Organisatie | Elburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening langdurigheidstoeslag gemeente Elburg |
Citeertitel | Verordening langdurigheidstoeslag gemeente Elburg |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet werk en bijstand, art. 8 en art. 36
Geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
14-11-2012 | 01-01-2012 | 01-01-2015 | Nieuwe regeling | 29-10-2012 Huis aan huis Elburg, 6 november 2012 | Onbekend |
De raad van de gemeente Elburg;
Gelezen het voorstel van het college van burgemeester en wethouders van 18 september 2012;
Gelet op artikel 8 en artikel 36 van de Wet werk en bijstand;
Overwegende dat het noodzakelijk is bij verordening regels te stellen over het verlenen van een langdurigheidstoeslag;
Overwegende dat de regels in ieder geval betrekking hebben op de hoogte van de langdurigheidstoeslag en de wijze waarop invulling wordt gegeven aan de begrippen langdurig en laag inkomen;
Onverlet het bepaalde in artikel 36 van de Wet werk en bijstand komt in aanmerking voor de langdurigheidstoeslag de belanghebbende die gedurende een onafgebroken periode van 60 maanden aangewezen is geweest op een inkomen dat niet hoger is 100% van de voor hem geldende norm en geen in aanmerking te nemen vermogen heeft als bedoeld in artikel 34 van de Wet werk en bijstand.
Artikel 3 Hoogte van de toeslag
De in het eerste lid genoemde bedragen worden elk jaar per 1 januari aangepast met een percentage dat overeenkomt met het procentuele verschil tussen de gehuwdennorm zoals bedoeld in artikel 21 onderdeel c van de Wet werk en bijstand per 1 januari van dat jaar en de gehuwdennorm van het daar aan voorafgaande jaar. De nieuwe bedragen worden naar boven afgerond op hele euro’s.
In afwijking van lid 1 is deze verordening vanaf 1 januari 2013 van toepassing op de belanghebbenden op wie op grond van artikel 78# WWB de huishoudinkomenstoets nog tot 1 januari 2013 wordt toegepast. Tot 1 januari 2013 gelden de bepalingen uit de op 19 december 2011 vastgestelde Verordening langdurigheidstoeslag Wet werk en bijstand gemeente Elburg.
Deze verordening is tot stand gekomen als gevolg van een wetswijziging in de Wet werk en bijstand, waarmee de langdurigheidstoeslag wordt gedecentraliseerd naar gemeenten. Met de wijziging van de WWB per 1 januari 2012 wegens de invoering van de huishoudinkomenstoets is ook deze verordening opnieuw vastgesteld. In 2012 is de huishoudinkomenstoets echter weer afgeschaft en de WWB opnieuw aangepast. De verordening dient daarom ook weer aangepast te worden.
De huidige langdurigheidstoeslag vindt zijn grondslag in artikel 36 van de Wet werk en bijstand. Daarin is nauw omschreven in welke gevallen en onder welke voorwaarden mensen met een laag inkomen in aanmerking komen voor de toeslag. De gedachte achter de toeslag is, dat mensen die langdurig een inkomen op het sociaal minimum hebben, geen financiële ruimte hebben om te reserveren voor onverwachte uitgaven.
Artikel 36 van de wet blijft de basis voor de langdurigheidstoeslag, maar daarnaast wordt in artikel 8 een bepaling toegevoegd waarin wordt bepaald dat gemeenten in een verordening de precieze voorwaarden voor de langdurigheidstoeslag moeten vastleggen.
De langdurigheidstoeslag is een voorliggende voorziening op de bijzondere bijstand (voor duurzame gebruiksgoederen), zoals is bepaald in artikel 35 lid 1 WWB.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
In dit artikel worden de omschrijvingen van de begrippen langdurig en laag inkomen uitgewerkt. Het lage inkomen wordt uitgedrukt als percentage van de voor de betrokkene toepasselijke bijstandsnorm. Voor werkenden zal gekeken moeten worden naar het inkomen, afgezet tegen de persoonlijke situatie (alleenstaand, alleenstaande ouder, gehuwden). Er is voor dit artikel aansluiting gezocht bij de normen vanuit de Wet werk en bijstand.
In lid 2 worden studenten expliciet uitgesloten van de langdurigheidstoeslag. In de nota van toelichting bij het wetsontwerp geeft het kabinet aan dat studenten niet worden geacht te behoren tot de doelgroep van de langdurigheidstoeslag vanwege het feit dat zij een goed arbeidsmarktperspectief hebben.
Om niet jaarlijks de verordening aan te hoeven passen is gekozen om de hoogte jaarlijks automatisch mee te laten bewegen met de bijstandsnormen. Omdat de bijstandsnormen in beginsel 2 maal per jaar worden geïndexeerd en de langdurigheidstoeslag maar eenmaal, wordt steeds een vergelijking gemaakt met de bijstandsnormen van 1 januari van het voorafgaande jaar.