Organisatie | Olst-Wijhe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van sportaccommodaties |
Citeertitel | Beleidsregels nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing vGeenan sportaccommodaties |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Algemene subsidieverordening Olst-Wijhe, art. 2
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-07-2009 | Nieuwe regeling | 08-06-2009 Huis-aan-Huis, 25-06-2009 | Onbekend |
- Zorg dragen voor voldoende sportaccommodaties in aansluiting op de behoefte van gebruikers;
- Zorg dragen voor een goede kwaliteit, veiligheid en bereikbaarheid van de sportaccommodaties;
- Zorg dragen voor een intensieve benutting van sportaccommodaties;
- Verenigingen aanspreken op eigen kracht;
- Geschikt maken van sportaccommodaties voor multifunctioneel gebruik;
- Waar mogelijk clusteren van sportaccommodaties.
Een aanvraag voor investeringssubsidie sportaccommodaties moet vóór 1 januari van het jaar voorafgaand aan het jaar van realisatie van de plannen binnen zijn bij de gemeente.
Indien de aanvraag onvolledig is meldt het college dit vóór 15 januari aan de aanvrager.
Vóór 1 februari moeten de ontbrekende gegevens worden ingediend bij de gemeente.
Indien de ontbrekende gegevens niet vóór 1 februari binnen zijn meldt het college de aanvrager binnen 4 weken dat de aanvraag niet in behandeling wordt genomen.
Vóór 8 februari is er gelegenheid voor een aanpassing/toelichting van de aanvraag.
Indien de aanvraag compleet en tijdig binnen is toetst de betrokken ambtenaar deze aan de gestelde voorwaarden in de Algemene subsidieverordening en de Beleidsregels investeringen sportaccommodaties. Vervolgens verzamelt en verwerkt de betrokken ambtenaar alle aanvragen in een jaarlijks investeringsprogramma sportaccommodaties.
Vóór 1 maart wordt het investeringsprogramma voorgelegd aan het college aangevuld met een ambtelijk advies en een advies van de sportraad betreffende instemming/afwijzing/prioritering.
In mei stelt de raad na inhoudelijke en financiële afweging de keuzes omtrent het investeringsprogramma op hoofdlijnen vast in de kadernota. Tijdens de vaststelling van de gemeentebegrotingvindt in november de definitieve besluitvorming plaats over de aanvragen en prioritering die in de kadernota zijn opgenomen.
Bij de aanvraag dienen de volgende gegevens te worden overlegd:
- een nauwkeurige omschrijving van de bestemming van de investering voorzien van:
- begroting met toelichting op de kosten van de investering;
- het dekkings- en financieringsplan van de investering;
- een onderbouwing waarom de gewenste nieuwbouw, uitbreiding of aanpassing voor een langere periode noodzakelijk is (bijvoorbeeld het aantal uren toekomstig gebruik, de doelgroep waarom men zich wil richten, de normering die er (eventueel) aan ten grondslag ligt etc.);
- in geval van nieuwbouw of uitbreiding de te verwachten gebruiksbezetting van de te stichten accommodatie;
- een afschrift van de oprichtingsakte of de statuten van de aanvrager (alleen bij de eerste keer dat de aanvrager een aanvraag indient of indien een wijziging van statuten heeft plaatsgevonden);
- de resultatenrekening en balans van het voorgaande verenigings- of kalenderjaar;
- een meerjaren exploitatiebegroting van de te realiseren accommodatie inclusief een meerjarenonderhoudsplan.
Het college informeert de aanvrager uiterlijk zes weken na vaststelling van de kadernota over de besluitvorming in de kadernota.
De aanvrager ontvangt na uiterlijk zes weken na vaststelling van de begroting een beschikking.
Het college kan de besluitvorming met opgave van redenen uiterlijk acht weken verdagen.
Voor de subsidievaststelling zijn de voorwaarden zoals beschreven voor incidentele subsidie in artikel 16, 17, 18 en 19 uit de Algemene Subsidieverordening van toepassing.
Aanvullend hierop geldt dat als de investering gerealiseerd wordt tegen een lager of hoger bedrag dan het bedrag benoemd in de beschikking, bij de definitieve vaststelling van de subsidie wordt uitgegaan van het in de beschikking aangegeven bedrag. Indien de werkelijke investering dus lager uitvalt dan begroot door zelfwerkzaamheid of sponsoring, komt de besparing ten gunste van de aanvrager.
Als de aanvrager andere investeringen heeft gepleegd dan aangegeven in het bestek bij de subsidieaanvraag kan het college bij de subsidievaststelling een korting toepassen.
Subsidiabel zijn investeringskosten voor nieuwbouw, uitbreiding en aanpassing van voor de sport noodzakelijke sportaccommodaties binnen de gemeentegrenzen. Dit betreffen onroerende voorzieningen die strikt noodzakelijk zijn voor de beoefening van betreffende sport. Onder voor de sport noodzakelijke accommodaties worden verstaan:
Ten minste 2/3 deel van de investering wordt opgebracht door de aanvrager.
De aanvrager kan de inbreng uit eigen middelen beperken door waar mogelijk een beroep te doen op fondsen en/of sponsoren. Zonodig sluit de vereniging een lening af.
Investeringen in binnensportaccommodaties die niet in eigendom zijn van de gemeente zijn niet subsidiabel. Dit vloeit voort uit het centraliseringsoogpunt zoals beschreven in de in 2007 vastgestelde ‘Accommodatievisie gemeente Olst-Wijhe’. Sportverenigingen kunnen gebruik maken van de sportaccommodaties in eigendom van de gemeente. Indien de capaciteit van gemeentelijke sportaccommodaties ontoereikend is en een investering in uitbreiding van een niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie noodzakelijk is voor de beoefening van de sport, zijn ten hoogste 1/3 van de investeringskosten in een niet-gemeentelijke binnensportaccommodatie subsidiabel.
De gemeente kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepaling dat alleen investeringen in binnensportaccommodaties in gemeentelijk eigendom subsidiabel zijn, indien betreffende investering noodzakelijk of van zeer groot belang is voor de maatschappelijke omgeving en zonder gemeentelijke subsidie niet haalbaar is, bijvoorbeeld in geval van realisatie van (grootschalige) multifunctionele accommodaties inclusief een binnensportaccommodatie waarbij verschillende samenwerkingspartners betrokken zijn. De gemeente zal in dit geval altijd maatwerk toepassen binnen de geldende wet- en regelgeving over staatssteun.
Grondslagen voor de berekening van de subsidie:
Uitgangspunt voor de berekening van de subsidie betreft het offertebedrag.
Voor de bepaling van de hoogte van de subsidie worden de normen gehanteerd die door NOC*NSF en ISA Sport zijn geformuleerd in het ‘Handboek Sportaccommodaties’.
De normen hebben o.a. betrekking op aantallen, oppervlakte en afmetingen.
De regelgeving voor aanbesteding wordt hierbij nageleefd.
Aanvullende voorwaarden voor het verlenen/vaststellen van de subsidie
In geval van nieuwbouw of uitbreiding moet binnen het haalbaarheidsonderzoek een inventarisatie hebben plaatsgevonden naar mogelijkheden en draagvlak voor multifunctioneel gebruik, waarbij combinaties worden gemaakt tussen verschillende soorten sport en tussen sport en niet-sport functies (intentieverklaring voor gebruik door toekomstige gebruikers).
Een sportvereniging of stichting of een op een andere wijze georganiseerde groep sportbeoefenaars die zich in amateurverband (zonder winstoogmerk) met de sport in de gemeente Olst-Wijhe bezig houdt en die is aangesloten bij een van de erkende sportbonden (NOC/NSF).
Het subsidieplafond is het in de gemeentebegroting opgenomen bedrag.