Organisatie | Ommen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening cliëntenparticipatie Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Ommen |
Citeertitel | Verordening cliëntenparticipatie Maatschappelijke Ondersteuning gemeente Ommen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet, art. 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2007 | 01-01-2016 | nieuwe regeling | 21-12-2006 Ommer Nieuws, 11-01-2007 | Onbekend |
De gestructureerde wijze waarop de gemeente de zelforganisaties van belanghebbenden betrekt in de vorming, uitvoering en evaluatie van beleid in het kader van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning.
2. De Raad voor Maatschappelijke Ondersteuning (RvMO)
De door het college van burgemeester en wethouders als zodanig aangewezen en in deze gemeente actief zijnde vertegenwoordigers van a) organisaties en/of b) natuurlijke personen vallend onder de in de WMO genoemde prestatievelden. De RvMO is een door het college van B&W ingestelde commissie zoals bedoeld in art. 84 van de Gemeentewet en heeft een onafhankelijke voorzitter en secretaris.
Het integrale gemeentelijk beleid met betrekking tot de Wet Maatschappelijke Ondersteuning bestaande uit:beleidsvoorbereiding, vaststelling, uitvoering, bespreking en evaluatie, met advisering aan het college van burgemeester en wethouders.
Hieronder vallen ook de voorbereiding, vaststelling en uitvoering van de uitvoeringsregels met betrekking tot de verstrekking, de afspraken met leveranciers (van zorg en hulpmiddelen), uitvoerders (van vervoer, zorg en andere diensten), woningcorporaties, zorgaanbieders en indicatiestellers.
Het integrale beleid op het terrein van de Wet Maatschappelijke Ondersteuning, bestaande uit:
Het advies wordt op een zodanig tijdstip gevraagd dat het van wezenlijke invloed kan zijn op het te nemen besluit.
Het advies van de RvMO wordt met het advies van burgemeester en wethouders aan de gemeenteraad gezonden. De RvMO ontvangt gelijktijdig een afschrift van de aan de gemeenteraad gezonden stukken.
Tussen de portefeuillehouder WMO en de RvMO vindt minimaal twee maal per jaar overleg plaats, waarvoor beide partijen onderwerpen kunnen agenderen. Indien één van de partijen een extra overleg wenst, dan wordt dit verzoek zo mogelijk op korte termijn ingewilligd. Het overleg vindt plaats onder wisselend voorzitterschap van de RvMO en de wethouder.
Het college van burgemeester en wethouders wijst een vaste contactambtenaar aan als aanspreekpunt voor de RvMO.Tussen de contactambtenaar en (vertegenwoordigers van) de RvMO vindt periodiek, doch tenminste vier maalper jaar overleg plaats. Indien één van de partijen een extra overleg wenst, dan wordt dit verzoek zo mogelijk op korte termijn ingewilligd.
De RvMO maakt aan het eind van elk kalenderjaar een werkplan en begroting op voor het komende jaar en stelt aan het begin van elk kalenderjaar een beknopt verslag samen over dewerkzaamheden van het afgelopen jaar, alsmede een financieel verslag over dat jaar. De verslagen en het werkplan worden toegezonden aan het college van burgemeester en wethouders en aan de gemeenteraad.
Leden van de RvMO wonen in de gemeente Ommen en worden op persoonlijke titel benoemd door het college van burgemeester en wethouders en op voordracht van de RvMO. De benoeming geldt in principe voor een periode van 4 jaar. Leden kunnen worden herbenoemd. De leden functioneren in de RvMO zonder last of ruggespraak.
De RvMO wordt periodiek geïnformeerd over aantal, aard en afdoening van de klachten, die betrekking hebben op maatschappelijke ondersteuning.
Dit onderwerp is een vast agendapunt in het periodiek overleg met de portefeuillehouder WMO.