Organisatie | Houten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsnotitie huisvesting (buitenlandse) seizoenswerknemers in de fruitteelt |
Citeertitel | Beleidsnotitie huisvesting (buitenlandse) seizoenswerknemers in de fruitteelt |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
APV
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
15-11-2012 | Nieuwe regeling | 30-10-2012 Houtens Nieuws | BWV12.0499 |
Sinds een aantal jaren zijn de mogelijkheden verruimd voor buitenlandse werknemers uit Midden- en Oost-Europese landen om in West-Europa tijdelijke arbeid te verrichten. Eerst waren deze vooral afkomstig uit Polen, maar inmiddels komen ook werknemers uit landen buiten de EU, zoals Bulgarije en Roemenië tijdelijk naar Nederland. Een van de gevolgen daarvan is dat het huisvesten van deze seizoenswerknemers een onderwerp is geworden op de politieke agenda in Nederland en ook in Houten. Het Rijk heeft gemeenten gewezen op het economisch belang van deze werknemers en op haar volkshuisvestelijke taak wat betreft deze doelgroep. In het buitengebied van Houten worden buitenlandse werknemers elk jaar tijdelijk ingezet in met name de landbouw, voornamelijk de fruitteelt. Overigens vinden buitenlandse werknemers ook tijdelijk werk in andere sectoren zoals de bouwsector. Deze beleidsnotitie heeft alleen betrekking op buitenlandse seizoenswerknemers die werkzaam zijn in de fruitteelt.
Er is een aantal overleggen gevoerd met vertegenwoordigers van de fruitsector. Zij geven aan dat structureel gebruik moet worden gemaakt van buitenlandse seizoenswerknemers om het werk op de bedrijven te verrichten. De werkgevers hebben een duidelijke behoefte om de huisvesting van deze werknemers te regelen. Dit is bijvoorbeeld van belang in verband met de verzekering en de controle op de werknemers.
3. Beleid voor kortdurende werkverbanden: aanvraag ontheffing voor kampeermiddelen op basis van de Algemene Plaatselijke Verordening
De gemeente is bereid in een aantal situaties medewerking te verlenen aan de huisvesting van seizoensarbeiders. Daarbij maakt zij een onderscheid naar duur van het arbeidsverband, namelijk tussen kortdurende werkverbanden (‘piekwerkers’) en langdurige werkverbanden (‘vaste werkers’).
Onder kortdurende werkverbanden wordt verstaan de seizoensarbeid die verricht wordt door:
·piekwerkers: namelijk die gedurende maximaal 12 weken werkzaam zijn in de fruitteelt;
Voor deze situaties wordt volstaan met een aanvraag ontheffing voor kampeermiddelen omdat het gezien de korte termijn niet in de rede ligt om hiervoor een planologische procedure te volgen. Omdat we willen voorkomen dat er illegaal mensen verblijven op de agrarische bedrijven, is er een regeling gemaakt om te controleren op (brand)veiligheid en het tegengaan van (sociale) misstanden.
Aanvraag ontheffing voor kampeermiddelen op basis van de APV voor huisvesting piekwerkers voor maximaal 12 weken per jaar voor maximaal 35 personen per jaar
De betreffende ondernemer informeert 4 weken voorafgaand aan de ingebruikname de gemeente (naar emailadres: omgevingsloket@houten.nl) hoeveel werknemers waar worden gehuisvest. Uiterlijk in de eerste week van de komst van de buitenlandse piekwerkers moet de gemeente over de specifieke gegevens van hen (naam, nationaliteit en Burgerservicenummer) worden geïnformeerd.
De gemeente controleert 2 weken vóór ingebruikname of de huisvesting qua veiligheid verantwoord is (aanwezigheid rookmelder, blusapparaat en aanwezigheid toegankelijke vluchtweg) en de manier van huisvesting in kampeermiddelen. Wat betreft de maximale afstand: de kampeermiddelen moeten zoveel mogelijk geconcentreerd zijn rond het bedrijfsgebouw. Dit wordt beoordeeld aan de hand van de inrichtingstekening. De kampeermiddelen (maximaal 12 caravans of tenten) mogen maximaal 12 aaneengesloten weken blijven staan en alleen worden gebruikt voor huisvesting van piekwerkers. Indien wordt voldaan aan de veiligheidseisen, wordt de aanvraag ontheffing voor kampeermiddelen goedgekeurd door de gemeente. De ondernemer krijgt hier per omgaande bericht over van de gemeente. Indien niet wordt voldaan aan de veiligheidseisen, wordt de aanvraag ontheffing voor kampeermiddelen niet akkoord bevonden en krijgt de ondernemer hier per omgaande bericht over van de gemeente. Daarnaast moet aan de onderstaande voorwaarden zijn voldaan:
Voor de huisvesting van piekwerkers worden naast de kampeermiddelen ook woonunits toegestaan voor zover dit aantal niet het in lid 2 van hoofdstuk 3 genoemde aantal overschrijdt. Hiervoor is het bepaalde in hoofdstuk 3 van toepassing.
Indien het verzoek komt om piekwerkers in woonunits te huisvesten moet de uitgebreide procedure (26 weken) van de Wabo worden gevolgd. Voor het plaatsen van woonunits moet een aanvraag om omgevingsvergunning worden ingediend. Het verschil met kampeermiddelen is dat de woonunits gezien worden als een bouwwerk en hier ook de eisen van het bouwbesluit voor gelden. Dit betekent onder andere dat de units aangesloten moeten worden op het riool en water/elektra aansluitingen moeten hebben. De woonunits kunnen aangevraagd worden voor de huisvesting van de piekwerkers. De overige regels zoals deze gelden voor de piekwerkers zijn ook van toepassing op de plaatsing van woonunits.
Hoewel de gemeente toezicht houdt, blijven de ondernemers verantwoordelijk voor de veiligheid van de werknemers. De gemeente is dus niet aansprakelijk.
4. Beleid voor langdurige werkverbanden: planologische procedure
De gemeente wil de vraag voor tijdelijke huisvesting van seizoensarbeiders faciliteren, mits de opvang op een goede en veilige manier gebeurt. Voor de tijdelijke huisvesting van (buitenlandse) seizoenswerknemers met langdurige werkverbanden (de ‘vaste werkers’) moet planologisch een procedure worden doorlopen. Hiervoor zijn kampeermiddelen niet geschikt. De betreffende ondernemer kan wel een bedrijfsgebouw hiervoor geschikt maken.
De gemeente zal op maximaal 10 locaties tijdelijke huisvesting toestaan met een maximum van 15 werknemers per locatie.
De betreffende ondernemer moet op de hoogte zijn van de regels als er bedrijfsgebouwen worden aangepast voor de huisvesting. Voor de gemeente is het belangrijk dat wordt toegezien op belangrijke aspecten over de kwaliteit en de veiligheid van de huisvesting. De huisvesting wordt vanuit het Bouwbesluit (meest recente uitgave) getoetst als zijnde logiesfunctie nieuwbouw.
Voor de beoordeling van aanvragen voor tijdelijke huisvesting van seizoensarbeiders in bedrijfsgebouwen (langdurige werkverbanden) geldt de volgende beleidsregel:
Procedure huisvesting (buitenlandse) vaste werkers (3 tot maximaal 9 maanden per jaar)
Er mogen maximaal 15 werknemers per jaar worden gehuisvest in een bedrijfsgebouw op het perceel van het fruitbedrijf c.q. het agrarisch bedrijf. De piekwerkers kunnen ook gehuisvest worden in het bedrijfsgebouw in de als tijdelijk bedoelde huisvesting voor vaste werkers. Het is uitdrukkelijk niet de bedoeling dat dit zo wordt uitgelegd dat naast de inpandige huisvesting van maximaal 15 vaste werkers óók inpandig maximaal 35 piekwerkers kunnen worden gehuisvest;
Als er na het verstrijken van de termijn van de tijdelijke ontheffing behoefte blijkt te zijn aan voortzetting van de voorziening heeft de gemeente de intentie om medewerking te verlenen om een definitieve ontheffing te verlenen. Bij herziening van het bestemmingsplan zal de definitieve ontheffing worden vertaald in het bestemmingsplan, inclusief de aanduiding ‘huisvesting werknemers’.
Voor tijdelijke huisvesting van seizoensarbeiders wordt het gebouw getoetst aan het bouwbesluit logiesfunctie nieuwbouw. Het zwaartepunt ligt bij de toetsing op de volgende onderdelen:
Toetsing vanuit de Veiligheidsregio Utrecht (brandweer) t.a.v. buitenlandse werknemers:
Conclusie: overnachten van buitenlandse werknemers is een logiesfunctie en als er meer ruimten bij elkaar gebracht zijn met één gang is het een logiesgebouw (het betreffende deel van het gebouw).
Brandveiligheidseisen aan een logiesfunctie respectievelijk logiesgebouw:
Wbdo = Weerstand tegen BrandDoorslag en BrandOverslag. Een wbdo van 30 minuten wil zeggen dat de weerstand van de bouwconstructies zodanig is dat een brand zich niet binnen 30 minuten kan uitbreiden. De bouwconstructies kunnen muren of daken zijn inclusief de daarin aanwezige deuren en ramen.