Organisatie | Vlissingen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling seksinrichtingen en escortbedrijven Vlissingen |
Citeertitel | Regeling seksinrichtingen en escortbedrijven Vlissingen |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | openbare orde en veiligheid |
Eigen onderwerp |
Geen.
Algemene plaatselijke verordening voor Vlissingen 2009
N.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-11-2000 | nieuwe regeling | 26-10-2000 Gemeenteblad, 2000, I.19 | Geen. |
§ 2. Inrichtingseisen seksinrichtingen
Artikel 2.3 Sanitaire voorzieningen
In een seksinrichting moeten tenminste één heren- en één damestoilet en één badruimte aanwezig zijn:
§ 4 Eisen ten aanzien van de bedrijfsvoering
Artikel 4.3 Toegang ambtenaren van politie
De exploitant en beheerder van een seksinrichting zijn verplicht ervoor te zorgen dat ambtenaren van politie onmiddellijk en onbelemmerd toegang hebben tot de seksinrichting:
Artikel 4.4 Bescherming van de gezondheid en het zelfbeschikkingsrecht van de prostituee
De exploitant en de beheerder van een seksinrichting of escortbedrijf zijn verplicht de in het bedrijf werkzame prostituees in de gelegenheid te stellen zich regelmatig te laten onderzoeken op seksueel overdraagbare aandoeningen overeenkomstig de landelijke richtlijnen van de stichting SOA-bestrijding.
De exploitant en beheerder van een seksinrichting of escortbedrijf zijn verplicht medewerkers van de GGD toegang te verlenen tot het prostitutiebedrijf om voorlichtings- en preventieactiviteiten uit te voeren en voorlichtingsmateriaal te verstrekken gericht op bevordering en instandhouding van de gezondheidssituatie van de in het prostitutiebedrijf werkzame prostituees
De exploitant en beheerder van een seksinrichting of escortbedrijf zijn verplicht er zorg voor te dragen dat onder de in het prostitutiebedrijf werkzame prostituees voldoende informatie- en voorlichtingsmateriaal in verschillende talen wordt verspreid over de aan prostitutie verbonden gezondheidsrisico's en over de aanwezigheid en bereikbaarheid van instellingen op het gebied van de gezondheidszorg en de hulpverlening.
Vlissingen, 26 oktober 2000.
Burgemeester en wethouders voornoemd,
de secretaris, de burgemeester,
mr. A.L. Pronk A. van Dok- van Weele
TOELICHTING REGELING SEKSNRICHTINGEN EN ESCORTBEDRIJVEN
De vergunning als bedoeld in artikel 3:4 APV Vlissingen 2009 wordt verleend voor de duur van maximaal 3 jaren, zodat periodiek het functioneren van inrichting(en) en/of het gemeentelijk beleid ter zake kan worden geëvalueerd.
Voor bestaande inrichtingen kan gelden dat het technisch onmogelijk is om aan de gestelde eisen als genoemd in de paragrafen 2 en 3 te voldoen. Slechts indien redelijkerwijs niet kan worden verwacht van de bestaande exploitant dat aan de eisen wordt voldaan, bijvoorbeeld wegens technische problemen kan ontheffing worden verleend door het bevoegde bestuursorgaan. Voor alle nieuwe inrichtingen geldt deze ontheffingsmogelijkheid niet.
§ 2 Inrichtingseisen seksinrichtingen
Een seksinrichting moet voldoen aan dezelfde eisen op het gebied van brandveiligheid als elk ander bedrijf.
§ 4 Eisen ten aanzien van de bedrijfsvoering
Om de controletaak van politieambtenaren en andere toezichthouders te vergemakkelijken, zijn de exploitant en beheerder van een seksinrichting (of escortbedrijf) verplicht een register van werknemers bij te houden en moeten zij er voor zorgen dat deze ambtenaren onbelemmerd de inrichting kunnen betreden wanneer deze voor het publiek geopend is.
Ook indien wordt vermoed dat (en moet worden nagegaan of) zich in de inrichting bezoekers bevinden gedurende de tijd dat de inrichting gesloten moet zijn, dient de politieambtenaar toegang te worden verleend.
De prostituee heeft het recht, over haar eigen lichaam en psychische integriteit te beschikken. Dit recht is in de Grondwet vastgelegd. Dat recht kan binnen de prostitutie op verschillende manieren in gevaar komen. Daarom is het voor de bedrijfsvoering van belang dat de prostituee geheel vrijwillig en zelfstandig kan werken. Dit betekent dat zij/hij niet mag worden gedwongen tot onveilig vrijen, het meedrinken van (alcoholische) dranken met e.d.
Daarnaast kent de prostitutie gezondheidsrisico's besmetting met SOA (seksueel overdraagbare aandoeningen) en AIDS. Daarom worden regels gesteld ter bescherming van de gezondheid van de prostituee en volksgezondheid. Deze voorschriften zijn voorwaardenscheppend aard en hebben betrekking op voorlichting, condoomgebruik, het toepassen van safe-sekstechnieken en het periodieke geneeskundig onderzoek. De bedrijven zijn verplicht medewerking te verlenen aan voorlichtingsactiviteiten over risico's en preventiemogelijkheden en voorlichtingsmateriaal en condooms beschikbaar te hebben.
§ 5 Inwerkingtreding en overgangsbepaling.
Aan exploitanten van bestaande seksinrichtingen wordt één jaar de tijd gegeven om hun seksinrichting aan te passen aan de geldende inrichtings- en brandveiligheidseisen. Deze termijn wordt geacht ruim voldoende te zijn.
Burgemeester en wethouders voornoemd,