Organisatie | Tiel |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels reïntegratie Wwb gemeente Tiel 2012 |
Citeertitel | Nadere regels reïntegratie Wwb 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2012 | 01-01-2015 | Onbekend | 18-09-2012 Zakengids 30 november 2012 | Regelgevingregister nr.8.09, collegebesluit d.d. 18 september 2012, nr.A1 |
Het college van burgemeester en wethouders van Tiel,
gelet op de artikelen 7 en 8 en 10 tweede lid van de Wet werk en bijstand, de artikelen 34, 35 en 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werknemers en de artikelen 34, 35 en 36 van de Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen, de artikelen 10.1, 4.81 en 4.84 van de Algemene wet bestuursrecht,
gelezen ons besluit dd 18 september 2012 betreffende het reïntegratiebeleid in het kader van de wet werk en bijstand, ioaw en ioaz,
gelet op artikel 8 lid 4 en artikel 10 van de Reïntegratieverordening WWB 2012,
overwegende dat het wenselijk is het reïntegratiebeleid zoals opgenomen in het hiervoor vermelde besluit en de bedoelde verordening vast te leggen in nadere regels,
gelet op de in werkingtreding van de wijziging van de wet werk en bijstand (32815) per 1 januari 2012, welke aanleiding is deze Nadere regels te actualiseren,
Artikel 2 Doelgroep en aanbod.
Het aanbod als bedoeld in artikel 3 van de verordening komt tot uiting in de dienstverlening welke wordt gericht op het oplossen van de belemmerende factoren voor arbeidsinschakeling, welke voorkomen bij personen die behoren tot een van de in artikel 7 lid 1, 10 lid 2 van de wet en artikel 34 lid 1 van de IOAW en IOAZ, bedoelde groepen.
Personen die een aanbod als bedoeld in artikel 3 lid 1 van de verordening moeten doorlopen om een reële kans te hebben op bemiddeling naar een reguliere (of gesubsidieerde) baan, waarvan dat aanbod niet geheel afgerond kan zijn voordat de persoon 61 jaar wordt, komt voor ontheffing van de arbeidsvoorwaarde in aanmerking.
Bij de uitvoering van artikel 5 lid 2 van de verordening kan tot ontheffing van de arbeidsverplichting voor een periode tot het bereiken van de AOW gerechtigde leeftijd worden besloten ingeval op objectieve gronden is vastgesteld dat er gelet op de in de persoon gelegen omstandigheden tot dat moment geen arbeidsperspectief zal zijn.
Artikel 4 Inkoop en uitvoering.
In aanvulling op lid 1 kan ons college besluiten het in lid 1 bedoelde aanbod op basis van individueel maatwerk in te kopen, dan wel op basis van een met een persoon, behorend tot de doelgroep als bedoeld in artikel 7 en 10 lid 2 van de wet en artikel 34 lid 1 van de IOAW en IOAZ, afgesloten individuele reïntegratie overeenkomst (IRO).
Artikel 6 Algemeen geaccepteerde arbeid.
Gezondheid en belastbaarheid hebben te maken met de mogelijkheden en beperkingen om arbeid te verrichten. Deze worden door ons college objectiveerbaar gemaakt door medische- en arbeidsdeskundige advisering. Wij zullen op basis van deze adviezen het aanbod van voorzieningen en de door de persoon algemeen te accepteren arbeid baseren.
Reistijd en verhuizen om arbeid te verkrijgen zijn geen reden om niet te solliciteren naar algemeen geaccepteerde arbeid of deze aangeboden arbeid te weigeren. Een afstand woon – werk in reistijd van maximaal 2 uur enkele reis wordt hierbij als aanvaardbaar aangemerkt. Daarbij moet na aftrek van de ten laste blijvende reiskosten voor de persoon en zijn gezin tenminste een inkomen van 110% van de geldende bijstandsnorm resteren.
Artikel 7 Werken met behoud van uitkering.
Werken met behoud van uitkering wordt als voorziening aangeboden voor perioden van maximaal 12 maanden met een herbeoordeling na uiterlijk 9 maanden ingeval scholing, training of werkervaring centraal staan binnen het in lid 1 aangegeven doel. Hierbij wordt een vorm van scholing ingezet ingeval de persoon niet beschikt over de startkwalificatie voor de arbeidsmarkt.
Artikel 8 Gesubsidieerde arbeid.
Anders dan de loonkostensubsidie bedoeld in lid 1 onder b wordt een loonkostensubsidie met een korte duur, van maximaal 12 maanden, aangeboden met het doel bemiddeling en plaatsing van een persoon behorend tot de doelgroep zoals bedoeld in artikel 2 lid 1. Deze periode wordt bepaald in verhouding tot de arbeidsmogelijkheden en arbeidsbelemmeringen in de individuele situatie.
Ons college kan arbeid in een dienstverband, al dan niet met detachering, aanbieden via een uitvoerende werkgever welke daartoe door ons college wordt aangewezen, met het doel afhankelijkheid van een uitkering op basis van de wet, de IOAW, of de IOAZ te voorkomen of te beëindigen.
Artikel 10 Startende ondernemer.
Ingeval naar ons oordeel voor een persoon die algemene bijstand, uitkering IOAW, of IOAZ ontvangt of gaat ontvangen arbeidsinschakeling in loondienst minder haalbaar is dan het starten als zelfstandig ondernemer biedt ons college voorzieningen aan welke zijn gericht op de oriëntatie op en voorbereiding van een start als zelfstandig ondernemer.
Artikel 11 Vergoedingen en vrijlating.
Een premie als bedoeld in artikel 10a en het voorgaande lid bedraagt per periode van 6 maanden maximaal € 300,00. Deze premie wordt verstrekt naar rato van het aantal uren per week van de participatieplaats inclusief scholing; tot 16 uur 25%, van 16 tot 24 uur 50% en meer dan 23 uur 100% van € 300,00.
Naar ons oordeel draagt een vrijlating van inkomsten zoals bedoeld in artikel 31 lid 2 onder n van de wet, binnen het reïntegratiebeleid van onze gemeente, niet bij aan de arbeidsinschakeling van personen die algemene bijstand ontvangen of gaan ontvangen. De bedoelde inkomensvrijlating wordt niet toegepast.
Heeft een persoon behorend tot de doelgroep zoals bedoeld in artikel 2 lid 1, bij eerste werkaanvaarding of bij werkaanvaarding na een werkloosheid van meer dan 1 jaar, aantoonbare eerste verwervingskosten bij het verkrijgen van arbeid in loondienst, van tenminste 6 maanden, dan kan een eenmalige vergoeding worden verstrekt van € 300,00.
Ons college zorgt voor of biedt ondersteuning bij het verkrijgen van of verwijst door naar flankerende voorzieningen zoals bijzondere bijstand, schuldhulp, budget advisering, kinderopvang, welzijns- en zorgvoorzieningen, specialistische hulp.
Verdere richtlijnen voor de uitvoering van de bepalingen in deze nadere regels worden door ons college vastgesteld en opgenomen in het handboek Wwb gemeente Tiel.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van de bepalingen in deze regels indien toepassing van daarvan tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
In gevallen waarin niet is voorzien door de bepalingen bedoeld in deze nadere regels beslist ons college.