Organisatie | Limburg |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Nadere subsidieregels Cultuur 2012-2016 |
Citeertitel | Nadere subsidieregels Cultuur 2012-2016 |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | cultuur, subsidies |
geen
Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg
geen
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-12-2012 | 19-02-2015 | nieuwe regeling | 06-11-2012 Provinciaal Blad, 2012, 105 | onbekend |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
- Specifiek: zo concreet mogelijk aangeven wie, wat, waar, wanneer, hoe.
- Meetbaar: zo veel mogelijk in maat en getal uitdrukken.
- Acceptabel: doelen dienen te passen binnen het Beleidskader Cultuur 2013 - 2016, Limburg cultuur onderstreept, het uitvoeringsprogramma Cultuur van het jaar waarin de subsidieaanvraag plaatsvindt en draagvlak te hebben.
- Realistisch: doelen dienen binnen de gestelde tijd, financiële en personele randvoorwaarden te kunnen worden gerealiseerd.
- Tijdgebonden: vooraf vastleggen welke doelen op welk moment gehaald moeten zijn.
- bieden van werkgelegenheid aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt. De concrete nvulling hiervan gebeurt aan de hand van reguliere banen, leerwerkplekken, stageplekken en werk)ervaringsplaatsen aan mensen met een afstand tot de arbeidsmarkt of jongeren zonder tartkwalificatie.
- bevorderen van maatschappelijke participatie en cultuurparticipatie. De concrete invulling hiervan ebeurt in dit verband aan de hand van een expliciete koppeling van kansarme, kwetsbare en iet actieve burgers en activiteiten op het gebied van kunst en cultuur.
Artikel 2 Doel van de regeling
De regeling biedt financiële ondersteuning in twee programmalijnen, zoals omschreven in het Beleidskader Cultuur 2013 - 2016:
Voor subsidie kunnen in aanmerking komen:
Natuurlijke personen tot 35 jaar, met veelbelovend Limburgs talent, die op basis van achtergrond en ervaring de potentie en ambitie hebben om door te groeien in hun professionele ontwikkelingen, respectievelijk natuurlijke personen tot 35 jaar, met veelbelovend Limburgs talent, die op basis van achtergrond en ervaring de potentie en ambitie hebben om door te groeien in hun professionele ontwikkeling, in samenwerking met rechtspersonen (instellingen) (bijlage 3).
HOOFDSTUK 2 VOORWAARDEN / CRITERIA
Artikel 4 Algemene subsidiecriteria
Om voor een subsidie in aanmerking te komen, gelden de volgende algemene criteria:
Artikel 5 Specifieke deelterreinen
Subsidies kunnen worden ingediend op een van de volgende beleidsterreinen/onderdelen:
a. de gesubsidieerde activiteiten niet of niet geheel zullen worden verricht; en/of
b. niet, of niet geheel aan de wettelijke en in de beschikking opgelegde verplichtingen en/of voorwaarden zal worden voldaan.
Artikel 12 Behandeling aanvragen
a. De datum van de poststempel is bepalend. Bij persoonlijk aangeleverde aanvragen is de ontvangststempel van de Provincie Limburg, dan wel de datum van het verkregen bewijs van ontvangst bepalend.
b. Bij onvolledig ingediende aanvragen geldt de datum waarop de aanvraag volledig is.
Artikel 14 Provinciale Adviescommissie Cultuur
Aanvragen om subsidie kunnen voor advies worden voorgelegd aan een door Gedeputeerde Staten ingestelde onafhankelijke Provinciale Adviescommissie Cultuur, bestaande uit onafhankelijke experts op het gebied van verschillende kunst- en cultuurdisciplines.
Voor subsidieaanvragen die zijn ingediend en subsidiebesluiten die zijn genomen vóór de inwerkingtreding van de Nadere subsidieregels Cultuur 2013 - 2016 blijven de Algemene Subsidieverordening 2012 Provincie Limburg en de daarop gebaseerde Nadere subsidieregels Cultuur 2012 van toepassing, ook voor de volgende stappen in het subsidietraject.
Artikel 17 Inwerkingtreding, beëindiging en citeertitel
Voor de bijlagen kunt u op de de link BIJLAGEN klikken
Gedeputeerde Staten voornoemd, drs. T.J.F.M. Bovens, voorzitter mr. A.C.J.M. de Kroon, secretaris Uitgegeven, 8 november 2012 De secretaris, mr. A.C.J.M. de Kroon
ALGEMENE TOELICHTING Social Return On Investment Social Return on Investment betekent letterlijk maatschappelijk rendement, m.a.w. winst voor de mensen én voor de samenleving. Door het benutten van alle talenten en veel aandacht te besteden aan enerzijds arbeidsparticipatie en anderzijds maatschappelijke participatie en cultuurparticipatie voor vooral kwetsbare mensen in achterstandssituaties. Denk aan uitkeringsgerechtigden, gepardonneerden, nieuwkomers, mensen met een handicap of beperking, leerlingen of jongeren met onvoldoende kwalificaties of mensen die anderszins op grote afstand staan tot de reguliere arbeidsmarkt. Door een deel van de subsidies te oormerken voor werkgelegenheidsprojecten of projecten gericht op maatschappelijke participatie, wordt Social Return On Investment door de Provincie Limburg gestimuleerd. Bij iedere subsidieverlening wordt aan de subsidie ontvanger gerichte informatie over SROI- toepassingsmogelijkheden verstrekt. Of hieraan en zo ja op welke wijze concrete invulling aan SROI wordt gegeven, wordt door de subsidie ontvanger zélf bepaald. De door Gedeputeerde Staten verstrekte informatie is in dit verband vrijblijvend bedoeld. Verdere informatie is vindbaar op www.limburg.nl en www.werkenaanvakmanschap.nl.