Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Teylingen

Verordening op de heffing en invordering van leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Teylingen
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en invordering van leges 2011
CiteertitelLegesverordening Teylingen 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Regeling vervangt Legesverordening Teylingen 2010

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet, art. 156, lid 2 
  2. Gemeentewet, art. 229, lid 1 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

12-04-2012

22-03-2012

De Teylinger, 04-04-2012

9351
29-12-201129-12-2011Eerste wijziging: Tarieventabel

15-12-2011

De Teylinger, 21-12-2011

3869
29-12-201112-04-2012Tweede wijziging: Tarieventabel

13-12-2011

De Teylinger, 21-12-2011

6490
31-12-201029-12-2011nieuwe regeling

16-12-2010

De Teylinger, 23-12-2010

163222 - 5

Tekst van de regeling

De raad der gemeente Teylingen;

gelezen het voorstel van burgemeester en wethouders van 2 november 2010;

gelet op de artikelen 156, tweede lid, aanhef en onderdeel h, en 229 , eerste lid, aanhef en onderdeel b, van de Gemeentewet;

BESLUIT:

vast te stellen de volgende verordening:

Verordening op de heffing en de invordering van leges 2011

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    ’dag’: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    ’week’: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    ’maand’: het tijdvak dat loopt van ne dag in een kalendermaand tot en met de (n-1)e dag in de volgende kalendermaand;

  • d.

    ’jaar’: het tijdvak dat loopt van de ne dag in een kalenderjaar tot en met de (n-1)e dag in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    'kalenderjaar': de periode van 1 januari tot en met 31 december.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam ‘leges’ worden rechten geheven voor het genot van door of vanwege het gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • a.

    het raadplegen van bij de gemeente berustende registers, leggers en plankaarten van de Dienst van het kadaster en de openbare registers door ambtenaren, in de uitoefening van hun functie;

  • b.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald;

  • c.

    diensten met betrekking tot een aanvraag tot verlening of gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning of wijziging van voorschriften van een omgevingsvergunning, voor zover die aanvraag betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een inrichting als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder e, van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.

Artikel 5 Maatstaven van heffing en tarieven

  • 1.

    De leges worden geheven naar de maatstaven en tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2.

    Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het nemen van een projectuitvoeringsbesluit als bedoeld in artikel 2.10 van de Crisis- en herstelwet bedraagt het tarief de som van de bedragen die op grond van deze verordening verschuldigd zouden zijn voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, ontheffing, vrijstelling of enig ander besluit in het kader van de ontwikkeling en verwezenlijking van het project, voor zover het projectuitvoeringsbesluit strekt ter vervanging van deze besluiten, zoals bedoeld in artikel 2.10, derde lid, van de Crisis- en herstelwet.

  • 3.

    Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

  • 1.

    De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, (elektronische) nota of andere schriftuur.

  • 2.

    Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt. Onder toezending van de schriftelijke kennisgeving wordt mede verstaan verzending langs elektronische weg.

  • 3.

    De leges worden geheven bij besluitvorming op de aanvragen.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1.

    In afwijking van artikel 9 , eerste lid, van de Invorderingswet 1990 moeten de leges worden betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending:

      • 1.

        per post, binnen acht dagen na de dagtekening van de kennisgeving;

      • 2.

        langs elektronische weg, onverwijld.

      • 2.

        De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Kwijtschelding

Bij de invordering van de leges wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 9 Vermindering of teruggaaf

Gehele of gedeeltelijke vermindering of teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

Artikel 10 Overdracht van bevoegdheden

Het college is bevoegd tot het wijzigen van deze verordening, indien de wijzigingen:

  • a.

    van zuiver redactionele aard zijn;

  • b.

    een gevolg zijn van nieuwe of gewijzigde rijksregelgeving die in werking treedt binnen drie maanden na de officiële bekendmaking van de inwerkingtreding ervan in het Staatsblad of de Staatscourant en het de volgende hoofdstukken of onderdelen van titel 1 van de tarieventabel betreft:

    • 1.

      onderdeel 1.1.9 (akten burgerlijke stand);

    • 2.

      hoofdstuk 2 (reisdocumenten);

    • 3.

      hoofdstuk 3 (rijbewijzen);

    • 4.

      onderdeel 1.4.5 (papieren verstrekking uit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens);

    • 5.

      hoofdstuk 6 (verstrekkingen op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens);

    • 6.

      onderdeel 1.9 1 (verklaring omtrent het gedrag);

    • 7.

      hoofdstuk 15 (kansspelen);

    • een en ander voor zover met deze wijzigingen niet reeds bij het vaststellen of latere wijziging van deze verordening bij raadsbesluit rekening is gehouden.

Artikel 11 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 12 Overgangsrecht

  • 1.

    De ‘Legesverordening Teylingen 2010 van 17 december 2009 wordt ingetrokken met ingang van de in artikel 13, tweede lid, genoemde datum van ingang van de heffing, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op de belastbare feiten:

    • a.

      die zich voor die datum hebben voorgedaan;

    • b.

      waarop de Wet ruimtelijke ordening of de Woningwet zoals deze luidden voor de inwerkingtreding van de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht nog moeten worden toegepast.

  • 2.

    Indien de datum van inwerkingtreding van deze verordening ligt na de in artikel 13, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijft de in het eerste lid genoemde verordening gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

Artikel 13 Inwerkingtreding

  • 1.

    Deze verordening treedt in werking met ingang van de achtste dag na die van de bekendmaking.

  • 2.

    De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2011.

Artikel 14 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: “Legesverordening Teylingen 2011”.

Ondertekening

Aldus besloten in de openbare vergadering van 16 december 2010.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

R. van Dijk drs. S.W.J.G. Schelberg

Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap op:  
1.1.1.1maandag om 08.30 uur en om 09.00 uur0,00
1.1.1.2maandag tot en met vrijdag vanaf 09.00 uur tot 16.00 uur303,75
1.1.1.3op zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur526,50
1.1.1.4de leges als bedoeld in 1.1.1.2 en 1.1.1.3 worden verhoogd als het huwelijk of registratie van het partnerschap plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis met een bedrag van101,25
1.1.1.5de leges als bedoeld in 1.1.1.2 en 1.1.1.3 worden verhoogd als het huwelijk of registratie van het partnerschap op verzoek door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente wordt voltrokken met een bedrag van90,00
1.1.1.6de leges als bedoeld in 1.1.1.2 en 1.1.1.3 worden verhoogd als het huwelijk of registratie van het partnerschap op verzoek door een éénmalig benoemd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voltrokken met een bedrag van180,00
    
1.1.2Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk indien daarbij gebruik gemaakt wordt van de trouwzaal:  
1.1.2.2maandag tot en met vrijdag van 09.00 uur tot 16.00 uur303,75
1.1.2.3op zaterdag van 10.00 uur tot 12.00 uur526,50
1.1.2.4de leges als bedoeld in 1.1.2.2 en 1.1.2.3 worden verhoogd als het huwelijk plaatsvindt op een andere locatie dan het gemeentehuis met een bedrag van101,25
1.1.2.5de leges als bedoeld in 1.1.2.2 en 1.1.2.3 worden verhoogd als het huwelijk op verzoek door een buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand van een andere gemeente wordt voltrokken met een bedrag van90,00
1.1.2.6de leges als bedoeld in 1.1.1.2 en 1.1.1.3 worden verhoogd als het huwelijk op verzoek door een éénmalig benoemd buitengewoon ambtenaar van de burgerlijke stand wordt voltrokken met een bedrag van 180,00
    
1.1.3Het tarief bedraagt voor de voltrekking van een huwelijk of registratie van een partnerschap in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek303,75
    
1.1.4Het tarief bedraagt voor het omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk in een bijzonder huis op grond van artikel 64, Boek 1, van het Burgerlijk Wetboek303,75
    
1.1.5Het tarief bedraagt voor het administratie omzetten van een geregistreerd partnerschap in een huwelijk75,90
    
1.1.6Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een (duplicaat ) trouwboekje of partnerschapboekje35,90
    
1.1.7Het tarief bedraagt voor het doen van naspeuringen in de registers van de burgerlijke stand, voor ieder daaraan besteed kwartier22,75
    
1.1.8Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in het Legesbesluit akten burgerlijke stand.  
    
1.1.9Het tarief bedraagt voor het beschikbaar stellen van een gemeentelijke getuige bij een huwelijksvoltrekking of het registreren van een partnerschap22,75
    
1.1.10Het tarief bedraagt voor het aanvragen van uitstel van begraven of cremeren22,75

Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.2.1.1tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen49,00
1.2.1.2tot het verstrekken van een nationaal paspoort, een groter aantal bladzijden bevattende dan een nationaal paspoort als bedoeld in 1.2.1.1 (zakenpaspoort)55,50
1.2.1.3tot het verstrekken van een reisdocument ten behoeve van een persoon die op grond van de Wet betreffende de positie van Molukkers als Nederlander wordt behandeld (faciliteitenpaspoort)49,00
1.2.1.4tot het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument8,50
1.2.1.5tot het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvingssticker in een al uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.319,50
1.2.1.6tot het aanbrengen van een wijziging anders dan bedoeld in 1.2.1.5 in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.38,50
1.2.1.7tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd tot en met dertien jaar8,95
1.2.1.8tot het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) aan personen in de leeftijd van veertien jaar en ouder41,60
1.2.2De tarieven genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede in 1.2.1.7 en 1.2.1.8 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van45,00
1.2.3Het tarief genoemd in 1.2.2 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend.  
1.2.4Het tarief genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvingssticker van21,40

Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het afgeven, vernieuwen of omwisselen van een rijbewijs36,00
1.3.2Het tarief genoemd in onderdeel 1.3.1 wordt bij een spoedlevering vermeerderd met33,50
1.3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van gegevens uit het Centraal Register Rijbewijzen10,60
1.3.4Voor het verstrekken van een formulier Eigen Verklaring van het CBR geldt het tarief dat is vastgesteld door het CBR.  

Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor de gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens moet worden geraadpleegd.  
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.4.2.1tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking10,60
1.4.2.2tot het verstrekken van gegevens, per verstrekking ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.4.2.17,50
1.4.2.3tot het afsluiten van een abonnement op het verstrekken van gegevens gedurende de periode van één jaar:  
1.4.2.3.1voor 50 verstrekkingen398,65
1.4.2.3.2voor 100 verstrekkingen797,30
1.4.4In afwijking van de voorgaande onderdelen bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van gegevens als bedoeld in artikel 10, tweede lid, van het Besluit gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens2,27
1.4.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van informatie uit de gemeentelijke basisadministratie, persoonsregistratie per selectie22,75
1.4.6Het tarief bedraagt voor het op verzoek doornemen van de gemeentelijke basisadministratie, voor ieder daaraan besteed kwartier22,75
1.4.7Het tarief bedraagt voor de afgifte van een persoonslijst als gevolg van de wet GBA22,75

Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet10,60

Hoofdstuk 6 Verstrekkingen op grond van Wet bescherming persoonsgegevens

1.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag voor een bericht als bedoeld in artikel 35 van de Wet bescherming persoonsgegevens:  
1.6.1.1bij verstrekking op papier, indien het afschrift bestaat uit:  
1.6.1.1.1ten hoogste 100 pagina’s, per pagina0,55
 met een maximum per bericht van4,55
1.6.1.1.2meer dan 100 pagina’s22,75
1.6.1.2bij verstrekking anders dan op papier4,55
1.6.1.3dat bestaat uit een afschrift van een, vanwege de aard van de verwerking, moeilijk toegankelijke gegevensverwerking22,75
1.6.2Indien voor hetzelfde bericht op grond van de onderdelen 1.6.1.1, 1.6.1.2 en 1.6.1.3 meerdere vergoedingen kunnen worden gevraagd, wordt slechts de hoogste gevraagd.  
1.6.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een verzet als bedoeld in artikel 40 van de Wet bescherming persoonsgegevens4,55

Hoofdstuk 7 Bestuursstukken

De bestuursstukken (o.a. programmabegroting, burgerjaarverslag) zijn digitaal beschikbaar voor de inwoners. Op verzoek worden agenda’s en bijbehorende raadsvoorstellen en besluiten van commissie- en raadsvergaderingen kosteloos verstrekt. Achterliggende stukken zijn in te zien.

Hoofdstuk 8 Vastgoedinformatie

1.8.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.8.1.1tot het verstrekken van een fotokopie van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan:  
1.8.1.1.1per pagina op papier van A4-formaat0,55
1.8.1.1.2per pagina op papier van A3-formaat0,75
1.8.1.1.3per pagina op papier van A4-formaat in kleur1,00
1.8.1.1.4per pagina op papier van A3-fromaat in kleur1,50
1.8.1.2 tot het verstrekken van een lichtdruk van een plan, zoals bestemmingsplan, voorbereidingsbesluit, streekplan, wegenkaart behorende bij de legger bedoeld in onderdeel 1.8.2.2, structuurplan of stadsvernieuwingsplan - op A2 formaat - op A1 formaat - op A0 formaat €€€ 12,15 14,15 16,20
1.8.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit:  
1.8.2.1de gemeentelijke basisregistratie adressen of de gemeentelijke basisregistratie gebouwen, bedoeld in artikel 2 van de Wet basisregistraties adressen en gebouwen10,10
1.8.2.2de legger bedoeld in artikel 27 van de Wegenwet10,10
1.8.2.3de inschrijving in het register bedoeld in artikel 6, eerste lid, van de Monumentenwet 198810,10
1.8.2.4het openbare register van beschermde monumenten bedoeld in artikel 20 van de Monumentenwet 198810,10
1.8.2.5het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, bedoeld in artikel 5, eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring, als bedoeld in artikel 9, eerste lid, onder c van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen10,10

Hoofdstuk 9 Overige publiekszaken

1.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.9.1tot het verkrijgen van een verklaring omtrent het gedrag30,05
1.9.2tot het verkrijgen van een attestatie de vita10,60
1.9.2.1tot het verkrijgen van een attestatie de vita ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.9.27,50
1.9.3tot het verkrijgen van een legalisatie van een handtekening10,60
1.9.4tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap10,60
1.9.4.1tot het verkrijgen van een bewijs van Nederlanderschap ingeval de aanvraag via het digitale loket plaatsvindt, bedraagt het tarief in afwijking van onderdeel 1.9.47,50

Hoofdstuk 10 Gemeentearchief

1.10.1Het tarief bedraagt voor het op verzoek doen van naspeuringen in de in het gemeentearchief berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier15,15
1.10.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een afschrift of fotokopie van een in het gemeentearchief berustend stuk,  
1.10.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,55
1.10.2.2per pagina op papier van A3-formaat0,75
1.10.2.3per pagina op papier van A4-formaat in kleur1,00
1.10.2.4per pagina op papier van A3-fromaat in kleur1,50
1.10.2.5in digitaal formaat op USB-stick (door gemeente verstrekt)7,50

Hoofdstuk 11 Huisvestingswet

1.11Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.11.1tot het verkrijgen van een huisvestingsvergunning als bedoeld in artikel 7, eerste lid, van de Huisvestingswet35,40
1.11.4tot het verkrijgen van een vergunning tot gehele of gedeeltelijke onttrekking van woonruimte aan de bestemming tot bewoning als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel a, van de Huisvestingswet75,90
1.11.5tot het verkrijgen van een vergunning tot samenvoeging van woonruimte met andere woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel b, van de Huisvestingswet75,90
1.11.6tot het verkrijgen van een vergunning tot omzetting van zelfstandige woonruimte in onzelfstandige woonruimte als bedoeld in artikel 30, eerste lid, onderdeel c, van de Huisvestingswet75,90

Hoofstuk 12 Leegstandwet

1.12Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.12.1tot het verkrijgen van een vergunning tot tijdelijke verhuur van leegstaande woonruimte als bedoeld in artikel 15, eerste lid, van de Leegstandwet35,40
1.12.2tot verlenging van een vergunning tot tijdelijke verhuur van woonruimte als bedoeld in artikel 15, vierde lid, van de Leegstandwet35,40

Hoofstuk 13 standplaatsen

1.13Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
1.13.1een standplaatsvergunning anders dan op de weekmarkt geldig voor:  
1.13.1.1één dag45,05
1.13.1.2één week55,65
1.13.1.3één maand, één dag per week65,80
1.13.1.4één maand, voor iedere dag meer per week22,75
1.13.1.5één jaar, één 1 dag per week121,50
1.13.1.6één jaar, voor elke dag meer per week50,60
1.13.2inschrijving op de wachtlijst22,75

Hoofdstuk 14 Winkeltijdenwet

1.14Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.14.1voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet (zondagsopenstelling)45,30
1.14.2tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander22,75
1.14.3tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.14.1 bedoelde ontheffing45,30

Hoofdstuk 15 Kansspelen

1.15.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen:  
1.15.1.1voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat56,50
1.15.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat 56,50
 en voor iedere volgende speelautomaat34,00
1.15.1.3voor één kansspelautomaat, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd226,50
1.15.1.4voor twee of meer kansspelautomaten, welke vergunning geldt voor een periode van langer dan vier jaar of voor onbepaalde tijd, voor de eerste kansspelautomaat226,50
 en voor iedere volgende speelautomaat136,00
1.15.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.15.2.1tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)45,55
1.15.2.2tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 2 van de Verordening Speelautomatenhal Teylingen 20062.268,90
1.15.2.3welke is ingediend ten behoeve van het wijzigen van een naam van een exploitant op een reeds bestaande exploitatievergunning138,45

Hoofdstuk 16 Telecommunicatie

1.16.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent plaats, tijdstip en wijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.4, eerste lid, van de Telecommunicatiewet151,85

Hoofdstuk 17 Verkeer en vervoer

1.17Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.17.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 199031,85
1.17.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 9.1 van de regeling voertuigen35,90
1.17.3tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)105,00
1.17.4tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW) voor een instelling30,00
1.17.5tot het verkrijgen van een duplicaat gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)30,00

Hoofdstuk 18 Diversen

1.18.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot verkrijgen van een ontheffing ingevolge artikel 7, lid 1, van de Scheepsvaartverkeerswet:  
1.18.1.1voor het snelvaren (jaarontheffing)205,00
1.18.1.2tot het registreren als deelnemen aan de verenigingspool35,90
1.18.1.3tot het verkrijgen van een dagvergunning35,90
    
1.18.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
1.18.2.1tot verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een recreatievaartuig122,00
1.18.2.2tot verkrijgen van een ligplaatsvergunning voor een woonschip als bedoeld in artikel 5 lid 1 van de Woonschepenverordening Teylingen122,00
1.18.2.3tot het wijzigen van de tenaamstelling van een reeds verkregen vergunning voor een woonschip22,75
    
1.18.3.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een reclamevergunning bedraagt101,25
1.18.3.2indien de in 1.20.2.1 bedoelde aanvraag om advies moet worden voorgelegd aan de welstandscommissie wordt hiervoor een extra bedrag in rekening gebracht van20,25
    
1.18.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
 om ontheffing van het in artikel 2:29 van de APV bepaalde sluitingsuur voor openbare inrichtingen, geldig voor:  
1.18.4.1één dag45,05
1.18.4.2één week55,65
    
1.18.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van:  
1.18.5.1gewaarmerkte afschriften van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina4,55
1.18.5.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen:  
1.18.5.2.1per pagina op papier van A4-formaat0,55
1.18.5.2.2per pagina op papier van A3-formaat0,75
1.18.5.2.3per pagina op papier van A4-formaat in kleur1,00
1.18.5.2.4per pagina op papier van A3-fromaat in kleur1,50
1.18.5.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorend bij de in de onderdelen 1.18.2.1 en 1.18.2.2 genoemde stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per kaart, tekening of lichtdruk:  
- op A2 formaat12,15
- op A1 formaat14,15
- op A0 formaat16,20
1.18.5.4een beschikking op aanvraag, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen22,75
1.18.5.5stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per pagina6,05
1.18.5.6Wanneer stukken als bedoeld onder 1.18.2.5 welk op verzoek van de aanvrager worden toegestuurd, wordt het verschuldigde bedrag uit onderdeel 1.18.2.5 verhoogd met:  
1.18.5.6.1per brievenpost5,00
1.18.5.6.2per pakketpost10,00

Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder:  
2.1.1.1aanlegkosten:  
  de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.2bouwkosten:  
  de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.3sloopkosten:  
  de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft;   
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht.  
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld.  
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld.  

Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag:  
2.2.1om beoordeling van een conceptaanvraag van een omgevingsvergunning: 15%
van de leges zoals deze bij een daadwerkelijke aanvraag om een omgevingsvergunning voor het project zouden worden vastgesteld.  
2.2.2om beoordeling van een conceptaanvraag van een omgevingsvergunning zonder bouwactiviteiten500,00
2.2.3Indien een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning op basis van een conceptaanvraag in behandeling wordt genomen, worden de op basis van 2.2.1 of 2.2.2 geheven leges met deze leges verrekend.  

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd.  
    
2.3.1Bouwactiviteiten  
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 10.000 bedragen 2,5%
 van de bouwkosten, met een minimum van125,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 10.000 tot € 25.000 bedragen 3,8%
 van de bouwkosten, met een minimum van250,00
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 25.000 tot € 50.000 bedragen 3,8%
 van de bouwkosten, met een minimum van950,00
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen 3,5%
 van de bouwkosten, met een minimum van1.900,00
2.3.1.1.5indien de bouwkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen 3,3%
 van de bouwkosten, met een minimum van3.500
2.3.1.1.6indien de bouwkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen 3,0%
 van de bouwkosten, met een minimum van6.600,00
2.3.1.1.7indien de bouwkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen 2,7%
 van de bouwkosten, met een minimum van15.000,00
2.3.1.1.8indien de bouwkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen 2,5%
 van de bouwkosten, met een minimum van27.000,00
2.3.1.1.9indien de bouwkosten meer dan € 2.000.000 bedragen 2,0%
 van de bouwkosten, met een minimum van40.000,00
    
2.3.1.2Extra welstandstoets  
 Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd in verband met een extra toetsing aan welstandscriteria indien:  
2.3.1.2.1het bouwplan niet voldoet aan de gestelde sneltoetscriteria in de welstandnota20,00
2.3.1.2.2zich tijdens de beoordeling van de aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:75,00
    
 Verplicht advies agrarisch deskundige / landschapsdeskundige  
2.3.1.3Het verschuldigde bedrag op grond van onderdeel 2.3.1 wordt verhoogd, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarisch deskundige wordt beoordeeld, met:454,00
    
 Achteraf ingediende aanvraag  
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit: 5 %
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges.  
    
 Beoordeling aanvullende gegevens  
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen: € 0,00
    
2.3.2Aanlegactiviteiten  
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.2.1.1indien de aanlegkosten minder dan € 20.000 bedragen 2,38%
 met een minimum van135,00
2.3.2.1.2indien de aanlegkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen 2,08%
 met een minimum van476,00
2.3.2.1.3indien de aanlegkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen 1,84%
 met een minimum van1.040,00
2.3.2.1.4indien de aanlegkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen 1,67%
 met een minimum van1.840,00
2.3.2.1.5indien de aanlegkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen 1,49%
 met een minimum van3.340,00
2.3.2.1.6indien de aanlegkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen 1,31%
 met een minimum van7.450,00
2.3.2.1.7indien de aanlegkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen 1,19%
 met een minimum van13.100,00
2.3.2.1.8indien de aanlegkosten meer dan € 2.000.000 bedragen 0,89%
 met een minimum van23.800,00
    
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in de onderdelen 2.3.1:  
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking)364,50
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking)364,50
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking)  
2.3.3.3.1indien de bouwkosten minder dan € 20.000 bedragen 4,2%
 met een minimum van500,00
2.3.3.3.2indien de bouwkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen 3,4%
 met een minimum van840,00
2.3.3.3.3indien de bouwkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen 2,5%
 met een minimum van1.700,00
2.3.3.3.4indien de bouwkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen 2,1%
 met een minimum van2.500,00
2.3.3.3.5indien de bouwkosten meer dan € 200.000 bedragen 1,0%
 met een minimum van4.200,00
 en een maximum van7.500,00
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)364,50
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan)450,00
2.3.3.6indien de activiteit past binnen het door het college vastgestelde ontheffingenbeleid wordt 50%
 van de onder artikel 2.3.3.1 tot en met 2.3.3.5 verschuldigde leges in rekening gebracht.  
    
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):700,00
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):700,00
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):3.500,00
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking)700,00
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):700,00
2.3.4.6indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):700,00
2.3.4.7indien de activiteit past binnen het door het college vastgestelde ontheffingenbeleid wordt 50%
 van de onder artikel 2.3.4.1 tot en met 2.3.4.6 verschuldigde leges in rekening gebracht.  
    
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.5.1bij een gebruiksoppervlakte tot 1.500 m2308,80
 plus per m2 een bedrag van1,00
2.3.5.2bij een gebruiksoppervlakte tussen 1.500 m2 en 5.000 m21.827,55
 plus per m2 boven het aantal van 1.500 m2 een bedrag van0,60
2.3.5.3bij een gebruiksoppervlakte groter dan 5.000 m23.958,85
 plus per m2 boven het aantal van 5.000 m2 een bedrag van0,15
    
2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten  
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Monumentenverordening Teylingen aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of artikel 10, tweede lid, van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:  
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een beschermd monument:506,25
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een beschermd monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:506,25
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:506,25
    
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht  
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk bedraagt het tarief:  
2.3.7.1.1in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo:379,65
2.3.7.1.2in gevallen waarvoor op grond van artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo,379,65
    
 Aanleggen of veranderen weg  
2.3.8Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 2.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.8.1indien de aanlegkosten minder dan € 20.000 bedragen 2,38%
 met een minimum van135,00
2.3.8.2indien de aanlegkosten € 20.000 tot € 50.000 bedragen 2,08%
 met een minimum van476,00
2.3.8.3indien de aanlegkosten € 50.000 tot € 100.000 bedragen 1,84%
 met een minimum van1.040,00
2.3.8.4indien de aanlegkosten € 100.000 tot € 200.000 bedragen 1,67%
 met een minimum van1.840,00
2.3.8.5indien de aanlegkosten € 200.000 tot € 500.000 bedragen 1,49%
 met een minimum van3.340,00
2.3.8.6indien de aanlegkosten € 500.000 tot € 1.000.000 bedragen 1,31%
 met een minimum van7.450,00
2.3.8.7indien de aanlegkosten € 1.000.000 tot € 2.000.000 bedragen 1,19%
 met een minimum van13.100,00
2.3.8.8indien de aanlegkosten meer dan € 2.000.000 bedragen 0,89%
 met een minimum van23.800,00
    
2.3.9Uitweg/inrit  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:253,10
    
2.3.10Kappen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 4.11 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:50,60
   
2.3.11Reclame  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op maken van reclamevergunning bedraagt het tarief:101,25
    
2.3.12Omgevingsvergunning in twee fasen  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief:  
2.3.12.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft;  
2.3.12.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft.  
    
2.3.13Beoordeling bodemrapport  
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld:  
2.3.13.1voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport151,85
2.3.13.2voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport151,85
    
2.3.14Advies  
2.3.14.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij algemene maatregel van bestuur, provinciale of gemeentelijke verordening aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning, als bedoeld in artikel 2.26, derde lid, van de Wabo: het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de aanvraag om een omgevingsvergunning aan de aanvrager meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld.  
2.3.14.2Indien een begroting als bedoeld in 2.3.14.1 is uitgebracht, wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken.  

Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.  
2.4.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op meer dan vijf activiteiten, bestaat aanspraak op vermindering van leges, met uitzondering van het legesdeel in verband met adviezen of verklaringen van geen bedenkingen als bedoeld in de onderdelen 2.3.13. De vermindering beloopt:  
2.4.2.1bij 5 tot 10 activiteiten: 2%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.2bij 10 tot 15 activiteiten: 3%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges;  
2.4.2.3bij 15 of meer activiteiten: 5%
 van de voor die activiteiten verschuldigde leges.  

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:  
2.5.1.1indien de aanvraag wordt ingetrokken voordat de aanvraag ontvankelijk wordt verklaard 100%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.2indien de aanvraag wordt ingetrokken binnen een termijn van 2 weken na het in behandeling nemen ervan 90%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.3indien de aanvraag wordt ingetrokken na 2 weken en binnen 4 weken na het in behandeling nemen ervan 75%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges;  
2.5.1.4 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, maar voor besluitvorming bij intrekking voor publicatie 50% bij intrekking voor publicatie  50%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.1.5 indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, bij intrekking tijdens de periode van indiening van zienswijzen; 10% bij intrekking tijdens de periode van beoordeling en verwerking van zienswijzen  25%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.1.6indien de aanvraag wordt ingetrokken na 4 weken na het in behandeling nemen ervan, bij intrekking tijdens de periode van beoordeling en verwerking van zienswijzen 10%
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
    
2.5.2Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 12 maanden na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt: 25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
    
2.5.3Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten  
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: 25%
van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.  
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak.  
    
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf  
 Een bedrag minder dan € 100,00 wordt niet teruggegeven.  
    
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen  
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.13 wordt geen teruggaaf verleend.  
    
2.5.6Verrekening  
 Wanneer een aanvraag tot het verkrijgen van een omgevingsvergunning betrekking heeft op een eerder ingediend plan, welk niet langer dan 6 maanden geleden is geweigerd, ingetrokken, of buiten behandeling is gesteld vanwege het ontbreken van gegevens, worden de voor de oorspronkelijke aanvraag geheven leges verrekend met het bedrag dat verschuldigd is door toepassing van het tarief als vermeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7.  

Hoofdstuk 6 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.6.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:151,85
2.6.2Bij verhoging van de kosten van bouwactiviteiten wordt het tarief bepaald overeenkomstig onderdeel 2.3.1 op basis van de meerkosten van de wijziging.  

Hoofdstuk 7 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.7.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening5.000,00
2.7.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.6, eerste lid, onder a, van de Wet ruimtelijke ordening1.000,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet407,00
3.1.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een melding als bedoeld in artikel 30 van de Drank- en Horecawet: 
3.1.2.1bij alleen wijziging van de leidinggevende45,30
3.1.2.2bij alleen wijziging van de inrichting113,10
3.1.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 35 van de Drank- en Horecawet113,10
3.1.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag van een paracommerciële instelling voor het afwijken van het bij APV bepaalde sluitingsuur inclusief het mogen schenken van dranken45,05

Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen

3.2.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in artikel 2.25 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het een meerdaags evenement betreft:101,25

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven

3.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om:  
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 3.4, eerste lid, van de Algemene plaatselijke verordening:  
3.3.1.1voor een seksinrichting4.050,00
3.3.1.2voor een escortbedrijf4.050,00

Hoofdstuk 4 Splitsingsvergunning woonruimte

3.4Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een splitsingsvergunning als bedoeld in artikel 33 van de Huisvestingswet75,90

Hoofdstuk 5 Brandbeveiligingsverordening

3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van:  
3.5.1een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning met betrekking tot het brandveilig gebruik van een inrichting, als bedoeld in artikel 2, eerste lid, van de Brandbeveiligingsverordening308,80
3.5.2een aanvraag tot het verkrijgen van een tijdelijke gebruiksvergunning met betrekking tot de brandveiligheid van een bouwwerk of inrichting, per uur nodig voor de behandeling van de aanvraag50,00

Behorend bij de “Legesverordening Teylingen 2011”.

Aldus besloten in de openbare vergadering van 16 december 2010.

De raad voornoemd,

De griffier, de voorzitter,

R. van Dijk drs. S.W.J.G. Schelberg