3. 20,90 
 6. tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) vanaf 14 jaar 42,85 
 7. tot het verstrekken van een Nederlandse Identiteitskaart (NIK) t/m 13 jaar 8,95 
2.2Spoedaanvragen 
 1. De tarieven als genoemd in de onderdelen 2.1.1. tot en met 2.1.3. alsmede in 2.1.6. worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 41,00 
 2. het tarief als genoemd in 2.2.1. wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 2.1.1., 2.1.2. en 2.1.3. en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 2.1.4.slechts één keer per reisdocument berekend. 
 3. het tarief als genoemd in 2.1.5. wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingsticker van 19,50 
2.31. Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1. genoemde reis- documenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1. genoemde tarieven verhoogd met 14,25 
 2. Indien aan de aanvrager van de in artikel 2.1.6. genoemde reis- documenten reeds eerder een reisdocument is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 2.1.6. genoemde tarieven verhoogd met 14,25 
2.4Indien het reisdocument voor vluchtelingen of vreemdelingen niet wordt verleend, wordt op verzoek de rijksleges ad 23,01 welke zijn begrepen in het onder 2.1.1. vermelde tarief gerestitueerd. 

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

3.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs41,35
3.2Spoedaanvragen 
 Het tarief als genoemd in onderdeel 3.1.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van33,25
3.3Indien aan de aanvrager van het in artikel 3.1.1 genoemde document reeds eerder een rijbewijs is verstrekt, welk document bij de aanvraag niet compleet kan worden overgelegd, worden de in artikel 3.1.1 genoemde tarieven verhoogd met14,25
3.4Indien het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs niet plaatsvindt, wordt op verzoek de rijksleges ad 9,75 welke zijn begrepen in het onder 3.1.1 vermelde tarief gerestitueerd. 

Hoofdstuk 4 Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk, met uitzondering van de onderdelen 4.3 en 4.4, wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd. 
4.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement: 
 a. bij beperkte inhoud (naam, geboortedatum, -plaats en adres), per verstrekking10,75
 b. bij meer dan beperkte inhoud, per verstrekking13,85
 2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
 a. voor 50 verstrekkingen376,50
 b. voor 100 verstrekkingen645,40
 c. voor 500 verstrekkingen2.958,10
 d. voor 1.000 verstrekkingen5.378,40
 e. voor 5.000 verstrekkingen24.202,75
 f. voor 10.000 verstrekkingen43.027,10
4.3Voor de toepassing van onderdeel 4.4 wordt onder één verstrekking ver- staan één of meer gegevens omtrent één persoon die niet zijn opgenomen in de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens. 
4.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verstrekken van gegevens zonder abonnement: 
 per verstrekking13,85
 2. tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar: 
 a. voor 50 verstrekkingen376,50
 b. voor 100 verstrekkingen645,40
 c. voor 500 verstrekkingen2.958,10
 d. voor 1.000 verstrekkingen5.378,40
 e. voor 5.000 verstrekkingen24.202,75
 f. voor 10.000 verstrekkingen43.027,10
4.5Het tarief bedraagt ter zake van het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan 18,85 
4.6Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens aan afnemers en bijzondere derden als bedoeld in artikel 6, zevende lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens, bedraagt 2,27 
4.7Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 4.2, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 4.2 berekende bedrag. 

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

5.11. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens 
 a. per pagina0,30
 b. met dien verstande dat het tarief per bericht maximaal bedraagt4,70
 2. In afwijking van de artikelen 5.1.1a en 5.1.1.b kan in het geval dat het afschrift uit meer dan honderd pagina's bestaat, of het bericht bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking, een redelijke vergoeding in rekening worden gebracht van ten hoogste23,50

Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

6.1Gemeentebegroting 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1. een programmabegroting7,80
 2. een productenraming89,50
 3. een volledig exemplaar van de bijlagen bij de begroting van de bestuursdienst69,30
 4. een exemplaar van de meerjarenraming2,75
 Gemeenterekening 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 5. een programmarekening7,80
 6. een productenrekening89,50
 7. een volledig exemplaar van de bijlagen bij de rekening van de bestuursdienst69,30
6.2Raadsstukken 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven van: 
 1. een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen: 
 a. bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan82,80
 b. buiten abonnement per bladzijde1,35
 2. per cassettebandje met de opname van een raadsvergadering2,75
 3. een afschrift van de besluitenlijst van de openbare vergaderingen van de raad en de voorstellen van burgemeester en wethouders aan de raad, uitgezonderd die, welke naar het oordeel van burgemeester en wethouders niet voor uitgifte in aanmerking komen: 
 a. bij abonnement per kalenderjaar of gedeelte daarvan116,90
 b. buiten abonnement per bladzijde 1,75 
 4. de stukken als bedoeld in onderdeel 6.2.1, 6.2.2 en 6.2.3 zijn exclusief de stukken als bedoeld in onderdeel 6.1 en 6.3. 
 5. Indien de belastingplicht bij abonnementen als bedoeld in onderdeel 6.2.1 en 6.2.3, tussentijds wordt beëindigd, voordat een half jaar van de geldigheidsduur daarvan is verstreken, wordt bij schriftelijke aanvraag ontheffing verleend voor de helft van het overeenkomstig het 6.2.1 dan wel 6.2.3 berekende bedrag. 
6.3Verordeningen 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1. een exemplaar van de Bouwverordening127,30
 2. een exemplaar van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 200914,20
 3. een exemplaar van de Brandbeveiligingsverordening20,55
4.een exemplaar van een andere dan de onder 6.3.1 tot en met 6.3.3 bedoelde verordening met een aantal van 
 a. 1 tot en met 10 bladzijden6,10
 b. 11 en meer bladzijden12,20
 5. aanvullingen van de onder 6.3.1 tot en met 6.3.4 bedoelde verordeningen, per bladzijde 0,60 met een maximum per aanvulling van28,50

Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

7.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van topografische informatie: 
 1. voor analoog kaartmateriaal bij levering op papier 
 a. bij een schaal van 1 : 500 
 - een vast bedrag van127,30
 verhoogd met 
 - een vergoeding per hectare bebouwd gebied3,85
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied1,30
 b. bij een schaal van 1 : 1.000 
 - een vast bedrag van127,30
 verhoogd met 
 - een vergoeding per hectare bebouwd gebied2,95
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied0,90
 c. bij een schaal van 1 : 2.000 
 - een vast bedrag van127,30
 verhoogd met - een vergoeding per hectare bebouwd gebied1,40
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied0,50
 2. voor digitale informatie 
 - een vast bedrag van127,30
 verhoogd met - een vergoeding per hectare bebouwd gebied75,45
 - een vergoeding per hectare onbebouwd gebied25,25
7.2Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 500 hectare of meer, maar minder dan 1.000 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 15%. 
7.3Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.000 hectare of meer, maar minder dan 1.500 hectare, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 30%. 
7.4Indien de aanvraag van de in artikel 7.1 genoemde topografische informatie betrekking heeft op 1.500 hectare of meer, wordt de ingevolge artikel 7.1 berekende verhoging per hectare verlaagd met 45%. 

Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

8.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
 1. gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina14,55
 2. afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
 a. bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier van A4-formaat0,50
 b. bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van A4-formaat0,10
 c. bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat0,60
 d. bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat0,25
 e. per exemplaar A-0 formaat op kopieerpapier5,05
 f. per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm7,90
 3. kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 8.1.1 en 8.1.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
 a. als fotokopie: 
 - bij een aantal van 1 tot en met 5, per pagina op papier A4-formaat0,50
 - bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.a voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van A4-formaat0,10
 - bij een aantal van 1 t/m 5, per pagina op papier van een ander formaat0,60
 - bij een aantal van 6 of meer, het tarief onder 8.1.2.c. voor de eerste 5 pagina's en voor elke volgende pagina op papier van een ander formaat0,25
 - per exemplaar A-0 formaat op papier5,05
 - per exemplaar A-0 formaat op polyesterfilm7,90
 b. als origineel en voor zover voorradig per dm2 (of gedeelte daarvan) 0,10 met een minimum van1,25
 c. bij het speciaal vervaardigen: 
 voor elk daaraan te besteden kwartier of gedeelte daarvan14,55
 d. als standaard bouwtekening, dan wel als kopie van een standaard bouwtekening: 
 de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 
 4. kaarten, tekeningen en andere bescheiden, die ingevolge wettelijk voorschrift ter inzage liggen 
 a. als fotokopie: 
 per pagina op papier tot A4-formaat0,10
 per pagina op papier tot maximaal A3-formaat0,10
 b. in de overige gevallen: 
 de externe kosten, die voorafgaand aan het vervaardigen en verstrekken van het gevraagde aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 
 5. voor de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 
 6. ingeval bij de toepassing van het in 8.1.3, onder d, en 8.1.4, onder b, bepaalde, blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
 7. een beschikking op een verzoek of een aanvraag als bedoeld in de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen14,55
8.2Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 1. tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
 2. tot het verkrijgen van een attestatie de vita9,95
 3. tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening12,70
 4. tot het verkrijgen van een verklaring dat het portret op een stuk, het portret is van degene, te wiens name het stuk is gesteld of van degene, die in dat stuk wordt bedoeld12,70
 5. tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap niet bestemd tot reispapier14,20
 6. met het verzoek tot naturalisatie, het bedrag zoals opgenomen in het besluit Naturalisatiegelden 1997, of zoals laatstelijk gewijzigd. 
8.3 1.Voor zover niet afzonderlijk in deze of andere verordening van de gemeente Uithoorn vermeld, wordt voor het verlenen van een (administratieve) dienst berekend naar de duur van de daaraan verbonden werkzaamheden, in rekening gebracht per kwart mensuur of gedeelte daarvan14,60
 2. voor de toepassing van het eerste lid wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van kosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 
 3. ingeval bij de toepassing van het eerste lid blijkt, dat de werkelijk benodigde tijdsduur korter is dan de aan de hand van de begroting geraamde, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

9.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier of gedeelte daarvan14,60
9.2Het tarief bedraagt voor het afgeven van: 
 1. afbeeldingen, afschriften van en uittreksels uit de in het archief berustende van vóór 1700 daterende stukken, per bladzijde of gedeelte daarvan14,45
 2. afbeeldingen, afschriften van of uittreksels uit van het jaar 1700 of daarna daterende stukken per bladzijde of gedeelte daarvan een en ander voor zover deze stukken niet afzonderlijk en met name in de overige artikelen van deze verordening in de tarieven- tabel of in een andere belastingverordening van deze gemeente, dan wel in andere rechtsregels zijn genoemd.9,10
9.3Het tarief bedraagt voor de ter inzage legging van een bouwvergunning16,20

Hoofdstuk 10 Marktstandplaatsen

10.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een standplaatsvergunning als aangegeven in artikel 5 van de marktverordening Uithoorn29,15

Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

11.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing of vrijstelling als bedoeld in de artikelen 3 tot en met 7 van de Winkeltijdenwet73,45

Hoofdstuk 12 Wet op de Kansspelen

12.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning ingevolge artikel 30b van de Wet op de kansspelen (Stb. 1964, 483): 
 1. voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat56,50
 2. voor een periode van twaalf maanden voor twee speelautomaten, 
 voor de eerste speelautomaat56,50
 voor de tweede speelautomaat34,00
12.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) of een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de Kansspelen (prijsvraag- vergunning)25,60

Hoofdstuk 13 Verkeer en vervoer

 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
13.11. tot het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B156,30
 2. wanneer wordt afgezien van het opvragen van een medische indicatie voor verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart P of B 
 3. tot het verstrekken van een gehandicaptenparkeerkaart11,10
 4. tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in afdeling 7,8 en 14 van Hoofdstuk 5 van het voertuigreglement32,30

Hoofdstuk 14 Telecommunicatie

 Telecommunicatiewet en overige leidingen/kabelwerken 
14.11. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet 135,10
 2. indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaatsvinden in of op openbare gemeentegrond wordt het tarief onder 14.1.1. vermeerderd met een bedrag van per strekkende meter sleuf1,45
 en met een bedrag van1,80
 per lasgat 
 3. indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de gemeente in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaats- vinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 14.1.1 vermeerderd met voor: 
 sleuven in tegels per m28,35
 sleuven in klinkers per m212,50
 lasgaten in tegels per m214,10
 lasgaten in klinkers per m218,95
 4. indien het betreft (herstel)werkzaamheden (straatwerk en onderhoud) verricht door of vanwege de ingevolge de Telecommunicatiewet toegelaten instellingen/bedrijven in tegel-, klinker en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaats- vinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 14.1.1 vermeerderd met voor: 
 sleuven in tegels per m20,75
 sleuven in klinkers per m21,80
 lasgaten in tegels per m23,25
 lasgaten in klinkers per m24,10
14.2Het in 14.1.1 genoemde bedrag wordt : 
 a. indien met betrekking tot een melding overleg moet plaats- vinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd met76,55
 b. indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
14.3 Indien een begroting als bedoeld in 14.2.b is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de melder ter kennis is gebracht, tenzij de melding voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 
14.4Het tarief bedoeld in onderdeel 14.1.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaam- heden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen. 
14.51. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning door de andere nutsbedrijven voor het openbreken van de weg ingevolge artikel 2:11 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009135,10
 2. indien het betreft werkzaamheden in tegel-, klinker- en sierbestratingen, bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen, voor zover de werkzaamheden plaats- vinden in of op openbare gemeentegrond, per vierkante meter sleuf wordt het tarief onder 14.5.1 vermeerderd met voor: 
 klinkerverharding < 15m22,85
 klinkerverharding > 15m22,35
 klinkerverharding > 100m22,15
 tegelverharding < 15 m22,30
 tegelverharding > 15 m21,85
 tegelverharding > 100m21,75
 bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen 1,85 
14.6Het tarief bedoeld in onderdeel 14.5.1 wordt verminderd met de van de melder verkregen of te verkrijgen privaatrechtelijke vergoeding voor beheerskosten in verband met de werkzaam- heden, met dien verstande dat de uitkomst van de vermindering niet minder dan nihil kan bedragen, met de volgende bedragen: 
 klinkerverharding < 15m22,45
 klinkerverharding > 15m22,05
 klinkerverharding > 100m21,85
 tegelverharding < 15 m21,95
 tegelverharding > 15 m21,55
 tegelverharding > 100m21,45
 bermen, groenstroken en dergelijke, alsmede gesloten verhardingen1,55

Hoofdstuk 15 Vuilafvoer

15.1Het tarief voor het op aanvraag van belanghebbende ledigen an een beer-, privaat- of bezinkput, vetvanger of een soortgelijke opvangvoorziening en het verwijderen van de daaruit komende stoffen is gelijk aan het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van een aanvraag meegedeelde kosten (waaronder externe kosten), blijkend uit een begroting die door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. 
15.2voor de toepassing van het in het eerste lid bepaalde wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 
15.3Indien de werkelijke ledigingskosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 16 landelijke wijzigingen

15.1Indien er zich, na vaststelling van de onderliggende Verordening Algemene Rechten of daaropvolgende wijziginsverordening(en), wijzigingen voordoen in de door de Rijksoverheid vastgestelde tarieven, middels ministerieel of koninklijk besluit, dan wel op enigerlei andere wijze vastgesteld of bekend gemaakt, dan worden deze gewijzigde tarieven als heffingsmaatstaf aangehouden in afwijking van de in deze tarieventabel vermelde tarieven. 

TITEL 2 - WABO - bouwvergunningen 2010

Hoofdstuk 1

1.1Bouwkosten 
 Onder bouwkosten wordt in dit hoofdstuk verstaan de aannemingssom (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme administratieve voorwaarden voor uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten (exclusief omzetbelasting) als bedoeld in NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. 
1.2Bouwvergunningen 
 Op grond van onderdeel 1.2 worden rechten geheven, die samenhangen met het in behandeling nemen van aanvragen tot beoordeling van een: 
 1. Principeverzoek; 
 2. Lichte bouwvergunning; 
 3. Reguliere bouwvergunning; 
 3.1 Wijziging reguliere bouwvergunning; 
 4. Bouwvergunning 1ste fase; 
 4.1 Wijziging bouwvergunning 1ste fase; 
 5. Bouwvergunning 2de fase; 
 5.1 Wijziging bouwvergunning 2de fase; 
 Voor het in behandeling nemen van: 
 1. Principeverzoek 
 Het tarief voor het in het behandeling nemen van een verzoek tot beoordeling van een schetsplan (principeverzoek) met betrekking tot de vraag of op een, op basis van genoemd schetsplan, uitgewerkt bouwplan een vergunning zou worden verleend, bedraagt109,30
 2. Lichte bouwvergunning 
 Een aanvraag, tot het verkrijgen van een lichte bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel q, van de Woningwet bedraagt het tarief 1,2% van de bouwkosten met een minimum van per vergunning van:109,30
 3. Reguliere bouwvergunning 
 Een aanvraag, tot het verkrijgen van een reguliere bouwvergunning als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel p, van de Woningwet bedraagt het tarief 2% van de bouwkosten met een minimum van per vergunning van:218,65
 3.1 Wijziging reguliere bouwvergunning 
 Bij een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde reguliere bouwvergunning wordt het tarief vermeld in 1.2.3. verminderd met de voor de reguliere bouwvergunning berekende rechten met dien dien verstande dat in elk geval een bedrag verschuldigd is van:218,65
 en dat geen restitutie van de betaalde rechten voor de primaire bouwvergunning eerste fase plaats vindt. 
 4. Bouwvergunning 1e fase 
 Een aanvraag, tot het verkrijgen van een bouwvergunning eerste fase als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet bedraagt het tarief 1,25% van de bouwkosten 
 met een minimum van:218,65
 4.1 Wijziging bouwvergunning 1e fase 
 Bij een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning eerste fase wordt het tarief vermeld in 1.2.4. verminderd met de voor de primaire bouwvergunning eerste fase berekende rechten met dien verstande dat in elk geval een bedrag verschuldigd is van:218,65
 en dat geen restitutie van de betaalde rechten voor de primaire bouwvergunning eerste fase plaats vindt. 
 5. Bouwvergunning 2e fase 
 Een aanvraag, tot het verkrijgen van een bouwvergunning tweede fase als bedoeld in artikel 56a van de Woningwet bedraagt het tarief 0,9% van de bouwkosten met een minimum van218,65
 5.1 Wijziging bouwvergunning 2e fase 
 Bij een aanvraag tot het verkrijgen van een gewijzigde bouwvergunning tweede fase wordt het tarief vermeld in 1.2.5. verminderd met de voor de primaire bouwvergunning tweede fase berekende rechten met dien verstande dat in elk geval een bedrag verschuldigd is van218,65
 en dat geen restitutie van de betaalde rechten voor de primaire bouwvergunning tweede fase plaats vindt. 
1.3Aanvullende handelingen / toetsingen 
 Wanneer de gemeente bij de behandeling van de aanvraag bouwvergunning een extra toets moet uitvoeren voordat een besluit over het verlenen van de vergunning kan worden genomen, worden de rechten genoemd in onderdeel 1.2 verhoogd, dan wel worden aanvullende rechten geheven. 
 Het gaat om de volgende extra toetsingen: 
 1. Toetsing welstand; 
 2. Beoordeling bodemrapport 
 3. Beoordeling geluidsrapport 
 4. (verplicht) Advies agrarische commissie 
 5. Achteraf ingediende aanvraag; 
 6. Ontheffing of toetsing exploitatieplan 
 7. Extern advies 
 8. Vaststelling bestemmingsplan op aanvraag 
 1. Toetsing welstand 
 Het tarief bedraagt voor adviezen, verstrekt door de welstandscommissie, ten aanzien van: 
 a. voorgelegde bouwplannen, als bedoeld in onderdeel 1.2 een vast bedrag van 30,00 
 verhoogd met een toeslag van 0,15 % van de voorlopig vastgestelde kosten, bedoeld onder 1.1, tezamen tot een maximum van 2.000,00
 b. Bij een beoordeling in één enkele bespreking wordt 100% van het in 1.3.1.a genoemde tarief in rekening gebracht, bij verschillende behandelingen in de commissie geldt voor iedere extra bespreking een verhoging van 40% van het in 1.3.1.a genoemde tarief. 
 c. voorgelegde reclame-objecten 60,00
 d. Bij verschillende behandelingen in de commissie geldt voor iedere extra bespreking een verhoging van 40% van het in 1.3.1.c  genoemde tarief. 
 2. Beoordeling bodemrapport 
 a. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het beoordelen van de resultaten van een onderzoeksrapport inzake de gesteldheid van de bodem, als bedoeld in artikel 2.1.5. van de bouwverordening 
 b. Indien de aanvraag een verkennend onderzoek volgens NEN 5740, uitgave 1999, naar de bodemgesteldheid betreft: 105,60 
 c. Indien de aanvraag een nader onderzoek als bedoeld in de leidraad bodembescherming betreft: 52,25
 3. Beoordeling geluidsrapport 
 Het tarief voor de beoordeling van een geluidsrapport (noodzakelijk in het kader van het bouwbesluit en / of de Wet geluidshinder) bedraagt: 137,65
 4. (verplicht) Advies agrarische commissie 
 Indien voor de besluitvorming omtrent het afgeven van een bouw- of aanlegvergunning advies is ingewonnen bij de Agrarische Beoordelings Commissie (ABC), worden de rechten verhoogd met: 535,30
 6. Ontheffing of toetsing exploitatieplan 
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 1.2 wordt, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan: 
 a. toetsing aan een exploitatieplan dient plaats te vinden, verhoogd met422,30
 b. een ontheffing als bedoeld in artikel 6.12, zesde lid, van de Wet ruimtelijke ordening wordt verleend, verhoogd met:105,60
 c. artikel 50, derde lid onder a, van de Woningwet wordt toegepast, verhoogd met:105,60
 7. Extern advies 
 Voor een aanvraag als bedoeld in onderdeel 1.2, waarvoor extern advies wordt ingewonnen, worden de externe (advies) kosten voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld; 
 1. voor de toepassing van het in 1.3.7 bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht; 
 2. ingeval bij de toepassing van het in 1.3.7 bepaalde blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
1.4Sloopvergunning 
 1. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 3.3, aanhef en onder b, of artikel 3.38, derde lid, aanhef onder b, van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt:105,60
 2. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een sloopvergunning als bedoeld in artikel 8.1 van de bouwverordening, bedraagt:46,10
 3. Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de bouwverordening, bedraagt:46,10
1.5Asbestverwijdering 
 1. meldingsplichtige verwijdering van asbesthoudend materiaal voor particulieren (met een max. van 35 m2, geschroeft en in goede conditie)97,10
 2. aanvraag vergunning voor het verwijderen van asbest. (meer dan 35 m2, niet geschroeft of niet de eigenaar van de woning)97,10
1.6Aanlegvergunning 
 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 3.3, aanhef onder a, 3.7, 3.16 of 3.38, derde lid onder a, van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt105,60
1.7Verhogingen 
 1. Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend, wordt: 
 a. het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 1.2, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:263,90
 b. het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 1.2, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder c óf 3.38, vierde lid óf 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:263,90
 c. het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 1.2, indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk ten aanzien waarvan artikel 3.6, eerste lid, onder a van de Wet ruimtelijke ordening wordt toegepast, verhoogd met:422,30
 2. Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor een vergunning moet worden verleend met toepassing van artikel 
 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijk ordening, wordt het overeenkomstig onderdeel 5.2 berekende bedrag verhoogd met:844,55
 3. Indien de aanvraag betrekking heeft op een bouwplan waarvoor vergunning zal moeten worden verleend met toepassing van artikel 3.6, 3.10, 3.22, 3.23 of 3.40 van de Wet ruimtelijke ordening, of artikel 50, derde lid onder b, van de Woningwet, wordt het overeenkomstig onderdeel 1.2 berekende bedrag verhoogd met de externe (advies) kosten, die ten behoeve van het realiseren hiervan moeten worden gemaakt, met dien verstande dat: 
 de externe (advies) kosten voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager worden medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld; 
 1. Voor de toepassing van het in 1.7.3 bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht; 
 2. Ingeval bij de toepassing van het in 1.7.3 bepaalde blijkt, dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
1.8Bestemmingswijzigingen 
 1. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van: 
 a. een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.23 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in onderdeel 1.2 is vereist263,90
 b. een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder c, óf 3.38, vierde lid, óf 3.22 van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in onderdeel 1.2 is vereist263,90
 c. een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid onder a van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in onderdeel 1.2 is vereist422,30
 d. een aanvraag tot wijziging van het bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid van de Wet ruimtelijke ordening, bedraagt422,30
 2. Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een besluit als bedoeld in artikel 3.10 (projectbesluit) of 3.40 (buiten toepassingverklaring) van de Wet ruimtelijke ordening, waarbij geen sprake is van een bouwplan waarvoor een bouwvergunning als bedoeld in onderdeel 1.2 is vereist en geen sprake is van werken of werkzaamheden waarvoor een aanlegvergunning vereist is als bedoeld in 1.6844,55
 3. Extern advies 
 Voor een aanvraag als bedoeld in artikel 3.1 eerste lid of 3.6 van de Wet ruimtelijke ordening waarvoor extern advies wordt ingewonnen, worden de externe (advies) kosten voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag, aan de aanvrager medegedeeld, blijkend uit een begroting, die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld; 
 1. voor de toepassing van het in 1.8.3 bepaalde, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht; 
 2. ingeval bij de toepassing van het in 1.8.3 bepaalde blijkt dat de werkelijk gemaakte kosten minder bedragen dan het aan de hand van de begroting geraamde bedrag, wordt voor het verschil teruggaaf verleend. 
1.9Openbare bekendmakingen 
 1. Het tarief voor het openbaar bekend maken van de ontvangst van een aanvraag voor een vergunning bedraagt:51,00
 2. Indien in het kader van een procedure een openbare bekendmaking nodig is, worden de verschuldigde rechten verhoogd met:51,00
 3. Indien in het kader van een procedure ingevolge de Wet ruimtelijke ordening een openbare bekendmaking nodig is in de Staatscourant, worden de verschuldigde rechten verhoogd met:407,85
1.10Teruggaaf 
 1. Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning betrekking heeft op het bouwen in afwijking van een eerder ingediend bouwplan, waarvoor reeds een vergunning is verleend, maar waarvan nog geen gebruik is gemaakt, worden de voor de oorspronkelijke vergunning geheven rechten verrekend met het op grond van onderdeel 1.2 verschuldigde bedrag, met dien verstande dat in elk geval een bedrag verschuldigd is van218,65
 Het vorenstaande vindt geen toepassing indien de afwijking zodanig is dat naar omstandigheden beoordeeld van een nieuw bouwplan sprake is. 
 2. a. Indien van een verleende vergunning geen gebruik wordt gemaakt binnen zes maanden na verlening van de vergunning en deze vergunning wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf van 25% van de geheven rechten verleend, met dien verstande dat de verschuldigd rechten nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 1.2 
 b. Indien binnen een maand na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bouwvergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 90% van de geheven rechten verleend, met dien verstande dat de verschuldigde rechten nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 1.2 
 c. Indien op een later tijdstip dan genoemd in 1.10.2.b. na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 50% van de geheven rechten, met dien verstande dat de verschuldigde rechten nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 1.2 
 d. Indien de gevraagde bouwvergunning niet wordt verleend, wordt op verzoek teruggaaf verleend van 80% van de geheven rechten, met dien verstande dat de verschuldigd rechten nimmer minder kunnen bedragen dan het minimumbedrag als genoemd in onderdeel 5.2 
1.11Overig 
 1. Monumentenvergunning 
 Het tarief ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek tot afgifte van een monumentenvergunning, bedraagt:254,90
 2. Overschrijven van een vergunning 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het overschrijven van een vergunning, bedraagt:54,75
 3. Vergunning kamerverhuur 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 7.7.2, lid 1 van de Bouwverordening Uithoorn 2007-1 besluit kamerverhuur, bedraagt: 
 3.1 voor een gebouw met een oppervlakte van 0 tot en met 100 m2488,30
 3.2 voor een gebouw met een oppervlakte van 101 tot en met 500 m2642,50
 a. het in 1.11.3.2 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van0,27
 3.3 voor een gebouw met een oppervlakte van 501 tot en met 5.000 m2899,50
 a. het in 1.11.3.3 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van 0,10
 3.4 voor een gebouw met een oppervlakte van 5001 tot en met 50.000 m21.240,80
 a. het in 1.11.3.4 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van0,05
 3.5 voor een gebouw met een oppervlakte meer dan 50.000 m22.569,90
 a. het in 1.11.3.5 vermelde bedrag wordt per vierkante meter verhoogd met een bedrag van0,02
 5. Overige 
 Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, een ontheffing, een vrijstelling of een andere beschikking voor zover daarvoor niet elders in dit hoofdstuk een tarief is opgenomen, bedraagt:76,50

TITEL 3 - Dienstverlening vallende onder de Europese dienstenrichtlijn 2010

Hoofdstuk 1 Drank- en Horecawet

1.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, eerste lid, van de Drank- en Horecawet (Stb 1964, 386)€ 193,00
1.2Alcoholische drank schenken 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 35 van de Drank- en Horecawet voor het incidenteel verstrekken van alcoholhoudende dranken bij incidentele festiviteiten€ 106,40
 Exploitatievergunning 
1.3Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:28 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het exploiteren van een horecabedrijf€ 128,30

Hoofdstuk 2 APV vergunningen

2.1Ventvergunningen 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 tot het verkrijgen van een vergunning tot het venten in de gemeente, als bedoeld in artikel 5:15 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009: 
 a. geldig voor één dag, per persoon€ 73,45
 b. geldig voor ten hoogste drie kalenderjaren of een gedeelte daarvan, dat langer duurt dan vijf dagen per persoon€ 106,40
2.2Vergunning sluitingsuur 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
 tot het verkrijgen van een vergunning, als bedoeld in artikel 2:29 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 
 a. indien de vergunning voor één keer geldt€ 73,45
2.3Overige geluidhinder 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 4:6 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het voor de omgeving veroorzaken van geluidhinder€ 73,45
2.4Collectevergunning 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld n artikel 5:13 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het inzamelen van geld of goed€ 73,45
2.5Standplaatsvergunning 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 5:18 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het plaatsen van uitstallingen op de weg 
 a. geldig voor maximaal 2 dagen 73,45 
 b. geldig voor maximaal 2 dagen per week, voor onbepaalde tijd 106,40 
2.6Voorwerpen of stoffen op, aan of boven de weg 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 2:10 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het anders gebruiken van de weg overeenkomstig de bestemming daarvan€ 106,40
2.7Evenementenvergunning 
 1. Kleinschalig evenement 
 Het tarief bedraagt het ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het organiseren van een kleinschalig evenement€ 128,30
 2. Grootschalig evenement (a) 
 Het tarief bedraagt het ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het organiseren van een grootschalig evenement waarbij de organisator zelf zorg draagt voor afzettingen en/of omleidingen€ 182,85
 3. Grootschalig evenement (b) 
 Het tarief bedraagt het ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2:25 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 voor het organiseren van een grootschalig evenement waarbij de gemeente zorg draagt voor afzettingen en/of omleidingen€ 503,60
 4. Teruggaaf 
 Indien binnen een maand na het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verkrijgen van een (grootschalige) evenementenvergunning, deze aanvraag volledig wordt ingetrokken, wordt een teruggaaf verleend van 75% van de geheven rechten 

Hoofdstuk 3 Prostitutie

3.1Algemeen recht prostitutie-inrichting 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning bedoeld in artikel 3:4 van de Algemene plaatselijke verordening Uithoorn 2009 (oprichten en instandhouden van een prostitutie-inrichting) jaarlijks een bedrag van€ 549,35

Hoofdstuk 4 Gebruikervergunning Brandbeveiligheid

4.1Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid 
 Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een bouwwerk, als bedoeld in het Gebruiksbesluit.€ 750,00