Organisatie | Hoorn |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012 |
Citeertitel | Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | 310 handel en ambacht (economische zaken) |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2012 | 20-06-2013 | nieuwe regeling | 13-11-2012 Gemeenteblad 2012-38 | 12.35418 |
Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012
Artikel 3. Overdracht van de ontheffing
Een ontheffing op grond van deze verordening is niet overdraagbaar.
Artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffingHet college kan een ontheffing intrekken of wijzigen indien:
Artikel 6. Ter inzage geven van beschikkingen
Het college verbindt aan elke bij deze verordening verleende beschikking het voorschrift, dat de houder daarvan deze op eerste aanvraag behoorlijk ter inzage moet geven aan personen, belast met de handhaving van de naleving van de wet en deze verordening of met het opsporen van overtredingen daarvan.
Artikel 8. Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen
Het college kan bepalen dat de vrijstelling genoemd in artikel 12 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet niet geldt voor de gehele gemeente of voor een of meer delen van de gemeente.
Artikel 9. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
Het college kan voor eenmalige activiteiten van korte duur, ten behoeve van een winkel, op aanvraag ontheffing verlenen van het verbod, zoals bedoeld in artikel 2, eerste lid, onder c, van de wet.
De ontheffing kan worden geweigerd of ingetrokken als de openstelling van de winkel gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse.
Artikel 12. Intrekking voorgaande regeling
De Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996 wordt ingetrokken.
Deze verordening treedt in werking met ingang van de dag na de dag waarop de verordening op de voorgeschreven wijze bekend is gemaakt.
Artikel 14. Overgangsbepalingen
Ontheffingen die zijn verleend onder de werking van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996 en die van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012, vervallen automatisch uiterlijk 1 jaar na de inwerkingtreding van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012.
Indien voor het tijdstip van inwerkingtreding van de huidige verordening een aanvraag om een ontheffing van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996 is ingediend, waarop na het tijdstip van inwerkingtreden van de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012 nog niet (in eerste aanleg of na het indienen van een bezwaarschrift) is beslist, wordt daarop volgens de Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012 beslist.
Deze verordening wordt aangehaald als: Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012.
1.Algemene toelichting Winkeltijdenwet
De dagen en tijden waarop winkels geopend mogen zijn, worden beschreven in de Winkeltijdenwet (Wtw). Onder een winkel wordt een voor publiek toegankelijke besloten ruimte verstaan, waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht.
In de Wtw wordt een onderscheid gemaakt in:
De wet regelt ook welke mogelijkheden gemeenten hebben om ‘lokaal’ de winkeltijden te reguleren in de ‘winkeltijdenverordening’.
1.2. Geschiedenis Winkeltijdenwet
Op 1 juni 1996 is de Winkeltijdenwet samen met het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet ingevoerd. De Winkeltijdenwet van 1996 verving de Winkelsluitingswet van 1976.
Op 1 januari 2011 is de Winkeltijdenwet 1996 gewijzigd.
Wat is er veranderd aan de Winkeltijdenwet?
Gemeenten kunnen gebruik maken van de ‘toerismebepaling’ in de Winkeltijdenwet om meer dan 12 koopzondagen per jaar aan te wijzen. Om tegen te gaan dat de toerismebepaling oneigenlijk wordt gebruikt, is aan de Winkeltijdenwet toegevoegd dat er sprake moet zijn van ‘substantieel toerisme’ voordat vrijstelling wordt gegeven. Dit betekent dat de aantrekkingskracht voor dat toerisme niets of bijna niets te maken mag hebben met de winkelopenstelling (artikel 3, lid 3, sub a. Wtw). Het is dus niet de bedoeling van de wetgever geweest om door de opening van winkels op zondag toeristen te trekken.
1.3. Uitgangspunten Winkeltijdenwet
De uitgangspunten van de Winkeltijdenwet 1996 zijn:
Tijdens de nachturen van 22.00 tot 06.00 uur is winkelopening op werkdagen niet toegestaan. Gemeenten kunnen echter vrijstellingen of ontheffingen van deze verplichte winkelsluiting verlenen. Op Goede Vrijdag, kerstavond (24 december) en Dodenherdenking (4 mei) moeten de winkels vanaf 19.00 uur dicht zijn.
Koopzondagen.Op zon- en feestdagen is winkelopening niet toegestaan. Voor maximaal 12 zon- en feestdagen per kalenderjaar kan de gemeente vrijstelling of ontheffing van deze verplichte sluiting verlenen. De Winkeltijdenwet merkt in dit verband als feestdagen aan: Nieuwjaarsdag, tweede Paasdag, Hemelvaartsdag, tweede Pinksterdag en eerste en tweede Kerstdag.
Avondwinkelbepaling. Winkels waar uitsluitend of hoofdzakelijk levensmiddelen worden verkocht (in de praktijk gaat het vaak om supermarkten) kunnen ontheffing krijgen om op zon- en feestdagen vanaf 16.00 uur open te zijn. Ze moeten dan wel op alle zon- en feestdagen voor 16.00 uur dicht zijn, ook als die als koopzondag zijn aangewezen. Belangrijk is ook dat er in een gemeente maar één ontheffing per 15.000 inwoners mag worden verleend.
De Winkeltijdenwet is niet alleen van toepassing op winkels. Op zondagen en feestdagen (artikel 2, lid 1 Wtw) is het ook verboden om in de uitoefening van een bedrijf (anders dan in een winkel) goederen te koop aan te bieden of te verkopen aan particulieren (artikel 2, lid 2 Wtw).
1.4. Vrijstellingenb esluit Winkeltijdenwet
Volgens artikel 10 van het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet mogen bepaalde soorten winkels altijd open op zondagen en feestdagen. Dit zijn bijvoorbeeld:
1.5. Handhaving van de Winkeltijdenwet ( Wtw )
De Wtw kan op 2 manieren worden gehandhaafd, namelijk:
1. Strafrechtelijke handhaving
In artikel 2 van de Wtw staat beschreven op welke dagen en tijden de winkel niet open mag voor het publiek. Het verbod geldt ook voor de overige vormen van detailhandel, zoals de markt- en straathandel. Een overtreding van een verbod van de Wtw is een strafbaar feit in de zin van de Wet op de economische delicten. Met de strafrechtelijke handhaving van de Wtw zijn de politie en de Belastingdienst/FIOD-ECD belast. De politie op lokaal niveau en in gevallen waarin overtreding van de Wtw een landelijke verstoring van de concurrentieverhoudingen oplevert of sprake is van overtredingen met een bijzonder karakter, de Belastingdienst/FIOD-ECD. Het primaat van de handhaving ligt bij de politie.
2. Bestuursrechtelijke handhaving
Een tweede wijze van handhaving is de bestuursrechtelijke handhaving (in overleg met de politie). Deze gemeentelijke bevoegdheid ligt bij het college.
In de praktijk betekent dit dat een winkelier eerst enkele keren wordt gewaarschuwd dat de winkel niet geopend mag zijn. Als dit geen effect heeft, dan kan het college:
Toelichting winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012
2.1. Wat zijn de (wettelijke) kaders voor deze winkeltijdenverordening?
De kaders voor deze winkeltijdenverordening zijn:
Het startpunt voor de aanpassing van de winkeltijdenverordening is de Winkeltijdenwet (Wtw). De Wtw regelt de kaders en de gemeentelijke bevoegdheden voor gemeenten op lokaal niveau.
Model winkeltijdenverordening VNG.
De model winkeltijdenverordening van de VNG is gebruikt als basis voor de nieuwe winkeltijdenverordening. De basis uit de modelverordening VNG is voor deze verordening verder uitgebreid en/of gewijzigd op enkele punten. Deze punten zijn voorgelegd, goedgekeurd en zelfs op een punt overgenomen door de VNG. In deze winkeltijdenverordening worden deze punten omschreven in de ‘artikelgewijze toelichting’ onder punt 2.2.
Het (huidige) coalitieakkoord gaat uit van ‘geen’ verdere uitbreiding van de winkelopenstelling op zondagen en feestdagen (toerismebepaling). Ook worden supermarkten en andere winkels niet als avondwinkel aangewezen om op die manier zondagopenstelling mogelijk te maken (avondwinkelbepaling).
In deze winkeltijdenverordening kan de toerismebepaling alleen worden toegepast voor winkels met een winkelassortiment zoals omschreven in artikel 10 van deze verordening. De argumentatie hiervoor wordt omschreven in de toelichting op dit artikel (onder punt 2.2.).
De openstelling van winkels op werkdagen tussen 22.00 uur en 06.00 uur (avondwinkelbepaling) is alleen mogelijk voor winkels met ‘eenmalige activiteiten van korte duur’. De argumentatie hiervoor wordt omschreven in de toelichting op artikel 9 van deze verordening (onder punt 2.2.).
Algemene wet bestuursrecht en Zondagswet.
Voor deze verordening zijn ook kaders gebruikt uit de Algemene wet bestuursrecht en de Zondagswet. Deze kaders zijn terug te lezen in de artikelgewijze toelichting onder punt 2.2.
2.2. Artikelgewijze toelichting winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 2012
Toelichting artikel 1. Begripsbepalingen
Voor de omschrijving van het begrip feestdagen is aansluiting gezocht bij artikel 2 van de wet.
Begrip winkel. Artikel 1 van de Winkeltijdenwet geeft een definitie van het begrip ‘winkel’. Een winkel is een voor het publiek toegankelijke besloten ruimte waarin goederen aan particulieren plegen te worden verkocht, ook al bedraagt die verkoop slechts 1% van de omzet van het bedrijf (bijvoorbeeld een kapsalon die ook shampoos verkoopt, is een winkel).
Bij plegen te worden verkocht gaat het om het ’feitelijk handelen’. Bij de vaststelling of er sprake is van een winkel is dus van belang wat de feitelijke activiteiten zijn van een bedrijf.
Toelichting artikel 2. Beslistermijn
Op de behandeling van verzoeken om ontheffing voor uitvoering van deze verordening, is de Algemene wet bestuursrecht (Awb) van toepassing. Volgens artikel 4:13 van de Awb is een redelijke beslistermijn acht weken. Het artikel is in deze verordening opgenomen om de lezer duidelijkheid te geven in plaats van door te verwijzen naar andere regelgeving.
Tegen besluiten op grond van deze verordening kan op grond van de Winkeltijdenwet beroep worden ingesteld bij het College van Beroep voor het Bedrijfsleven (CBB). Voor het instellen van beroep, moet eerst op grond van de Awb bezwaar zijn gemaakt bij het college van burgemeester en wethouders als besluitvormend orgaan.
Toelichting artikel 3. Overdracht van de ontheffing
Er is gekozen voor een persoonsgebonden ontheffing. De wijze van exploitatie en de uitstraling naar het publieke domein is namelijk sterk persoonsafhankelijk. Ook voorkom je hiermee dat publiekrechtelijke toestemmingen verhandelbaar worden.
Toelichting artikel 4. Intrekken of wijzigen van de ontheffing
Sub c. Het tekstgedeelte in artikel 4 van de modelverordening VNG: ‘… op ontoelaatbare wijze nadelig wordt beïnvloed door de openstelling’ is door ons als gevolg van risicobeheersing in juridische procedures gewijzigd in: ‘… gevaar oplevert voor de openbare orde, de veiligheid of het woon- en leefklimaat ter plaatse’. De geactualiseerde tekst is voorgelegd aan de VNG. De VNG gaat deze tekst nu ook doorvoeren in de modelverordening van de VNG.
Toelichting artikel 5. Zon- en feestdagenregeling (koopzondagen)
Dit artikel is een uitwerking van artikel 3, lid 2 Winkeltijdenwet (Wtw). Met dit artikel is het voor de raad mogelijk de bevoegdheid die in artikel 3, lid 1 Wtw aan de raad wordt gegeven, te delegeren aan het college. Dit is wel een beperkte delegatie: de raad zelf verleent vrijstelling, maar het college bepaalt wanneer die vrijstelling precies geldt door het aanwijzen van maximaal 12 koopzondagen per kalenderjaar.
Toelichting artikel 6. Ter inzage geven van beschikkingen
Dit artikel sluit aan bij het karakter van het ontheffingensysteem.
Toelichting artikel 7. Ontheffing zon- en feestdagenregeling voor bijzondere situaties
a. Bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard.
Een ‘bijzondere gelegenheid van tijdelijke aard’ is bijvoorbeeld als een winkel 5, 12,5 of 25 jaar bestaat. Ter gelegenheid van het jubileum wil de winkel een (eenmalige) willekeurige zondagopenstelling voor het publiek.
Bij bijzondere gelegenheden van tijdelijke aard gaat het om activiteiten die ‘niet’ in hoofdzaak op commercie zijn gericht.
b. Het uitstallen van goederen.
Bij het uitstallen van goederen kan bijvoorbeeld worden gedacht aan het uitstallen van goederen ter gelegenheid van een jubileum van een winkel. Bijvoorbeeld wanneer het een lokaal heel bekende winkel is waar een oud ambacht wordt uitgeoefend.
c. Tentoonstellingen in kunstateliers en galeries.
Kunstateliers en galeries zijn winkels, maar hebben in de Winkeltijdenwet een speciale status als het gaat om (verkoop)tentoonstellingen op zondagen en feestdagen. Deze speciale status komt voort uit de oude Winkelsluitingswet (1976) en het daarop gebaseerde Besluit gemeentelijke ontheffingen Winkelsluitingswet. De achtergrond van de speciale status is dat het voor kunstenaars mogelijk moet zijn, doormiddel van (verkoop)tentoonstellingen bekendheid aan hun werk te geven. Bovendien spelen concurrentieoverwegingen hier nauwelijks een rol, gezien het individuele karakter van de betrokken voorwerpen.
Toelichting artikel 8. Verbod straatverkoop bepaalde goederen op zon- en feestdagen
De vrijstelling gaat over het te koop aanbieden en verkopen van voor directe consumptie geschikte eetwaren en alcoholvrije dranken.
Toelichting artikel 9. Openstelling op werkdagen tussen 22.00 en 06.00 uur
Het college kan op aanvraag ontheffing verlenen voor openstelling van winkels op werkdagen tussen 22.00 uur en 06.00 uur. De openstelling van winkels moet in dit geval gaan om ‘eenmalige activiteiten’ van korte duur. Hierbij valt te denken aan winkels die eenmalig om 24.00 uur de deuren willen openen ter promotie van bijvoorbeeld een nieuw boek of een nieuw (computer)spel.
Toelichting artikel 10. Toerisme
In de hierna genoemde punten 1 en 2 is de motiveringsplicht omschreven zoals bedoeld in artikel 3, lid 7 Winkeltijdenwet en artikel 3, lid 3, sub a. Winkeltijdenwet.
1. Autonoom toerisme met een substantiële omvang
In de voormalige Zuiderzee- en VOC-stad Hoorn is sprake van autonoom toerisme met een substantiële omvang. Hoorn is met de Hoofdtoren en het Houten Hoofd een van de best bewaarde historische havengezichten van ons land. In het historische havengebied en de historische binnenstad van Hoorn zijn een aantal unieke toeristische trekpleisters en watersportvoorzieningen aanwezig op grond waarvan deze gemeente zich onderscheidt van andere gemeenten.
1.1. De watersportvoorzieningen en toeristische trekpleisters in Hoorn zijn:
In de toekomst komt er op het Oostereiland nog een maritieme attractie bij, nl. een museumhaven met monumentale scheepstypen, zoals vissers- en vrachtschepen, sleepboten, dienstvaartuigen, stoomschepen etc.
Deze trekpleisters worden onder meer genoemd in: VVV Hoorn, website van de gemeente Hoorn, zeilcharter.nl, Wikipedia, dagjeweg.nl, uitmetkinderen.nl.
N.b. in 2011 kwamen ca. 350 cruiseschepen naar de Hoornse haven (aanlegsteiger bij voormalig gevangeniscomplex Oostereiland). In 2012 komen ruim 300 cruiseschepen naar de Hoornse haven.
In de binnenstad van Hoorn vinden jaarlijks verscheidene evenementen plaats, o.a.:
2. Winkelopenstelling ten behoeve van het toerisme
Zoals eerder omschreven, komt de toeristische aantrekkingskracht van de gemeente Hoorn door de watersportvoorzieningen, toeristische trekpleisters en evenementen in:
2.1. Welke winkels komen in aanmerking voor een verruiming van de zondagopenstelling?
Er is een zondagopenstelling op meer dan 12 koopzondagen per kalenderjaar mogelijk, voor winkels in de binnenstad (waaronder het havengebied) die uitsluitend of in hoofdzaak ter verkoop aanbieden:
Binnen de gemeente Hoorn gaat het op dit moment om de volgende winkels:
2.2. Hoe zit het met de belangenafweging?
Werkgelegenheid en economische bedrijvigheid.
De (watersport)toeristen zijn de belangrijkste doelgroep/inkomstenbron voor de eerdergenoemde winkels in de binnenstad (w.o. het havengebied). De (watersport)toeristen die Hoorn bezoeken, maken vaak gebruik van deze winkels.
Op basis van de (oude) ‘Winkeltijdenverordening gemeente Hoorn 1996’ was een verruimde zondagopenstelling voor deze winkels ook mogelijk.
Zondagsrust en de leefbaarheid, veiligheid en de openbare orde.
De verwachting is dat de zondagsrust en leefbaarheid, veiligheid en de openbare orde, door de (verruimde) zondagopenstelling van eerdergenoemde winkels niet in gevaar komen. Als in de toekomst klachten over deze zondagopenstelling binnenkomen, dan kan het bevoegde gezag de benodigde maatregelen nemen.
Overigens wordt de zondagsrust gewaarborgd door de Zondagswet. Op grond daarvan mag de kerkgang tussen 10.00 uur en 13.00 uur niet worden verstoord.
Artikel 11. Toezicht en handhaving
Zie hiervoor 1.5. van de algemene toelichting in deze verordening.
Artikel 12. Intrekking voorgaande regeling