Organisatie | Dongen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie gemeente Dongen 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels inzake tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie gemeente Dongen 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen
n.v.t.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
23-11-2012 | 01-09-2012 | Nieuwe regeling | 30-10-2012 Gemeentelijke informatiekrant, d.d. 15-11-2012 | Onbekend |
Artikel 2 Doel van deze regeling
Deze regeling heeft als doel te voorzien in een tegemoetkoming in de kosten van kinderopvang op grond van een sociaal en/of medische indicatie.
Deze regeling is van toepassing op een ouder(s)/verzorger(s) en/of het kind, die volgens de gemeentelijke basisadministratie Persoonsgegevens woonachtig is in de gemeente Dongen, en:
Artikel 5 Voorliggende voorziening
Het college weigert de tegemoetkoming indien er sprake is van een voorliggende voorziening. Tot een voorliggende voorziening wordt in ieder geval gerekend een voorziening op grond van:
Artikel 7 Aanspraak op een tegemoetkoming
Een ouder verzorger heeft aanspraak op een tegemoetkoming in de door hem of zijn partner te betalen kosten van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie indien:
Het college op grond van het bepaalde in het advies van het adviesorgaan (CJG) kan vaststellen in welke mate deze ouder/verzorger in aanmerking behoort te komen voor een tegemoetkoming in deze kosten vanwege een gebleken noodzaak op grond van sociaal medische indicatie. Het advies bevat de volgende elementen:
Artikel 8 Hoogte en duur van de tegemoetkoming
Ouder(s)/verzorger(s) met een inkomen tot maximaal 110% van de voor hen toepasselijke
bijstandsnorm kunnen een aanspraak maken op een tegemoetkoming in de vergoeding
van de kosten kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie.
Ouder(s)/verzorger(s) met een inkomen hoger dan 110% van de voor hen toepasselijke
bijstandsnorm kunnen geen aanspraak maken op een tegemoetkoming in de vergoeding
van de kosten kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie.
Het college kan in bijzondere gevallen afwijken van hetgeen in artikel 8 is bepaald, indien toepassing van dit artikel tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
De verantwoordelijkheid voor de uitvoering van de Verordening Wet kinderopvang gemeente Dongen ligt bij het team Werk Inkomen en Zorg. Deze beleidsregels regelen de vaststelling van de tegemoetkoming aan ouders die behoren tot de groep personen als bedoeld in artikel 22 van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp).
Bij de invoering van de Wet kinderopvang is artikel 23 niet in werking getreden. Dit artikel zou er voor zorgen dat mensen met een sociaal medische problematiek ook onder de werking van de Wet kinderopvang zouden vallen. Op dit moment is artikel 23 nog altijd niet in werking en het is ook niet de verwachting dat dit nog gaat gebeuren. Omdat de groep die op sociaal medische redenen kinderopvang nodig heeft toch vaak een kwetsbare groep is, wil het college met deze beleidsregels de lacune in de wet opvullen.
In de gemeente Dongen zijn tot op heden geen nadere regels over tegemoetkoming inzake de sociaal medische indicatie vastgesteld. Wel werden er aanvragen ingediend voor een tegemoetkoming in de kosten van de kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie en het college kwam in deze aanvragen tegemoet op grond van de bijzondere bijstand.
Hoewel voor de vergoeding kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie een aparte regeling moet worden getroffen, omdat deze doelgroep nog niet onder Wkkp en de daarop gebaseerde verordening valt, ligt het voor de hand de bepalingen van de verordening zoveel mogelijk van toepassing te verklaren. Ten eerste omdat in beide gevallen sprake is van een vergoeding in de vorm van een subsidie; ten tweede omdat op deze wijze een efficiënte manier van uitvoering mogelijk wordt. Op dit moment is het niet meer de verwachting dat de tegemoetkoming voor de kosten van kinderopvang ten behoeve van deze doelgroep alsnog onder de Wkkp gaat plaatsvinden. Deze regeling is daarom in principe voor onbepaalde tijd.
Een ouder(s)/verzorger(s) kan een vergoeding voor de kosten van kinderopvang ontvangen als vast staat dat het om sociaal en/of medische redenen noodzakelijk is dat (en in welke mate) gebruik wordt of gaat worden gemaakt van kinderopvang. De sociaal medische redenen kunnen zowel bij de ouder/verzorger als bij het kind aanwezig zijn.
Als er sprake is van een passende voorliggende voorziening, is een aanvraag voor indicatie naar de noodzakelijkheid van kinderopvang op grond van sociaal-medische problematiek door de gemeente niet mogelijk. Het college weigert de tegemoetkoming indien er sprake is van een voorliggende voorziening. Tot een voorliggende voorziening wordt in ieder geval gerekend een voorziening wordt in ieder geval gerekend een voorziening op grond van:
Ad a: De Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen (Wkkp)
Indien de (vergoeding van de) opvang vanuit de Wkkp kan worden ingezet, gaat dit boven de SMI-regeling. Hiervoor gelden andere criteria en spelregels. Mensen die een traject of uitkering hebben bij de gemeente of bij het UWV WERKbedrijf kunnen zich beroepen op de Wkkp.
Indien een beroep op de AWBZ wil slagen, dan moet sprake zijn van een aandoening/handicap die valt binnen 1 (of meerdere) van de volgende grondslagen:
AWBZ-zorg wordt aangevraagd bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ)
Verder kan voor zorg/opvang een beroep gedaan worden op bijvoorbeeld Jeugdzorg (jongeren met psychiatrische problematiek) Andere opvang/zorgvormen zijn te verkrijgen middels een PGB (zorg in natura zoals revalidatie en therapieën), bij een medisch kinderdagverblijf, kinderopvang plus of peuterspeelzaal. De eigen bijdrage die ouder(s)/verzorger(s) dienen te betalen bij de peuterspeelzaal komen niet voor vergoeding in aanmerking op basis van de gemeentelijke tegemoetkoming op grond van sociaal medische gronden.
Mensen met lichte beperkingen die gezinsondersteuning/gespecialiseerde gezinsverzorging nodig hebben vallen qua financiering onder de Wmo. Dit geldt ook voor mensen met psychosociale klachten. Gespecialiseerde gezinsverzorging kan een voorliggende voorziening zijn indien de indicatie gebaseerd is op basis van de situatie van de ouder.
Voor het vaststellen van de noodzakelijkheid van de kinderopvang op grond van sociaal – medische redenen, de indicatie, kan advies worden gevraagd van een adviesorgaan (CJG)
Aanvraag en verlening tegemoetkoming
Als de noodzaak van kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie is vastgesteld kan de aanvraag verder in behandeling worden genomen. Enkele bepalingen uit de Verordening Wet Kinderopvang van de gemeente Dongen, met betrekking tot de verlening en vaststelling van de tegemoetkoming kosten kinderopvang op grond van sociaal medische indicatie. Tevens zijn de genoemde verplichtingen in artikel 12 van de verordening op de doelgroep van toepassing.
Hoogte en duur van de tegemoetkoming
Ouder(s)/verzorger(s) met een inkomen tot maximaal 110% van de voor hen toepasselijke bijstandsnorm kunnen een aanspraak maken op een tegemoetkoming in de vergoeding van de kosten kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie. Zij zullen moeten terugvallen op andere alternatieven. Zo kunnen zij gebruik maken van de reguliere kinderopvang.
De duur van de tegemoetkoming wordt maximaal op 6 maanden gesteld. Daarna kan middels een herindicatie nog één keer een aanvraag worden ingediend en worden verlengd met maximaal 3 maanden. In dat geval kan weer een medisch advies worden opgevraagd om de noodzaak van de opvang te kunnen bepalen. Het is de verantwoordelijkheid van de ouder(s)/verzorger(s) om tijdig een nieuwe aanvraag in te dienen in verband met het al dan niet opvragen van een nieuw medisch advies.
Verder wordt een maximale uurprijsvergoeding gehanteerd voor de kinderopvang. Deze uurprijsvergoeding wordt jaarlijks vastgesteld door de Belastingdienst. Indien de ouder(s)/verzorger(s) kiezen voor een opvangvorm die boven deze uurprijsvergoeding ligt dan komt het meerdere voor rekening van de ouder(s) verzorger(s).
Ook is er een beperking aangebracht op het aantal te vergoeden dagen kinderopvang per week. De gemeente vergoedt maximaal 26 uren per week. Deze uren mogen over meerdere werkdagen verspreid worden, maar biedt ouder(s)/verzorger(s) in ieder geval de mogelijkheid om 2,5 dag kinderopvang af te nemen. Indien ouder(s)/verzorger(s) kiezen voor meer dagen aan opvang, dan komt het meerdere voor rekening van de ouder(s)/verzorger(s).
Voor de ouders die gebruik maken van de tegemoetkoming voor kosten kinderopvang op grond van een sociaal medische indicatie gaat er per 1 september 2012 het een en ander (ten negatieve) veranderen. Ouder(s)/verzorger(s) kunnen tot 1 januari 2013 nog gebruik maken van hun oude rechten of tot wanneer hun huidige indicatie loopt, hierna worden ze geherindiceerd op grond van deze beleidsregels. Nieuwe aanvragen worden per 1 september volgens de beleidsregels behandeld.
Het college heeft met dit artikel gebruik gemaakt van de bevoegdheid op grond van artikel 17 van de verordening om een subsidieplafond voor de smi-kinderopvang vast te stellen. In het eerste lid staat de hoogte van het subsidieplafond vemeld. Artikel 4:25 van de Algemene wet bestuursrecht bepaalt dat een subsidie wordt geweigerd voor zover door verstrekking van de subsidie het subsidieplafond zou worden overschreden. Het tweede lid vermeldt hoe de verdeling van het beschikbare bedrag geschiedt.
Allereerst wordt prioriteit gegeven aan de kinderen die al in de smi-kinderopvang zitten en waarvan de toekenningsperiode nog niet is verstreken. Met deze (wellicht ten overvloede opgenomen) bepaling wordt voorkomen dat kinderen, waarvan de toekenningsperiode aanving in een voorgaand kalenderjaar, geen recht meer zouden hebben op deze kinderopvang in verband met het overschrijden van het subsidieplafond.
Vervolgens geldt: wie het eerst komt, die het eerst maalt. Hierbij is de datum van ontvangst van de aanvraag bepalend. In het derde lid is geregeld dat het beslag op het budget per beoogde of gerealiseerde toekenning wordt berekend op basis van de verwachte duur, omvang en uurprijs.
In de beleidsregels tegemoetkoming kinderopvang op grond van sociaal-medische indicatie zijn de bepalingen met betrekking tot de verlening en de vaststelling van de tegemoetkoming en de bepaling betreffende de inlichtingenplicht uit de Verordening Wet Kinderopvang overgenomen en zijn nieuwe bepalingen opgenomen over onderwerpen die in de Verordening niet of onvoldoende zijn geregeld.