Artikel 1 Naam en zetel
- 1.
De openbare rechtspersoon draagt de naam: Openbare rechtspersoon
openbaar primair onderwijs Walcheren.
- 2.
De openbare rechtspersoon heeft zijn zetel in de gemeente
Vlissingen.
Artikel 2 Begripsbepalingen
Deze verordening verstaat onder:
- 1.
de raad: de gemeenteraad van de gemeente Vlissingen;
- 2.
de scholen: de scholen als bedoeld in de overwegingen van deze
verordening;
- 3.
WPO: de Wet op het Primair Onderwijs.
Artikel 3 Doel en middelen
De openbare rechtspersoon heeft ten doel het geven van openbaar onderwijs
aan de scholen die onder zijn gezag vallen, met inachtneming van artikel 47
WPO. Om het doel te verwezenlijken kan de openbare rechtspersoon gebruik
maken van alle middelen die daaraan dienstbaar zijn.
Artikel 4 Duur en boekjaar
- 1.
De openbare rechtspersoon is ingesteld voor onbepaalde tijd.
- 2.
Het boekjaar valt samen met het kalenderjaar.
Artikel 5 Organisatie van de openbare rechtspersoon
De openbare rechtspersoon kent een bestuur en een dagelijks bestuur. De
openbare rechtspersoon kan commissies hebben. De raad houdt toezicht.
Artikel 6 Bestuur
- 1.
Het bestuur bestaat uit acht leden.
- 2.
De raad benoemt te zamen met de raden van de andere deelnemende
gemeenten in de rechtspersoon:
- a.
drie leden en hun vervangers op bindende voordracht van de
oudergeleding van de (Gemeenschappelijke) Medezeggenschapsraad
(G)MR;
- b.
- één lid en vervanger op voordracht van burgemeester en
wethouders van de gemeente Vlissingen;
- één lid en vervanger op voordracht van burgemeester en
wethouders van de gemeente Middelburg;
- één lid en vervanger op voordracht van burgemeester en
wethouders van de gemeente Veere;
- c.
één lid en vervanger op voordracht van de personeelsgeleding van
de personeelsgeleding van de (G)MR;
- d.
de gezamenlijke colleges van burgemeester en wethouders, van de
in de overwegingen genoemde gemeenten, benoemen de voorzitter,
die niet mag voortkomen uit de in de leden a, b en c genoemde
geledingen en/of organisaties.
- 3.
De leden van het bestuur respecteren de wezenskenmerken van het openbaar
onderwijs, en zetten zich in voor de handhaving van het karakter van het
openbaar onderwijs.
- 4.
Personen in dienst van de openbare rechtspersoon kunnen geen lid van het
bestuur zijn.
- 5.
Het lidmaatschap van het bestuur is onverenigbaar met het lidmaatschap
van de (G)MR van de openbare rechtspersoon.
- 6.
Een lid van het bestuur mag niet:
- a.
als advocaat, procureur, gemachtigde of adviseur in geschillen
werkzaam zijn ten behoeve van de openbare rechtspersoon dan wel
ten behoeve van de wederpartij van de openbare
rechtspersoon;
- b.
als gemachtigde of als adviseur werkzaam zijn ten behoeve van
derden tot het aangaan van collectieve arbeidsovereenkomsten met
de openbare rechtspersoon of in die hoedanigheid deelnemen aan
het Decentraal Georganiseerd Overleg;
- c.
als gemachtigde of als adviseur werkzaam zijn ten behoeve van
derden tot het aangaan van overeenkomsten met de openbare
rechtspersoon als bedoeld in onderdeel d;
- d.
rechtstreeks of middellijk een overeenkomst aangaan
betreffende:
1. het aannemen van werk ten behoeve van de openbare
rechtspersoon;
2. het buiten dienstbetrekking tegen beloning verrichten van
werkzaamheden ten behoeve van de openbare rechtspersoon;
3. het doen van leveranties aan de openbare rechtspersoon;
4. het verhuren van roerende zaken aan de openbare
rechtspersoon;
5. het verwerven van betwiste vorderingen ten laste van de
openbare rechtspersoon;
6. het van de openbare rechtspersoon onderhands verwerven van
onroerende zaken op beperkte rechten waaraan deze zijn
onderworpen;
7. het ondershands verhuren van de openbare rechtspersoon.
- 7.
Het bestuur kan zich in zijn vergaderingen door deskundigen met een
adviserende stem laten bijstaan.
- 8.
Indien in het bestuur, om welke reden dan ook, een of meer bestuursleden
ontbreken, dan vormen de overblijvende bestuursleden niettemin een
wettig bestuur.
Artikel 7 Zittingsperiode
- 1.
De leden van het bestuur worden voor vier jaar benoemd. De leden kunnen
na afloop van hun zittingsperiode terstond, maar maximaal een maal
worden herbenoemd.
- 2.
In afwijking van het bepaalde in artikel 7, eerste lid van deze
verordening, worden in het eerst benoemde bestuur vier leden voor twee
jaar benoemd.
- 3.
In een vacature wordt zo spoedig mogelijk voorzien.
- 4.
Een lid van het bestuur dat tussentijds is benoemd, treedt af op het
tijdstip waarop degene in wiens plaats hij is benoemd, zou hebben moeten
aftreden.
Artikel 8 Schorsing en ontslag
- 1.
De raad kan, in overeenstemming met de raden van de gemeenten Veere en
Middelburg een bestuurslid dat naar zijn oordeel in ernstige mate door
handelen of nalaten afbreuk doet aan het functioneren van het bestuur,
ontslaan of voor vier maanden schorsen.
- 2.
Het bestuur kan overeenkomstig het voorgaande lid een bestuurslid
schorsen, mits daartoe wordt besloten met een tweederde meerderheid van
stemmen.
- 3.
Het bestuur onderwerpt het besluit onmiddellijk aan het oordeel van de
raad, die zo spoedig mogelijk daarop beslist of hij de schorsing al dan
niet bevestigt. De schorsing geldt dan als door de raad besloten.
- 4.
Wanneer de raad de schorsing als bedoeld in het voorgaande lid
bevestigt, wordt de schorsingstermijn geacht ingegaan te zijn op het
moment van het bestuursbesluit daartoe.
Artikel 9 Einde bestuurslidmaatschap
Het lidmaatschap van het bestuur eindigt door:
- a.
het eindigen van de periode waarvoor een lid is benoemd;
- b.
het verlies van de hoedanigheid op grond waarvan men is
benoemd;
- c.
verklaring in staat van faillissement;
- d.
verlening van surseance van betaling;
- e.
- f.
- g.
- h.
Artikel 10 Taak en bevoegdheden van het bestuur
- 1.
Het bestuur is belast met het besturen van de openbare
rechtspersoon.
- 2.
Het bestuur is bevoegd tot het aangaan van overeenkomsten tot
verkrijging, vervreemding of bezwaring van registergoederen, met
inachtneming van het bepaalde in artikel 106 WPO.
- 3.
De voorzitter en de secretaris tekenen alle stukken van het
bestuur.
- 4.
Er is een directiestatuut dat de taken en bevoegdheden van de directie
regelt.
Artikel 11 Taakverdeling
- 1.
De voorzitter wordt benoemd conform het gestelde in artikel 6, tweede
lid, onder d.
- 2.
Het bestuur benoemt uit zijn midden een vice-voorzitter, een secretaris
en een penningmeester.
Artikel 12 Vertegenwoordiging
- 1.
Het bestuur vertegenwoordigt de openbare rechtspersoon in en buiten
rechte. Deze vertegenwoordigingsbevoegdheid komt bovendien toe aan de
voorzitter tezamen met de secretaris dan wel met de penningmeester, of
bij ontstentenis van een hunner aan hun plaatsvervangers.
- 2.
Het bestuur kan aan anderen de bevoegdheid geven om de openbare
rechtspersoon in en buiten rechte te vertegenwoordigen.
Artikel 13 Vergaderfrequentie
- 1.
Het bestuur vergadert ten minste vier maal per jaar en voorts zo
dikwijls als door de voorzitter, dan wel tenminste drie leden van het
bestuur, nodig wordt geoordeeld.
- 2.
De voorzitter draagt er zorg voor dat de oproepingen, spoedeisende
gevallen uitgezonderd, ten minste tien dagen voor de dag der vergadering
aan de leden worden toegezonden.
- 3.
Tegelijkertijd met de oproeping draagt de voorzitter zorg voor openbare
kennisgeving van de vergadering. Daarbij geeft hij aan op welke plaats
de agenda en de bijbehorende stukken ter inzage liggen.
- 4.
Ieder lid van het bestuur kan ter vergadering voorstellen om een
onderwerp aan de agenda toe te voegen. Het bestuur beslist of, en zo ja
in hoeverre, aan dit voorstel gevolg wordt gegeven.
Artikel 14 Quorum
- 1.
De vergadering vindt geen doorgang indien niet tenminste de helft van
het aantal zittende leden aanwezig is.
- 2.
In geval een vergadering op grond van het eerste lid geen doorgang kan
vinden, belegt de voorzitter binnen veertien dagen een nieuwe
vergadering.
- 3.
Indien wegens onvoltalligheid op grond van het tweede lid een nieuwe
vergadering is belegd, beraadslagen en besluiten de aanwezige leden over
de onderwerpen die voor de eerste vergadering aan de orde waren gesteld,
ongeacht het aantal leden dat aanwezig is.
Artikel 15 Stemmen
- 1.
De leden stemmen zonder last.
- 2.
Tenzij deze verordening anders bepaalt, worden alle besluiten genomen
bij meerderheid van stemmen. Een blanco uitgebrachte stem geldt als een
niet uitgebracht stem.
- 3.
Over personen wordt schriftelijk gestemd, over zaken mondeling.
- 4.
Indien de stemmen staken bij een stemming, niet een benoeming
betreffende, wordt het nemen van een besluit tot de volgende vergadering
uitgesteld, waarin de beraadslagingen kunnen worden heropend. Indien bij
herstemming de stemmen staken, wordt het voorstel geacht te zijn
verworpen.
- 5.
Wordt bij stemming over personen, een benoeming betreffende, de vereiste
meerderheid niet verkregen, dan vindt op een door de voorzitter te
bepalen tijdstip herstemming plaats tussen de personen die de meeste
stemmen op zich verenigd hebben. Indien bij deze stemming de stemmen
opnieuw staken, dan beslist terstond het lot.
Artikel 16 Openbaarheid van vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van het bestuur zijn openbaar.
- 2.
De vergaderingen worden besloten gehouden, wanneer ten minste een vijfde
van het aantal aanwezige leden hierom vraagt of wanneer de voorzitter
dit nodig acht. Het bestuur beslist vervolgens op grond van de aard van
de aan de orde zijnde aangelegenheid of met gesloten deuren zal worden
vergaderd.
- 3.
Van een besloten vergadering wordt een afzonderlijk verslag opgemaakt
dat niet openbaar gemaakt wordt, tenzij het bestuur anders beslist.
Artikel 17 Geheimhouding van stukken
- 1.
Het bestuur kan omtrent het in de vergadering behandelde en omtrent de
inhoud van de stukken die aan hem zijn of worden voorgelegd,
geheimhouding opleggen.
- 2.
De ingevolge het voorgaande lid opgelegde geheimhouding wordt zowel door
degenen die bij de behandeling tegenwoordig waren, alsmede door degenen
die op andere wijze van het behandelde en van de stukken kennis nemen,
in acht genomen, totdat het bestuur de geheimhouding opheft.
- 3.
De voorzitter kan omtrent de inhoud van stukken in het voorgaande lid
voorlopige geheimhouding opleggen. De verplichting tot voorlopige
geheimhouding vervalt, indien zij niet in de eerstvolgende vergadering,
waarin meer dan de helft van de zittende leden tegenwoordig is, door het
bestuur wordt bekrachtigd.
Artikel 18 Huishoudelijk reglement
Alle zaken betreffende de interne aangelegenheden van de openbare
rechtspersoon worden geregeld bij het huishoudelijk reglement. Het
huishoudelijk reglement mag geen bepalingen bevatten in strijd met deze
verordening.
Artikel 19 Verantwoording
- 1.
Het bestuur brengt jaarlijks voor 1 maart, gelijktijdig met het indienen
van de ontwerp-jaarrekening, aan de raad verslag uit omtrent zijn
werkzaamheden.
- 2.
Het verslag wordt bekendgemaakt.
Artikel 20 Dagelijks bestuur
De voorzitter, vice-voorzitter, de secretaris en de penningmeester vormen
het dagelijks bestuur. Het dagelijks bestuur is belast met de voorbereiding
en uitvoering van de besluiten van het bestuur.
Artikel 21 Werkwijze en besluitvorming dagelijks bestuur
- 1.
Het dagelijks bestuur vergadert zo vaak als de voorzitter dit nodig
oordeelt of indien ten minste twee leden dit verzoeken.
- 2.
De vergaderingen van het dagelijks bestuur zijn niet openbaar.
- 3.
Het dagelijks bestuur kan slechts besluiten nemen indien ten minste twee
leden aanwezig zijn.
- 4.
Besluiten kunnen alleen worden genomen bij meerderheid van stemmen.
- 5.
Bij het staken van de stemmen beslist de stem van de voorzitter.
Artikel 22 Verantwoording dagelijks bestuur
- 1.
De leden van het dagelijks bestuur zijn afzonderlijk en tezamen voor het
door hen gevoerde bestuur informatie en verantwoording verschuldigd aan
het bestuur en geven het bestuur met betrekking tot het gevoerde bestuur
alle verlangde inlichtingen.
- 2.
Het bestuur kan een lid van het dagelijks bestuur uit zijn functie
ontheffen, indien dit lid niet langer het vertrouwen van het bestuur
geniet.
Artikel 23 Archief
Het dagelijks bestuur draagt met inachtneming van de Archiefwet 1995 zorg
voor de archiefbescheiden.
Artikel 24 Commissies
- 1.
Het bestuur kan al dan niet uit zijn midden commissies instellen, die
onder verantwoordelijkheid van het bestuur belast kunnen worden met
aangelegenheden die tot de bevoegdheid van het bestuur behoren. Een
commissie is verantwoording verschuldigd aan het bestuur.
- 2.
Het huishoudelijk reglement bevat regels voor de werkwijze en
samenstelling van de commissies.
Artikel 25 Financiën en verslaglegging
- 1.
Het bestuur biedt jaarlijks vóór 1 juli een ontwerp van de begroting met
toelichting voor het komende jaar van de baten en de lasten van de
activiteiten en voor 1 maart een ontwerp van de rekening over het
afgelopen jaar van de openbare rechtspersoon ter goedkeuring aan de raad
aan. De rekening gaat vergezeld van een verslag van een door het bestuur
aangewezen registeraccountant dat, behalve de verklaring bij de
rekening, bevindingen bevat over de vraag of de administratie en het
beheer voldoen aan de eisen van rechtmatigheid en doelmatigheid. De
goedkeuring strekt het bestuur tot decharge.
- 2.
Nadat goedkeuring door de raad is verkregen, stelt het bestuur de
begroting en de jaarrekening vast.
- 3.
Indien vóór 1 februari van het jaar waarvoor de begroting geldt niet is
goedgekeurd, neemt de raad de maatregelen die hij nodig acht om de
continuïteit van het onderwijsproces te waarborgen.
- 4.
Indien het bestuur voornemens is de begroting te wijzigen, wordt deze
wijziging ter goedkeuring aan de raad voorgelegd.
Artikel 26 Wijziging van de verordening en ontbinding
- 1.
Het bestuur kan een verzoek tot wijziging of intrekking van deze
verordening indienen bij de raad.
- 2.
De raad kan de verordening te allen tijde wijzigen. De raad kan niet tot
wijziging overgaan dan na overleg met het bestuur.
- 3.
De raad kan de openbare rechtspersoon te allen tijde ontbinden, maar
niet gedurende de eerste vijf jaar na de datum van instelling, tenzij er
sprake is van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of
functioneren in strijd met de wet. De raad kan niet tot ontbinding
overgaan dan na overleg met het bestuur.
- 4.
Een wijziging van de verordening van de rechtspersoon treedt niet eerder
in werking dan nadat de wijziging van de verordeningen van alle
gemeenten in werking is getreden.
- 5.
De openbare rechtspersoon is niet eerder ontbonden dan nadat alle
gemeenten de verordening hebben ingetrokken.
Artikel 26a Hernieuwde instandhouding door de raad of en andere
rechtspersoon
- 1.
De raad kan te allen tijde, maar niet gedurende de eerste vijf jaar na
de datum van instelling of toetreding, de scholen waarvan zij de
instandhouding aan de openbare rechtspersoon heeft overgedragen, opnieuw
zelf instandhouden of overdragen aan een andere rechtspersoon die tot
instandhouding van een openbare school bevoegd is.
- 2.
Het besluit als bedoeld in het voorgaande lid treedt, tenzij genomen op
grond van ernstige taakverwaarlozing door het bestuur of handelen in
strijd met het recht, niet eerder in werking dan ten minste één jaar
nadat de raad het bestuur van dat besluit in kennis heeft gesteld.
- 3.
Het bestuur van de openbare rechtspersoon draagt de instandhouding van
de betrokken school over aan de raad, als bedoeld in dit artikel, met
inachtneming van artikel 49, eerste lid van de WPO.
- 4.
De openbare rechtspersoon blijft in stand op basis van de resterende
verordeningen.
Artikel 27 Vereffening
- 1.
Bij ontbinding van de openbare rechtspersoon is het bestuur met de
vereffening belast, tenzij de raad anders besluit.
- 2.
Gedurende de vereffening blijft deze verordening van kracht voor zover
dat met de vereffening verenigbaar is. De vereffenaars leggen rekening
en verantwoording af aan de raad.
- 3.
De vereffenaars besteden hetgeen na voldoening der schuldeisers van het
vermogen van de ontbonden openbare rechtspersoon is overgebleven zo veel
mogelijk overeenkomstig het doel van de openbare rechtspersoon. De
voorgestelde besteding wordt ter goedkeuring voorgelegd aan de Minister
van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
Artikel 28 Overgangs- en slotbepaling
- 1.
De voordracht door het bestuur als bedoeld in artikel 6, tweede lid
en onder b van deze verordening vindt voor de benoeming van het
eerste bestuur door het college van burgemeester en wethouders van
de gemeente plaats.
- 2.
Deze verordening treedt in werking op 1 januari l999.
- 3.
Deze verordening wordt aangehaald als 'Verordening, regelende de
instelling en inrichting van de openbare rechtspersoon openbaar
primair onderwijs Walcheren'.
Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van
de gemeenteraad van Vlissingen d.d. 17 december 1998.
de secretaris, de voorzitter,
drs. C.G.H. Koenst J.C.Th. van der Doef