Organisatie | Boxmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gladheidbestrijdingsplan 2012 – 2013 |
Citeertitel | Gladheidbestrijdingsplan 2012 – 2013 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | Gladheidsbestreiding |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
05-12-2012 | 27-11-2013 | Geen | 27-11-2012 | R-MRM/2012/2891 |
In het kader van verdere samenwerking hebben de Gemeente Boxmeer en Sint Anthonis vanaf 2010/2011 al samen de gladheidbestrijding georganiseerd. Hierbij ligt de samenwerking vooral op het gebied van aansturing en afstemming van strooiroutes. Daarbij heeft iedere gemeente zijn eigen verantwoordelijkheid voor de gladheidbestrijding binnen de eigen gemeente. Dit bestrijdingsplan heeft betrekking op de Gemeente Boxmeer. Voor 2012/2013 zal de samenwerking van het voorgaande jaar worden gecontinueerd.
De wegbeheerder heeft een zorgplicht als het gaat om de veiligheid op de weg. Ook tijdens de winterperiode dient de wegbeheerder aan te geven hoe zij daar mee omgaan. Het beleid en de uitvoeringswijze rondom de bestrijding van gladheid wordt omschreven in dit gladheidbestrijdingsplan. In het plan wordt de prioriteit, het waarom en de manier van uitvoering van de gladheidbestrijding vastgelegd. Rondom de uitvoering blijven er ieder jaar wijzigingen plaatsvinden. Het college stelt dit plan jaarlijks vast. Het gladheidbestrijdingsplan is vanuit een integrale visie benaderd.
De gladheidbestrijding is een verantwoordelijkheid voor de wegbeheerder. De wegbeheerder is op grond van artikel 15 e.v. van de Wegenwet verantwoordelijk voor het onderhoud van de weg. Als de wegbeheerder aansprakelijk gesteld wordt omdat iemand schade heeft geleden als gevolg van gladheid moet de wegbeheerder aantonen dat zij niet tekort is geschoten in de zorgvuldigheid.
De eiser moet bewijzen dat de wegbeheerder tekort is geschoten in de zorgplicht. De wegbeheerder moet bewijzen dat zij hieraan hebben voldaan door middel van bijvoorbeeld het vastgestelde en gepubliceerde gladheidbestrijdingsplan en dat zij gehandeld heeft volgens dit plan. Aansprakelijkheid bij ongevallen als gevolg van gladheid moet beoordeeld worden op grond van onrechtmatige daad e.e.a. volgens artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek, of door een risicoaansprakelijkheid voor opstallen bij “een gebrek aan de weg of de weguitrusting” vastgelegd in artikel 6:174 Burgerlijk Wetboek.
De weggebruiker mag van de wegbeheerder niet verwachten dat alle verhardingen gestrooid zijn en aan alle eisen van stroefheid voldoen. De wegbeheerder heeft een inspanningsverplichting en geen garantie- resultaatplicht. Om aan te tonen dat de wegbeheerder zorgvuldig handelt, dient zij een gladheidbestrijdingsplan op te stellen waarin is aangegeven binnen welke tijd de wegen worden gestrooid en volgens welk strooischema. In het gladheidbestrijdingsplan moeten de prioriteiten van de wegen zijn omschreven en onderbouwd. Ook dient de gemeente de voor het publiek relevante informatie voldoende kenbaar te hebben gemaakt, bijvoorbeeld door publicatie in een plaatselijke krant en/of via internet. 1 versie van het plan moet ter inzage liggen op het gemeentehuis.
Veel aansprakelijkheidstellingen door weggebruikers kunnen worden beperkt of weggenomen door te zorgen voor een goed doordacht en uitgevoerd gladheidbestrijdingsplan. Eind 2006 is er de CROW-publicatie 236 ‘Leidraad gladheidsbestrijdingsplan [2]’ uitgegeven. Het komt er in het kort op neer, dat als wegbeheerders bewuste keuzes hebben gemaakt voor de aanpak, deze voldoende bekend hebben gemaakt en zich aantoonbaar aan de gestelde taken hebben gehouden, zij in het algemeen sterk in hun schoenen staan. Hierin wordt o.a. ook aangegeven binnen wat voor tijd welke wegcategorie gestrooid dient te worden. Hier komen we later op terug.
De leidraad is mede opgesteld door de NVRD, vereniging voor afval- en reinigingsmanagement.
Verschillende soorten gladheid
We kennen verschillende soorten gladheid, welke op een verschillende manier moet worden bestreden:
Alleen bij sneeuw wordt er met droog zout gestrooid. Als er is gestrooid en/of sneeuw geruimd, dan wil dat niet zeggen dat het niet meer glad is. Om sneeuw en ijs te laten verwijderen is ook verkeer noodzakelijk. Op deze manier wordt de sneeuw los gereden en met het zout vermengt waardoor de sneeuw smelt. Hoe lager de temperatuur hoe langer het duurt voordat er resultaat is. Is de temperatuur lager dan circa 10 graden onder nul dan is de werking van het zout nihil. Het heeft dan ook geen zin meer om nog meer zout op de sneeuw te strooien bij aanhoudende lage temperaturen.
Om ijzel te bestrijden is veel zout benodigd. Het berijden van beijzelde wegen brengt voor de gladheidbestrijders veel gevaar met zich mee. Er wordt daarom altijd geprobeerd om preventief te strooien. Omdat het zout dan onder de ijzel ligt, zal de ijzel slecht hechten aan de verharding en sneller dooien.
Een aangereden sneeuw- of ijsmassa is moeilijk te bestrijden. Het vasthechten van sneeuw- en ijs aan het wegdek kan worden voorkomen door preventief te strooien. Hierdoor ontstaat er een soort anti kleeflaag, waardoor de sneeuw of ijzel niet aan het oppervlak kan hechten en gemakkelijker en dus sneller te verwijderen is en met minder wegenzout.
In een gemiddelde winter kan een frequentie van 20 strooibeurten worden aangehouden. De Gemeente Boxmeer neemt wegenzout af van firma Rasenberg. Op de gemeentewerf is er voldoende opslag aanwezig om een lange (normale) tijd te strooien. Jaarlijks wordt gemiddeld 400 ton wegenzout verbruikt.
De opslag is conform de huidige milieutechnische eisen. Bij aanvoer van nieuw strooizout wordt dit zo opgeslagen dat het oude strooizout als eerste gebruikt wordt (“last in – last out” principe). Tijdens laden en lossen van zout wordt morsen zoveel mogelijk voorkomen. Gemorst zout wordt hergebruikt.
De raad van Boxmeer heeft op 11 oktober 2012 het Verkeersveiligheidsplan Boxmeer 2013-2017 en het rapport Wegcategorising 2012 vastgesteld. In de wegcategorisering is vastgelegd welke functie en inrichting de wegen hebben. Dit is een basis voor het strooibeleid. De belangrijkste wegen worden uiteraard het eerst gestrooid.
De Gemeente Boxmeer hanteert de volgende wegcategorisering:
Per wegcategorie hanteert de Gemeente Boxmeer de volgende richtlijnen:
Opmerkingen of afwijkingen van de bovengenoemde norm:
¹Curatief: Strooien als het glad is.
²,³ : Niet alle erftoegangswegen worden gestrooid, enkel diegene die een belangrijke factor of verkeersdoorstroming hebben. Zie hiervoor hoofdstuk 3.2.
Door te kijken naar de eerder benoemde leidraad van de CROW, en de wegencategorisering van de Gemeente Boxmeer, ontstaan er prioriteiten in ons wegennet die als eerste en zo snel mogelijk moeten worden gestrooid. Buiten de gebiedsontsluitingswegen zijn bepaalde erftoegangswegen in de kernen van dermate belang dat deze een hogere prioriteit krijgen dan andere erftoegangswegen. Deze wegen zijn opgenomen in het 1e strooiscenario, en worden binnen 4 uur gestrooid door 6 strooiploegen.
De overige wegen, dus de erftoegangswegen die een minder belangrijke doorstroming hebben in de kernen, zijn in het 2de strooiscenario opgenomen. Deze zullen enkel curatief en tijdens reguliere werktijden gestrooid worden, binnen 48 uur na ontstaan van gladheid. Buiten de busroutes, belangrijke locaties en wijken in het 2de strooiscenario zijn er sommige wegen binnen de bebouwde kom die niet gestrooid worden. Dit zijn 30 km/uur wegen. Ze zijn smal en links en rechts wordt er geparkeerd. Het bestrijden van gladheid en het sneeuwruimen is hierdoor moeilijk uitvoerbaar. Mede gelet op het grote aantal gebieden binnen de bebouwde kom waar het hemelwater infiltreert in de bodem en dus niet in het rioolstelsel terechtkomt, is besloten om uit milieuoogpunt deze niet in de strooiroute op te nemen. Bij extreme weersomstandigheden zal de 1e route voorrang krijgen.
Bij extreem weer, waarbij blijkt dat het 1ste strooiscenario niet binnen de gestelde tijd uitgevoerd kan worden, zal gekozen worden om als eerste de gebiedsontsluitingswegen binnen de gestelde termijn te strooien. Hierna zullen dan de opgenomen erftoegangswegen in de 1ste strooiscenario meegenomen worden.
Het besluit om de dienst gladheidbestrijding in te zetten wordt genomen aan de hand van weersvoorspellingen, eigen waarneming, informatie van weerconsult en provincie. Als mogelijk zal getracht worden om dit scenario preventief te strooien.
De eerste route bestaat voornamelijk uit:
De eerste strooiroute van de Gemeente Boxmeer bevat wegen die een doorstroomfunctie hebben en veel bereden worden. Verschillende van deze wegen hebben ernaast een vrij liggend fietspad en worden door de schoolkinderen gebruikt als schoolroute. Wanneer de schoolkinderen onderweg zijn naar school, is het bestrijden van de gladheid op de fietspaden moeilijk realiseerbaar. Het is daarom belangrijk om te strooien ruim voordat de scholen beginnen. In de eerste route is tevens rekening gehouden met de busroute.
De eerste route is omschreven in bijlage 1.
De plattegronden van alle kernen met routes is opgenomen in bijlage 2.
De tweede route wordt curatief gestrooid, dus pas als het glad is. Blijkt het dat na het strooien van de eerste route de wegen glad zijn, dan wordt de tweede route direct na de eerste route gestrooid. Dit gebeurt alléén tijdens reguliere werktijden (07:30 – 16:00).
De tweede route is zodanig opgesteld dat een ieder op een redelijke afstand een gestrooide weg kan bereiken. Daarnaast zijn in de tweede route de belangrijkste locaties binnen de kernen opgenomen. Aan deze wegen zijn scholen, kerken, huisartsen en apotheken gelegen.
Er bestaan in totaal 6 strooiploegen om de strooiscenario’s binnen de gestelde norm te kunnen strooien. Een gedeelte van die routes worden uitgevoerd door aannemers.
Coördinatie wordt gedaan door 2 man van de afdeling Milieu, Ruimte en Mobiliteit (R-MRM) en 1 persoon (teamleider) van de gemeente Sint Anthonis.
Aan het begin van het strooiseizoen volgt met alle betrokkene medewerkers en aannemers een start- werkoverleg. In het overleg wordt gesproken over:
Alle gladheidbestrijders hebben als veiligheidstraining een slipcursus gevolgd.
Via semafoons worden de diensthebbende gealarmeerd door de gladheidcoördinator. Hierna verzamelen ze zich op de Gemeentewerf. Op deze locatie wordt wegenzout geladen en pekelwater getankt. Verder deelt de gladheidcoördinator mee hoeveel zout en in welk samenstelling er gestrooid moet worden. Na alarmering is het streven om binnen 30 minuten alle voertuigen oparationeel te hebben. De primaire doelen (scenario 1) zijn (zonder sneeuwval) gemiddeld binnen 3,5 uur voorzien van strooizout.
De voertuigen zijn voorzien van een telefoon. Hierdoor is het mogelijk onderling en met de coördinator in contact te komen. Zo kunnen er afspraken worden gemaakt, problemen worden gemeld en de voortgang van het strooien worden gevolgd. De gemeentelijke gladheidcoördinator kan de voertuigen en de handelingen, na de route uitlezen. De gladheidcoördinator kan op deze wijze controleren en eventueel de strooiactie bijsturen.
Het besluit om de dienst gladheidbestrijding in te zetten wordt genomen aan de hand van eigen inschatting, visuele controle en door informatie verkregen van een weersconsult. Het consult geeft via een internetpagina de verwachting van de weersituatie, verwachte wegdektemperatuur en de actuele weerssituatie. Daarbij kan de oproep van de provincie een extra hulp zijn. De eigen waarneming van de diensthebbende coördinator geeft de doorslag en is bepalend.
Afspraken met andere wegbeheerders
Ook andere wegbeheerders strooien weggedeelten van de Gemeente Boxmeer. Dit betreft de Gemeente St. Anthonis en Provincie Noord-Brabant. De Gemeente Boxmeer strooit ook in de Gemeente St. Anthonis en voor de Provincie Noord-Brabant. Jaarlijks hebben we een Start- werkoverleg met de gemeente St. Anthonis over de wijze en tijdstip van de uitvoering gladheidbestrijding. Met de Provincie en Gemeente Cuijk zijn de gemaakte afspraken schriftelijk vast gelegd.
De Gemeente St. Anthonis strooit voor ons:
De Gemeente Cuijk strooit voor ons:
·Cuijkseweg ( beide fietspaden )
De Provincie Noord-Brabant strooit voor ons:
De Gemeente Boxmeer strooit voor de Gemeente St. Anthonis:
De Gemeente Boxmeer strooit voor de Gemeente Cuijk:
De Gemeente Boxmeer strooit voor de Provincie Noord-Brabant:
·St. Anthonisweg ( weggedeelte en beide fietspaden )
De wegbeheerder is en blijft altijd verantwoordelijk voor de staat van de weg. Verantwoordelijkheden kunnen niet worden overgedragen bij uitbesteding van taken.
De gegevens worden uitgelezen en opgeslagen. De gegevens kunnen niet worden bewerkt of gemanipuleerd. Bij aansprakelijkheidstellingen zijn deze gegevens dan ook een belangrijk en betrouwbaar hulpmiddel om schadeclaims te weerleggen. Routes kunnen grafisch worden weergegeven op een kaart met de exacte tijden voorzien van alle benodigde informatie. Ook kan er achteraf controle plaatsvinden of de route volgens afspraak is gereden en of de strooier volgens afspraak is ingesteld. Daarnaast is de informatie de basis voor de te verrekenen uren en geleverde zouthoeveelheden.
Door middel van deze methode zijn alle strooigegevens beschikbaar
Droogzout- en natzout strooiers
De Gemeente Boxmeer beschikt over eigen gladheidbestrijdingsmaterieel. Dit bestaat uit 5 voertuigen, 6 droog- natzout strooiers en 6 schuiven. In een overeenkomst met de aannemers is voorgeschreven over welk materieel de aannemer moet beschikken en aan welke eisen moet zijn voldaan.
De droogzout strooimethode is strooien met droog zout. Bij de natzout strooimethode wordt het droge wegenzout, vlak voordat het op de weg wordt gestrooid, bevochtigd met een zoutoplossing. De zoutoplossing bestaat uit een 20% oplossing van zout in water. De gewichtsverhouding tussen droog zout en zoutoplossing is ongeveer 2,5:1.
Het pekelwater wordt bij de schotel bij het zout gemengd, voor een perfecte kleving.
Bij enkele centimeters sneeuw worden de sneeuwploegen gebruikt. De sneeuw wordt naar de zijkant van de weg geschoven. Na het ploegen wordt de rijbaan direct weer voorzien van een laag wegenzout. Het sneeuwploegen op klinkerwegen in het buitengebied wordt bemoeilijkt doordat klinkerwegen een behoorlijke ronding hebben. Hierdoor wordt in het midden van de weg sneeuw van de weg geschoven terwijl aan de zijkant veel sneeuw achterblijft. Daarnaast slijt de rubberstrook van de sneeuwploeg in het midden uit. Hierdoor blijft bij sneeuwruimen op een vlakke weg sneeuw in het midden achter. Het sneeuw ruimen binnen de bebouwde kom in de woonstraten valt eveneens tegen door de vele obstakels in de weg en het aanwezige verkeer.
Sneeuwruimen is een intensieve bestrijdingsmethode, die traag ten uitvoering kan worden gebracht, en zoals beschreven niet altijd efficiënt is. Toch is dit de best mogelijke methode om de wegen zo begaanbaar als mogelijk te houden.
Het plaatsen van zoutbakken is een service van de Gemeente Boxmeer. Er hebben zich geen wijzigingen voorgedaan ten opzichte van het gladheidseizoen 2011-2012. Dit houdt in dat er 31 bakken worden geplaatst. Volgens het beleid (vastgesteld door het college 19 december 2006) worden er alleen bakken geplaatst bij seniorenwoningen en overheidsgebouwen.
Het plaatsen van zoutbakken is een service van de Gemeente Boxmeer. Er hebben zich geen wijzigingen voorgedaan ten opzichte van het gladheidseizoen 2011-2012. Dit houdt in dat er 31 bakken worden geplaatst.
Hieronder een overzicht over de locaties en aantallen:
Openbare locaties (aantal 25);
Vernielingen van zoutbakken is een jaarlijks terugkerend probleem.
De politie is veel op de weg en bij ongevallen veelal aanwezig. Zij geven klachten over gladheid telefonisch door naar de meldlijn of buiten werktijd naar het storingsnummer.
Burgers hebben de mogelijkheid om telefonisch of via de gemeentelijke website een melding te maken. Onder kantooruren komen de klachten en verzoeken binnen bij het klantencontactcentrum. Alle klachten en verzoeken worden geregistreerd in het gebruikte “melddesk” systeem. Naast een centraal nummer voor klachten heeft de Gemeente Boxmeer een telefoonnummer voor calamiteiten buiten werktijd. Deze telefoon heeft de coördinator bij zich. Ook hier komen jaarlijks meldingen binnen.
De meldingen worden door de coördinator beoordeeld en indien mogelijk wordt de klacht zo snel mogelijk verholpen. De melder krijgt in iedere geval altijd een reactie terug vanuit de Gemeente Boxmeer.
Om het aantal klachten en verzoeken te verminderen is goede voorlichting noodzakelijk. Als inwoners weten wat ze van de gemeente kunnen verwachten krijgen ze meer begrip voor bepaalde situaties. Jaarlijks wordt de manier van gladheidbestrijding bekend gemaakt in de gemeenterubriek in het "Boxmeers Weekblad". Ook op de internetsite van de gemeente wordt informatie gegeven over de gladheidbestrijding en zal er een exemplaar van het gladheidbestrijdingsplan ter inzage liggen in het Gemeentehuis. Via de site kan men ook de plattegrond raadplegen waarin de gestrooide wegen gemarkeerd zijn.
Via de gemeentelijke website www.boxmeer.nl wordt veel uitleg gegeven rondom het bestrijden van gladheid.
Bij het bestrijden van de gladheid in de Gemeente Boxmeer waren de uitgangspunten dat de primaire en secundaire strooiscenario’s, evenals de samenwerking met Sint-Anthonis zoals al enkele jaren wordt gedaan, gehandhaafd bleef.
De primaire doelen bestaan uit;
Gebiedsontsluitingswegen, enkele erftoegangswegen (ontsluitingswegen van kernen), fietspaden en de omgeving bij hulpdiensten.
Straten in de wijken, bij kerken, huisartsen, wegen bij basisscholen, verzorgings- en verpleegtehuizen, etc.
Om te voldoen aan de onszelf opgelegde eisen (opgenomen in dit gladheidbestrijdingsplan), moeten de primaire doelen binnen 4 uur volbracht zijn. Aan deze norm werd voldaan. Het besluit om een oproep te doen en de dienst gladheidbestrijding uit te laten rukken, werd genomen aan de hand van weersvoorspellingen, eigen waarneming en overleg met de provincie. Dit heeft uitstekend gefunctioneerd.
De uitvoering van de gladheidbestrijding heeft vorig seizoen weinig problemen opgeleverd. De weersomstandigheden van het seizoen 2011-2012 waren normaal. Door de extreme winters de jaren ervoor, was er uit voorzorg voldoende zout op voorraad.
De coördinatie in samenwerking met Sint Anthonis is goed verlopen. Op het gebied van uitbesteding van de gladheidbestrijding, is een uitbreiding gedaan op 4 routes. De aannemers Verberkt, Nabuurs, van Gelder en gemeentewerken zelf hebben voor de uitvoering gezorgd. Dit heeft tot geen problemen geleid en is als positief ervaren.
Insteek is om voor 2012 – 2013 dezelfde weg in te slaan, echter wel overgaan tot vaststelling van een gladheidbestrijdingsplan (beleidsproduct), die ook ter inzage ligt voor publiek.
Fietspad St. Anthonisweg,rotonde Saxe-Gotha tot M. Moormanstr. | |
Fietspad naar Vierlingsbeek ( tot in spoorstraat dierenweide ) | |
Venneweg (tot einde, links af en terug via monsieur Geurtstraat) | |