Organisatie | Westland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Westland 2013 |
Citeertitel | Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Westland 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken 2015.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2015 | 01-01-2015 | intrekking | 25-11-2014 Elektronisch Gemeenteblad, 06-02-2015 | 14-0457714 | |
01-01-2013 | 01-01-2015 | nieuwe regeling | 27-11-2012 Gemeenteblad Westland, 13-12-2012 | Gbw 2012, 48 |
De raad van de gemeente Westland;
gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 16 oktober 2012, nummer 12-0065867, betreffende de vaststelling van de Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Westland 2013;
gelet op artikel 47 van de Wet werk en bijstand, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers, artikel 42 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen en artikel 2 lid 3 Wet sociale werkvoorziening;
overwegende dat het noodzakelijk is de wijze waarop personen die tot de doelgroep van bovengenoemde wetten behoren, of hun vertegenwoordigers worden betrokken bij de uitvoering daarvan, bij verordening te regelen;
gehoord de beraadslagingen van de raadscommissie MO van 12 november 2012;
De ‘Verordening Cliëntenparticipatie Sociale Zaken Westland 2013’ vast te stellen.
In deze verordening wordt verstaan onder
Artikel 3 Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad Sociale Zaken
In het kader van de cliëntenparticipatie adviseert de Cliëntenraad over het gemeentelijk sociaal beleid op het terrein van de Wwb, Wsw, Ioaw, Ioaz en het overige gemeentelijk beleid op het terrein van sociale zaken, alsmede over aangelegenheden die de uitvoering en de kwaliteit van de dienstverlening aan deze cliëntgroepen betreffen.
Artikel 5 Benoeming en zittingsduur
Bij disfunctioneren, waaronder verstaan absentie en het zich niet houden aan de verplichtingen voortvloeiende uit zijn lidmaatschap, kan de Cliëntenraad het vertrouwen opzeggen en het college verzoeken het lidmaatschap van dat lid te beëindigen. Regels hiervoor worden vastgelegd in het huishoudelijk reglement.
Aldus besloten door de raad in zijn openbare
vergadering van 27 november 2012,
de griffier, de voorzitter,
N.Broekema J. van der Tak
Deze verordening geeft invulling aan de wijze waarop de gemeente Westland cliënten en hun vertegenwoordigers betrekt bij beleidsvorming van uitvoering van wetten op het terrein van sociale zaken.
In artikel 1 worden de meest gebruikte begrippen omschreven.
De gemeente is als uitvoerder in medebewind in belangrijke mate verantwoordelijk voor de effecten en belevingen van de Wwb, Ioaw, Ioaz en de Wsw. Bij cliëntenparticipatie gaat het nadrukkelijk om het gemeentelijke sociaal beleid en collectieve belangenbehartiging van cliënten die in dat kader een uitkering of een voorziening krijgen.
De cliëntenraad kan ook uit eigen beweging advies uitbrengen aan het college. De cliëntenraad is een beleidsadviserende raad en gaat daarmee nadrukkelijk niet over individuele belangenbehartiging.
Artikel 3 Taken en bevoegdheden van de Cliëntenraad Sociale Zaken
Cliëntenparticipatie geeft inhoud aan belangenbehartiging in algemene zin en de mogelijkheid om het college gevraagd en ongevraagd van adviezen te voorzien. Het beleidsterrein voor advisering strekt zich uit van de Wwb, Ioaw, Ioaz, Wsw tot de inrichting en uitvoering van lokaal beleid (zoals arbeidsmarktbeleid, participatiebeleid en minimabeleid). De adviezen kunnen worden gegeven in de fase van beleidsvoorbereiding en uitvoering van het gemeentelijk beleid (bijvoorbeeld beleidsvoorstellen, verordeningen, nota’s, gevolgde procedures).
Uitgesloten van advies zijn zaken die betrekking hebben op individuele cliënten en voorschriften waar de gemeente geen autonoom beleid voor ontwikkelt. Ook kan niet worden geadviseerd over personeels- dan wel organisatiebeleid.
Cliëntenparticipatie moet vooral een medium zijn voor cliënten zelf en dient daarom een zo goed mogelijke afspiegeling van de cliënten van Sociale Zaken te zijn. Ten minste 50% van de leden zijn individuele cliënten. Speciale aandacht is er voor de doelgroep jongeren. Hiervoor wordt één zetel gereserveerd. Omdat de werving van jongeren in de praktijk moeizaam is gebleken wordt voor de invulling van de zetel ook gekeken naar de mogelijkheid om deze als stageplaats in te vullen door jongeren de gelegenheid te geven ervaring op te doen op het gebied van maatschappelijke participatie en dienstverlening. Daarbij wordt rekening gehouden met de aansluiting op de doelgroep, continuïteit en stemrecht.
Gezien het adviesrecht en de daarvoor vereiste capaciteiten van de leden speelt de geschiktheid van deelnemers bij de werving en selectie een belangrijke rol.
De deelnemende belangenorganisaties zullen een aantoonbare extra waarde moeten hebben doordat ze een deel van de achterban van de Cliëntenraad vertegenwoordigen en daarmee regelmatig contact hebben.
Artikel 5 Benoeming en zittingsduur
Het is een taak van het college om zorg te dragen voor het benoemen van de leden van de Cliëntenraad op voordracht van de Cliëntenraad. Werving en selectie van leden vindt plaats door de Cliëntenraad zelf. Er is gekozen voor een benoemingstermijn van vier jaar. Een bijzondere situatie kan optreden wanneer de Cliëntenraad te kennen geeft dat kwaliteit en/of kwantiteit niet op peil gehouden kunnen/ kan worden als gevolg van het reglementaire aftreden van leden.
Artikel 6 Onafhankelijke voorzitter
De Cliëntenraad heeft een onafhankelijke voorzitter die geen lid is en geen stemrecht heeft.
Artikel 7 Informatieverstrekking en gemeentelijke ondersteuning
Dit artikel draagt het college op om de deelnemers aan het overleg te voorzien van de voor hun taak benodigde informatie. Dit artikel regelt verder de wijze van gemeentelijke ondersteuning aan de Cliëntenraad.
Artikel 8 Overlegvergadering en adviesaanvraag
In dit artikel is bepaald hoe vaak het periodiek overleg tussen de Cliëntenraad en gemeente moet plaatsvinden. Voorts is in dit artikel geregeld hoe de gemeente de Cliëntenraad om advies vraagt, informeert en betrekt bij de totstandkoming van voorbereidingen waarover de Cliëntenraad dient te kunnen adviseren. Ook is bepaald hoe de Cliëntenraad zelf zorgdraagt voor het uitbrengen van een advies aan het college. Hierbij is bepaald dat het uitbrengen van een advies aan het college binnen een termijn van minimaal drie weken dient te worden beantwoord.
Dit artikel regelt dat middelen zodanig ter beschikking worden gesteld zodat de Cliëntenraad in staat wordt gesteld de algemene belangen van cliënten te behartigen. De ondersteuning die door de ambtelijk secretaris geboden wordt valt ook onder faciliteiten.
Het college is bevoegd om beslissingen te nemen in gevallen waarin deze verordening niet voorziet. Het college pleegt hiertoe eerst overleg met de Cliëntenraad.
In een huishoudelijk reglement kan de Cliëntenraad zaken regelen t.a.v. afspraken onder haar leden die van belang zijn voor de uitvoering van haar adviserende taken. Het huishoudelijk reglement wordt na opstelling en bij eventuele wijzigingen daarvan ter goedkeuring voorgelegd aan het college.