Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Berkelland

Verordening afvalstoffenheffing 2013​

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBerkelland
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening afvalstoffenheffing 2013​
CiteertitelVerordening afvalstoffenheffing 2013
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wet milieubeheer, artikel 15.33

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

19-12-201201-01-2014Onbekend

01-11-2012

Berkelbericht 11 december 2012

Onbekend

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening afvalstoffenheffing 2013​

VERORDENING OP DE HEFFING EN INVORDERING VAN AFVALSTOFFENHEFFING 2013.

 

Raadsvergadering : 1 november 2012

Agendanummer :

De raad van de gemeente Berkelland;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 11 september 2012;

gelet op artikel 15.33 van de Wet milieubeheer;

b e s l u i t :

vast te stellen de volgende:

 

 

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

  • 1.

    Voor de toepassing van deze verordening wordt verstaan onder ‘gebruik maken’: gebruik maken in de zin van artikel 15.33 Wet milieubeheer.

  • 2.

    Onder de naam “Basispakket 280” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 3.

    Onder de naam “Basispakket 380 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 4.

    Onder de naam “Basispakket 380 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 5.

    Onder de naam “Basispakket 420” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 6.

    Onder de naam “Basispakket 480” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 7.

    Onder de naam “Basispakket 520 A” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 1 grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter, 1 groene minicontainer met een inhoud van 140 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 8.

    Onder de naam “Basispakket 520 B” wordt verstaan de per perceel beschikbaar gestelde combinatie van 2 grijze minicontainers met een inhoud van 140 liter en 1 groene minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 9.

    Onder de naam “Basispakket 140 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 10.

    Onder de naam “Basispakket 240 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter.

  • 11.

    Onder de naam “Basispakket 380 BU” wordt verstaan de per perceel, buiten de bebouwde kom gelegen, beschikbaar gestelde grijze minicontainer met een inhoud van 240 liter en 1 grijze minicontainer met een inhoud van 140 liter.

  • 12.

    Onder de naam “verzamelcontainers” wordt verstaan de bij hoogbouw en/of bovenwoningen beschikbaar gestelde ondergrondse of bovengrondse verzamelcontainers of losse 240 liter en/of 140 liter containers voor gezamenlijk gebruik.

  • 13.

    tarieventabel: tarieventabel 2013.

Artikel 2 Aard van de belasting en belastbaar feit

  • 1

    Onder de naam “afvalstoffenheffing” wordt een directe belasting geheven als bedoeld in artikel 15.33 van de Wet milieubeheer.

  • 2

    De afvalstoffenheffing als bedoeld in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel wordt naar afzonderlijke grondslagen geheven ter zake van het gebruik van een perceel ten aanzien waarvan krachtens de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 3 Belastingplicht

De belasting wordt geheven van degene die in de gemeente naar de omstandigheden beoordeeld al dan niet krachtens eigendom, bezit, beperkt recht of persoonlijk recht gebruik maakt van een perceel ten aanzien waarvan ingevolge de artikelen 10.21 en 10.22 van de Wet milieubeheer een verplichting tot het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen geldt.

Artikel 4 Maatstaf van heffing en belastingtarief

De belasting wordt geheven naar de maatstaven en de tarieven opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

Artikel 5 Belastingjaar

Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De belasting bedoeld in hoofdstuk 1 van de tarieventabel wordt geheven bij wege van aanslag.

  • 2.

    De belasting bedoeld in hoofdstuk 2 van de tarieventabel wordt geheven door middel van een schriftelijke gedagtekende kennisgeving. Het gevorderde bedrag wordt door toezending van een gedagtekende schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekend gemaakt.

Artikel 7 Ontstaan van de belasting schuld en heffing naar tijdsgelang

  • 1.

    De belasting is verschuldigd bij het begin van het belastingjaar of, zo dit later is, bij de aanvang van de belastingplicht.

  • 2.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar aanvangt, is de belasting verschuldigd voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na de aanvang van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 3.

    Indien de belastingplicht in de loop van het belastingjaar eindigt, bestaat aanspraak op ontheffing voor zoveel twaalfde gedeelten van de voor dat jaar verschuldigde belasting als er in dat jaar, na het einde van de belastingplicht, nog volle kalendermaanden overblijven.

  • 4.

    Het tweede en derde lid zijn niet van toepassing indien de belastingplichtige binnen de gemeente verhuist en aldaar een ander perceel in feitelijk gebruik neemt.

  • 5.

    Het tweede en derde lid zijn eveneens niet van toepassing op de belasting bedoeld in Hoofdstuk 2 van de in artikel 4 genoemde tarieventabel.

  • 6.

    Belastingbedragen van minder dan € 5,00 worden niet geheven.

Artikel 8 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de aanslagen worden betaald in twee gelijke termijnen waarvan de eerste vervalt op de laatste dag van de maand volgend op de maand die in de dagtekening van het aanslagbiljet is vermeld en de tweede twee maanden later.

  • 2.

    In afwijking in zoverre van het eerste lid geldt, ingeval het totaalbedrag van de op één aanslagbiljet verenigde aanslagen of als het aanslagbiljet één aanslag bevat het bedrag daarvan, meer is dan € 45,-- doch minder dan € 2.500,-- en zolang de verschuldigde bedragen door middel van automatische incasso kunnen worden afgeschreven, dat de aanslagen moeten worden betaald in acht gelijke termijnen. De eerste termijn vervalt één maand na dagtekening van het aanslagbiljet en elk van de volgende termijnen telkens een maand later.

  • 3.

    De Algemene Termijnenwet is niet van toepassing op de in de vorige leden gestelde termijnen.

  • 4.

    De gedagtekende nota’s moeten worden betaald op het moment van het uitreiken van de nota, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 14 dagen na de dagtekening van de nota.

Artikel 9 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de afvalstoffenheffing.

Artikel 10 Overgangsrecht

De ‘Verordening afvalstoffenheffing 2012’ van 3 november 2011 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 11, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

Artikel 11 Inwerkingtreding

  • 1.Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

    • 2.

      De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2013.

Artikel 12 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als “Verordening afvalstoffenheffing 2013”.

Aldus vastgesteld in de raadsvergadering van

1 november 2012

de griffier, de voorzitter,

Verordening afvalstoffenheffing 2013

TARIEVENTABEL 2013

Hoofdstuk 1 Maatstaven en jaarlijkse tarieven afvalstoffenheffing

1.1De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar binnen de bebouwde kom:

1.1.1 voor basispakket 280 € 135,20

1.1.2 voor basispakket 380 A € 181,10

1.1.3 voor basispakket 380 B € 149,50

1.1.4 voor basispakket 420 € 188,45

1.1.5 voor basispakket 480 € 195,40

1.1.6 voor basispakket 520 A € 219,35

1.1.7 voor basispakket 520 B € 199,05

1.1.8 voor verzamelcontainers € 135,20

1.2 De belasting bedraagt per perceel per belastingjaar buiten de bebouwde kom:

1.2.1 voor basispakket 140 BU € 97,60

1.2.2 voor basispakket 240 BU € 143,50

1.2.3 voor basispakket 380 BU € 189,35

1.2De belasting als bedoeld in de onderdelen 1.1.1

tot en met 1.1.7 en 1.2.1 tot en met 1.2.3 worden

vermeerderd voor een extra:

1.2.1 grijze container met een inhoud van 240 liter € 75,10

1.2.2 grijze container met een inhoud van 140 liter € 45,85

1.2.2 groene container met een inhoud van 140 liter € 37,60

1.2.3 groene container met een inhoud van 240 liter € 51,90

Hoofdstuk 2 Maatstaven en overige tarieven afvalstoffenheffing

2.1onverminderd het bepaalde in hoofdstuk 1 bedraagt

de belasting voor het op aanvraag omruilen van een

container:

2.1.1 per keer € 16,80

2.1.2 als, ingeval van nieuwe vestiging op een perceel,

de omruil plaats vindt binnen 2 maanden na de

vestigingsdatum volgens de Gemeentelijke

Basis Administratie (GBA) € 0,00

 

Behoort bij raadsbesluit van 1 november 2012.

De griffier,

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Bijlage bij raadsbesluit van 1 november 2012

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Afvalverwijdering en - verwerking

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Beheerstaak

Omschrijving FCL/Taak

FCL/ECL

Begroting 2013

BTW

Totaal

Uitgaven

Inkomsten

 

 

Huishoudelijk

Huishoudelijk afval

6.721.01.00

€ 2.013.383

€ 39.500

€ 306.554

€ 2.280.437

 

Kosten inzamelcontracten

34.340

332.280

 

69.779

 

 

Aanschaf minicontainers

34.349

30.000

 

6.300

 

 

Kosten verzamelcontainers

34.356

52.000

 

10.920

 

 

Stort en verwerkingskosten restafval

34.366

726.000

 

152.460

 

 

Stort en verwerkingskosten gft-afval

34.367

312.000

 

65.520

 

 

Stort en verwerkingskosten grof tuinafval/

 

 

 

 

 

 

kerstbomen

34.368

7.500

 

1.575

 

 

kapitaallasten

61.000

8.403

 

 

 

 

Doorbelasting afdelingen

62940

€ 545.200

 

 

 

 

Dividend

21010

 

38.500

 

 

 

Opbrengst leges

34.010

 

1.000

 

 

Chemisch (KCA)

KCA

6.721.01.02

€ 53.500

 

€ 11.235

€ 64.735

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

20.000

 

4.200

 

 

Aanschaf KCA-boxen

34.460

3.500

 

735

 

 

Kosten inzamelcontracten (huis aan huis / brengpunten)

34.340

30.000

 

6.300

 

Glas

Glas

6.721.01.03

€ 54.821

€ 1.000

€ 6.720

€ 60.541

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

26.000

 

5.460

 

 

Kapitaallasten

61.000

22.821

 

 

 

 

Kapitaallasten nieuw beleid

61.002

6.000

 

1.260

 

 

Ov.inkomensoverdrachten v. overheid

42.200

 

1.000

 

 

Papier

Papier

6.721.01.04

€ 162.000

€ 1.000

-€ 16.380

€ 144.620

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

-78.000

 

-16.380

 

 

Ov.inkomensoverdrachten v. overheid

42.200

 

1.000

 

 

 

Subsidie inzamelaar

42.500

240.000

 

 

 

Kringloop / grof huisvuil

Kringloop/grof huisvuil

6.721.01.05

€ 314.000

 

€ 65.940

€ 379.940

 

Kosten inzamelcontracten

34.340

210.000

 

44.100

 

 

Stort en verwerkingskosten

34.310

104.000

 

21.840

 

Straatreinigen

Straatreinigen

6.721.01.06

€ 70.000

 

 

€ 70.000

 

Bijdrage aan begrotingspost straatreiniging

63.000

70.000

 

 

 

Textielafval

Textielafval

6.721.01.08

 

€ 2.500

 

-€ 2.500

 

Overige opbrengsten

34.020

 

2.500

 

 

Luiers en incontinen-

Luiers en incontinentiemateriaal

6.721.01.09

€ 50.000

€ 1.700

€ 10.500

€ 58.800

tiemateriaal

Kosten inzamelcontracten

34.340

50.000

 

10.500

 

 

Eigen bijdragen

34.001

 

1.700

 

 

Inzameling plastic afval

Plastic afval

6.721.01.12

€ 115.000

€ 212.000

€ 24.150

- € 72.850

 

Kosten inzamelcontracten

34.340

53.000

 

11.130

 

 

Promotie

34316

2.000

 

420

 

 

Aankoop zakken

34.461

60.000

 

12.600

 

 

Overige inkomensoverdrachten overheid

42.200

 

212.000

 

 

Overige lasten en

Overige lasten en baten

6.721.01.11

€ 64.761

€ 100.000

€ 13.600

- € 21.639

baten afvalverwijde-

Bijdrage Regio Achterhoek (o.a.nazorg stortpl Win/Eib)

42.410

13.142

 

2.760

 

ring en -verwerking

Kosten afvalkalender

34.300

6.500

 

1.365

 

 

Kapitaallasten nieuw beleid

61.000

1.050

 

221

 

 

stelpost prijsstijgingen

 

34.069

 

7.154

 

 

Nieuw beleid

 

10.000

 

2.100

 

 

Aanwending egalisatievoorziening

 

 

100.000

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

TOTAAL

 

€ 2.897.464

-€357.700

€ 422.319

€ 2.962.083

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Opbrengst 2013

 

tariefcode

aantal 2012

tarief 2013

 

 

 

 

 

prognose

-23,08 %

0pbrengst

 

 

 

1

4816

135,20

651.123,20

 

 

 

2

8209

181,10

1.486.649,90

 

 

 

3

457

97,60

44.603,20

 

 

 

4

3060

143,50

439.110,00

 

 

 

5

870

75,10

65.337,00

 

 

 

6

215

37,60

8.084,00

 

 

 

7

297

51,90

15.414,30

 

 

 

8

19

45,85

871,15

 

 

 

9

154

149,50

23.023,00

 

 

 

10

1406

135,20

190.091,20

 

 

 

11

188

195,40

36.735,20

 

 

 

12

1

219,35

219,35

 

 

 

13

0

199,05

0,00

 

 

 

14

3

189,35

568,05

 

 

 

15

1

188,45

188,45

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Totaal

19696

 

2.962.018