Organisatie | Utrecht (Utr) |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd |
Citeertitel | Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp | - |
Geen
Artikel 4:81 Awb
artikel 3, tweede lid Algemene subsidieverordening 2008 (ASV 2008); bestuurlijke afspraken Impuls brede scholen, sport en cultuur (10 december 2007) voortgezet in Brede impuls combinatiefuncties (13 februari 2012)
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
11-10-2012 | 01-10-2012 | 02-06-2016 | nieuwe regeling | 02-10-2012 Gemeenteblad van Utrecht 2012, nr. 65 | Besluit college van B&W van 2 oktober 2012 |
Beleidsregel stimuleringssubsidie combinatiefuncties Jeugd(collegebesluit van 2 oktober 2012)
Het college van burgemeester en wethouders van Utrecht;
artikel 4:81 Awb en artikel 3, tweede lid Algemene subsidieverordening 2008 (ASV 2008) om het subsidiebeleid uit te voeren binnen de beleidskaders, die de gemeenteraad vaststelt;
Bestuurlijke afspraken Impuls brede scholen, sport en cultuur (10 december 2007), voortgezet in Brede impuls combinatiefuncties (13 februari 2012);
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze beleidsregel wordt verstaan onder:
brede School Primair Onderwijs (BS PO): een samenwerkingsverband van een of meer basisscholen en andere organisaties dat aangemerkt is als Brede School Primair Onderwijs door de werkgroep Brede School Primair Onderwijs van de Utrechtse Onderwijs Agenda 2010-2014 (UOA) en dat erkend is als Brede School Primair Onderwijs door de stuurgroep UOA;
brede School Voortgezet Onderwijs (BS VO): een school voor voortgezet onderwijs die aangemerkt is als Brede School Voortgezet Onderwijs door de werkgroep Brede School Voortgezet Onderwijs van de Utrechtse Onderwijs Agenda (UOA) en die erkend is als Brede School Voortgezet Onderwijs door de stuurgroep UOA;
combinatiefunctie: een combinatiefunctie is een functie waarbij een werknemer in dienst is bij één werkgever maar gelijkelijk – of in ieder geval voor een substantieel deel – te werk wordt gesteld in of ten behoeve van een combinatie van minimaal twee werkvelden/sectoren, waarvan het onderwijs er één is;
combinatiefunctionaris Jeugd: een werknemer die een combinatiefunctie vervult in het kader van de bestuurlijke afspraken Impuls brede scholen, sport en cultuur van 10 december 2007, voortgezet in de Brede impuls combinatiefuncties (2 februari 2012) ten behoeve van de jeugd van 0 tot en met18 jaar, in het bijzonder de leerlingen van het primair en voortgezet onderwijs in Utrecht;
Utrechtse Onderwijs Agenda (UOA): de UOA is een vierjarenbeleidsplan dat is opgesteld door het samenwerkingsverband tussen Utrechtse schoolbesturen, welzijnsinstellingen, onderwijsondersteuners en gemeente Utrecht waarin afspraken worden gemaakt over gezamenlijke ambitie om meer kansen te scheppen voor de talentontwikkeling van alle Utrechtse kinderen;
Artikel 2 Inleiding en beleidskaders
Het college heeft in het collegeprogramma ' Utrecht Groen, Open en Sociaal' de ambitie uitgesproken dat alle jeugd maximaal de kans moet krijgen om al hun talenten te ontwikkelen en mee te doen in de samenleving. Niet alleen de schoolloopbaan, maar ook voldoende, passende en betaalbare voorzieningen in alle wijken zijn daarvoor een basisvoorwaarde. In (Brede) Scholen en door programma’s als de Verlengde Schooldag en Sport Scoort! creëren we meer plekken voor jeugd, cultuur, sport en ruimte voor meiden.
Daarop aansluitend heeft de UOA als motto: meer kansen voor Utrechts talent. Elk Utrechts kind van 0 tot en met 18 jaar moet zijn talenten kunnen ontwikkelen. Onderwijs is daarbij een belangrijke schakel. Talentontwikkeling gaat echter over meer. Daarom plaatst de UOA de talentontwikkeling van leerlingen van 0 tot 18 jaar in een breed kader. Leerlingen leren en ontwikkelen zich op vele plekken, daarom moet de samenhang tussen binnen- en buitenschools aanbod en voorzieningen versterkt worden. Hun talenten zijn divers en moeten op allerlei terreinen een kans krijgen. Om alle Utrechtse jeugd de kans te geven hun talenten te ontplooien streeft de UOA naar een integrale benadering waarbij de schotten tussen school en andere gebieden van het leven worden doorbroken. De Brede School PO en Brede School VO werken middels werkgroepen en jaarplannen Brede School aan de volgende doelen:
Het college noemt in zijn Collegeprogramma sport als een belangrijk middel ter bevordering van gezondheid en voor de fysieke, mentale en sociale ontwikkeling. Daarom streeft het college er naar dat sport voor iedereen toegankelijk en betaalbaar is. Dat in samenwerking met onderwijs, sport en andere partijen Brede Scholen en multifunctionele accommodaties gerealiseerd worden en dat sportdeelname bij groepen die te weinig aan sport doen, wordt bevorderd.
In de sportnota 2011-2016 'In Utrecht staat jouw talent centraal' is het volgende opgenomen:
De gemeente wil dat alle Utrechters de mogelijkheid krijgen om te sporten en te bewegen zodat zij hun talent kunnen ontdekken en ontwikkelen.
Sport vormt een belangrijk onderdeel van de vrijetijdsbesteding waarin kinderen en jongeren hun talent ontwikkelen. De gemeente investeert dan ook in een doorlopend sportaanbod tijdens de gehele schoolcarrière. De gemeente heeft extra aandacht voor de jeugd in de aandachtsgebieden omdat onder hen de sportdeelname veel lager is dan in andere wijken of buurten.
Daarbij zijn voor 2016 de volgende resultaten opgenomen:
Verder noemt het college het belang van cultuur als terrein dat kinderen en jongeren avontuur en kansen biedt voor de ontwikkeling van talent.
De cultuurvisie "Open Ruimte" 2012-2022 sluit aan op de ambities van het college, waar het gaatom het streven naar brede talentontwikkeling van jongeren, door onder andere het bevorderen van cultuureducatie en van creatieve partnerschappen tussen culturele organisaties en scholen.
De Brede Scholen sluiten bij uitstek op al deze doelstellingen aan. De UOA heeft de volgende ambitie geformuleerd:
In 2014 bestaat er (in ieder geval voor iedere Brede School) een helder concept van de dagelijkse doorlopende leerlijn (dagarrangement) waaraan met de relevante partners wordt samengewerkt (onder meer wijkwelzijnswerk, Kinderopvang, culturele instellingen, sportaanbieders) zodat de leerling zich vrij en veelzijdig kan ontwikkelen zonder steeds op organisatorische grenzen te stuiten.
De subsidie voor combinatiefunctionarissen Jeugd levert een bijdrage aan de bovengenoemde doelstellingen.
Artikel 3 Wijk- en gebiedsgericht werken
Voor het college is wijk- en gebiedsgericht werken belangrijk om de beschikbare middelen zo optimaal mogelijk in te zetten. In de bestuurlijke afspraken brede scholen, sport en cultuur is sprake van voorkeur voor aandachtsgebieden als het gaat om uitbreiding van het aantal (brede) scholen met sport- en cultuuraanbod. De populatie en aandachtspunten verschillen per wijk/buurt. Om deze reden plaatsen wij de activiteiten van de combinatiefunctionaris in de context van de wijk. In dit kader wordt van de aanvragers verwacht dat zij in hun plannen en aanvraag voor de inzet van een combinatiefunctionaris een relatie leggen met de populatie jeugd en ouders waar ze mee te maken hebben en rekening houden met de buurt waarin de school zich bevindt. Als de methodiek Vreedzame Wijk wordt gehanteerd in de wijk, dient de combinatiefunctionaris geschoold te worden in deze methode. Tevens dient er een verbinding te zijn met de aanpak Jongeren Op Gezond Gewicht (JOGG) in de JOGG-wijken. Daarbij draagt verbinding van scholen en andere partners in de wijk die zich met de jeugd bezighouden, met elkaar en met ouders, bij aan een optimaal resultaat.
De gemeentelijke doelstellingen met betrekking tot de combinatiefunctionarissen Jeugd voortvloeiend uit de beleidskaders in artikel 2, zijn om:
Artikel 5 Waarvoor kan subsidie worden aangevraagd
Er kan door onderscheiden organisaties subsidie worden aangevraagd als bijdrage in de loonkosten van één van de volgende drie typen combinatiefunctionarissen Jeugd:
1 combinatiefunctionaris sport die als bruggenbouwer tussen de sportinstelling, de scholen en de wijk fungeert. Het is een betaalde trainer/coach/verenigingsondersteuner die sport- en beweegactiviteiten uitvoert zowel op school en/of na schooltijd in de wijk als bij de sportinstelling en bij één van deze partijen werkzaam is. Er is subsidie beschikbaar voor 17,5 fte combinatiefunctionarissen sport. Voor de combinatiefunctionaris Sport is de richtlijn dat 60% van zijn tijd wordt besteed aan het verzorgen van een open aanbod voor de jeugd uit de wijk/school en 40% van zijn tijd binnen de sportinstelling wordt ingezet als bijvoorbeeld trainer/coach/verenigingondersteuner.
2 combinatiefunctionaris cultuur die als cultuurcoach te werk wordt gesteld en die voldoet aan het profiel van de cultuurcoach (zie bijlage 2). Aanvragen voor een cultuurcoach kunnen worden ingediend door culturele instellingen. Er is subsidie beschikbaar voor 3 fte cultuurcoaches.
3 combinatiefunctionaris onderwijs die werkzaam is/wordt gesteld als combinatiefunctionaris op een brede school in het PO of VO. De combinatiefunctionaris onderwijs richt zich op sport en/of cultuur activiteiten. Er is subsidie beschikbaar voor 0,5 fte in het PO en 3 fte in het VO.
Artikel 6 Maximaal subsidiebedrag per combinatiefunctionaris
We onderscheiden de volgende maximale bedragen voor de onderscheiden combinatiefunctionarissen:
1De stimuleringssubsidie bedraagt maximaal EUR 45.000,00 op jaarbasis per gerealiseerde fte combinatiefunctionaris sport, cultuur of onderwijs;
2 In afwijking op dat wat bepaald is in het eerste lid bedraagt de stimuleringssubsidie maximaal EUR 50.000,00 op jaarbasis per gerealiseerde fte combinatiefunctionaris onderwijs op het moment dat de combinatiefunctionaris een bevoegd leerkracht is.
Artikel 7 Waar moeten aanvragers aan voldoen
Aanvragers dienen te voldoen aan de bepalingen van de geldende subsidieverordening van de gemeente Utrecht.
Daarnaast dienen aanvragers te voldoen aan de volgende verplichtingen:
betreft de aanvraag een cultuurcoach, dan moet de aanvrager een culturele instelling zijn, die voor de periode 2013-2016 van de gemeente Utrecht subsidie ontvangt en een beleid heeft op het gebied van cultuureducatie. Het uitvoeren van een creatief partnerschap met een school in het primair onderwijs en / of voortgezet onderwijs heeft de voorkeur en
een plan van aanpak waarin wordt beschreven welke activiteiten de combinatiefunctionaris gaat uitvoeren, in welke wijk(en), op welke wijze, met welk doel, welke resultaten daarmee worden beoogd, hoe de wijkgerichte aanpak wordt ingevuld, welke gemeentelijke doelstellingen met de activiteiten worden gerealiseerd en hoe zij bijdragen aan het behalen van de gemeentelijke resultaten beschreven in artikel 2;
een door betreffende partijen in de combinatie ondertekende verklaring dat bij een positieve beschikking van de gemeente op de subsidieaanvraag:
nadere afspraken met de gemeente worden gemaakt over de wijkgerichte inzet van de combinatiefunctionaris. Voor de combinatiefunctionaris Sport is onderdeel van deze afspraken dat in overleg met de gemeente in het jaarplan van de combinatiefunctionaris activiteiten/evenementen/toernooien op het terrein van sport en bewegen in de wijk en stedelijk (bijvoorbeeld voor het schoolvoetbal) opgenomen kunnen worden als onderdeel van de 60% inzet voor de wijk/school;
Artikel 9 Indienen van aanvragen
De subsidieaanvraag dient digitaal ingediend te worden bij burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht via het Digitaal Loket van de gemeente Utrecht. Deze is te vinden op www.utrecht.nl/combinatiefunctie. Op deze pagina zijn standaard formulieren beschikbaar voor het schrijven van een aanvraag met de juiste bijlagen zoals benoemd in artikel 8, zesde lid.
Artikel 10 Beoordeling subsidieaanvraag
de werkzaamheden van de combinatiefunctionaris moeten vooral uitvoerend zijn of de combinatiefunctionaris creëert met zijn inzet uitvoerende werkzaamheden op het gebied van sport en bewegen. Daarvoor is de richtlijn 60% van zijn tijd een open aanbod te verzorgen voor de jeugd uit de wijk/school en 40% van zijn tijd binnen de sportinstelling worden ingezet als bijvoorbeeld trainer/coach/verenigingondersteuner;
de sportinstelling neemt al deel aan activiteiten en/of maatschappelijke projecten van Vereniging Sport Utrecht (VSU) en Gemeente Utrecht (bijv. de VSU netwerken, impuls brede school, sport en cultuur, Sport Scoort, SportU, wijksportplan, samenwerking wijkwelzijnsorganisatie, Vreedzame Wijk, gezondheid, e.d.);
Artikel 13 Inwerkingtreding en overgangsbepaling
Deze beleidsregel treedt in werking met ingang van 1 oktober 2012. Subsidieaanvragen worden vanaf deze datum beoordeeld en beschikt op basis van deze beleidsregel.
Er wordt subsidie verleend voor de periode van 1 augustus 2013 t/m 31 december 2014. Aanvragen dienen zich te richten op de gehele periode.
Deze beleidsregel wordt aangehaald als: Beleidsregel stimuleringssubsidie Combinatiefuncties.
Aldus vastgesteld door burgemeester en wethouders van de gemeente Utrecht op 2 oktober 2012.
De secretaris, De burgemeester.
Drs. M.R. Schurink Mr. A. Wolfsen
Bekendmaking is geschied op 10 oktober 2012.
Deze beleidsregel treedt in werking op 11 oktober 2012, en werkt terug tot 1 oktober 2012.