Organisatie | Leiderdorp |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Leiderdorp 2012 |
Citeertitel | Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Leiderdorp 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
artikel 16 Gemeentewet
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
13-09-2012 | Onbekend | 10-09-2012 Leiderdorps Weekblad Gemeente aan Huis | 2012i00499 |
HOOFDSTUK 1 Algemene bepalingen
Raadsfractie: leden van de raad, die door het centraal stembureau op dezelfde kandidatenlijst verkozen zijn verklaard, worden bij de aanvang van de zitting als één fractie beschouwd. Is onder een lijstnummer slechts één raadslid verkozen, dan wordt dit raadslid als een afzonderlijke fractie beschouwd;
Raadsinformatiesysteem: in het raadsinformatiesysteem – www.raadleiderdorp.nl. - van de gemeenteraad van Leiderdorp plaatst de griffie de agenda's, vergaderstukken voor de vergaderingen van de gemeenteraad, raadscommissies en overige informatie over de raad. Het raadsinformatiesysteem bestaat uit een openbaar gedeelte (RIS) en een besloten gedeelte (BIS). In het BIS staat naast alle openbare informatie ook niet-openbare informatie. Het BIS is toegankelijk voor (burger)raadsleden en de leden van het college.
De raad kan het college verzoeken de secretaris in de vergadering aanwezig te laten zijn en deel te laten nemen aan de beraadslaging als bedoeld in dit reglement.
Bij de instelling van een werkgroep bepaalt het presidium of de vergaderingen in het openbaar zullen worden gehouden. Indien het presidium bepaalt dat de vergaderingen in het openbaar zullen worden gehouden, heeft de werkgroep het recht om in bijzondere gevallen, waarin zij dit noodzakelijk acht, in beslotenheid te vergaderen.
Hoofdstuk II Toelating en installatie van raadsleden; raadsfracties
Artikel 11 Oproeping en bekendmaking
Aan de agenda opgesteld door de agendacommissie kunnen, zo het raadspresidium het nodig oordeelt, bij aanvullingsagenda onderwerpen worden toegevoegd. Een aanvullingsagenda en de desbetreffende stukken worden zoveel mogelijk ten minste twee werkdagen voor het houden van de vergadering in het raadsinformatiesysteem geplaatst.
De raadsleden tekenen bij binnenkomst in de vergaderzaal onmiddellijk de daarvoor bestemde presentielijst. Aan het einde van elke vergadering wordt die lijst door de griffier door ondertekening vastgesteld.
Zowel de voorzitter als de raad - de raad slechts, indien daartoe bij voorstel van orde wordt verzocht en besloten – kunnen besluiten tot:
Artikel 21 Het voeren van het woord
De volgorde wordt verbroken, wanneer een raadslid het woord vraagt over een persoonlijk feit, waarvan hij de inhoud in het kort aan de voorzitter ter kennis heeft gebracht en wanneer een raadslid een voorstel van orde wil indienen. De voorzitter verleent aan dat raadslid het woord en laat het bepaalde in het vorige lid buiten toepassing. De raadsleden kunnen hierop in korte bewoordingen reageren na daartoe van de voorzitter verlof te hebben gekregen.
Artikel 22 Beraadslaging in termijnen
Tenzij de raad of de voorzitter anders bepalen geschiedt de beraadslaging in ten hoogste twee termijnen.
Artikel 24 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker, zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel op andere wijze de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de betreffende spreker, hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter de raad voorstellen hem gedurende de vergadering, over het aanhangige onderwerp het woord te ontzeggen.
Artikel 27 Mondelinge stemming over zaken
Bij hoofdelijke oproeping is ieder raadslid verplicht zijn stem “voor” of “tegen” uit te brengen zonder enige bijvoeging, als bedoeld in artikel 32 van de Wet, tenzij hij zich van stemming moet onthouden als gevolg van een wettelijk voorschrift. De griffier neemt de uitgebrachte stemmen schriftelijk op.
Artikel 30 Staking van stemmen over personen
Indien de stemmen staken bij een herstemming of een tussenstemming als bedoeld in artikel 30, beslist terstond het lot. De griffier schrijft daartoe de namen van hen, tussen wie de loting plaatsvindt, op briefjes van dezelfde grootte en kleur, welke hij op dezelfde wijze gevouwen in de daartoe bestemde bus doet, waarna de voorzitter één van de briefjes daaruit neemt.
HOOFDSTUK IV RECHTEN VAN DE RAADSLEDEN
Ieder raadslid kan tot het sluiten van de beraadslagingen amendementen indienen. Een amendement kan het voorstel inhouden om een geagendeerd voorstel in één of meer onderdelen te splitsen, waarover afzonderlijke besluitvorming zal plaatsvinden. Alleen beraadslaagd kan worden over amendementen die ingediend zijn door raadsleden, die de presentielijst getekend hebben en in de vergadering aanwezig zijn.
Het verzoek tot het houden van een interpellatie wordt, behoudens in naar het oordeel van de voorzitter spoedeisende gevallen, ten minste 48 uur voor de aanvang van de vergadering schriftelijk bij de voorzitter ingediend. Het verzoek bevat een duidelijke omschrijving van het onderwerp waarover inlichtingen worden verlangd en de te stellen vragen.
De voorzitter brengt de inhoud van het verzoek zo spoedig mogelijk ter kennis van de overige raadsleden en de wethouders. Bij de behandeling van de ingekomen stukken van de eerstvolgende vergadering na indiening van het verzoek wordt het verzoek in stemming gebracht. De raad bepaalt op welk tijdstip tijdens de vergadering de interpellatie zal worden gehouden.
Het raadslid dat tijdens de vragenronde vragen wil stellen, meldt dit onder vermelding van het onderwerp ten minste 2 werkdagen voor aanvang van de vergadering bij de voorzitter. De voorzitter kan na overleg met het raadspresidium weigeren een onderwerp tijdens de vragenronde aan de orde te stellen indien hij het onderwerp niet voldoende nauwkeurig acht aangegeven of indien het onderwerp in de vergadering op diezelfde dag aan de orde komt.
Artikel 39 Schriftelijke vragen
Schriftelijke beantwoording vindt zo spoedig mogelijk plaats, in ieder geval binnen dertig dagen, nadat de vragen zijn binnengekomen. Mondelinge beantwoording vindt plaats in de eerstvolgende raadsvergadering. Indien de beantwoording niet binnen deze termijnen kan plaatsvinden, stelt het verantwoordelijke lid van het college de vraagsteller hiervan gemotiveerd in kennis, waarbij de termijn aangegeven wordt, waarbinnen beantwoording zal plaatsvinden. Dit bericht wordt behandeld als een antwoord.
HOOFDSTUK V LIDMAATSCHAP VAN ANDERE ORGANISATIES
Een raadslid, een wethouder, de burgemeester of de secretaris, die door de raad is aangewezen tot lid van het algemeen bestuur van een openbaar lichaam of van een ander gemeenschappelijk orgaan, ingesteld op grond van de Wet gemeenschappelijke regelingen, heeft het recht (om in aansluiting op de behandeling van de lijst van ingekomen stukken of voor het sluiten van de vergadering) verslag te doen over zaken die in het algemeen bestuur als bedoeld aan de orde zijn. Nadere bespreking van dit verslag kan de voorzitter verwijzen naar de desbetreffende commissie.
HOOFDSTUK VI BESLOTEN VERGADERINGEN
Indien de raad op grond van artikel 25, derde en vierde lid, artikel 55, tweede en derde lid of artikel 86, tweede en derde lid van de Wet voornemens is de geheimhouding op te heffen wordt, indien daarom wordt verzocht door het orgaan dat de geheimhouding heeft opgelegd, in een besloten vergadering met het desbetreffende orgaan overleg gevoerd.
Artikel 47 Toepassing reglement
In de gevallen, waarin dit reglement niet voorziet of wanneer een artikel voor verschillende uitleg vatbaar blijkt te zijn, beslist de raad.
Dit reglement kan worden aangehaald als: Reglement van orde voor de vergaderingen van de raad van de gemeente Leiderdorp 2012”.