Hoofdstuk1Verordening vertrouwenscommissie benoeming burgemeester
gelezen het voorstel van de voorbereidingscommissie benoeming
burgemeester van 15 november 2012;
gelet op de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de
Gemeentewet, de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en artikel 9
van het Archiefbesluit 1995;
Voorts gelet op de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en
herbenoeming burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties van 15 juli 2012;
Artikel 1 Taak
De commissie heeft tot taak de aanbeveling tot benoeming van de
burgemeester voor te bereiden.
Artikel 2 Samenstelling commissie
- 1
De commissie bestaat uit maximaal zoveel leden als er fracties in de
gemeenteraad vertegenwoordig zijn, te benoemen door en uit de
gemeenteraad.
- 2
Indien de gemeenteraad niet heeft bepaald wie voorzitter en
plaatsvervangend voorzitter van de commissie is, kiest de commissie
deze uit haar midden.
- 3
De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
Artikel 3 Ambtelijke ondersteuning
- 1
De raadsgriffier is secretaris van de commissie.
- 2
De gemeentesecretaris kan bij vervulling van de in artikel 1 taak
als plaatsvervangend secretaris aan de commissie worden
toegevoegd.
- 3
De (plaatsvervangend) secretaris draagt zorg voor de ambtelijke
ondersteuning aan de commissie.
- 4
De (plaatsvervangend) secretaris is geen lid van, en heeft geen
stemrecht in de commissie.
Artikel 4 Adviseur
- 1
De gemeenteraad kan een of meer wethouders aan de commissie
toevoegen als adviseur in verband met de vervulling van de in
artikel 1 genoemde taak.
- 2
De commissie bepaalt voor welke vergaderingen of overige
bijeenkomsten van de commissie de adviseurs worden uitgenodigd.
- 3
Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de
commissie.
Artikel 5 Geheimhouding
- 1
De vergaderingen van de commissie zijn besloten. Alle stukken van de
commissie zijn geheim. Dit wordt op de stukken vermeld.
- 2
De (fungerend) voorzitter van de commissie wijst bij de
benoemingsprocedure in elke vergadering op de geheimhoudingsplicht,
die rechtstreeks voortvloeit uit artikel 61c van de
Gemeentewet.
- 3
De geheimhoudingsplicht brengt onder meer mee dat aan raadsleden,
die geen zitting (meer) hebben in de commissie, en aan anderen, geen
inzage in, of informatie omtrent de inhoud van de stukken of het
behandelde ter vergadering of in het gesprek wordt verstrekt.
- 4
De commissie treft, met inachtneming van de artikelen 7, 8, tweede
lid, en 12 van deze verordening, een voorziening met betrekking tot
de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer
van bescheiden, het voeren van correspondentie en bij de bepaling
van plaats en tijdstip van de gesprekken.
- 5
De commissie en de gemeenteraad kunnen de geheimhouding waartoe de
Gemeentewet, respectievelijk zullen de geheimhouding waartoe het
derde lid van artikel 5 van deze verordening verplicht, niet
opheffen.
- 6
De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van
kracht.
- 7
Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de
(plaatsvervangend) secretaris en, indien van toepassing, de
adviseur.
Artikel 6 Vergadering
- 1
De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of tenminste de
helft van het aantal leden dit noodzakelijk acht.
- 2
De voorzitter bepaalt dag, uur en plaats van de vergadering. De
voorzitter doet van elke vergadering tenminste vierentwintig uur
tevoren aankondiging aan de leden van de commissie, indien een
adviseur aan de commissie is toegevoegd, de adviseur en, indien het
gesprek met hem plaatsvindt, de burgemeester.
- 3
De commissie vergadert niet als niet tenminste de helft plus één van
het aantal leden aanwezig is.
- 4
De commissie besluit bij de voorbereiding van een aanbeveling bij
meerderheid van uitgebrachte stemmen, waarbij elk lid één stem
heeft. Bij het staken van de stemmen over de uit te brengen
bevindingen wordt het nemen van een beslissing uitgesteld tot de
volgende vergadering. Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of
staken de stemmen ook in die volgende vergadering, dan worden geen
bevindingen van de commissie, maar de verschillende meningen in het
verslag opgenomen. De commissie streeft naar unanimiteit. Het
gevoelen van de minderheid wordt desgewenst in het verslag tot
uitdrukking gebracht.
Artikel 7 Contactpersoon bij de benoemingsprocedure
- 1
De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon.
- 2
Alle stukken bestemd voor de commissie worden onder vermelding van
'persoonlijk en vertrouwelijk' op de envelop en boven de ingesloten
stukken gericht aan de voorzitter en gezonden aan het privé-adres
van de secretaris en aldaar bewaard tot het moment van
archivering.
- 3
Alle stukken die van de commissie uitgaan worden onder vermelding
van 'persoonlijk en vertrouwelijk' op de envelop en boven de
ingesloten stukken door de voorzitter en de secretaris ondertekend
en vanaf het privé-adres van de secretaris verzonden.
Artikel 8 Bijzondere bepalingen over de benoemingsprocedure
- 1
De Gemeentewet bepaalt in artikel 61 lid 4 dat de commissie zich
slechts door tussenkomst van de commissaris van de Koningin de door
haar nodig geachte informatie over de kandidaten verschaft. Elk
overleg met derden, schriftelijk of mondeling, is uitgesloten.
- 2
De secretaris nodigt, op verzoek van de commissie, de kandidaten uit
voor een gesprek met de commissie. De commissie treft voorzieningen
met betrekking tot de wijze waarop de privacy van de sollicitanten
wordt beschermd, bijvoorbeeld door de plaats en het tijdstip van de
gesprekken.
Artikel 9 Verslag
De commissie brengt over haar werkzaamheden ter zake van de
voorbereiding van de aanbeveling tot benoeming verslag uit aan de
gemeenteraad en de commissaris van de Koningin door middel van een
verslag van bevindingen. Dit schriftelijke en vertrouwelijke verslag
bevat tenminste:
- a.
een weergave van de wijze waarop de commissie haar werkzaamheden
heeft verricht,
- b.
een gemotiveerde weergave van de bevindingen van de commissie;
bij benoemingen wordt in het verslag van bevindingen ook de
volgorde van plaatsing van de kandidaten op de aanbeveling
gemotiveerd,
- c.
aangegeven wordt of er sprake is van unanimiteit binnen de
commissie.
Het schriftelijke en vertrouwelijke verslag bevat in ieder geval de
conceptaanbeveling van twee personen.
Artikel 10 Onvoorziene gevallen
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet
voorziet, beslist de commissie.
Artikel 11 Ontbinding van de commissie
De commissie is ontbonden met ingang van de dag volgende op die waarop
bij benoeming door de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties aan de gemeenteraad bekend is gemaakt dat in de
vacature van burgemeester is voorzien.
Artikel 12 Archivering
- 1
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de
benoemingsprocedure zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel
12 alle archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en
gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar de op grond van
artikel 31 van de Archiefwet door de gemeenteraad aangewezen
archiefbewaarplaats.
- 2
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de
benoemingsprocedure zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde
overbrenging een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel
9 van het Archiefbesluit 1995 wordt opgemaakt. In deze verklaring
wordt melding gemaakt van de met toepassing van artikel 15, lid 1
sub a en c, van de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de
openbaarheid, geldende voor een periode van 75 jaar.
- 3
De voorzitter en de secretaris van de commissie dragen er bij de
benoemingsprocedure zorg voor dat alle overige bescheiden en alle
kopieën van de in dit artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk
worden vernietigd.
Artikel 13 Citeertitel
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening vertrouwenscommissie
benoeming burgemeester.
Artikel 14 Inwerkingtreding
Deze verordening treedt in werking met ingang van 13 december 2012.