Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Reusel-De Mierden

Uitgiftebeleid bedrijventerreinen Reusel-De Mierden 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieReusel-De Mierden
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingUitgiftebeleid bedrijventerreinen Reusel-De Mierden 2012
CiteertitelUitgiftebeleid bedrijventerreinen Reusel-De Mierden 2012
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Het uitgiftebeleid Kleine Hoeven 2006 (niet gepubliceerd) wordt per gelijke datum ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Bestemmingsplan Kleine Hoeven 2012

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

1.Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-12-201228-11-2012nieuwe regeling

27-11-2012

D'n Uitkijk, 07-12-2012

B&W 12-548

Tekst van de regeling

Intitulé

Uitgiftebeleid bedrijventerreinen Reusel-De Mierden 2012

Burgemeester en wethouders;

gelezen het voorstel aan burgemeester en wethouders van 20 november 2012, nr 548-2012;

overwegende, dat de gemeente Reusel-De Mierden voldoende ontwikkelingsmogelijkheden wil bieden aan plaatselijke bedrijvigheid en uitgifte van bedrijfskavels wil laten geschieden op een uniforme wijze,

besluiten vast te stellen:

Uitgiftebeleid bedrijventerreinen Reusel-De Mierden 2012

1. Uitgiftebeleid bedrijventerreinen Reusel-De Mierden

De gemeente Reusel-De Mierden wil voldoende ontwikkelingsmogelijkheden bieden aan de plaatselijke bedrijvigheid. Door uitgifte van bedrijfskavels wordt de mogelijkheid gevormd om de werkgelegenheidsfunctie te vergroten en de leefbaarheid van de gemeente te behouden.

Bij de toewijzing van bedrijfskavels moet goed worden bekeken wat de aard en de urgentie van verplaatsing is. Ook dient te worden beoordeeld of het bedrijf ruimtelijk en functioneel past op Kleine Hoeven. Hiertoe is een uitgiftebeleid ontwikkeld. Het doel van dit beleid is om een eenduidig en duidelijk selectiebeleid te kunnen hanteren, dat toepasbaar is voor de uitgifte van bedrijfskavels op Kleine Hoeven.

De uitgangspunten van het selectiebeleid zijn:

  • -

    De grootte van de bedrijfskavel bedraagt minimaal 1.000m2 en maximaal 5.000m2;

  • -

    Het bestemmingsplan is leidend bij het beoordelen welke bedrijven zich kunnen vestigen op de betreffende locatie;

  • -

    Prioritering van bedrijven vindt plaats op basis van selectiecriteria;

  • -

    Er wordt ruimte geboden aan het bieden van oplossen voor knelpunten in de huisvesting van bestaande en startende ondernemers;

  • -

    De schaarse ruimte wordt zo zorgvuldig en efficiënt mogelijk benut.

2. Selectiecriteria

Er is een aantal selectiecriteria opgesteld. Bedrijven die in aanmerking willen komen voor een bedrijfskavel moeten in elk geval voldoen aan de standaard selectiecriteria. Als blijkt dat twee bedrijven dezelfde kavel willen kopen, wordt aan de hand van nadere selectiecriteria een prioritering aangebracht aan de hand van een puntensysteem.

2.1Standaard selectiecriteria

- Grootte van bedrijfskavel

De grootte van de bedrijfskavel bedraagt minimaal 1.000m2 en maximaal 5.000m2. Bedrijven met een grondbehoefte groter dan 5.000m2 worden doorverwezen naar het Kempisch Bedrijven Park.

-Aard van bedrijvigheid

In het bestemmingsplan is aangegeven welke bedrijven zich kunnen vestigen op de betreffende locatie. Het bestemmingsplan geeft aan welke milieucategorieën zijn toegestaan op welke locaties en welke soort bedrijven zijn toegestaan.

-Bereidheid tot deelname parkmanagement

Elk bedrijf dat zich op Kleine Hoeven wil vestigen is bereid om zich aan te sluiten bij de (nog op te richten) parkmanagementorganisatie. Deze organisatie bestaat uit ondernemers die op het terrein zijn gevestigd en een vertegenwoordiger van de gemeente Reusel-De Mierden.

2.2 Nadere selectiecriteria

In het uitgiftebeleid dat in mei 2006 is vastgesteld, is een prioriteitenstelling opgenomen. Overwegingen met betrekking tot milieu, werkgelegenheid en herontwikkeling spelen hierbij een grote rol. De prioriteitenstelling in dit selectiebeleid is enigszins afwijkend van het uitgiftebeleid 2006. De lokale en regionale ontwikkelingen zijn hiervan de aanleiding.

2.2.1 Toepassen van prioriteitenstelling

Als twee of meer bedrijven staan ingeschreven voor dezelfde kavel, wordt aan de hand van de onderstaande prioritering bekeken welk bedrijf voorrang krijgt om de betreffende kavel te kopen. Voor alle overige situaties geldt dat een bedrijf moet voldoen aan de standaard selectiecriteria om in aanmerking te komen voor een bedrijfskavel op Kleine Hoeven.

2.2.2 Prioritering

In eerste instantie gekeken naar de milieucategorieën die zijn toegewezen aan de betreffende kavel. Een aantal kavels is bestemd voor bedrijven tot milieucategorie 4.1, voor de rest van het terrein geldt dat bedrijven tot milieucategorie 2, 3.1 en 3.2 zich kunnen vestigen (zie bijlage 1 bij bestemmingsplan Kleine Hoeven 2012; lijst van bedrijfsactiviteiten). Voor de kavels waar milieucategorie 4.1 is toegestaan, krijgen bedrijven in deze milieucategorie voorrang op bedrijven die tot een lagere categorie behoren en waar elders op Kleine Hoeven ruimte voor is.

Een nadere selectie wordt gemaakt aan de hand van het aantal punten dat een bedrijf op de onderstaande selectiecriteria verdient. Het bedrijf met de meeste punten krijgt voorrang om de betreffende kavel te kopen.

Bij gelijke score door twee of meerdere bedrijven wordt gekeken naar het aantal punten per onderdeel dat behaald is. Hierbij geld dat de score bij de eerste prioriteit zwaarder weegt dan de tweede prioriteit en de tweede prioriteit zwaarder weegt dan de derde prioriteit etc. Als bedrijf X en bedrijf Y op het eerste en tweede selectiecriterium een gelijk aantal punten behalen, maar bedrijf X op de derde prioriteit meer punten behaald dan bedrijf Y; krijgt bedrijf X voorrang om de betreffende kavel te kopen.

In het uitzonderlijke geval dat bedrijven na de prioriteitenstelling nog steeds een gelijk aantal punten heeft, wordt door middel van loting bepaald welk bedrijf de betreffende kavel kan kopen.

 

Eerste prioriteit

1.Huidige locatie en situatie*

Geen sprake van milieuhinder op de huidige locatie: 0 punten

Geen sprake van geluidshinder op de huidige locatie: 0 punten

Geen sprake van gewenste of verplichte verplaatsing: 0 punten

Wel sprake van milieuhinder op de huidige locatie: 2 punten

Wel sprake van milieuhinder op de huidige locatie: 2 punten

Wel sprake van gewenste of verplichte verplaatsing: 3 punten

 

Tweede prioriteit

2.Werkgelegenheid**

Huidige personele bezetting per 1.000m2

Terreinquotiënt tussen 0 en 100: 3 punten

Terreinquotiënt tussen 101 en 200: 2 punten

Terreinquotiënt 201 en meer: 1 punt

* Dit criterium is alleen van toepassing voor bedrijven uit de gemeenten Reusel-De Mierden en Bladel. De betreffende gemeente beoordeeld of al dan niet sprake is van hinder op de huidige locatie.

** De terreinquotiënt wordt als volgt berekend:

Oppervlakte aan te kopen perceel / aantal arbeidsplaatsen (in FTE) beschikbaar op nieuwe locatie

Derde prioriteit

3.Herkomst bedrijf/ initiatiefnemer

Afkomstig uit de gemeente Reusel-De Mierden: 6 punten

Afkomstig uit de gemeente Bladel: 6 punten

Afkomstig uit de overige Kempengemeenten: 3 punten

Afkomstig van buiten de Kempen: 0 punten

Vierde prioriteit

4.Duur inschrijving op kandidatenlijst

Nieuwe inschrijving na publicatie collegebesluit uitgifte bedrijfskavels: 0 punten

Duur inschrijving voor publicatie collegebesluit 0-3 jaar: 2 punten

Duur inschrijving voor publicatie collegebesluit 3-6 jaar: 3 punten

Duur inschrijving voor publicatie collegebesluit langer dan 6 jaar: 4 punten

Slot- en overgangsbepalingen

Deze beleidsregels vervangen het Uitgiftebeleid Kleine Hoeven 2006, welke is vastgesteld door het college van Burgemeester en Wethouders op 16 mei 2006.

Inwerkingtreding

Deze beleidsregel treedt in werking op 28 november 2012.

Aldus besloten in de vergadering van 27 november 2012

Burgemeester en wethouders van Reusel–De Mierden,

de secretaris, de burgemeester,

M.J. Doeven H.A.J. Tuerlings

Aldus besloten in de vergadering van 27 november 2012

Burgemeester en wethouders van Reusel–De Mierden,

de secretaris, de burgemeester,

M.J. Doeven H.A.J. Tuerlings