Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Alkmaar

Bekostigingsbesluit Noordelijke ontsluiting Beverkoog

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Alkmaar
Officiële naam regelingBekostigingsbesluit Noordelijke ontsluiting Beverkoog
CiteertitelBekostigingsbesluit Noordelijke ontsluiting Beverkoog
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpruimtelijke ordening, verkeer en vervoer
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Geen

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

18-07-201203-04-2013nieuwe regeling

28-06-2012

Officiële Mededelingen, 18-07-2012

0000

Tekst van de regeling

 

Raadsbesluit

Nr.

De raad van de gemeente Alkmaar;

gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 2012-458;

gelet op het advies van de Algemene raadscommissie;

gelet op artikel 222 van de Gemeentewet

besluit:

vast te stellen het:

Bekostigingsbesluit Noordelijke ontsluiting Beverkoog

Via de heffing van een Baatbelasting zal € 2.500.000 van de voor rekening van de gemeente blijvende lasten van de door of met medewerking van het gemeentebestuur tot stand te brengen voorzieningen worden omgeslagen over de genothebbenden krachtens eigendom, bezit of beperkt recht van de door deze voorzieningen gebate onroerende zaken;

De voor rekening van de gemeente blijvende lasten van de voorzieningen worden geraamd op € 6.900.000,--.

Het gebied waarbinnen de onroerende zaken zijn gelegen die door de te treffen voorzieningen gebaat worden betreft het bedrijventerrein Beverkoog en is aangegeven op de bij dit bekostigingsbesluit behorende kaart.

De voorzieningen omvatten:

- Het realiseren van de weg tussen het bedrijventerrein Beverkoog en het nieuwe kruispunt de N242/Westtangent en de invoeglus tussen dit kruispunt en de N242.

Dit besluit, aan te halen als ‘Bekostigingsbesluit Baatbelasting Noordelijke ontsluiting Beverkoog zal worden bekend gemaakt.

Ondertekening

Alkmaar,

De raad voornoemd,

P.M. Bruinooge, voorzitter

drs. A.P.A. Koolen, griffier.

Bijlage Raadsbesluit

Nr.

De raad van de gemeente Alkmaar;

gelet op het voorstel van burgemeester en wethouders, bijlage nr. 2012-458;

gelet op het advies van de Algemene raadscommissie;

besluit:

vast te stellen de Concept-verordening op de heffing en de invordering van de Baatbelasting Noordelijke ontsluiting Beverkoog.

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder een onroerende zaak:

  • 1.

    een gebouwd eigendom;

  • 2.

    een ongebouwd eigendom;

  • 3.

    een appartement, als zijnde een gedeelte van een onder 1 en/of 2 bedoeld eigendom, terzake van welk eigendom een splitsing in appartementsrechten, al dan niet in combinatie met een ondersplitsing van een zodanig appartementsrecht, heeft plaatsgevonden;

een gedeelte van een onder 1 of 2 bedoeld eigendom, dan wel onder 3 bedoeld appartement, dat blijkens zijn indeling is bestemd om als een afzonderlijk geheel te worden gebruikt;

een samenstel van twee of meer van de onder 1 of 2 bedoelde eigendommen, onder 3 bedoelde appartementen of onder 4 bedoelde gedeelten daarvan die naar de omstandigheden beoordeeld bij elkaar horen.

Artikel 2 Belastbaar feit

  • 1.

    Onder de naam 'baatbelasting Noordelijke ontsluiting Beverkoog' wordt in de vorm van een heffing ineens een directe belasting geheven ter zake van de onroerende zaken gelegen in de gemeente binnen de rode omlijning op de bij deze verordening behorende en als zodanig gewaarmerkte kaart, die op 1 januari 2015 zijn gebaat door de in het tweede lid genoemde voorzieningen die tot stand zijn of worden gebracht door of met medewerking van het gemeentebestuur.

  • 2.

    De in het eerste lid bedoelde voorzieningen omvatten:

  • Het realiseren van de weg tussen het bedrijventerrein Beverkoog en het nieuwe kruispunt de N242/Westtangent en de invoeglus tussen dit kruispunt en de N242.

Artikel 3 Belastingplicht

  • 1.

    De belasting wordt geheven van degene die van een onroerende zaak als bedoeld in artikel 2, eerste lid, het genot heeft krachtens eigendom, bezit of beperkt recht.

  • 2.

    Voor de toepassing van het eerste lid wordt als genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht aangemerkt degene die op het tijdstip van ingang van de heffing dan wel, indien de belasting wordt geheven in de vorm van een jaarlijkse belasting, bij de aanvang van het belastingjaar als zodanig in de kadastrale registratie is vermeld, tenzij blijkt dat hij op dat tijdstip geen genothebbende krachtens eigendom, bezit of beperkt recht is.

  • 3.

    Indien de lasten die zijn verbonden aan de voorzieningen genoemd in artikel 2, tweede lid, ter zake van een onroerende zaak krachtens overeenkomst zijn of worden voldaan, wordt de belasting ter zake van die onroerende zaak niet geheven.

Artikel 4 Maatstaf van heffing

De maatstaf van heffing is het aantal volle vierkante meters oppervlakte van de onroerende zaak.

Artikel 5 Belastingtarief

De belasting bedraagt voor elke vierkante meter van de heffingsmaatstaf € 4,00.

Artikel 6 Regeling inzake heffing in de vorm van een jaarlijkse belasting

  • 1.

    In afwijking van het bepaalde in artikel 2 wordt op verzoek van de belastingplichtige de belasting geheven in de vorm van een jaarlijkse belasting gedurende 20 jaren.

  • 2.

    Het belastingjaar is gelijk aan het kalenderjaar.

  • 3.

    De jaarlijkse belasting bedraagt de annuïteit van het totaal verschuldigde, berekend op basis van een periode van 20 jaren en een rentevoet van 3,75%.

  • De

    belasting over de nog niet aangevangen belastingjaren kan elk jaar worden afgekocht. De afkoopsom wordt bepaald op de contante waarde van de op 1 janua

ri van het belastingjaar, waarin de afkoop plaatsvindt, nog te verschijnen belastingbedragen berekend naar een rentevoet van 3,75%.

Artikel 7 Wijze van heffing

De belasting wordt bij wege van aanslag geheven.

Artikel 8 Termijnen van betaling

De aanslagen moeten worden betaald uiterlijk twee maanden na de dagtekening van het aanslagbiljet.

Artikel 9 Kwijtschelding

Bij de invordering van de baatbelasting wordt geen kwijtschelding verleend.

Artikel 10 Inwerkingtreding en citeertitel

Niet van toepassing.

Alkmaar,

De raad voornoemd,

P.M. Bruinooge, voorzitter

drs. A.P.A. Koolen, griffier.

Bijlage nr. : 2012-458

Voorstel van burgemeester en wethouders

In de vergadering van 26 april 2012 is Uw raad unaniem akkoord gegaan met het voorstel tot realisatie van de Noordelijke ontsluiting Beverkoog. Ter mede financiering van deze ontsluitingsweg heeft u ermee ingestemd dat de financiële bijdrage van het bedrijfsleven (€ 2,5 mln.) via Baatbelasting zal worden geïnd en heeft u opdracht gegeven om de daarvoor noodzakelijke besluitvorming door de gemeenteraad voor te bereiden (opstellen verordening en bekostigingsbesluit). De bijdrage van € 2,5 miljoen wordt conform de wens van de ondernemers middels een Baatbelasting geheven. Zo is onder andere in de vergadering van de Bedrijvenvereniging Beverkoog van 1 november 2010, door de ca. 100 aanwezige bedrijven/eigenaren vrijwel unaniem ingestemd met een bijdrage in de Noordelijke ontsluiting van € 2,5 miljoen middels een Baatbelasting.

Bekostigingsbesluit en verordening

Conform uw besluit bijgaand ter vaststelling het “bekostigingsbesluit Noordelijke ontsluiting Beverkoog”. Het bekostigingsbesluit moet worden genomen voordat met de realisatie van de voorzieningen wordt gestart.

Een verordening Baatbelasting Noordelijke ontsluiting Beverkoog kan op grond van de wet pas worden vastgesteld vanaf het moment dat gestart is met de realisatie van de aanleg van de Noordelijke ontsluiting. De verordening dient te worden vastgesteld uiterlijk binnen twee jaar nadat de voorzieningen geheel zijn voltooid.

Aanbevelingen Enquêtecommissie Baatbelasting

Op 6 oktober 2003 heeft uw Raad onder andere ingestemd met de volgende aanbevelingen van de Enquêtecommissie Baatbelasting:

“De Baatbelasting moet volledig worden voorbereid, dat wil zeggen dat op basis van de concept verordening alle aanslagen in concept moeten worden opgesteld, zodat de financiële gevolgen voor iedere individuele belastingplichtige beschikbaar zijn.

Op basis van de concept aanslagen kunnen onderhandelingen worden gevoerd met (een aantal) belastingplichtigen over vrijwillige bijdragen.

Zodra een vooraf vastgesteld drempelbedrag beschikbaar is kan met het realiseren van de betreffende voorziening worden gestart.

Die belastingplichtigen, waarmee geen overeenkomst kan worden gesloten, worden aangeslagen voor Baatbelasting.”

Uitvoering aanbevelingen Enquêtecommissie Baatbelasting

Ter uitvoering van bovenstaande bijgaand

  • -

    de ambtelijke notitie “Haalbaarheidsonderzoek Baatbelasting Noordelijke ontsluiting Beverkoog” ;

  • -

    de “Second-opinion haalbaarheid Baatbelasting Beverkoog” van de VNG en

  • -

    de conceptverordening Baatbelasting.

Uitgaande van de aanbevelingen van de Enquêtecommissie Baatbelasting dient voorafgaand aan de vaststelling van de definitieve verordening, een conceptverordening te worden vastgesteld.

Middels bijgaande conceptverordening wordt hierin voorzien.

Bij de voorgestelde grondslag (één bedrag per m2 grondoppervlakte), het tarief (€ 4,00 per m2) en het afzien van zonering wordt aangesloten bij de conclusies in de second-opinion, waar deze onder andere stelt: “Wij zijn van oordeel dat elke zonering in tarieven op het bedrijventerrein discutabel is en kan leiden tot slepende juridische discussie. Echter ook het afzien van een tariefonderscheid kan leiden tot weerstand van betrokken eigenaren op het terrein.

Om de heffing niet nodeloos te compliceren ligt een tarief op basis van de grondoppervlakte, gelet op het geldende en ontwerpbestemmingsplan het meest voor de hand.”

Verder wordt voorgesteld bij jaarlijkse heffing niet uit te gaan van de maximaal mogelijke termijn van 30 jaar, maar van 20 jaar. Wij zijn van mening, dat 20 jaar al een zeer lange periode is gezien de voorziening. Na enige tijd zal de relatie tussen deze specifieke voorziening en het “unieke” instrument Baatbelasting steeds minder logisch/uitlegbaar zijn.

Uitgaande van 20 jaar en een rente van 3,75% (omslagrente 2012), leidt dit tot een annuïteit van 0,0719621. Een belastingplichtige betaalt voor een onroerend goed van 1000 m2, óf eenmalig € 4.000 óf gedurende 20 jaar 1000 x € 4,00 x 0,0719621 = € 287,85 per jaar.

Bij de conceptaanslagen die ter uitvoering van de aanbevelingen van de Enquêtecommissie eind 2012 worden verzonden zal worden uitgegaan van de conceptverordening. Wij wijzen er uitdrukkelijk op, dat het hier conceptaanslagen betreft zonder enige juridische relevantie.

Voor wat betreft de toe te zeggen vrijwillige bijdragen naar aanleiding van de concept aanslagen wordt gestreefd naar een bedrag van € 1 miljoen.

Bij belastingplichtigen die het bedrag in één keer “vrijwillig” naar aanleiding van de conceptaanslagen en achteraf blijkens de definitieve verordening teveel betaald hebben, zal een teruggave plaatsvinden.

In de eerste helft van 2013 zullen wij u informeren over de gang van zaken ten aanzien van de conceptaanslagen en de “vrijwillige” bijdragen.

Hoogachtend,

het college van burgemeester en wethouders van Alkmaar,

P.M. Bruinooge, burgemeester

dr. J.C.M. Cox, secretaris.

Collegevergadering : 22-05-2012

Sector : Publiekszaken

Steller : Bert Verhagen