Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Borger-Odoorn

Legesverordening 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Borger-Odoorn
Officiële naam regelingLegesverordening 2013
CiteertitelLegesverordening 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Artt 156, lid 1 en 2, aanhef en onderdeel h en 229, lid 1, aanhef en onderdeel b Gemeentewet en art 1 Wet van 13-10-2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart.
Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

01-01-201301-01-2013Nieuwe regeling ter vervanging van de huidige

29-11-2012

Week in Week van 4-12-2012

31-10-2012
01-01-201301-01-201301-01-20141e wijziging van de Legesverordening; betreft tarieven hoofdstuk 2 van titel 1 van de tarieventabel

03-01-2013

Week in Week van 3-1-2013

21-12-2012

Tekst van de regeling

Intitulé

Legesverordening 2013

GEMEENTERAAD

De raad van de gemeente Borger-Odoorn,

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 31 oktober 2012;

gelet op de artikelen 156, eerste en tweede lid, aanhef en onderdeel h, 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet en artikel 1 van de Wet van 13 oktober 2011, houdende regeling van een grondslag voor de heffing van rechten voor de Nederlandse identiteitskaart (Stb. 2011, 440);

B E S L U I T :

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2013

Legesverordening 2013

Artikel 1 Begripsbepalingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven voor:

  • a.

    het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten;

  • b.

    het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet;

een en ander zoals genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst of van de Nederlandse identiteitskaart, dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend of de handelingen zijn verricht.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • b.

    het in behandeling nemen van aanvragen van verklaringen omtrent inkomen en vermogen;

  • c.

    de agenda’s voor de vergaderingen van de raad, zowel met als zonder bijbehorende voorstellen, wanneer deze worden gevraagd ten behoeve van de publiciteitsmedia.

  • d.

    het in behandeling nemen van een verzoek of aanvraag als bedoeld in hoofdstuk 5 van de tarieventabel voor sociale huurwoningen. Onder sociale huurwoningen worden verstaan woningen of woonwagens als bedoeld in artikel 11 van de Wet op de huurtoeslag, voor de huur waarvan huurtoeslag op grond van die wet kan worden verleend en waarvan de rekenhuur niet hoger is dan de van toepassing zijnde aftoppingsgrens bedoeld in artikel 20, tweede lid, van die wet.

Artikel 5 Maatstaf van heffing en tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990  moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 30 dagen na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.4 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9.1 (verklaring omtrent het gedrag);

een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

De Legesverordening gemeente Borger-Odoorn 2012, van 8 december 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als: " Legesverordening 2013".

Ondertekening

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Borger-Odoorn op 29 november 2012.

De raad voornoemd,

de griffierH.J.van Olst
de voorzitterM.L.J.Out

TARIEVENTABEL LEGES 2013-01

behorende bij de Legesverordening 2013

Indeling tarieventabel

Titel 1 Algemene dienstverlening
 
Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand
Hoofdstuk 2 Reisdocumenten
Hoofdstuk 3 Rijbewijzen
Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens
Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister
Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens
Hoofdstuk 7 Bestuursstukken
Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie
Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken
Hoofdstuk 10 Gemeentearchief
Hoofdstuk 11 Gereserveerd
Hoofdstuk 12 Leegstandwet
Hoofdstuk 13 Kansspelen
Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer
Hoofdstuk 15 Diversen
Hoofdstuk 16 Aansluiting riolering
 
Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning
 
Hoofdstuk 1 Algemeen      
Hoofdstuk 2 Bouwvergunningen      
Hoofdstuk 3 Teruggaaf      
Hoofdstuk 4 Verhoging      
Hoofdstuk 5 Aanlegvergunning      
Hoofdstuk 6 Gebruiksvergunning in verband met brandveiligheid      
Hoofdstuk 7 Sloopvergunning      
Hoofdstuk 8 Overig      
 
Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn
 
Hoofdstuk 1 Horeca      
Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten      
Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven      
 
Titel1. Algemene dienstverlening      
 
Hoofdstuk 1. Burgerlijke stand      
         
1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in het gemeentehuis van Borger-Odoorn of in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger, of de omzetting van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk op een andere tijd en wijze dan op grond van artikel 4 van de Wet rechten burgerlijke stand voor kosteloze huwelijksvoltrekking is bepaald:      
 
1.1.1.1a. op maandag:      
 in het gemeentehuis van Borger-Odoorn tussen 13.00 uur en 17.00 uur.372,75  
 
 b. op dinsdag:      
 in het gemeentehuis van Borger-Odoorn tussen 13.00 uur en 17.00 uur en in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger tussen 14.00 en 17.00 uur.372,75  
 
 c. op woensdag:      
 in het gemeentehuis van Borger-Odoorn tussen 13.00 uur en 17.00 uur en in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger tussen 14.00 en 17.00 uur.372,75  
 
 d. op donderdag: in het gemeentehuis van Borger-Odoorn tussen 13.00 uur en 17.00 uur en in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger tussen 14.00 en 17.00 uur.372,75  
 
 e. op vrijdag: in het gemeentehuis van Borger-Odoorn tussen 13.00 uur en 17.00 uur en in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger tussen 14.00 en 17.00 uur.372,75  
 
 f. op zaterdag: in het gemeentehuis van Borger-Odoorn tussen 09.00 uur en 17.00 uur en in de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger tussen 09.00 uur en 17.00 uur.778,30  
 
1.1.1.2Indien de voltrekking van een huwelijk of de registratie van een partnerschap plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis van Borger-Odoorn of de kerkzaal van het Ontmoetingscentrum te Borger bedraagt het basistarief517,60  
         
 Dit basistarief zal worden verhoogd met de volgende toeslag(en):      
         
 a. toeslag op werkdagen voor de tijdstippen tussen 18.00 en 09.00 uur50,15  
         
 b. toeslag op zaterdag voor de tijdstippen tussen 00.00 en 24.00 uur78,10  
         
 c. toeslag op zon- en erkende feestdagen voor de tijdstippen tussen 00.00 en 24.00 uur100,35  
         
1.1.1.3Benoeming buitengewoon ambtenaar burgerlijke stand voor één dag onder de voorwaarde dat die persoon al is benoemd in een andere gemeente66,90  
         
1.1.1.4Voor het van gemeentewege beschikbaar stellen van getuigen, bedragen de daarvoor verschuldigde leges per getuige 17,15  
         
1.1.1.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een trouwboekje, duplicaat trouwboekje, partnerschapsboekje of duplicaat partnerschapsboekje16,25  
         
1.1.2Het tarief bedraagt voor het van gemeentewege doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand zonder dat van het resultaat een authentiek uittreksel uit de registers of een bewijs van inschrijving wordt verlangd:      
         
1.1.2.1voor iedere persoon over wie de naspeuring loopt, per geraadpleegd register7,60  
         
 of, wanneer deze naspeuringen meer dan een kwartier in beslag nemen, per kwartier 18,50  
         
1.1.2.2De tarieven voor de naspeuringen als bedoeld in de artikelen 1.1.2 en 1.1.2.1 bedragen de helft, wanneer die naspeuringen worden verricht voor een wetenschappelijk of filantropisch doel.      
         
1.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor het verstrekken van een uittreksel uit de registers van de burgerlijke stand van een andere gemeente (de kosten van het uittreksel zelf daarin niet begrepen) 5,65  
         
1.1.4Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.      
         
Hoofdstuk2. Reisdocumenten      
         
1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen 48,70  
         
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in artikel 1.2.1.1 (zakenpaspoort) 48,70  
         
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort) 48,70  
         
1.2.2Het tarief bedraagt voor het verrichten van handelingen ten behoeve van een aanvraag van een Nederlandse identiteitskaart als bedoeld in artikel 2, tweede lid, van de Paspoortwet:      
         
1.2.2.1voor een persoon die op het moment van de aanvraag de leeftijd van veertien jaar nog niet heeft bereikt30,00  
         
1.2.2.2in andere gevallen dan bedoeld in onderdeel 1.2.2.140,05  
         
1.2.3De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.2 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van 45,90  
         
1.2.4Het tarief tot het afgeven van een reisdocument, indien aan de aanvrager reeds eerder een reisdocument werd verstrekt, welk document bij de aanvraag niet kan worden overgelegd, wordt de ter zake verschuldigde leges verhoogd met25,05  
         
Hoofdstuk3. Rijbewijzen      
         
1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
1.3.1tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs 45,30  
         
1.3.2tot het afgeven van een rijbewijs, indien aan de aanvrager reeds eerder een rijbewijs werd verstrekt, welk document bij de aanvraag of bij de uitreiking van het nieuwe rijbewijs niet kan worden overgelegd, wordt de ter zake te heffen leges verhoogd met 25,05  
         
1.3.3Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt      
 bij een spoedlevering vermeerderd met34,10  
         
Hoofdstuk4. Verstrekkingen uit de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens      
         
1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.      
         
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens: per verstrekking 7,60  
         
1.4.2.2tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:      
         
1.4.2.2.1voor 100 verstrekkingen 400,15  
         
1.4.2.2.2voor 500 verstrekkingen 1.911,25  
         
1.4.2.2.3voor 1.000 verstrekkingen 3.718,45  
         
1.4.2.2.4voor 5.000 verstrekkingen18.754,35  
         
1.4.2.2.5voor 10.000 verstrekkingen33.982,35  
         
Hoofdstuk5. Kiezersregister      
         
1.5.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer, bedoeld in artikel D4 van de Kieswet5,45  
         
Hoofdstuk6. Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens      
         
1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:      
         
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:      
         
1.6.1.1.1ten hoogste 49 pagina's 7,70  
         
1.6.1.1.250 tot 100 pagina's 38,10  
         
1.6.1.1.3meer dan 100 pagina's 57,20  
         
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier76,25  
         
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de vastlegging, moeilijk toegankelijke registratie 76,25  
         
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1 tot en met 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.      
         
Hoofdstuk7. Bestuursstukken      
         
1.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:      
         
1.7.1.1een afschrift van de beleidsbegroting9,55  
         
1.7.1.2een afschrift van de gemeenterekening 15,65  
         
1.7.2Het tarief bedraagt voor het afsluiten van een abonnement op de geregelde toezending van:      
         
1.7.2.1de agenda's, de voorstellen voor de raadsvergaderingen en de besluitenlijsten, met uitzondering van de financiële stukken als hiervoor bedoeld in artikel 1.7.1.2, per jaar 31,30  
         
1.7.2.2de agenda's met bijlagen van de raadscommissies, per commissie per jaar 31,30  
         
1.7.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:      
         
1.7.3.1een afschrift van de verordeningen, per pagina0,40  
         
1.7.3.2een door of vanwege de gemeente gemaakt rapport of nota, per pagina 0,45met een maximum van € 28,70
         
Hoofdstuk8. Vastgoedinformatie      
         
1.8.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor elk perceel, inclusief kopie op papier van A4/A3-formaat 12,95  
 inclusief kopie op papier van een ander formaat34,95  
         
1.8.2Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van nasporingen in het gemeentelijk kadaster voor ieder daaraan besteed kwartier 12,55  
         
1.8.3Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal bestand voor één perceel, per bestand12,45  
         
1.8.4Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal bestand voor vijf of meer percelen, per bestand64,20  
         
Hoofdstuk9. Overige publiekszaken      
         
1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.9.1.tot het verstrekken van een verklaring omtrent het gedrag30,05  
         
1.9.2tot het verstrekken van een bewijs van in leven zijn, een bewijs van inschrijving in de gemeente of een bewijs van Nederlanderschap7,60  
         
1.9.3tot het legaliseren van een handtekening6,45  
         
Hoofdstuk10. Gemeentearchief      
         
1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier 18,55  
         
1.10.2Het tarief bedraagt voor het op verzoek verstrekken van een digitaal fotobestand, per foto3,15  
         
Hoofdstuk11. Gereserveerd      
         
Hoofdstuk12. Leegstandwet      
         
1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.12.1tot het verlenen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet65,00  
         
1.12.2tot het verlengen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet30,00  
         
Hoofdstuk13. Kansspelen      
         
1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.13.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het houden van een kansspel als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning) 22,80  
         
1.13.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een aanwezigheidsvergunning op basis van artikel 30b van de Wet op de kansspelen gelden de tarieven zoals die zijn opgenomen in het speelautomatenbesluit.      
         
Hoofdstuk14. Verkeer en vervoer      
         
1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.14.1voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, voor zover noodzakelijk voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten, af te geven door het Rijksdienst voor het Wegverkeer (RDW)34,60  
         
1.14.2voor een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 of als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement, anders dan bedoeld in onderdeel 1.14.16,45  
         
1.14.3voor een ontheffing als bedoeld in artikel 148 van de Wegenverkeerswet (wedstrijden op de weg)7,55  
         
1.14.4voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien een medische keuring noodzakelijk is158,00  
         
1.14.5voor een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer en/of gehandicaptenparkeerplaats indien geen medische keuring noodzakelijk is52,00  
         
1.14.6voor een ontheffing van het parkeerverbod als bedoeld in artikel 25 van het Reglement Verkeersregels en Verkeerstekens 199017,60  
         
Hoofdstuk15. Diversen      
         
1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.15.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het innemen van een standplaats:      
 voor één dag11,40  
 voor één week19,00  
 voor één maand60,90  
 voor onbepaalde tijd159,90  
         
1.15.1.2tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een kampeerplaats 97,80  
         
1.15.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing voor een permanente reclameaanduiding 27,05  
         
1.15.1.4Indien de aanvraag uit een oogpunt van schoonheid en welstand wordt beoordeeld door een niet-gemeentelijk orgaan, wordt het bedrag genoemd in artikel 1.15.1.3 verhoogd met een bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag aan de aanvrager meegedeelde advieskosten, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht.      
         
1.15.1.5Indien de aanvraag om een ontheffing wordt ingetrokken of geweigerd, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend, met dien verstande dat het in artikel 1.15.1.4 bedoelde bedrag niet in de teruggaaf is begrepen.      
         
1.15.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
1.15.2.1tot het verstrekken van schriftelijke inlichtingen met betrekking tot bestaande milieuvergunningen, bodemverontreiniging, boven- en ondergrondse tanks, aanschrijvingen op grond van de Woningwet, bestemmingsplangegevens, Monumentenwet, Wet voorkeursrecht gemeenten96,25  
         
1.15.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:      
         
1.15.3.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 3,85  
         
1.15.3.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 0,25  
         
1.15.3.3een lichtdruk van een tekening of plattegrond7,00  
         
1.15.3.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen 8,05  
         
1.15.3.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina 1,95  
         
Hoofdstuk16. Aansluiting riolering      
         
1.16De tarieven bedragen ter zake van het in behandeling nemen van een verzoek als bedoeld in artikel 6 van de aansluitverordening voor het:      
         
1.16.1het opnemen en het aanbrengen van bestrating met fundering per m250,15  
         
1.16.2het opnemen en het aanbrengen van bestrating per m231,35  
         
1.16.3het uitvoeren van een wegboring per ml 156,70  
         
1.16.4het opnemen en het herstellen van asfaltverharding per m2219,45  
         
1.16.5het aanbrengen van een ontstoppingsstuk34,70  
         
1.16.6het aanbrengen van een leiding Ø 125 mm per ml41,60  
         
1.16.7het aanbrengen van een leiding Ø 160 mm per ml48,55  
         
1.16.8het aanbrengen van een leiding Ø 200 mm per ml62,40  
         
1.16.9het aanbrengen van een inspectieput627,35  
         
1.16.10het aanbrengen van een persleiding per ml41,60  
         
1.16.11het aanbrengen van een afsluiter501,85  
         
1.16.12het plaatsen van een rioolgemaal8.468,55  
         
1.16.13het nemen van verkeersmaatregelen250,85  
         
1.16.14het herstellen van bermen per m²9,45  
         
1.16.15het aansluiten op betonriool301,60  
         
1.16.16het aansluiten op PVC riool150,60  
         
1.16.17het leveren van een IBA klasse IIIA3.689,75  
         
1.16.18het leveren en plaatsen van een IBA klasse IIIA4.820,00  
         
Voorafgaand aan het in behandeling nemen van het verzoek als bedoeld in artikel 3 van de aansluitverordening wordt de vergunninghouder op basis van de tarieven als bedoeld in artikel 7 van die verordening de kosten meegedeeld, blijkend uit een begroting die ter zake door of vanwege burgemeester en wethouders is opgesteld. Voor de toepassing van deze tabel wordt een aanvraag in behandeling genomen op de 5e werkdag na de dag waarop de begroting van de advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. Geen leges als bedoeld in artikel 7 van de aansluitverordening wordt geheven als de in dat artikel genoemde kosten reeds zijn verwerkt in de gronduitgifteprijs.
         
Titel2. Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning      
         
Hoofdstuk1. Begripsomschrijvingen      
         
2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:      
2.1.1.1aanlegkosten: de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;      
         
2.1.1.2bouwkosten:      
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;      
         
2.1.1.3sloopkosten:      
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;      
         
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.      
         
2.1.2 In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.      
         
2.1.3 In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.      
         
Hoofdstuk2. Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag      
         
2.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
2.2.1 om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is 0,00  
         
Hoofdstuk3. Omgevingsvergunning      
         
2.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.      
         
2.3.1 Bouwactiviteiten      
         
2.3.1.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
         
2.3.1.1.1 - bij bouwkosten tot € 900,0070,10  
         
2.3.1.1.2 - bij bouwkosten van € 900,00 of meer, doch minder dan € 4.500,0070,10+ 3,54% van de bouwkosten boven € 900,00
         
2.3.1.1.3 - bij bouwkosten van € 4.500,00 of meer, doch minder dan € 22.500,00225,55+ 2,72% van de bouwkosten boven € 4.500,00
         
2.3.1.1.4 - bij bouwkosten van € 22.500,00 of meer, doch minder dan € 45.000,00797,25+ 2,31% van de bouwkosten boven € 22.500,00
         
2.3.1.1.5- bij bouwkosten € 45.000,00 of meer1395,55+ 2,19% van de bouwkosten boven € 45.000 met een maximum van € 150.000,00
         
 Achteraf ingediende aanvraag      
         
2.3.1.4 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 150 % van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges, met een minimum van256,90  
         
 Beoordeling aanvullende gegevens      
         
2.3.1.5 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen41,10  
         
2.3.2 Aanlegactiviteiten      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.3 Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1:      
         
2.3.3.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): 154,15  
         
2.3.3.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): 314,40  
         
2.3.3.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking): 4.007,25  
         
2.3.3.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):314,40  
         
2.3.3.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):513,75  
         
2.3.3.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):4.007,25  
         
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):4.007,25  
         
2.3.3.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):4.007,25  
         
2.3.4 Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
         
2.3.4.1 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)154,15  
         
2.3.4.2 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)314,40  
         
2.3.4.3 indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)4.007,25  
         
2.3.4.4 indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)314,40  
         
2.3.4.5 indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)513,75  
         
2.3.4.6 indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving)4.007,25  
         
2.3.4.7 indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving)4.007,25  
         
2.3.4.8 indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit)4.007,25  
         
2.3.5 In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid      
         
2.3.5.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief280,00  
         
2.3.5.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verlenen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening160,00  
         
2.3.6 Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten
         
2.3.6.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Borger-Odoorn aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.6.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Gemeente Borger-Odoorn aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.7 Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht      
         
2.3.7.1Indien de aanvraag tot het verlenen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:143,85  
         
2.3.8 Aanleggen of veranderen weg      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.9 Uitweg/inrit      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief61,65  
         
2.3.10 Kappen      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief51,40  
         
2.3.12 Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998      
         
2.3.12.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.12.2 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998298,00  
         
2.3.13 Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.14 Andere activiteiten      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling:      
         
2.3.14.1 behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.14.2 behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
         
2.3.14.2.1 als het een gemeentelijke verordening betreft: het bedrag dat op grond van deze tarieventabel voor de betreffende vergunning of ontheffing verschuldigd is als de activiteit zou worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning. Als de activiteit in geen enkel geval kan worden uitgevoerd zonder omgevingsvergunning bedraagt het tarief298,00  
         
2.3.14.2.2 als het een provinciale of waterschapsverordening betreft: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. Indien een begroting als bedoeld in de eerste volzin is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
         
2.3.15 Omgevingsvergunning in twee fasen      
         
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:      
         
2.3.15.1 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;      
         
2.3.15.2 voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.      
         
2.3.16 Beoordeling bodemrapport      
         
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:      
         
2.3.16.1 voor de beoordeling van een milieukundig      
 bodemrapport25,70  
         
2.3.16.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport25,70  
         
2.3.17 Advies      
         
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij Algemene Maatregel van Bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.      
         
2.3.17.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.17.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.      
         
2.3.18 Verklaring van geen bedenkingen      
         
2.3.18.1 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevings- vergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:      
         
2.3.18.1.1indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven298,00  
         
Hoofdstuk4. Vermindering      
         
2.4.1 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.      
         
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning en de hierbij behorende stukken volledig digitaal via www.omgevingsloket.nl zijn ingediend, wordt met uitzondering van artikel 2.3.17.1, het totale legesbedrag, zoals bepaald in 2.3, verminderd met 5% van het totale legesbedrag.      
         
Hoofdstuk5. Teruggaaf      
         
2.5.1 Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
         
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:      
         
2.5.1.1 indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan 100 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;      
         
2.5.1.2 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 6 weken na het in behandeling nemen ervan 80 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;      
         
2.5.1.3 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 6 weken na het in behandeling nemen ervan 60 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;      
         
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
         
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 5 jaren na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.      
         
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten      
         
2.5.3.1 Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 25 % van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.      
         
2.5.3.2 Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.      
         
2.5.4 Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen      
         
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.17 en 2.3.18 wordt geen teruggaaf verleend.      
         
Hoofdstuk6. Intrekking omgevingsvergunning      
         
2.6 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is0,00  
         
Hoofdstuk7. Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project      
         
2.7 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project77,05  
         
Hoofdstuk8. Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten      
         
2.8.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening719,25  
         
Hoofdstuk9. Sloopmelding      
         
2.9 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in de Bouwverordening.0,00  
         
Hoofdstuk10. In deze titel niet benoemde beschikking      
         
2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking102,75  
         
Titel3. Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn      
         
Hoofdstuk1. Horeca      
         
3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
3.1.1.1tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet 112,60  
         
3.1.1.2voor het op de vergunning bijschrijven van de leidinggevende die onmiddellijke leiding geeft aan de uitoefening van het horecabedrijf72,15  
         
3.1.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet5,55  
         
Hoofdstuk2. Organiseren evenementen of markten      
         
3.2.1Het tarief bedraagt ter zake van het adviseren bij de voorbereiding van een evenement over medische risico’s en het beperken ervan, per uur135,55  
         
3.2.2tot het verkrijgen van een vergunning voor het maken van reclame of propaganda met een geluidswagen, per dagdeel 2,50  
         
Hoofdstuk3. Prostitutiebedrijven      
         
3.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:      
         
3.3.1.1tot het verkrijgen van een vergunning voor het exploiteren van een prostitutiebedrijf of van een escortbedrijf als bedoeld in artikel 3.2.1. van de algemene plaatselijke verordening582,50  

Behorende bij raadsbesluit van de gemeente Borger-Odoorn van 29 november 2012.

De griffier van de gemeente Borger-Odoorn,

H.J.van Olst