Artikel 1 Begripsomschrijvingen
- 1.
In deze verordening wordt verstaan onder:
- a.
college: het college van burgemeester en wethouders van de
gemeente Ommen;
- b.
de wet: de Wet sociale werkvoorziening;
- c.
cliënten: personen die een dienstbetrekking als bedoeld in
artikel 2 eerste lid van de wet vervullen alsmede personen met
een indicatiestelling als bedoeld in artikel 11, eerste lid van
de Wsw, alsmede hun wettelijke vertegenwoordigers;
- d.
cliëntenraad: cliëntenraad sociale werkvoorziening;
- e.
belangenorganisaties: organisaties die de belangen van cliënten
behartigen;
- f.
selectiecommissie: een uit hun midden tijdelijk ingestelde
commissie van de cliëntenraad.
- 2.
De begripsomschrijvingen in de wet zijn van toepassing op de begrippen
die in deze verordening worden gebruikt.
Artikel 2 Doelstelling cliëntenraad
De cliëntenraad heeft tot taak om desgevraagd of uit eigen beweging het
college te adviseren over alle aangelegenheden van beleidsvoorbereiding en
beleidsuitvoering die betrekking hebben op het terrein van de wet en van
invloed zijn op de positie van cliënten.
Artikel 3 Samenstelling cliëntenraad
- 1.
De cliëntenraad bestaat uit een oneven aantal leden met een minimum van
vijf en een maximum van zeven leden.
- 2.
De cliëntenraad is samengesteld uit cliënten en vertegenwoordigers van
de belangenorganisaties. De samenstelling van de cliëntenraad vormt
zoveel mogelijk een afspiegeling van het cliëntenbestand.
- 3.
Tenminste de helft plus één van het aantal leden van de cliëntenraad
bestaat uit cliënten.
- 4.
Tenminste één lid is woonachtig in de gemeente Ommen.
- 5.
Tenminste één lid is ook lid van de Ondernemingsraad van de
uitvoeringsorganisatie SW.
- 6.
De leden verrichten hun werkzaamheden zonder last, maar voeren voor
zover van toepassing wel ruggespraak met hun achterban.
Artikel 4 (Voordracht en) benoeming van leden
- 1.
De cliëntenraad wordt door het college benoemd, na ingewonnen advies bij
het college van burgemeester en wethouders van Ommen.
- 2.
Na (tussentijds) aftreden van de leden worden de leden van de
cliëntenraad door het college op voordracht van de cliëntenraad
benoemd.
- 3.
De leden vanuit de cliënten worden voorgedragen door de
selectiecommissie aan de cliëntenraad, vanuit de kandidaten die zich, na
een openbare oproep, daarvoor hebben aangemeld.
- 4.
De leden van de belangenorganisaties of de Ondernemingsraad van de
SW-uitvoeringsorganisatie worden voorgedragen door die organisaties aan
de cliëntenraad.
- 5.
De leden van de cliëntenraad worden, behoudens tussentijds aftreden,
voor de duur van vier jaar benoemd door het college en zijn maximaal
twee maal herbenoembaar.
Artikel 5 De voorzitter
- 1.
De cliëntenraad heeft een onafhankelijke voorzitter die wordt benoemd
door het college, na ingewonnen advies bij het college van burgemeester
en wethouders van Ommen.
- 2.
De voorzitter is geen lid van de cliëntenraad en heeft geen
stemrecht.
- 3.
De voorzitter wordt benoemd voor de periode van vier jaar en is
herbenoembaar.
- 4.
Het voorzitterschap eindigt met onmiddellijke ingang op het moment dat
de voorzitter daar zelf om verzoekt of naar aanleiding van een
gemotiveerd verzoek van de cliëntenraad of het college.
- 5.
De benoeming in een tussentijdse vacature gebeurt bij voorkeur binnen
twee maanden na het ontstaan van de vacature.
Artikel 6 Gemeentelijke vertegenwoordiging
- 1.
Voor overleg tussen de cliëntenraad en het college levert de gemeente
uit haar midden een ambtelijke vertegenwoordiger. Deze maakt geen
onderdeel uit van de cliëntenraad.
- 2.
Tot de taken van de gemeentelijke vertegenwoordiger behoort:
- a.
het peilen van de meningen;
- b.
het bewaken van de voortgang en de afhandeling van de adviezen
van de cliëntenraad aan het college;
- c.
in zijn algemeenheid het zorg dragen voor een goede
ondersteuning van de cliëntenraad, opdat deze zijn taak op een
goede wijze kan invullen.
Artikel 7 Overleg tussen college en cliëntenraad
- 1.
De colleges van de gemeenten Hardenberg en Ommen of een delegatie
daarvan hebben tenminste twee keer per jaar overleg met de
cliëntenraad.
- 2.
Alle deelnemers aan het overleg hebben de bevoegdheid om alle
aangelegenheden die het beleid, de uitvoering en de kwaliteit van de
dienstverlening raken op de agenda te laten zetten.
Artikel 8 Taken van de cliëntenraad
- 1.
De cliëntenraad adviseert gevraagd en ongevraagd het college en
behartigt op deze wijze de belangen van de cliënten.
- 2.
De cliëntenraad adviseert niet over:
- a.
de uitvoering van wettelijke voorschriften als er voor die
uitvoering geen ruimte voor gemeentelijk beleid is gelaten;
- b.
onderwerpen van interne organisatie voor zover deze geen
aanwijsbare gevolgen hebben voor de dienstverlening aan de
cliënten;
- c.
klachten, bezwaar- en beroepschriften en andere zaken die op
individuele cliënten betrekking hebben;
- d.
de uitvoeringsaspecten van SW-bedrijven. Hiervoor hebben de
SW-bedrijven een Ondernemingsraad conform de Wet op de
ondernemingsraden;
- e.
arbeidsvoorwaarden van cliënten.
Artikel 9 Werkwijze cliëntenraad
- 1.
De cliëntenraad stelt een reglement van orde op.
- 2.
De vergaderingen van de cliëntenraad zijn openbaar. De cliëntenraad kan
besluiten tot het houden van een besloten vergadering of een gedeelte
van de vergadering.
- 3.
De cliëntenraad heeft het recht haar advisering af te stemmen met
adviesorganen van de gemeente.
Artikel 10 Informatievoorziening/secretariaat
- 1.
Het college draagt zorg voor een goede en tijdige informatievoorziening
aan de cliëntenraad met betrekking tot zaken die tot het taakgebied van
de cliëntenraad behoren.
- 2.
De cliëntenraad ontvangt tijdig, spontaan en op verzoek alle informatie
die het voor de uitoefening van haar taken nodig heeft.
- 3.
Het college is verplicht gehoor te geven aan een verzoek van de
cliëntenraad om toelichting te geven op de stukken waarover zij advies
is gevraagd of die de cliëntenraad ter informatie heeft ontvangen. Zij
kan zich daarbij laten vertegenwoordigen door een ambtenaar als bedoeld
in artikel 6 lid 1.
Artikel 11 Faciliteren
- 1.
Ten behoeve van de cliëntenraad wordt jaarlijks in de begroting van de
gemeente Hardenberg en de gemeente Ommen een budget opgenomen ten
behoeve van de kosten die verband houden met de ambtelijke
ondersteuning, deskundigheidsbevordering en organisatiekosten.
- 2.
Het college draagt er kosteloos zorg voor dat noodzakelijke faciliteiten
aan de cliëntenraad beschikbaar worden gesteld om te bewerkstelligen dat
de cliëntenraad naar behoren invulling kan geven aan zijn functie.
- 3.
Ten laste van het in het eerste lid genoemde budget ontvangen de leden
van de cliëntenraad voor het bijwonen van de vergadering van de
cliëntenraad een onkostenvergoeding op basis van een door het college
vast te stellen onkostenregeling.
Artikel 12 Wijziging en intrekking van de verordening
Wijziging of intrekking van deze verordening kan alleen plaatsvinden nadat
de cliëntenraad daarover is gehoord.
Artikel 13 Onvoorziene situaties
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslist het
college.
Artikel 14 Evaluatie
Na een periode van een jaar na de start van de cliëntenraad wordt de
verordening geëvalueerd.
Artikel 15 Citeertitel en inwerkingtreding
- 1.
Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening cliëntenparticipatie
sociale werkvoorziening.
- 2.
Zij treedt in werking op 1 juli 2008.