Organisatie | Overbetuwe |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2013-2014 |
Citeertitel | Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2013-2014 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | ruimtelijke ordening, verkeer en vervoer |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlagen | Bijlage 1.pdf specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam 2013-2014 13 06 18.pdf specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam 2012-2014 12 09 11 BIJLAGE.pdf |
Geen.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-07-2013 | 31-12-2014 | nieuwe regeling | 18-06-2013 De Betuwe; 26-06-2013 | 13bwb00055 | |
01-10-2012 | 31-12-2014 | nieuwe regeling | 11-09-2012 De Betuwe; 19-09-2012 | 12bwb00043 |
Burgemeester en wethouders van de gemeente Overbetuwe;
gelet op artikel(en) 4 van de van de Algemene subsidieverordening gemeente Overbetuwe 2008, artikel 2 van de Algemene subsidieregeling gemeente Overbetuwe 2008 en Gelders Actieplan Recessie 2009-2010: “Versnellen revitalisering bedrijventerreinen”.
Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2013-2014
Deze subsidieregeling is van toepassing op alle aanvragen om subsidie voor het verbeteren van de uitstraling van een bedrijfspand en -kavel binnen het revitaliseringsgebied.
Aan een ondernemer, eigenaar/verhuurder of huurder van een bedrijfspand in het revitaliseringsgebied kan subsidie worden verstrekt voor het nemen van maatregelen die de uitstraling van de private ruimte van een bedrijfspand- en kavel verbeteren, met dien verstande dat reguliere onderhoudswerkzaamheden niet voor subsidiëring in aanmerking komen.
Het college kan één of meer artikelen van deze regeling buiten toepassing laten of daarvan afwijken, voorzover toepassing, gelet op het belang van het verbeteren van de beeldkwaliteit van het revitaliseringsgebied, leidt tot een onbillijkheid van overwegende aard.
Artikel 10 Intrekking oude regeling
De specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2012-2014 zoals vastgesteld bij besluit van 11 september 2012, wordt ingetrokken.
Subsidies die zijn verleend onder de werking van de Regeling Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2012-2014 en die van kracht zijn op het moment van inwerkingtreding van deze regeling, worden aangemerkt als subsidies krachtens deze regeling.
Indien vóór het tijdstip van inwerkingtreding van deze regeling een aanvraag om subsidie op grond van de Regeling Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2012-2014 is ingediend waarop nog niet is beslist, wordt daarop deze regeling toegepast.
Deze regeling wordt aangehaald als: Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2013-2014.
Aldus besloten in de vergadering van 18 juni 2013.
Het college van burgemeester en wethouders,
Bijlagen behorende bij deze regeling:
- Bijlage II regeling ‘Gevelstimuleringsfonds Elst Zuidoost’
- Aanvraagformulier subsidie ‘Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2013-2014’
- Aanvraagformulier subsidievaststelling ‘Specifieke subsidieregeling verbetering beeldkwaliteit bedrijventerrein De Aam gemeente Overbetuwe 2013-2014’
In de visie Elst Zuidoost is geconstateerd dat de kwaliteit van gevels en voorterreinen van de bedrijfsgebouwen op een aantal plekken kan verbeteren. Dat geeft straten en het totale bedrijventerrein een mooier aanzien. En dat trekt klanten, maar ook nieuwe bedrijven die op zoek zijn naar een goede, aantrekkelijke locatie. Een goede uitstraling is bovendien van invloed op de waarde van bedrijfsgebouwen.
Nu vraagt die verbetering van de beeldkwaliteit om investeringen. Om ondernemers hierbij financieel te ondersteunen heeft gemeente, met hulp van de provincie Gelderland, het gevelstimuleringsfonds in het leven geroepen voor Elst Zuidoost. Met dit fonds wil de gemeente bedrijven stimuleren de gevel aan te passen of het voorterrein op te knappen, omdat juist in moeilijke tijden aantrekkingskracht voor klanten belangrijk is.
Met deze tijdelijke subsidieregeling worden aan dit fonds handen en voeten gegeven.
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In dit artikel worden de in deze regeling gehanteerde begrippen omschreven.
Dit artikel bepaalt dat deze subsidieregeling van toepassing is op alle aanvragen om subsidie om de uitstraling van een bedrijfspand en -kavel binnen het revitaliseringsgebied te verbeteren. Met het revitaliseringsgebied word bedoeld, hetgeen is omschreven in de begripsomschrijvingen.
Het totale subsidieplafond inzake het Gevelstimuleringsfonds is € 250.000,- Voor 1 juli is er reeds € 32.000,- verleend. Voor de periode 1 juli 2013 tot 31 december 2014 is dan ook nog € 218.000,- beschikbaar.
Artikel 4 Algemene criteria subsidieverstrekking
In dit artikel zijn de algemene criteria voor subsidieverstrekking op grond van deze regeling gegeven.
Hierbij geldt overigens nog in zijn algemeenheid, vanwege het Europese recht op het gebied van staatssteun, dat de subsidieverlening moet voldoen aan de voorwaarden van de de minimis-steunmaatregel van de Europese Unie (een onderneming mag in totaal maximaal € 200.000,- aan overheidssteun ontvangen in een periode van 3 jaar).
In dit artikel zijn de specifieke subsidiecriteria voor de subsidieverstrekking in het kader van het verbeteren van de uitstraling van bedrijfspanden en -kavels binnen het revitaliseringsgebied gegeven.
Opgemerkt zij dat reguliere onderhoudswerkzaamheden niet voor subsidiëring in aanmerking komen (eerste lid). In het tweede lid staat vermeld dat het college beoordeelt en goedkeurt of wordt voldaan aan de randvoorwaarden en richtlijnen van de stedenbouwkundige visie. Op grond van het derde lid komen slechts kosten van voorbereiding, vermeld onder a. 1 tot en met 3., en de aanneemsom voor subsidiëring in aanmerking. Het vierde lid tot slot bepaalt hoeveel de hoogte van de subsidie (maximaal) bedraagt.
Artikel 6 Aanvraag om subsidieverlening
Dit artikel bepaalt tot wanneer een aanvraag om subsidieverlening kan worden ingediend, alsmede dat het door middel van een vastgesteld aanvraagformulier moet worden ingediend.
Bij de behandeling van de aanvragen wordt een onderscheid gemaakt tussen aanvragen die betrekking hebben op bedrijfskavels gelegen binnen de 1e of de 2e tranche van het revitaliseringsgebied. Dit heeft alles te maken met het beschikbare bedrag aan subsidie, zoals vermeld in artikel 3 Subsidieplafond. Aanvragen met betrekking tot de 2e tranche worden niet direct in behandeling genomen, maar op een wachtlijst geplaatst, waarmee de beslistermijn wordt opgeschort.
Aanvragen worden in volgorde van binnenkomst per tranche behandeld.
Artikel 7 Beslistermijn, subsidieverlening en uitbetaling
Dit artikel bepaalt het nodige over de beslistermijn, de weigeringsgronden met betrekking tot de subsidieverlening en de uitbetaling. Op grond van het eerste lid wordt binnen 8 weken op de aanvraag beslist. In het tweede lid van dit artikel worden 3 weigeringsgronden gegeven, naast de gronden in de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening.
Het derde lid van dit artikel regelt dat 50% van het bedrag aan verleende subsidie wordt uitbetaald en wanneer dit wordt uitbetaald. De beschikking moet overigens vermelden op welke wijze het uitbetalen gebeurt.
Artikel 8 Aanvraag om subsidievaststelling, vaststelling en uitbetaling
Dit artikel geeft de termijn waarbinnen de aanvraag om subsidievaststelling moet worden ingediend. Net als bij de subsidieverlening moet dit door middel van een vastgesteld aanvraagformulier. Uitgangspunt is dat de subsidie wordt vastgesteld overeenkomstig de subsidieverlening, waarbij er voorafgaand uiteraard een controle en goedkeuring plaats moet vinden. De beschikking moet ook hier vermelden op welke wijze het uitbetalen gebeurt.
Met dit artikel is het mogelijk af te wijken van de regeling dan wel deze buiten toepassing te laten. Dit kan alleen als het gaat om ten tijde van het vaststellen van de regeling niet voorziene gevallen, die dusdanig uitwerken dat dit, gelet op het belang van het verbeteren van de beeldkwaliteit van het revitaliseringsgebied, een onbillijkheid van overwegende aard zal opleveren. In de regel zal dit niet snel voorkomen. Als het wel voorkomt, betekent dit impliciet dat de regeling moet worden aangepast. Het is immers een voorzienbaar geval geworden.
Artikel 10 Intrekking oude regeling
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 13 Tijdelijke regeling
Op grond van dit artikel geldt deze regeling van 1 juli 2013 tot 31 december 2014, waarbij zij vermeld dat men uiterlijk op 1 april 2014 een aanvraag om subsidieverlening en uiterlijk op 1 oktober 2014 een aanvraag om subsidievaststelling moet hebben ingediend.