De gemeenteraad van de gemeente Binnenmaas;
Gelezen het voorstel van het presidium van 25 oktober 2012, nummer
53-2012;
gelet op:
- -
de artikelen 61, 61a, 61c, 84, 86, 147 en 149 van de Gemeentewet,
- -
de artikelen 15 en 31 van de Archiefwet 1995 en
- -
artikel 9 van het Archiefbesluit 1995;
- -
de circulaire Benoeming, functioneringsgesprekken en herbenoeming
burgemeester van de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties;
besluit:
I.In te stellen:
de Vertrouwenscommissie voor de voorbereiding van de
aanbeveling
inzake de herbenoeming van de burgemeester;
II.Vast te stellen:
de Verordening op de vertrouwenscommissie tot herbenoeming
van
de burgemeester.
Artikel 1 Begripsbepalingen
- 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
de minister: de minister van Binnenlandse Zaken en
Koninkrijksrelaties;
- b.
de circulaire: de circulaire van de minister van Binnenlandse
Zaken en Koninkrijksrelaties d.d. 15 juli 2012;
- c.
de commissaris: de commissaris van de Koningin in
Zuid-Holland;
- d.
de burgemeester: de burgemeester van de gemeente Binnenmaas, de
heer A.J. Borgdorff
- e.
de commissie: de vertrouwenscommissie, zijnde een
raadscommissie, die belast is met de voorbereiding van de
aanbeveling inzake de herbenoeming van de burgemeester.
Artikel 2 Taak en werkwijze van de commissie
- 1.
De commissie heeft tot taak de aanbeveling van de gemeenteraad
inzake de herbenoeming van de burgemeester voor te bereiden;
- 2.
De commissie vormt zich een oordeel over het functioneren van de
burgemeester;
- 3.
De commissie formuleert de informatiebronnen op basis waarvan zij
zich een oordeel vormt over het functioneren van de burgemeester.
Deze informatiebronnen maakt zij vooraf kenbaar aan de burgemeester,
de raad en de commissaris;
- 4.
De commissie brengt over haar oordeel schriftelijk en vertrouwelijk
verslag uit aan de raad en de commissaris. Dit verslag wordt
voorzien van een conceptaanbeveling;
- 5.
Bij de vervulling van haar taak neemt de commissie het gestelde in
de circulaire in acht.
Artikel 3 Samenstelling van de commissie
- 1.
De commissie bestaat uit de volgende raadsleden:
- -
- -
- -
- -
- -
de heer A.D. van der Wulp;
- -
- -
- 2.
Voorzitter is de heer P.D. van Loo en plaatsvervangend voorzitter is
de heer D.P. Hitzert;
- 3.
De commissie kent geen plaatsvervangende leden.
Artikel 4 - Ambtelijke ondersteuning
- 1.
De raadsgriffier is ambtelijk secretaris van de commissie;
- 2.
De ambtelijk secretaris draagt zorg voor de ambtelijke ondersteuning
van de commissie;
- 3.
De ambtelijk secretaris is geen lid van de commissie;
- 4.
De commissie wijst uit haar midden een plaatsvervangend ambtelijk
secretaris aan.
Artikel 5 Adviseur
- 1.
Als adviseur wordt wethouder W.W. Joosten aan de commissie toegevoegd
als adviseur in verband met vervulling van de in artikel 2 onder lid 1 genoemde
taken;
- 2.
De adviseur wordt uitgenodigd voor de vergaderingen van de
commissie;
- 3.
Een adviseur is geen lid van, en heeft geen stemrecht in, de
commissie.
Artikel 6 Vergaderingen
- 1.
De vergaderingen van de commissie zijn besloten;
- 2.
De commissie vergadert zo dikwijls als de voorzitter of ten minste
drie leden dit noodzakelijk achten;
- 3.
De voorzitter doet van elke vergadering ten minste vierentwintig uur
tevoren aankondiging aan de leden van de commissie;
- 4.
De commissie vergadert niet als niet ten minste de helft plus één
van het aantal leden aanwezig is.
Artikel 7 Geheimhouding
- 1.
De commissie legt in elke vergadering, met toepassing van artikel 86
van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de stukken
en het behandelde tijdens de vergadering;
- 2.
De voorzitter ziet erop toe dat aan het gestelde in het vorige lid
wordt voldaan;
- 3.
De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de stukken
noch informatie over de stukken en over het behandelde in haar
vergadering aan raadsleden die geen zitting hebben in de commissie,
noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 2, lid 4;
- 4.
De commissie, noch de gemeenteraad zal de geheimhouding waartoe het
eerste lid verplicht, opheffen;
- 5.
De geheimhouding blijft na ontbinding van de commissie van
kracht;
- 6.
Het bepaalde in dit artikel is van overeenkomstige toepassing op de
ambtelijk secretaris.
Artikel 8 Verslag
- 1.
Het verslag van de commissie wordt bij meerderheid van stemmen
vastgesteld;
- 2.
Leden van de commissie kunnen in het verslag van een
minderheidsstandpunt blijk geven;
- 3.
Bij het staken van de stemmen over het uit te brengen verslag, wordt
het nemen van een beslissing uitgesteld tot de volgende vergadering.
Is uitstel van de beslissing niet mogelijk of staken de stemmen ook
in die volgende vergadering, dan worden geen opvattingen van de
commissie, maar de verschillende meningen binnen de commissie in het
verslag opgenomen.
Artikel 9 Overleg tussen de commissie en de burgemeester
- 1.
De commissie kan bij de aanvang van haar werkzaamheden een gesprek
hebben met de burgemeester;
- 2.
Alvorens het verslag aan de raad te zenden, bespreekt de commissie
het concept met de burgemeester;
- 3.
Indien ter zake van zijn functioneren in het in lid 2 genoemde
gesprek afspraken met de burgemeester worden gemaakt, worden deze in
het verslag aan de raad vermeld;
- 4.
De commissie zendt het verslag aan de raad, de burgemeester en de
commissaris. De burgemeester kan, voorafgaand aan de bespreking in
de raad, zijn zienswijze over het verslag geven.
Artikel 10 Ontbinding vertrouwenscommissie
De vertrouwenscommissie wordt geacht te zijn ontbonden met ingang van de dag
volgend op die waarop de minister een besluit heeft genomen op de
aanbeveling van de raad.
Artikel 11 Archivering van stukken
- 1.
De voorzitter en de ambtelijk secretaris van de commissie dragen er
zorg voor dat op het tijdstip bedoeld in artikel 9 alle
archiefbescheiden onverwijld in een verzegelde envelop en
gerubriceerd als "geheim" worden overgebracht naar een krachtens de
wet door de raad aangewezen archiefbewaarplaats;
- 2.
De voorzitter en de ambtelijk secretaris van de commissie dragen er
zorg voor dat van de in het eerste lid bedoelde overbrenging wordt
een verklaring van overbrenging als bedoeld in artikel 9 van het
Archiefbesluit 1995 opgemaakt. In deze verklaring wordt melding
gemaakt van de met toepassing van artikel 15 lid 1 sub. a en c van
de Archiefwet 1995 gestelde beperkingen aan de openbaarheid,
geldende voor een periode van 75 jaar;
- 3.
De voorzitter en de ambtelijk secretaris van de commissie dragen er
zorg voor dat alle overige bescheiden en kopieën van de in dit
artikel bedoelde bescheiden onmiddellijk worden vernietigd.
Artikel 12 Contactpersoon
- 1.
De voorzitter van de commissie treedt op als contactpersoon naar
buiten;
- 2.
Alle stukken bestemd voor de commissie worden gericht aan de
voorzitter en gezonden aan het privé-adres van de ambtelijk
secretaris en aldaar bewaard;
- 3.
Alle stukken die van de commissie uitgaan worden door de voorzitter
en de secretaris ondertekend en vanaf het privé-adres van de
ambtelijk secretaris verzonden.
Artikel 13 Onvoorziene omstandigheden
Onvoorziene aangelegenheden
In alle gevallen waarin deze verordening dan wel de circulaire niet
voorzien, beslist de commissie.
Artikel 14 Inwerkingtreding en vervaldatum
- 1.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na
bekendmaking;
- 2.
Deze verordening vervalt met ingang van de dag volgend op die waarop
door de minister een besluit is genomen op de aanbeveling van de
raad, met dien verstande dat het bepaalde in artikel 6 van kracht
blijft.
Aldus vastgesteld in de openbare raadsvergadering van 8 november 2012,
de griffier, de voorzitter,
drs. M.J.W. Tobeas mr. drs. A.J. Borgdorff