Organisatie | Weert |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verorderening op de vertrouwenscommissie regelende de taak, samenstelling en werkwijze van de commissie, alsmede de geheimhouding |
Citeertitel | Verordening vertrouwenscommissie herbenoeming burgemeester van de gemeente Weert |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | Algemeen |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
28-10-2010 | 18-10-2018 | Nieuwe regeling | 14-10-2010 Land van Weert, 27-10-2010 | RAD-000331 |
De raad van de gemeente Weert,
Gezien het voorstel van het presidium van 17 augustus 2010 en 1 oktober 2010;
Gelet op de artikelen 61a, 61c en 82 van de Gemeentewet, artikel 15 van de Archiefwet 1995 en artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 en de circulaire van de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 21 november 2001, kenmerk bk01/96074, inzake procedureregels herbenoeming burgemeester:
Artikel 10 Ontbinding commissie
De commissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag volgend op die waarop aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de herbenoeming van de burgemeester is voorzien.
Artikel 11 Archivering van stukken
De voorzitter en de griffier dragen er zorg voor dat op het in artikel 10 bedoelde tijdstip alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en gerubriceerd als ‘geheim’ worden overgebracht naar de krachtens de wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats. Zij dragen er eveneens zorg voor dat uitvoering wordt gegeven aan het bepaalde in de volgende leden van dit artikel.
Van de in het tweede lid bedoelde overbrenging wordt een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1 sub a en c van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Weert van 22 september 2010 en gewijzigd op 14 oktober 2010.
De griffier, De burgemeester,
Mr. M.H.R.M. Wolfs-Corten, Mr. J.M.L. Niederer
Bijlage Wijzigingen ten opzichte van de modelverordening
Artikel 3 lid 3: vanwege de krappe planning is het noodzakelijk dat de beoogde leden van de vertrouwenscommissie een aanvang nemen met hun werkzaamheden vóór hun daadwerkelijke benoeming op 22 september 2010. Daarom is de geheimhouding uitgebreid, zodat ook de periode vóór het formele bestaan van de commissie eronder begrepen is.
Artikel 8 lid 4: de model-verordening bepaalt dat de griffier de stukken bestemd voor de commissie thuis bewaart. Omdat deze stukken nodig zijn bij de werkzaamheden van de commissie en de griffier, is ervoor gekozen te bepalen dat de stukken weliswaar naar het privé-adres van de griffier worden gezonden, maar dat deze de stukken op kantoor in een afgesloten ruimte bewaart. Dit geldt niet alleen voor de stukken die naar de commissie worden gezonden, maar ook voor de stukken die van de commissie uitgaan. De model-verordening bepaalt tevens dat de stukken die van de commissie uitgaan vanaf het privé-adres van de griffier worden verzonden. Dit is niet praktisch. Het is van belang dat derden geen kennis kunnen nemen van deze stukken. Als de griffier de stukken zelf, zonder tussenkomst van derden, vanuit het stadhuis verzendt, is dit ook gewaarborgd. Bij de benoeming van de burgemeester is deze systematiek eveneens gehanteerd. Artikel 8 lid 3 van de verordening is hierop aangepast.