Organisatie | Steenwijkerland |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Nadere regels inspanning maatwerkadviseurs Duurzaam Steenwijkerland |
Citeertitel | Nadere regels inspanning maatwerkadviseurs Duurzaam Steenwijkerland |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
22-11-2012 | 01-01-2018 | Nieuwe regeling | 13-11-2012 Gemeenteblad 2012, nr. 30 | Geen |
Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Steenwijkerland,
overwegende, dat het wenselijk is nadere regels te geven voor de subsidieverlening voor de extra inspanning van maatwerkadviseurs in de gemeente Steenwijkerland;
gelet op de bepalingen van de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordeningSteenwijkerland 2010;
besluiten vast te stellen de volgende nadere regels:
Nadere regels inspanning maatwerkadviseurs Duurzaam Steenwijkerland
In deze nadere regels wordt verstaan onder:
Artikel 3 Subsidiabele activiteiten
De inspanning van een maatwerkadviseur voor het stimuleren van het treffen van isolerende- en/of energiemaatregel(en) door particuliere woningeigenaar voor één bestaande koopwoning in de gemeente Steenwijkerland.
In afwijking van de aanvraaggegevens als bedoeld in artikel 5 Asv overlegt de aanvrager de volgende gegevens:
een kopie van alle maatwerkadviezen, conform het daarvoor opgestelde format van de gemeente, die op de verzamelfactuur staan en waaruit blijkt dat de maatwerkadviseur het maatwerkadvies conform de daarvoor opgestelde richtlijnen die staan in het selectiedocument “Voorwaarden deelname Energieloket Duurzaam Steenwijkerland 2012-2015” heeft opgesteld;
een kopie van alle koopovereenkomsten van de isolerende- en/of energiemaatregel(en) die de particuliere woningeigenaar gaat treffen en die behoren bij de maatwerkadviezen die staan op de verzamelfactuur. In de koopovereenkomst dient duidelijk te zijn vermeld welke maatregel(en) wordt/worden getroffen, op welk termijn de maatregel(en) worden getroffen en, indien van toepassing, aan welke kwaliteitseis en of kwantiteitseis wordt voldaan.
Toelichting behorende bij de Nadere regels inspanning maatwerkadviseurs Duurzaam Steenwijkerland
Deze nadere regels zijn bedoeld om particuliere woningeigenaren te stimuleren om energiebesparende en energieopwekkende maatregelen te laten treffen voor hun eigen bestaande koopwoning in de gemeente Steenwijkerland. Het moet gaan om het treffen van maatregelen aan de koopwoning waarin de particuliere woningeigenaren zijn hoofdverblijf heeft, dus waar hij volgens het GBA woonachtig is. Maatwerkadviseurs kunnen een bijdrage leveren aan het stimuleren van energiebesparende en energieopwekkende maatregelen door hun advies en begeleiding aan particuliere woningeigenaren. Op deze wijze kunnen drempels voor particuliere woningeigenaren om te investeren in verduurzamen van hun koopwoning worden weggenomen. Van de maatwerkadviseur wordt dus een extra inspanning gevraagd. Om deze extra inspanning voor hen te stimuleren is deze subsidie beschikbaar. Uiteraard worden er eisen gesteld aan het maatwerkadvies en de begeleiding van een maatwerkadviseur om in aanmerking te komen voor een subsidie voor deze (extra) inspanning.
Onder energiemaatregelen wordt verstaan de energiemaatregelen conform de lijst van de provincie met maatregelen voor de duurzaamheidlening. Dit zijn de volgende maatregelen:
Deze lijst is onder meer vindbaar via: http://www.meermetminder.nl/Public/Overijssel/Regelingtekst%20Duurzaamheidlening%20Overijssel.pdf
Onder isolerende maatregelen wordt verstaan isolerende maatregelen die voldoen aan de eisen van de provincie voor een duurzaamheidpremie (Dzh premie). Dit zijn de volgende maatregelen:
gevelisolatie Rd ≥ 1,30 m2K/W, voor spouwmuurisolatie Rd-waarde ≥ 1,30 m2K/W
isolatieglas Uglas ≤ 1,60 W/m2.K(6)
Deze lijst is onder meer vindbaar via:
http://www.meermetminder.nl/Public/Overijssel/Regelingtekst%20Duurzaamheidlening%20Overijssel.pdf
Onder maatwerkadviseur wordt verstaan: gecertificeerde maatwerkadviseur die voldoet aan de BRL 9500-2 en werkzaam is voor of onder toezicht werkt voor een gecertificeerd bedrijf die voldoet aan de BRL 9500. De gecertificeerde bedrijven die het energielabel maken, moeten voldoen aan een aantal kwaliteitseisen zoals vastgelegd in de BRL 9500. De maatwerkadviseur moet werkzaam zijn bij zo’n gecertificeerd bedrijf of onder toezicht werken van zo’n bedrijf. Zie de website van het KBI voor een lijst van BRL 9500 gecertificeerde bedrijven.
Onder het keukentafelgesprek wordt verstaan een gesprek tussen een maatwerkadviseur en een particuliere woningeigenaar waarin het maatwerkadvies wordt toegelicht en advies en begeleiding door de maatwerkadviseur wordt gegeven om te komen tot uitvoering van één of meer isolerende- en/of energiemaatregelen. Te denken valt aan begeleiding bij de keuze over toe te passen maatregelen of het aanvragen van offertes en keuze van aanbieder(s).
Onder een particuliere woningeigenaar wordt verstaan een meerderjarige natuurlijk persoon die volgens het kadaster de bestaande koopwoning in eigendom heeft en volgens de gemeentelijke basis administratie (GBA) ook daadwerkelijk deze woning bewoont. Op het gebied van het GBA is een nieuwe wet in ontwikkeling, namelijk de Wet basisregistratie personen. Deze wet zal het GBA vervangen. Bij het vaststellen van deze nadere regels was nog niet bekend wanneer de nieuwe wet inwerking zou treden. Wanneer de Wet basisregistratie personen in werking is getreden moet onder GBA gelezen worden de basisregistratie van personen (BRP).
Het subsidiebedrag van € 150 per maatwerkadvies is inclusief BTW.
Artikel 5 Subsidieplafond en verdeelcriteria
De subsidieaanvraag moet alle relevante gegevens bevatten om voor subsidie in aanmerking te komen. In artikel 7 staan de indieninggegevens. Na ontvangst van de subsidieaanvraag wordt beoordeeld of alle indieninggegevens die vermeld staan in artikel 7 zijn ingeleverd. Is dit niet het geval, dan worden de ontbrekende gegevens opgevraagd. Na ontvangst van de ontbrekende gegevens wordt beoordeeld of de aanvraag nu wel compleet is. De afhandeling van de aanvraag wordt bepaald door de volgorde van de ontvangstdatum waarop de aanvraag volledig is ingediend.
Het college is bevoegd om het subsidieplafond ad € 30.000 voor de termijnen genoemd in het tweede lid onder b en c tussentijds te verhogen. Echter, het college kan dit alleen doen zolang het subsidieplafond van de desbetreffende periode nog niet is bereikt. Mocht in één van de genoemde termijnen in het tweede lid het subsidieplafond niet worden bereikt, dan kan het college het resterende bedrag van die periode gebruiken om in een andere termijn als bedoeld in het tweede lid onder b en c het subsidieplafond verhogen.
Als de beschikbare middelen niet toereikend zijn voor alle volledige aanvragen die dezelfde ontvangstdatum hebben en voldoen aan de toetsingscriteria als bedoeld in artikel 6 dan wordt de subsidie als volgt verdeeld.
Stel dat er drie volledige aanvragen op dezelfde dag zijn binnen gekomen en voldoen aan de toetsingcriteria en er nog een bedrag beschikbaar is van € 3000. Op aanvraag 1 staan op de verzamelfactuur 5 maatwerkadviezen, op aanvraag 2 zijn dit er 10 en op aanvraag 3 staan 15 maatwerkadviezen, dan ziet de verdeling er naar rato als volgt uit: de aanvragen worden naar rato over het nog beschikbare subsidiebedrag worden verdeeld.
Om voor subsidie in aanmerking te komen, moet onder meer voldaan worden aan de in dit artikel opgenomen toetsingcriteria. Eén van de toetsingcriteria is dat een maatwerkadviseur een maatwerkadvies heeft opgesteld conform de daarvoor opgestelde richtlijnen. Deze richtlijnen zijn vastgelegd in het selectiedocument “Voorwaarden deelname Energieloket Duurzaam Steenwijkerland 2012-2015”. Tevens moet het format dat voor het maatwerkadvies is ontworpen worden gebruikt.
In het eerste lid onder b staat aangegeven dat één van de toetsingcriteria is dat een maatwerkadviseur (via een keukentafelgesprek) de particuliere woningeigenaar heeft begeleid in het treffen van isolerende- en/of energiemaatregelen. Het gaat er hier om dat de particuliere woningeigenaar een isolerende- en/of energiemaatregel treft. Dit kan onder andere door middel van een keukentafelgesprek. Het is dus geen voorwaarde dat dit via een keukentafelgesprek gebeurd.
Een ander toetsingcriterium is dat de particuliere woningeigenaar minimaal één isolerende- en of energiemaatregel gaat treffen. Dit moet worden aangetoond door een kopie van de koopovereenkomst van de particuliere woningeigenaar voor een isolerende- of energiemaatregel toe te voegen aan de subsidieaanvraag (zie ook artikel 7). Het is dus van belang dat door de extra inspanning van de maatwerkadviseur de particuliere woningeigenaar op zijn minst investeert in één isolerende- en/of energiemaatregel. In het derde lid is een hardheidsclausule opgenomen. Hier kan bijvoorbeeld een beroep op worden gedaan als ondanks alle extra inspanningen van de maatwerkadviseur de particuliere woningeigenaar toch niet gaat investeren in een isolerende- of energiemaatregel. De maatwerkadviseur heeft dan al wel zijn extra inspanning geleverd. In zulke gevallen zou het college alsnog een subsidie kunnen verlenen om de extra inspanning te vergoeden als de maatwerkadviseur aannemelijk heeft gemaakt dat het niet investeren van een particuliere woningeigenaar in isolerende- en/of energiemaatregel(en) buiten zijn invloedsfeer ligt.