Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Alblasserdam

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieAlblasserdam
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2012
CiteertitelVerordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 33 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

28-11-2012Onbekend

27-11-2012

Onbekend

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2012

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2012

De raad van de gemeente Alblasserdam;

 

gelezen het voorstel van het Presidium dd. 3 oktober 2012, registratienummer Raad 2012/???;

 

gelet op artikel 33, derde lid, van de Gemeentewet;

 

B E S L U I T :

 

vast te stellen de:

 

Verordening op de ambtelijke bijstand en de fractieondersteuning 2012

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 33 lid 3

Paragraaf 1 Ambtelijke bijstand

Artikel 1 Begrippen

In deze verordening wordt verstaan onder:

Advies

het kenbaar maken van een deskundig oordeel

Bijstand

het ambtelijk verstrekken, respectievelijk verlenen van informatie, advies of ondersteuning door tussenkomst van de griffier

College

het college van burgemeester en wethouders

Griffier

griffier van de raad of diens vervanger

Informatie

feitelijke gegevens die vervat zijn in schriftelijke stukken en/of andere gegevensdragers

Ondersteuning

het verzamelen en verwerken van informatie

Secretaris

de gemeentesecretaris

Artikel 2 Verzoek om informatie

1.

Een raadslid wendt zich tot de griffier met een verzoek om:

a.  feitelijke informatie van geringe omvang;

b.  inzage in of afschrift van documenten die openbaar zijn;

c.  bijstand bij het opstellen van voorstellen, amendementen en moties of andere bijstand.

2.

De informatie, bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, wordt door de griffier, een medewerker van de griffie of op verzoek van de griffier door een ambtenaar gegeven.

3.

Indien een ambtenaar twijfelt of het verzoek betrekking heeft op informatie bedoeld in het eerste lid, onderdeel a of b, stelt hij de secretaris daarvan in kennis. De secretaris neemt het besluit.

4.

De bijstand, bedoeld in het eerste lid, onderdeel c, wordt verleend door de griffier of een medewerker van de griffie. Indien de gevraagde bijstand niet door de griffier of een medewerker van de griffie kan worden verleend kan de griffier de secretaris verzoeken één of meer ambtenaren aan te wijzen die de gevraagde bijstand zo spoedig mogelijk verlenen.

Artikel 3 Verlenen van ambtelijke bijstand

  • 1.

    Een ambtenaar verleent op verzoek van de secretaris ambtelijke bijstand aan een raadslid tenzij:

    • a.

      het raadslid niet aannemelijk heeft gemaakt dat de bijstand betrekking heeft op de werkzaamheden van de raad;

    • b.

      dit het belang van de gemeente kan schaden;

  • 2.

    De secretaris beoordeelt of ambtelijke bijstand op grond van het eerste lid geweigerd wordt.

  • 3.

    Indien de bijstand op grond van het eerste lid wordt geweigerd deelt de secretaris dit met redenen omkleed mee aan de griffier en aan het raadslid dat het verzoek heeft ingediend.

  • 4.

    De secretaris verstrekt de betreffende portefeuillehouder in het college desgewenst een afschrift van het verzoek.

  • 5.

    Een raadslid kan aangeven dat een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies geheim wordt gehouden.

  • 6.

    Indien (leden van) het college informatie wensen over een verzoek om ambtelijke bijstand of de inhoud van het gegeven advies wenden zij zich daartoe rechtstreeks tot het betrokken raadslid.

Artikel 4 Weigering verzoek ambtelijke bijstand

Indien het verzoek om bijstand van een ambtenaar door de secretaris wordt geweigerd kan de griffier of het betrokken raadslid het verzoek voorleggen aan de burgemeester. De burgemeester beslist zo spoedig mogelijk op het verzoek.

Artikel 5 Geschil over ambtelijke bijstand

  • 1.

    Indien een raadslid niet tevreden is over de door een ambtenaar verleende ambtelijke bijstand kan hiervan mededeling worden gedaan aan de secretaris;

  • 2.

    Indien overleg met de secretaris niet leidt tot een voor beide partijen bevredigende oplossing leggen zij de zaak voor aan de burgemeester. De burgemeester voorziet zo spoedig mogelijk in de kwestie.

Artikel 6 Hoeveelheid ambtelijke bijstand

  • 1.

    Vooralsnog is er geen limitering aan de verlening van ambtelijke bijstand.

  • 2.

    De griffier houdt een register van de verleende ambtelijke bijstand als bedoeld in artikel 1, eerste lid, onderdeel a en b bij, waarin per verzoek om bijstand aan de reguliere ambtelijke organisatie wordt opgenomen:

    • a.

      welk raadslid om bijstand heeft verzocht;

    • b.

      over welk onderwerp om bijstand is verzocht;

    • c.

      welke ambtenaar de bijstand heeft verleend;

    • d.

      hoeveel tijd het verlenen van de bijstand heeft gekost;

    • e.

      de reden waarom een verzoek is geweigerd.

Paragraaf 2 Fractieondersteuning

Artikel 7

1.

De fracties kunnen jaarlijks aanspraak maken op een financiële bijdrage als tegemoetkoming in de kosten voor het functioneren van de fractie.

2.

Deze bijdrage bestaat uit maximaal €250,- per fractie.

Artikel 8
  • 1.

    Fracties besteden de bijdrage om hun volksvertegenwoordigende, kaderstellende en controlerende rol te versterken.

  • 2.

    De bijdrage mag niet gebruikt worden ter bekostiging van:

    • a.

      uitgaven die in strijd zijn met wettelijke bepalingen en overige regelingen;

    • b.

      betalingen aan politieke partijen, met politieke partijen verbonden instellingen of natuurlijke personen anders dan ter vergoeding van prestaties (diensten of goederen) geleverd ten behoeve van de fractie op basis van een gespecificeerde, reële declaratie;

    • c.

      giften;

    • d.

      uitgaven welke dienen bestreden te worden uit vergoedingen die de leden ingevolge het rechtspositiebesluit raads- en commissieleden toekomen;

    • e.

      opleidingen voor individuele raads- en commissieleden.

Artikel 9
  • 1.

    De bijdrage per fractie wordt niet automatisch als voorschot op het betreffende kalenderjaar versterkt. Elke fractie legt aan het einde van elk kalenderjaar verantwoording af aan de raad over de gemaakte kosten. Na goedkeuring krijgen de fracties de bestedingen vergoed. Dit wel tot het maximale bedrag.

  • 2.

    Controle van het verslag vindt plaats door de accountant, belast met de controle van de jaarrekening. De accountant breng advies uit aan de raad.

Paragraaf 3 Slotbepaling

Artikel 8 Intrekking oude verordening

De verordening ambtelijke bijstand en fractieondersteuning 2010 wordt ingetrokken.

Artikel 9 Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking met ingang van 27 november 2012.

Ondertekening

Alblasserdam, 27 november 2012

De raad voornoemd,

de griffier,                   de voorzitter,