Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Boxmeer

Gladheidbestrijdingsplan 2012 – 2013

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBoxmeer
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingGladheidbestrijdingsplan 2012 – 2013
CiteertitelGladheidbestrijdingsplan 2012 – 2013
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerpGladheidsbestreiding

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Wegenverkeersweg

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

05-12-201227-11-2013Geen

27-11-2012

Boxmeers Weekblad d.d. 5 december 2012

R-MRM/2012/2891

Tekst van de regeling

Intitulé

Gladheidbestrijdingsplan 2012 – 2013

 

 

Inleiding

Inleiding

In het kader van verdere samenwerking hebben de Gemeente Boxmeer en Sint Anthonis vanaf 2010/2011 al samen de gladheidbestrijding georganiseerd. Hierbij ligt de samenwerking vooral op het gebied van aansturing en afstemming van strooiroutes. Daarbij heeft iedere gemeente zijn eigen verantwoordelijkheid voor de gladheidbestrijding binnen de eigen gemeente. Dit bestrijdingsplan heeft betrekking op de Gemeente Boxmeer. Voor 2012/2013 zal de samenwerking van het voorgaande jaar worden gecontinueerd.

De wegbeheerder heeft een zorgplicht als het gaat om de veiligheid op de weg. Ook tijdens de winterperiode dient de wegbeheerder aan te geven hoe zij daar mee omgaan. Het beleid en de uitvoeringswijze rondom de bestrijding van gladheid wordt omschreven in dit gladheidbestrijdingsplan. In het plan wordt de prioriteit, het waarom en de manier van uitvoering van de gladheidbestrijding vastgelegd. Rondom de uitvoering blijven er ieder jaar wijzigingen plaatsvinden. Het college stelt dit plan jaarlijks vast. Het gladheidbestrijdingsplan is vanuit een integrale visie benaderd.

Wettelijk kader

De gladheidbestrijding is een verantwoordelijkheid voor de wegbeheerder. De wegbeheerder is op grond van artikel 15 e.v. van de Wegenwet verantwoordelijk voor het onderhoud van de weg. Als de wegbeheerder aansprakelijk gesteld wordt omdat iemand schade heeft geleden als gevolg van gladheid moet de wegbeheerder aantonen dat zij niet tekort is geschoten in de zorgvuldigheid.

De eiser moet bewijzen dat de wegbeheerder tekort is geschoten in de zorgplicht. De wegbeheerder moet bewijzen dat zij hieraan hebben voldaan door middel van bijvoorbeeld het vastgestelde en gepubliceerde gladheidbestrijdingsplan en dat zij gehandeld heeft volgens dit plan. Aansprakelijkheid bij ongevallen als gevolg van gladheid moet beoordeeld worden op grond van onrechtmatige daad e.e.a. volgens artikel 6:162 van het Burgerlijk Wetboek, of door een risicoaansprakelijkheid voor opstallen bij “een gebrek aan de weg of de weguitrusting” vastgelegd in artikel 6:174 Burgerlijk Wetboek.

De weggebruiker mag van de wegbeheerder niet verwachten dat alle verhardingen gestrooid zijn en aan alle eisen van stroefheid voldoen. De wegbeheerder heeft een inspanningsverplichting en geen garantie- resultaatplicht. Om aan te tonen dat de wegbeheerder zorgvuldig handelt, dient zij een gladheidbestrijdingsplan op te stellen waarin is aangegeven binnen welke tijd de wegen worden gestrooid en volgens welk strooischema. In het gladheidbestrijdingsplan moeten de prioriteiten van de wegen zijn omschreven en onderbouwd. Ook dient de gemeente de voor het publiek relevante informatie voldoende kenbaar te hebben gemaakt, bijvoorbeeld door publicatie in een plaatselijke krant en/of via internet. 1 versie van het plan moet ter inzage liggen op het gemeentehuis.

Leidraad gladheidbestrijding

Veel aansprakelijkheidstellingen door weggebruikers kunnen worden beperkt of weggenomen door te zorgen voor een goed doordacht en uitgevoerd gladheidbestrijdingsplan. Eind 2006 is er de CROW-publicatie 236 ‘Leidraad gladheidsbestrijdingsplan [2]’ uitgegeven. Het komt er in het kort op neer, dat als wegbeheerders bewuste keuzes hebben gemaakt voor de aanpak, deze voldoende bekend hebben gemaakt en zich aantoonbaar aan de gestelde taken hebben gehouden, zij in het algemeen sterk in hun schoenen staan. Hierin wordt o.a. ook aangegeven binnen wat voor tijd welke wegcategorie gestrooid dient te worden. Hier komen we later op terug.

De leidraad is mede opgesteld door de NVRD, vereniging voor afval- en reinigingsmanagement.

Het bestrijden van gladheid

Verschillende soorten gladheid

We kennen verschillende soorten gladheid, welke op een verschillende manier moet worden bestreden:

  • ·

    gladheid veroorzaakt door het bevriezen van een nat wegdek;

  • ·

    gladheid veroorzaakt door condensatie van vocht uit de lucht op het wegdek;

  • ·

    gladheid veroorzaakt door neerslag in de vorm van sneeuw;

  • ·

    gladheid veroorzaakt door neerslag in de vorm van ijzel.

Alleen bij sneeuw wordt er met droog zout gestrooid. Als er is gestrooid en/of sneeuw geruimd, dan wil dat niet zeggen dat het niet meer glad is. Om sneeuw en ijs te laten verwijderen is ook verkeer noodzakelijk. Op deze manier wordt de sneeuw los gereden en met het zout vermengt waardoor de sneeuw smelt. Hoe lager de temperatuur hoe langer het duurt voordat er resultaat is. Is de temperatuur lager dan circa 10 graden onder nul dan is de werking van het zout nihil. Het heeft dan ook geen zin meer om nog meer zout op de sneeuw te strooien bij aanhoudende lage temperaturen.

Om ijzel te bestrijden is veel zout benodigd. Het berijden van beijzelde wegen brengt voor de gladheidbestrijders veel gevaar met zich mee. Er wordt daarom altijd geprobeerd om preventief te strooien. Omdat het zout dan onder de ijzel ligt, zal de ijzel slecht hechten aan de verharding en sneller dooien.

Voordelen van natzout

  • ·

    goede mogelijkheid om preventief te strooien op een droog wegdek

  • ·

    strooizout kan beter worden gedoseerd

  • ·

    minder strooiverlies door verstuiving

  • ·

    kan met hogere snelheid worden aangebracht, dus een kortere strooitijd

  • ·

    langere werking

  • ·

    lagere dosering

  • ·

    betere dooiwerking bij lagere temperaturen

  • ·

    minder wegenzout dus minder milieuschade

  • ·

    minder kosten aankoop wegenzout

Een aangereden sneeuw- of ijsmassa is moeilijk te bestrijden. Het vasthechten van sneeuw- en ijs aan het wegdek kan worden voorkomen door preventief te strooien. Hierdoor ontstaat er een soort anti kleeflaag, waardoor de sneeuw of ijzel niet aan het oppervlak kan hechten en gemakkelijker en dus sneller te verwijderen is en met minder wegenzout.

Voordelen preventief strooien

  • ·

    Het strooien in de (dure) nachtelijke uren kan zoveel mogelijk worden voorkomen.

  • ·

    De gladheid wordt voorkomen i.p.v. bestreden.

  • ·

    Het zout ligt onder de sneeuw/ijzel in plaats van erop.

Benodigde hoeveelheid zout

In een gemiddelde winter kan een frequentie van 20 strooibeurten worden aangehouden. De Gemeente Boxmeer neemt wegenzout af van firma Rasenberg. Op de gemeentewerf is er voldoende opslag aanwezig om een lange (normale) tijd te strooien. Jaarlijks wordt gemiddeld 400 ton wegenzout verbruikt.

Doseringen bij verschillende gladheidtypen:

Pekelwater

De opslag is conform de huidige milieutechnische eisen. Het pekelwater wordt opgeslagen op een vloeistofdichte vloer met opstaande randen. Tanken wordt zo zorgvuldig mogelijk gedaan om morsen te voorkomen. Er wordt gebruik gemaakt van de juiste toevoerslangen met de juiste beveiligingen.

Strooizout

De opslag is conform de huidige milieutechnische eisen. Bij aanvoer van nieuw strooizout wordt dit zo opgeslagen dat het oude strooizout als eerste gebruikt wordt (“last in – last out” principe). Tijdens laden en lossen van zout wordt morsen zoveel mogelijk voorkomen. Gemorst zout wordt hergebruikt.

Organisatie gladheidbestrijding 2012- 2013

Wegcategorisering

De raad van Boxmeer heeft op 11 oktober 2012 het Verkeersveiligheidsplan Boxmeer 2013-2017 en het rapport Wegcategorising 2012 vastgesteld. In de wegcategorisering is vastgelegd welke functie en inrichting de wegen hebben. Dit is een basis voor het strooibeleid. De belangrijkste wegen worden uiteraard het eerst gestrooid.

De Gemeente Boxmeer hanteert de volgende wegcategorisering:

Per wegcategorie hanteert de Gemeente Boxmeer de volgende richtlijnen:

 

 

Gestrooid

binnen:

 

 

Wegcategorie

km/h

Leidraad CROW

Gemeente Boxmeer

Preventief

Curatief¹

Stroomweg

80/ 120

3,5 uur

n.v.t.

X

X

 

 

 

 

 

 

Gebiedsontsluitingsweg (GOW)

80

4 uur

4 uur

X

X

 

 

 

 

 

 

Gebiedsontsluitingsweg (GOW)

50

4 uur

4 uur

X

X

 

 

 

 

 

 

Suboptimale GOW

60

4 uur

4 uur

X

X

 

 

 

 

 

 

Suboptimale GOW

50

4 uur

4 uur

X

X

 

 

 

 

 

 

Erftoegangsweg buiten de kom

50

48 uur

48 uur

 

X²

 

 

 

 

 

 

Erftoegangsweg binnen de kom

30

48 uur

48 uur

 

X³

Opmerkingen of afwijkingen van de bovengenoemde norm:

  • ·

    Stroomwegen worden niet door de Gemeente Boxmeer gestrooid. Dit zijn Provinciale wegen of Rijkswegen.

  • ·

    Volgens de leidraad moeten alle gebiedsontsluitingswegen buiten de bebouwde kom gestrooid zijn binnen 4 uur. Met het huidige materieel kunnen we deze binnen circa 3,5 uur strooien.

¹Curatief: Strooien als het glad is.

²,³ : Niet alle erftoegangswegen worden gestrooid, enkel diegene die een belangrijke factor of verkeersdoorstroming hebben. Zie hiervoor hoofdstuk 3.2.

Strooiscenario’s

Door te kijken naar de eerder benoemde leidraad van de CROW, en de wegencategorisering van de Gemeente Boxmeer, ontstaan er prioriteiten in ons wegennet die als eerste en zo snel mogelijk moeten worden gestrooid. Buiten de gebiedsontsluitingswegen zijn bepaalde erftoegangswegen in de kernen van dermate belang dat deze een hogere prioriteit krijgen dan andere erftoegangswegen. Deze wegen zijn opgenomen in het 1e strooiscenario, en worden binnen 4 uur gestrooid door 6 strooiploegen.

De overige wegen, dus de erftoegangswegen die een minder belangrijke doorstroming hebben in de kernen, zijn in het 2de strooiscenario opgenomen. Deze zullen enkel curatief en tijdens reguliere werktijden gestrooid worden, binnen 48 uur na ontstaan van gladheid. Buiten de busroutes, belangrijke locaties en wijken in het 2de strooiscenario zijn er sommige wegen binnen de bebouwde kom die niet gestrooid worden. Dit zijn 30 km/uur wegen. Ze zijn smal en links en rechts wordt er geparkeerd. Het bestrijden van gladheid en het sneeuwruimen is hierdoor moeilijk uitvoerbaar. Mede gelet op het grote aantal gebieden binnen de bebouwde kom waar het hemelwater infiltreert in de bodem en dus niet in het rioolstelsel terechtkomt, is besloten om uit milieuoogpunt deze niet in de strooiroute op te nemen. Bij extreme weersomstandigheden zal de 1e route voorrang krijgen.

Bij extreem weer, waarbij blijkt dat het 1ste strooiscenario niet binnen de gestelde tijd uitgevoerd kan worden, zal gekozen worden om als eerste de gebiedsontsluitingswegen binnen de gestelde termijn te strooien. Hierna zullen dan de opgenomen erftoegangswegen in de 1ste strooiscenario meegenomen worden.

Voorbeeld van plattegrond gedeelte 1ste strooiroute

Operationeel strooiprogramma

Eerste strooiscenario

Het besluit om de dienst gladheidbestrijding in te zetten wordt genomen aan de hand van weersvoorspellingen, eigen waarneming, informatie van weerconsult en provincie. Als mogelijk zal getracht worden om dit scenario preventief te strooien.

De eerste route bestaat voornamelijk uit:

  • ·

    doorgaande wegen (gebiedsontsluitingswegen)

  • ·

    ontsluitingswegen van woonwijken

  • ·

    fietspaden

  • ·

    omgeving bij hulpdiensten

De eerste strooiroute van de Gemeente Boxmeer bevat wegen die een doorstroomfunctie hebben en veel bereden worden. Verschillende van deze wegen hebben ernaast een vrij liggend fietspad en worden door de schoolkinderen gebruikt als schoolroute. Wanneer de schoolkinderen onderweg zijn naar school, is het bestrijden van de gladheid op de fietspaden moeilijk realiseerbaar. Het is daarom belangrijk om te strooien ruim voordat de scholen beginnen. In de eerste route is tevens rekening gehouden met de busroute.

De eerste route is omschreven in bijlage 1.

De plattegronden van alle kernen met routes is opgenomen in bijlage 2.

Strooiroute Vrachtwagen, Verberk

Route 6

Wim de Korverstraat

links af

Sint Anthonisweg na viaduct snelweg

Links af

Terug naar St Rochus

Links af

Richting Oeffelt

Links af

Laan Leijdeckers tot rotonde

Links af

Laan de wijze tot ziekenhuis

Keren

Voorbeeld van een gedeelte van een te rijden strooiroute

Tweede strooiscenario

De tweede route wordt curatief gestrooid, dus pas als het glad is. Blijkt het dat na het strooien van de eerste route de wegen glad zijn, dan wordt de tweede route direct na de eerste route gestrooid. Dit gebeurt alléén tijdens reguliere werktijden (07:30 – 16:00).

De tweede route bestaat uit:

  • ·

    straten binnen in de wijken

  • ·

    straten bij kerken

  • ·

    huisartsen

  • ·

    wegen bij verzorgings- en verpleegtehuizen

  • ·

    basisscholen

De tweede route is zodanig opgesteld dat een ieder op een redelijke afstand een gestrooide weg kan bereiken. Daarnaast zijn in de tweede route de belangrijkste locaties binnen de kernen opgenomen. Aan deze wegen zijn scholen, kerken, huisartsen en apotheken gelegen.

De tweede route is omschreven in bijlage 3.

Gladheidploeg

Er bestaan in totaal 6 strooiploegen om de strooiscenario’s binnen de gestelde norm te kunnen strooien. Een gedeelte van die routes worden uitgevoerd door aannemers.

Uitvoering:

  • ·

    Route 1; Vrachtwagen gemeente,3 man afdeling Gemeentewerken (R-GW).

  • ·

    Route 2; Stratos veegmachine, Teun Nabuurs bv.

  • ·

    Route 3; Jeep gemeente, 3 personen R-GW.

  • ·

    Route 4; Trekker, van Gelder Oeffelt.

  • ·

    Route 5; Trekker, Gemeente Boxmeer, bereden door van Gelder oeffelt.

  • ·

    Route 6; Vrachtwagen, Verberk Boxmeer.

  • ·

    Laadploeg; Trekker Gemeente Boxmeer, 3 man R-GW.

Coördinatie:

Coördinatie wordt gedaan door 2 man van de afdeling Milieu, Ruimte en Mobiliteit (R-MRM) en 1 persoon (teamleider) van de gemeente Sint Anthonis.

Aan het begin van het strooiseizoen volgt met alle betrokkene medewerkers en aannemers een start- werkoverleg. In het overleg wordt gesproken over:

  • ·

    het beleid van de gemeente;

  • ·

    afspraken met andere gemeenten/provincie;

  • ·

    strooiroutes;

  • ·

    materieel;

  • ·

    kennis en ervaring medewerkers;

  • ·

    Veiligheid, ARBO;

  • ·

    Procedures;

  • ·

    Wijzigingen ten opzichte van het voorgaande jaar;

  • ·

    Er wordt een proefronde gemaakt om de routes weer op te nemen.

Alle gladheidbestrijders hebben als veiligheidstraining een slipcursus gevolgd.

Via semafoons worden de diensthebbende gealarmeerd door de gladheidcoördinator. Hierna verzamelen ze zich op de Gemeentewerf. Op deze locatie wordt wegenzout geladen en pekelwater getankt. Verder deelt de gladheidcoördinator mee hoeveel zout en in welk samenstelling er gestrooid moet worden. Na alarmering is het streven om binnen 30 minuten alle voertuigen oparationeel te hebben. De primaire doelen (scenario 1) zijn (zonder sneeuwval) gemiddeld binnen 3,5 uur voorzien van strooizout.

De voertuigen zijn voorzien van een telefoon. Hierdoor is het mogelijk onderling en met de coördinator in contact te komen. Zo kunnen er afspraken worden gemaakt, problemen worden gemeld en de voortgang van het strooien worden gevolgd. De gemeentelijke gladheidcoördinator kan de voertuigen en de handelingen, na de route uitlezen. De gladheidcoördinator kan op deze wijze controleren en eventueel de strooiactie bijsturen.

Wanneer strooien we

Het besluit om de dienst gladheidbestrijding in te zetten wordt genomen aan de hand van eigen inschatting, visuele controle en door informatie verkregen van een weersconsult. Het consult geeft via een internetpagina de verwachting van de weersituatie, verwachte wegdektemperatuur en de actuele weerssituatie. Daarbij kan de oproep van de provincie een extra hulp zijn. De eigen waarneming van de diensthebbende coördinator geeft de doorslag en is bepalend.

Afspraken met andere wegbeheerders

Ook andere wegbeheerders strooien weggedeelten van de Gemeente Boxmeer. Dit betreft de Gemeente St. Anthonis en Provincie Noord-Brabant. De Gemeente Boxmeer strooit ook in de Gemeente St. Anthonis en voor de Provincie Noord-Brabant. Jaarlijks hebben we een Start- werkoverleg met de gemeente St. Anthonis over de wijze en tijdstip van de uitvoering gladheidbestrijding. Met de Provincie en Gemeente Cuijk zijn de gemaakte afspraken schriftelijk vast gelegd.

De Gemeente St. Anthonis strooit voor ons:

  • ·

    Oploseweg

  • ·

    Loonseweg

  • ·

    Papenvoortsedijk ( weggedeelte )

  • ·

    Kapelstraat

  • ·

    Hoogeindsestraat

  • ·

    Hapsedijk

De Gemeente Cuijk strooit voor ons:

·Cuijkseweg ( beide fietspaden )

De Provincie Noord-Brabant strooit voor ons:

  • ·

    Provinciale weg Oeffelt

  • ·

    Provinciale fietspad Oeffelt

De Gemeente Boxmeer strooit voor de Gemeente St. Anthonis:

  • ·

    Sambeeksedijk

  • ·

    Stevensbeekseweg

  • ·

    St. Anthonise weg ( ventweg )

  • ·

    Papenvoortsedijk ( beide fietspaden )

  • ·

    Stevensbeekseweg ( fietspad )

  • ·

    Mullemsdijk

  • ·

    Lacatariaweg ( fietspad )

De Gemeente Boxmeer strooit voor de Gemeente Cuijk:

·Oeffeltseweg ( weggedeelte )

De Gemeente Boxmeer strooit voor de Provincie Noord-Brabant:

·St. Anthonisweg ( weggedeelte en beide fietspaden )

De wegbeheerder is en blijft altijd verantwoordelijk voor de staat van de weg. Verantwoordelijkheden kunnen niet worden overgedragen bij uitbesteding van taken.

Logboek

 

Alle voertuigen tijdens de gladheidbestrijding ( inclusief aannemer ) zijn voorzien van een strooimanagementsysteem met GPS. Hiermee worden alle handelingen welke worden uitgevoerd opgeslagen op een centrale computer.

Vastgelegd worden:

  • ·

    datum en tijden

  • ·

    de gereden strooiroute

  • ·

    gemiddelde gereden snelheid

  • ·

    instelling strooibreedte

  • ·

    dosering (de gestrooide hoeveelheden zout en pekelwater)

  • ·

    gereden en gestrooide weggedeelten

De gegevens worden uitgelezen en opgeslagen. De gegevens kunnen niet worden bewerkt of gemanipuleerd. Bij aansprakelijkheidstellingen zijn deze gegevens dan ook een belangrijk en betrouwbaar hulpmiddel om schadeclaims te weerleggen. Routes kunnen grafisch worden weergegeven op een kaart met de exacte tijden voorzien van alle benodigde informatie. Ook kan er achteraf controle plaatsvinden of de route volgens afspraak is gereden en of de strooier volgens afspraak is ingesteld. Daarnaast is de informatie de basis voor de te verrekenen uren en geleverde zouthoeveelheden.

Door middel van deze methode zijn alle strooigegevens beschikbaar

Routewijziging

Tijdens het strooiseizoen worden er geen wijzigingen doorgevoerd in de routes. Dit geeft onduidelijkheid bij de burgers en bij de medewerkers van de strooiploeg.

Nadat het strooiseizoen is afgelopen wordt de uitvoering van de gladheidbestrijding geëvalueerd (zie Hoofdstuk 8).

Aandachtspunten zijn:

  • ·

    Te rijden strooiroute

  • ·

    Klachten en verzoeken

  • ·

    Problemen tijdens de uitvoering

  • ·

    Aanwezig materieel

  • ·

    Knelpunten

  • ·

    Kosten uitvoering gladheidbestrijding

Materieel

Droogzout- en natzout strooiers

De Gemeente Boxmeer beschikt over eigen gladheidbestrijdingsmaterieel. Dit bestaat uit 5 voertuigen, 6 droog- natzout strooiers en 6 schuiven. In een overeenkomst met de aannemers is voorgeschreven over welk materieel de aannemer moet beschikken en aan welke eisen moet zijn voldaan.

De droogzout strooimethode is strooien met droog zout. Bij de natzout strooimethode wordt het droge wegenzout, vlak voordat het op de weg wordt gestrooid, bevochtigd met een zoutoplossing. De zoutoplossing bestaat uit een 20% oplossing van zout in water. De gewichtsverhouding tussen droog zout en zoutoplossing is ongeveer 2,5:1.

Het pekelwater wordt bij de schotel bij het zout gemengd, voor een perfecte kleving.

Sneeuwploegen

Bij enkele centimeters sneeuw worden de sneeuwploegen gebruikt. De sneeuw wordt naar de zijkant van de weg geschoven. Na het ploegen wordt de rijbaan direct weer voorzien van een laag wegenzout. Het sneeuwploegen op klinkerwegen in het buitengebied wordt bemoeilijkt doordat klinkerwegen een behoorlijke ronding hebben. Hierdoor wordt in het midden van de weg sneeuw van de weg geschoven terwijl aan de zijkant veel sneeuw achterblijft. Daarnaast slijt de rubberstrook van de sneeuwploeg in het midden uit. Hierdoor blijft bij sneeuwruimen op een vlakke weg sneeuw in het midden achter. Het sneeuw ruimen binnen de bebouwde kom in de woonstraten valt eveneens tegen door de vele obstakels in de weg en het aanwezige verkeer.

Sneeuwruimen is een intensieve bestrijdingsmethode, die traag ten uitvoering kan worden gebracht, en zoals beschreven niet altijd efficiënt is. Toch is dit de best mogelijke methode om de wegen zo begaanbaar als mogelijk te houden.

Zoutbakken

Beleid

Het plaatsen van zoutbakken is een service van de Gemeente Boxmeer. Er hebben zich geen wijzigingen voorgedaan ten opzichte van het gladheidseizoen 2011-2012. Dit houdt in dat er 31 bakken worden geplaatst. Volgens het beleid (vastgesteld door het college 19 december 2006) worden er alleen bakken geplaatst bij seniorenwoningen en overheidsgebouwen.

Locaties

Het plaatsen van zoutbakken is een service van de Gemeente Boxmeer. Er hebben zich geen wijzigingen voorgedaan ten opzichte van het gladheidseizoen 2011-2012. Dit houdt in dat er 31 bakken worden geplaatst.

Hieronder een overzicht over de locaties en aantallen:

Openbare gebouwen (aantal 6);

  • ·

    De weijer Boxmeer

  • ·

    Gemeenschapshuis Sambeek

  • ·

    Gemeenschapshuis VortumMullem

  • ·

    Gemeenschapshuis Overloon

  • ·

    Gemeenschapshuis Oeffelt

  • ·

    De driewiek Boxmeer

Openbare locaties (aantal 25);

  • ·

    Trap bij achterzijde HEMA Boxmeer

  • ·

    Openbare begraafplaats Sambeek

  • ·

    Veerponden

  • ·

    Bejaardenwoningen/flats

Vernielingen van zoutbakken is een jaarlijks terugkerend probleem.

Klachten, verzoeken en voorlichting

Klachten

De politie is veel op de weg en bij ongevallen veelal aanwezig. Zij geven klachten over gladheid telefonisch door naar de meldlijn of buiten werktijd naar het storingsnummer.

Burgers hebben de mogelijkheid om telefonisch of via de gemeentelijke website een melding te maken. Onder kantooruren komen de klachten en verzoeken binnen bij het klantencontactcentrum. Alle klachten en verzoeken worden geregistreerd in het gebruikte “melddesk” systeem. Naast een centraal nummer voor klachten heeft de Gemeente Boxmeer een telefoonnummer voor calamiteiten buiten werktijd. Deze telefoon heeft de coördinator bij zich. Ook hier komen jaarlijks meldingen binnen.

De meldingen worden door de coördinator beoordeeld en indien mogelijk wordt de klacht zo snel mogelijk verholpen. De melder krijgt in iedere geval altijd een reactie terug vanuit de Gemeente Boxmeer.

Voorlichting

Om het aantal klachten en verzoeken te verminderen is goede voorlichting noodzakelijk. Als inwoners weten wat ze van de gemeente kunnen verwachten krijgen ze meer begrip voor bepaalde situaties. Jaarlijks wordt de manier van gladheidbestrijding bekend gemaakt in de gemeenterubriek in het "Boxmeers Weekblad". Ook op de internetsite van de gemeente wordt informatie gegeven over de gladheidbestrijding en zal er een exemplaar van het gladheidbestrijdingsplan ter inzage liggen in het Gemeentehuis. Via de site kan men ook de plattegrond raadplegen waarin de gestrooide wegen gemarkeerd zijn.

Via de gemeentelijke website www.boxmeer.nl wordt veel uitleg gegeven rondom het bestrijden van gladheid.

Evaluatie seizoen 2011 – 2012

Geen wijzigingen

Bij het bestrijden van de gladheid in de Gemeente Boxmeer waren de uitgangspunten dat de primaire en secundaire strooiscenario’s, evenals de samenwerking met Sint-Anthonis zoals al enkele jaren wordt gedaan, gehandhaafd bleef.

De primaire doelen bestaan uit;

Gebiedsontsluitingswegen, enkele erftoegangswegen (ontsluitingswegen van kernen), fietspaden en de omgeving bij hulpdiensten.

De secundaire doelen zijn;

Straten in de wijken, bij kerken, huisartsen, wegen bij basisscholen, verzorgings- en verpleegtehuizen, etc.

Om te voldoen aan de onszelf opgelegde eisen (opgenomen in dit gladheidbestrijdingsplan), moeten de primaire doelen binnen 4 uur volbracht zijn. Aan deze norm werd voldaan. Het besluit om een oproep te doen en de dienst gladheidbestrijding uit te laten rukken, werd genomen aan de hand van weersvoorspellingen, eigen waarneming en overleg met de provincie. Dit heeft uitstekend gefunctioneerd.

De uitvoering van de gladheidbestrijding heeft vorig seizoen weinig problemen opgeleverd. De weersomstandigheden van het seizoen 2011-2012 waren normaal. Door de extreme winters de jaren ervoor, was er uit voorzorg voldoende zout op voorraad.

De coördinatie in samenwerking met Sint Anthonis is goed verlopen. Op het gebied van uitbesteding van de gladheidbestrijding, is een uitbreiding gedaan op 4 routes. De aannemers Verberkt, Nabuurs, van Gelder en gemeentewerken zelf hebben voor de uitvoering gezorgd. Dit heeft tot geen problemen geleid en is als positief ervaren.

Insteek is om voor 2012 – 2013 dezelfde weg in te slaan, echter wel overgaan tot vaststelling van een gladheidbestrijdingsplan (beleidsproduct), die ook ter inzage ligt voor publiek.

Bijlagen

Bijlage 1 Strooiscenario 1

Strooiroute vrachtwagenGemeente Boxmeer

Route 1

Beginnen bij Merel, Mees

 

rotonde Sambeekseweg

Recht door

Grote straat

Recht door

Provinciale weg

Recht door

Groeningsestraat

Rechts af

Molenweg (inrit brandweer )

Rechts af

Spoorstraat

Recht door

Overloonseweg

Recht door

Viaduct dubbel strooien

 

Vierlingsbeekseweg

Links af

Venrayseweg richting Venray

Keren

Merseloseweg

Keren

14 okt.plein

Recht door

Oploseweg ( strooier uit )

Rechts af

Rondweg ( strooier aan )

Recht door

Holthesedijk

Recht door

Loonseweg

Rechts af

Gildestraat

Recht door

Rieterweg

Links af

Terug naar Vierlingsbeek tot spoorstraat

Keren

Staaiweg tot pont

Keren

Mgr Geurtsstraat, op den berg tot aan grens

Keren

Mgr Geurtsstraat tot Venray

Via smakt

St Jozeflaan ( tot net voorbij de brug )

strooier aan

Naar kapelstraat Holthees, makkeweg, naar soetendaal

Linksaf

Spoorstraat - Molenstraat

Keren

Terug via Spoorstraat

Links af

Groeningsestraat T-splitsing Molenweg

EINDE

Verkeersgeleiders rechts nog strooien

 

Strooiroute Belos, Nabuurs bv

Route 2

Fietspad Sambeek (Stiphout) tot spoorstraat Vierlingsbeek

keren

Fietspad vanaf spoorstraat Vierlingsbeek terug tot aan Stip

 

Schilderspad

 

Fietspad Rijkevoortseweg en Sprongseweg naar

Rechts af

Fietspad Hoogeindsestraat (Draaien Voortstraat en terug naar )

 

FietsPad Hoogeindsestraat

Rechts af

Via Hoogeindsestraat naar

Recht door

Fietspad Papenvoorsedijk (tot aan Wanroy), terug over fietspad

Keren

Via Papenvoortsedijk Rechts af naar St .Anthonisdijk

Links af

Kampweg

Links af

Kerkveld ( tot einde )

Rechts af

Kapelstraat 1e links af naar Kapelstraat

Links af

Laageindsedijk

Links af

Kapelstraat 1e rechts af kerkveld

Links af

Beekdal

Recht door

Hoogeindsekampen

Rechts af

Via Hoogeindsestraat naar

Links af

Veldweg

Links af

Rijkevoortsedijk

Links af

Via Kapelstraat L.A en Hoogeindsestraat naar

 

Fietspad Hoogeindsestraat,Sprongesweg en Rijkevoortseweg

 

tot kombord " Boxmeer " en evt. Bijladen

Links af

Fietspad Floralaan naar de Maasbroeksche blokken

Links af

via Duizendblad, Duifkruid ( links aanhoudend) en keren rotonde

Rechts af

Boterbloem

Keren

Fietspad Boxmeer - Beugen

Links af

Fietspad Ziekenhuis tot Lange Heggen

Rechts af

Fietspad Beugen - Oeffelt ( tot aan stoplichten )

Keren

Via Beugenseweg op rotonde " Tuincentrum Maasdijk "

Links af

Beugense maasstraat, T.C.O.B., Beugense maasstraat

Rechts af

Veerstraat

Rechts af

Hogedijk ( tot aan politiebureau )

 

Terug naar rotonde Maasbroekseblokken weg vervolgen via fietspad

 

Fietspad vanaf de rotonde Maasbroekseblokken naar Boxmeer

Recht door

Fietspad via de Rotonde Jetten ( rond rijden ) naar de Rochus rotonde

Recht door

Fietspad Julie Postelsingel tot aan Rotonde Sambeekseweg

Keren

Tot aan Tankstation Jetten ( alle toegangs fietspaden )

 

Naar Begijnenstraat tot zandsteeg via fietspad

EIND

Strooiroute Mitsubishi Route 3

 

Beginnen heikant hoek Sambeeksedijk (richting St. Anthonis)

Rechts af

Fietspad Stevensbeekseweg (niet strooien)

Rechts af

Fietspad St. Anthonisweg,rotonde Saxe-Gotha tot M. Moormanstr.

Oversteken

Fietspad vervolgen tot aan spoorweg

Oversteken

Fietspad vanaf schilderspad tot aan Viaduct A73 en bijladen

keren

Heiweg, Mullemsedijk

links af

Fietspad stevensbeekseweg tot in Overloon

rechtdoor

via 14 oktoberplein

rechtdoor

Fietspad Venrayseweg ( tot aan grens )

keren

Fietspad naar Vierlingsbeek ( tot in spoorstraat dierenweide )

Rechts af

Prins van Oranjestraat (tot einde)

rechts af

Jan de beijerstraat

links af

Laurentiusstraat tot aan grotestraat

keren

Pastoor jansenstraat

links af

Vrijthof, voor supermarkt door en parkeerplaats keer rond

links af

fietspad vanaf spoorstraat tot aan op den berg Maashees

keren

Antoniusstraat

links af

Venneweg (tot einde, links af en terug via monsieur Geurtstraat)

links af

de Goeistraat

rechts af

Kalverstraat

rechts af

Vervolg fietspad tot aan spoorstraat Vierlingsbeek

links af

Einde route

 

Strooiroute trekker, Van Gelder

Route 4

Wim de korverstraat

Bocht links

Kleine Broekstraat/Exportstraat/kleine broekstraat

Oversteken

Keren machinefabriek Daanen

Linksaf

Heinz Moormannstraat en terug

Links af

Ir Wagterstraat

Bocht mee

Handelstraat

Links af

Heistraat

Links af

Saxe Gotha straat

Links af

Ir. Wagterstraat/Lionstraat

Oversteken

Raamstraat

Rechts af

Heistraat/Erflande/Heistraat

Links af

Hoogeindseweg

Rechts

Fietspad Radioweg ( na viaduct fietspad volgen )

Keren

Op kruising Stevensbeeksweg

 

Terug via Lactariaweg ( rijbaan niet strooien )

Rechtdoor

Radioweg tot aan spoorwegovergang

Keren

Langstraat

verder naar

Herselsedijk

verder/door

Kiekuutweg tot Spoorstraat VBK

keren/terug

Heiweg spoorlijn over

links af

Halteweg

verder naar

St Janslaan

keren/terug

Cornelisstraat

naar

Hubertesstraat

links af

Cornelisstraat

oversteken

Veerweg ( incl. veerstoep )

naar

Rondom Stuw, voor en achter woningen rond

 

Maasstraat

recht door

Zandsteeg

rechts af

Heikant

rechts af

Heistraat

rechtsaf

Raamstraat tot spoorwegovergang

 

Strooiroute trekker, Gemeente Boxmeer

Route 5

Stationsweg

rechts af

T Leucker

links af

Kruisbek

links af

Pastoor kerstenstraat

rechts af

Dokter Peelenstraat

Rechts af

Bilderbeekstraat

links af

Burgemeester verkuilstraat, rotonde st rochus

rond en terug

krekelzanger

rechts af

julie postel, bocstraat, t zand

links af

Veerstraat, rechts de raetsingel

rechts af

Burg. Hengstplein, Steenstraat tot Rochusrotonde

keren

Steenstraat vanaf gemeentehuis tot aan BP

strooier uit

Stationsweg, om bushalte heen, fietspad tot einde

draaien

terug over weg tot aan bilderbeekstraat

rechts af

Bilderbeekstraat

rechts af

Begijnenstraat

rechts af

Pastoor Kerstenstraat

links af

Dr. Peelenstraat

links af

Stationsweg bussluis (transponder)

links af

Faunalaan

links af

Pleintje, Burgemeester Verkuijlstraat

 

Sasse van Ijsselstraat

links af

T Zand

rechts af

Veerstraat

links af

Hoge Dijk, Karel Doormanstraat, Hollesteeg

rechts af

via fietspad Hollesteeg

terug

Karel Doormanstraat

links af

Via Raetsingel

rechts af

Veerstraat

 

via Raetsingel

naar

St. Jozefstraat

Links af

Hoofdingang Elzendonck

naar

Achter ingang Nieuw Madeleine aan de elzenstraat

links af

Koorstraat

naar

Parkeerplaats Berkvens/Hema terug naar koorstraat

links af

Rapenstraat

rechts af

Hoogstraat

rechts af

Terugzetten inrit parkeergarage Jan Linders

rechts/links

Parkeerplaats achterzijde Albert-Heijn

 

Naar Gerard Doustraat (brandweerkaz. parkeerterrein)

 

Frans Halsstraat

rechts af

Jacob Marisstraat

rechts af

Jeroen Boschstraat (tot aan hollesteeg)

keren

Jeroen Boschstraat

Rechts af

Emanuel de witte en Adriaan Brouwerstraat

keren

Rembrandt van Rijnstraat

links af

Naar Bakelgeerststraat

Links af

Bernardstraat

EIND

Strooiroute Vrachtwagen, Verberk

Route 6

Wim de Korverstraat

links af

Sint Anthonisweg na viaduct snelweg

Links af

Terug naar St Rochus

Links af

Richting Oeffelt

Links af

Laan Leijdeckers tot rotonde

Links af

Laan de wijze tot ziekenhuis

Keren

Laan de wijze tot Lange heggen

keren

Bij rotonde Oefelt

rechts af

Naar branweer

keren

Naar rotonde Oeffelt weg vervolgen naar Cuyk

 

1e rotonde in Cuyk

Keren

Terug naar Boxmeer

 

Via Beugenseweg

rechts af

Spoorstraat - St. Anthonisweg

rechts af

Rijkevoortsew. Sprongsew.

rechts af

Hoogeindsestraat

Recht door

Voortstraat

Recht door

Dorpsstraat

Recht door

Hagelkruisstr. tot Prov. weg

rechts af

via Provicale weg

rechts af

Lange Heggen

Draaien

Via Lange heggen en Prov weg

Links af

Boxmeerseweg

R door

Kerkplein

R door

Oeffeltseweg (einde bij Prov. Weg)

keren

Molenstraat

rechts af

Dorpstraat naar

rechts af

Heiveldseweg

R door

Hapseweg (draaien over viaduct A-73 naar)

terug

Graafsedijk

rechts af

Molenheideweg

R door

Het Ven

R door

Parallelweg tot Rijkevoortseweg

Draaien

Bij Cafetaria parallelweg Dorpstraat op

R.door

Parallelweg molenstraat

R.door

Cuijkseweg tot gemeentegrens (St. Agatha)

Keren

Cuijkseweg

links af

Looi

Recht af

Provinciale weg

Keren

Kerkstraat Noord

Recht door

Katsestraat

Rechts af

Hoge hoek / kuiperstraat

links af

Brouwerstraat

links af

Kerkplein

Rechts af

Lietingsestraat

links af

Schoolstraat

Keren

Terug naar Kerkstraat - Zuid

Links af

Lietingsestraat tot aan provinciale weg

EIND

Bijlage 2 plattegronden strooigebied

Bijlage 3 Strooiscenario 2

A

Boxmeer

1

Winkelcentrum als mogelijk voor 09:00 uur

2

Via Bilderbeekstraat naar

3

Oranjestraat

4

Bakelgeertstraat

5

Via burg.m. Verkuilstr. en Spoorstrsst naar

6

Oranjestraat

7

Bakelgeertstraat

8

Prins Margrietstr ( dood lopendstraatje ivm schooljeugd )

9

Elzenstraat

10

Ereprijs

11

Grasklokje

12

Havikskruid

13

Molendijk (ziekenhuis) en Bergstraat

14

Maastraat / Veerstraat ( betoncentrale )

B

Beugen

1

Hapseweg

2

Krolhoek

3

Heiveldsestraat

4

Graafsedijk

5

Molenheidseweg

C

Groeningen

D

Holthees

E

Maashees

 

Goeistraat

 

Klaverstraat

 

Fietspad Monsieur Geurtstraat tot aan Venray en terug

F

Oeffelt

1

Eurostraat

2

Scheperstraat

3

Heide

4

Viltseweg

G

Overloon

1

Kuluutsheuvel

2

Kerkpad (einde)

3

Generaal Whistlerlaan (einde)

4

Vierlingsbeekseweg (einde)

5

14 Oktoberplein (eerste weg)

6

via engelse weg

7

Derpshei (einde)

8

Stevensbeekseweg (tweede straat)

9

Trantert (tweede weg)

10

Veldweg (einde)

11

Hoge Akker (eerste straat)

12

Den Haak (einde)

13

Raaijweg

14

De bergkamp

15

Bergkampweg

16

naar bergkamp ( museum )

17

Achter de linde

18

Pasveldweg

19

Meester Henckenstraat

20

Harry van Daalplein

21

Pastoor Cremersstraat

H

Rijkevoort

1

Hoekstraat

2

Laageindsbroek

3

Hoogveld

4

Klaproosstraat

5

Pleinstraat

6

Korenbloemstraat

7

Rondje Hoge akker en Parkweg

I

Sambeek

1

W.Churchilstraat

2

Past.v. Berkelstraat

3

Pater Bunstraat

4

J.F. Kennediestraat

5

Torenstraat

6

Stalenberg

J

Vierlingsbeek

1

Bejaardenwoningen

2

kreupelstraat

3

Kloosterhof

4

Beekstraat

5

Hulder

6

Merletgarde

7

Jan de Beyerstraat

8

Prins van Oranjestr.

9

Hogeweg

10

De Roei

11

De Bunder

12

Heihoekseweg

K

Vortum - mullem

1

Akkervoortweg

2

St. Hubertesstraat