Organisatie | Uithoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008 |
Citeertitel | Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-09-2008 | nieuwe regeling | 18-09-2008 Nieuwe Meerbode, 24-09-2008 | BI 08.0526 |
gelet op de artikelen 11 en 12 van de Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) en artikel 84 van de gemeentewet;
In deze regeling wordt verstaan onder:
Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo): wet gericht op het bevorderen van maatschappelijke participatie;
Artikel 4 Samenstelling van de Wmo-raad
lidmaatschap van de Wmo-raad is niet verenigbaar met:
beroepsmatige functies bij instellingen of organisaties die zich bezig houden met of betrokken zijn bij de Wmo in de gemeente Uithoorn;
Artikel 7 Huishoudelijk reglement
De Wmo-raad stelt een huishoudelijk reglement op. In dit huishoudelijk reglement worden de taken en bevoegdheden van de Wmo-raad nader uitgewerkt.
In alle gevallen waarin deze regeling niet voorziet beslist het college gehoord het advies van de Wmo-raad.
Vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders op 18 september 2008, nr. 19
de secretaris, de burgemeester,
(mr. G. Roodhart) (mevr. H.L. Groen)
Toelichting Regeling Wmo-raad Uithoorn 2008:
De Wet maatschappelijke ondersteuning (Wmo) is op 1 januari 2007 van kracht geworden. De wet beoogt de maatschappelijke participatie van alle burgers. In de artikelen 11 en 12 van de Wmo is vastgelegd dat de beleidsontwikkeling met behulp van burgers en organisaties tot stand moet komen.
Dit is ook opgenomen in de Wmo-kadernota “De Wmo: dat doen we samen!”
De gemeente Uithoorn kende al een Seniorenraad (SR) en Participatieraad gehandicapten (PRG) die gelijktijdig met de installatie van de Wmo-raad worden opgeheven. Vanwege het brede karakter van de Wmo is de opvolger van deze 2 raden, de nieuwe Wmo-raad, dan ook breder van aard en samenstelling dan de huidige Seniorenraad en Participatieraad gehandicapten.
In de kadernota “De Wmo: dat doen we samen!” van de gemeenten Aalsmeer en Uithoorn zijn 7 uitgangspunten geformuleerd die samenhangen met de doelstelling van integraal gemeentelijk Wmo-beleid:
Advisering over klachten, bezwaarschriften en andere zaken die betrekking hebben op individuele cliënten behoort niet tot het werkterrein van de Wmo-raad. Hiervoor zijn procedures in de diverse regelingen opgenomen.
Artikel 3 Taak en werkwijze van de Wmo-raad
De Wmo-raad wordt vroegtijdig betrokken bij het vaststellen van de hoofdlijnen van het Wmo-beleid en de evaluatie van dit beleid.
Het betreft hier informatie om beleid, voornemens van beleid en uitvoering te begrijpen en om ontwikkelingen en wijzigingen te kunnen volgen en te interpreteren.
ad d. Bestuurlijk overleg portefeuillehouder(s) Wmo en Wmo-raad:
Relevante beleidsdocumenten en ontwikkelingen worden in het bestuurlijk overleg van portefeuillehouder(s) Wmo en een delegatie van de Wmo-raad besproken.
Binnen het cluster maatschappelijke ontwikkeling van de gemeentelijke organisatie wordt een vaste contactpersoon aangewezen voor de communicatie met de Wmo-raad. Regelmatig vindt er een overleg tussen de contactambtenaar en een delegatie van de Wmo-raad plaats.
De standaardtermijn voor een advies is maximaal 6 weken. In onderling overleg kan een andere termijn afgesproken worden.
Alle relevant geachte (Wmo-)beleids- en uitvoeringsnotities worden na besluitvorming door college en/of gemeenteraad ter informatie aan de Wmo-raad verzonden.
De Wmo-raad kan ook vragen om toezending van door hem relevant geachte documenten.
Artikel 4 Samenstelling van de Wmo-raad
Bij de samenstelling van de Wmo-raad wordt gestreefd naar een brede vertegenwoordiging van alle in de Wmo genoemde doelgroepen (“groeimodel”).
Op basis van de 9 prestatievelden wordt de navolgende clustering van 5 doelgroepen/thema’s gehanteerd:
De invulling van de clusters is niet gedetailleerd vastgelegd maar geschiedt op basis van kwaliteiten.
Per cluster kunnen er maximaal 3 vertegenwoordigers benoemd worden.
De selectie van de leden geschiedt op basis van persoonlijke kwaliteiten, opleiding, ervaring en netwerk, dusdanig dat de Wmo-raad over voldoende expertise beschikt om goede adviezen te kunnen geven en zoveel mogelijk een afspiegeling is van de belanghebbenden bij het integraal Wmo-beleid.
Om leden te werven wordt een oproep (profielschets) op de gemeentepagina van de gemeente Uithoorn geplaatst. Het profiel voor de 1e werving voor de Wmo-raad wordt in overleg met de betrokken organisaties opgesteld. De profielschets is als bijlage opgenomen.
Belangenorganisaties kunnen, na openbare bekendmaking van de vacature(s), kandidaten voordragen. De benoeming is op persoonlijke titel d.w.z. niet namens de voordragende organisatie.
Het dagelijks bestuur bestaat uit een voorzitter, secretaris en penningmeester.
Ook worden voor deze functies plaatsvervangers door de Wmo-raad gekozen.
Om de start van de Wmo-raad te vergemakkelijken wordt door het college voor de periode van 1 jaar een voorzitter aangesteld. Na deze aanloopperiode van 1 jaar kiest de Wmo-raad uit zijn midden een voorzitter.
Artikel 5 Benoeming, ontslag en zittingsduur
ad a. Benoeming en ontslag leden:
Het college moet voor het besluit over de benoeming en het ontslag van de leden advies vragen aan Wmo-raad.
Het college kan zich bij de opstart van de Wmo-raad laten bijstaan door een adviescommissie.
ad b. Maximale benoemingsperiode:
Een kortere benoemingsperiode dan de maximale benoemingsperiode is mogelijk, onder andere bij de start van de Wmo-raad en op verzoek van kandidaat-leden.
ad c. Maximale zittingstermijn:
De zittingsduur van een lid van de Wmo-raad kan aansluitend nooit meer zijn dan 8 jaar, zijnde 2 benoemingsperioden.
Met het oog op de continuïteit is het belangrijk dat het aan- en aftreden van de leden gespreid wordt in de tijd. Om hiervoor zorg te dragen worden bij de start van de Wmo-raad enkele van de leden voor 2 jaar benoemd. Met name bij het aantreden van de Wmo-raad moet hiervoor een aftreedrooster opgesteld worden.
Artikel 6 Vergaderingen en besluiten
ad c. Werkgroepen en externe deskundigheid:
De financiering van werkgroepen en externe deskundigheid kan worden opgenomen in de jaarlijkse begroting van de Wmo-raad.
Het standpunt van een minderheid wordt in het advies opgenomen.
Bij afwezigheid vindt de ondertekening plaats volgens de in het huishoudelijk reglement geregelde vervanging.
Artikel 7 Huishoudelijk reglement
Het huishoudelijk reglement beschrijft de werkwijze van de Wmo-raad, de taken en bevoegdheden van de voorzitter, secretaris, penningmeester en overige leden van de Wmo-raad.
Zaken als het aantal vergaderingen, de consultatie van achterbannen/doelgroepen, het gebruik van (thematische) werkgroepen, stemprocedures en jaarlijkse evaluatie worden hierin opgenomen.
Artikel 8 Financiën en faciliteiten
Om de Wmo-raad in staat te stellen zijn taken goed uit te voeren stelt het college jaarlijks middelen ter beschikking. Het gaat hier om kosten voor professionele ondersteuning, kantoorkosten, deskundigheidsbevordering, PR, onkostenvergoedingen en dergelijke.
ad b. Indiening begroting en werkprogramma:
De Wmo-raad dient jaarlijks voor 1 november een begroting voor het daaropvolgende jaar in. Binnen 3 maanden na installatie van de Wmo-raad moet de begroting voor het jaar 2008 worden ingediend.
Het budget wordt beschikbaar gesteld en vastgesteld conform de regels van de Algemene subsidieverordening Uithoorn.
De Wmo-raad verantwoordt jaarlijks, voor 1 april van het daaropvolgende jaar, de activiteiten en bestedingen met een inhoudelijk verslag en een jaarrekening.
ad f. Faciliteiten in het gemeentehuis:
Het betreft hier de faciliteiten voor de bijeenkomsten met en vanuit de gemeente zoals het ambtelijk vooroverleg en het bestuurlijk overleg. Faciliteiten voor overige bijeenkomsten worden door de
Wmo-raad zelf geregeld en bekostigd.
Het college beslist, gehoord hebbende het advies van de Wmo-raad, in alle gevallen waarin de regeling niet voorziet.