Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Lisse

Beleidsnota plaatsen TV schermen tijdens EK's en WK's

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieLisse
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingBeleidsnota plaatsen TV schermen tijdens EK's en WK's
CiteertitelBeleidsnota plaatsen TV schermen tijdens EK's en WK's
Vastgesteld doorburgemeester
Onderwerpopenbare orde en veiligheid
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Algemene plaatselijke Verordening Lisse, artikel 2:14

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

08-05-2012nieuwe regeling

07-06-2012

Witte Weekblad, 30-5-2012

w030484

Tekst van de regeling

Intitulé

Beleidsnota plaatsen TV schermen tijdens EK's en WK's

 

 

Inleiding

Van 8 juni tot en met 1 juli 2012 vindt het Europees Kampioenschap Voetbal (EK Voetbal) plaats in Polen en Oekraïne. Tijdens de afgelopen voetbaltoernooien is gebleken dat ondernemers in toenemende mate activiteiten rondom deze toernooien (en dan met name de wedstrijden van het Nederlands Elftal) ontplooien. Deze activiteiten nemen steeds grotere vormen aan. In dat kader is het plaatsen van grote televisieschermen een toenemend fenomeen. Met dit voorstel wordt geprobeerd om de kaders aan te geven waaraan dit soort evenementen dient te voldoen. De richtlijn is afgestemd op districtsniveau: alle burgemeesters van de gemeenten in het district Duin en Bollenstreek hebben aangegeven de beleidslijn over te nemen.

Besluit districtscollege 16 april 2012

In haar brief van 20 maart 2012 stelt de Korpsleiding Hollands-Midden de burgemeesters in de politieregio Hollands Midden voor een set gezamenlijke uitgangspunten te hanteren ten aanzien van activiteiten die tijdens het Europees Kampioenschap Voetbal op regionaal niveau zullen worden gehanteerd. Daarbij adviseert zij de individuele gemeenten ook tot het hanteren van een aantal vergunningvoorschriften die van toepassing zullen zijn op het plaatsen van grote TV-schermen in of nadrukkelijk gericht op de openbare ruimte tijdens het EK Voetbal.

Tijdens het Districtscollege van 16 april 2012 hebben de burgemeesters van het district Duin & Bollenstreek een gezamenlijke lijn afgesproken ten aanzien van deze TV-schermen, waaraan iedere gemeente zich zal conformeren.

Europese- en Wereldkampioenschappen Voetbal komen iedere twee jaar voor en zijn, qua aard en omvang, vergelijkbare evenementen. Voorgesteld wordt daarom deze beleidslijn niet alleen van toepassing te verklaren op het komende Europees Kampioenschap Voetbal, maar op alle Europese en Wereldkampioenschappen Voetbal (WK Voetbal) de komende jaren.

Bevoegdheidsgrondslag en procedure

Het betreft hier een burgemeestersbevoegdheid. Gezien de nauwe betrokkenheid van de politie op dit onderwerp wordt deze beleidslijn ter afstemming geagendeerd in het politie-overleg. Na besluitvorming wordt de beleidsregel toegezonden aan de medewerkers Vergunningen en gepubliceerd.

Wat willen we bereiken

Tijdens het Districtscollege van 16 april 2012 is het onderwerp TV-schermen tijdens EK Voetbal besproken. Daaruit is voortgekomen:

  • 1.

    Uitgangspunt bij het verlenen van een vergunning voor het plaatsen van TV-schermen in of nadrukkelijk gericht op de openbare ruimte tijdens een EK of WK Voetbal is dat voor dat evenement geen substantiële extra politie-inzet benodigd is. Dit in verband met de forse inzet die van Politie Hollands Midden in deze periode wordt gevraagd, naast de reguliere werkzaamheden en reeds vergunde andere evenementen;

  • 2.

    De gemeenten zullen terughoudend zijn bij het verlenen van vergunningen voor het plaatsen van TV-schermen in of nadrukkelijk gericht op de openbare ruimte tijdens een EK of WK Voetbal, zeker als het gaat om aanvragen die na aanvang van het toernooi in worden gediend. De openbare orde en veiligheid dient te allen tijde gegarandeerd te kunnen worden.

  • 3.

    Een aanvraag voor het plaatsen van TV-schermen in of nadrukkelijk gericht op de openbare ruimte tijdens een EK of WK Voetbal wordt in alle gevallen behandeld als een aanvraag voor een evenementenvergunning;

  • 4.

    Voor een aanvraag voor het plaatsen van TV-schermen in of nadrukkelijk gericht op de openbare ruimte tijdens een EK of WK Voetbal wordt altijd advies gevraagd aan de hulpdiensten (politie, GHOR/GGD, Brandweer). Het advies van de hulpdiensten is leidend voor het al dan niet verlenen van een vergunning;

  • 5.

    Organiseer de vergunningverlening zo, dat het mogelijk is om op korte termijn een vergunning te verlenen waarin de adviezen van de hulpdiensten zijn verwerkt. Bijvoorbeeld door het verlenen van een vergunning voor de gehele periode of door het van te voren aanwijzen van bepaalde plaatsen waar het plaatsen van schermen toe is gestaan.

Wat gaan we daarvoor doen?

Op basis van de bespreking in het Districtscollege en de brief van de Korpschef van 20 maart 2012 wordt een aantal aanvullende vergunningvoorschriften opgenomen voor de evenementenvergunningen die worden verleend ten behoeve van het plaatsen van TV-schermen in of nadrukkelijk gericht op de openbare ruimte tijdens een EK of WK Voetbal. Deze vergunningvoorschriften zijn afgestemd met de GHOR / GGD en de Brandweer:

  • 1.

    U moet zorgen voor een locatie die toereikend is voor de te verwachten toestroom van publiek (maximaal 2,5 persoon per vierkante meter);

  • 2.

    U moet voor te zorgen dat vermenging tussen deelnemers aan het evenement en autoverkeer op en rondom de locatie niet mogelijk is;

  • 3.

    U moet voor te zorgen dat de locatie bij onvoorziene omstandigheden zonder grote ordeproblemen kan worden afgesloten of ontruimd;

  • 4.

    U zorgt er voor dat constructies, schermen en kabels in de openbare ruimte de hulpdiensten niet belemmeren;

  • 5.

    Indien een vergunning voor het plaatsen van schermen bij meer wedstrijden is afgegeven, evalueert de burgemeester het verloop van de voorgaande wedstrijd direct. Alleen op grond van een positieve evaluatie verlengt de burgemeester danwel blijft deze van kracht;

  • 6.

    De aanvrager van de evenementenvergunning zorgt zelf voor voldoende beveiligers op en rondom het evenemententerrein. Als richtlijn daarvoor hanteert de politie:

    • a.

      Eén beveiliger per honderd bezoekers, tenzij de burgemeester anders besluit;

    • b.

      De beveiliger moet in het bezit zijn van een diploma voor Event Security Officer, niveau 2;

  • c.

    Het beveiligingsbedrijf dat wordt ingehuurd beschikt over een vergunning van het ministerie van Veiligheid en Justitie op basis van de Wet Particuliere Beveiligingsorganisatie en Recherchebureaus;

  • 7.

    Per 1.000 gelijktijdig aanwezige bezoekers is ten minste één hulpverlener aanwezig met een minimum van twee hulpverleners. Dit minimum-aantal geldt vanaf 750 gelijktijdig aanwezige bezoekers. Dus:

    • a.

      750-1.000 bezoekers: 2 EHBO-ers;

    • b.

      1.001-2.000 bezoekers: 2 EHBO-ers;

    • c.

      2.001-3.000 bezoekers: 3 EHBO-ers;

    • d.

      3.001-4.000 bezoekers: 4 EHBO-ers, en zo voort.

Naast deze vergunningvoorschriften zal op reguliere wijze omgegaan worden met de tijdens het evenement te hanteren geluidsnormen. Ook beoordeelt de burgemeester of andere evenementen die plaats vinden op of rondom het moment waarvoor vergunning wordt aangevraagd voor het plaatsen van een scherm de openbare orde en veiligheid kunnen bedreigen (cumulatie).

Juridisch kader

Op basis van artikel 2:14 van de APV van de gemeente Lisse is het verboden zonder vergunning van de burgemeester een evenement te organiseren.