Organisatie | Heerenveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Gemeenschappelijke regeling Welstandszorg Hûs en Hiem |
Citeertitel | Gemeenschappelijke regeling Hûs en Hiem |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp |
Geen.
Onbekend.
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
03-06-2005 | 11-06-2012 | nieuwe regeling | 03-06-2005 Geen. | Onbekend. |
WIJZIGING GEMEENSCHAPPELIJKE REGELING, Juni 2005
Het Algemeen Bestuur van het rechtspersoonlijkheid bezittend lichaam "hûs en hiem";
welstandsadvisering en monumentenzorg;
overwegende dat in 1983 een bestuurlijke samenwerking van gemeenten in Fryslân in de vorm van een gemeenschappelijke regeling tot stand is gekomen in het belang van de bouwkunstige en landschappelijke schoonheid in de provincie Fryslân;
dat deze gemeenschappelijke regeling in 1988 in overeenstemming met het bij of krachtens de Wet gemeenschappelijke regelingen bepaalde is gebracht;
dat deze gemeenschappelijke regeling in 1991 is uitgebreid met adviestaken ten aanzien van de toepassing van de Monumentenwet 1988 en de monumentenverordening van de deelnemende gemeenten;
dat deze gemeenschappelijke regeling in verband met de inwerkingtreding van de Woningwet 2003 dient te worden aangepast;
gelet op artikel 46, lid 1 van de in 1993 vastgestelde gemeenschappelijke regeling "Welstandszorg hûs en hiem";
gehoord de raden van de aan de gemeenschappelijke regeling "Welstandszorg "hûs en hiem" deelnemende gemeenten;
de gemeenschappelijke regeling "Welstandszorg "hûs en hiem" te wijzigen door middel van het vaststellen van onderstaande integrale tekst.
Deze regeling heeft ten doel de gemeenschappelijke belangen van de deelnemende gemeenten te behartigen op het gebied van de bouwkunstige, stedenbouwkundige en land¬schappelijke schoonheid in de provincie Fryslân.
Het lichaam geeft met behulp van een hem ten dienste staand bureau uitvoering aan de in het vorige artikel genoemde doelstelling en oefent daarbij de volgende taken uit:
het op verzoek van gemeenten, voorzien in de advisering over de toepassing van de Monumentenwet en de Monumentenverordening, in het bijzonder ten aanzien van beschermde gemeentelijke monumenten, en/of in de advisering ten aanzien van (beeldbepalende panden) binnen ingeschreven beschermde stads- en dorpsgezichten en/ of in de advisering van objecten met door de gemeente toegekende cultuurhistorische waarden.
Aan het bestuur van het lichaam worden de voor de uitvoering van de in het eerste lid, sub d bedoelde adviestaken benodigde bevoegdheden overgedragen. De overdracht van deze bevoegdheden worden in per deelnemende gemeente te nemen besluiten nader gepreciseerd per categorie beschermde monumenten en/of beeldbepalende panden en/of waardevolle objecten. Een afschrift van deze besluiten zenden de gemeenten ter kennisneming aan Gedeputeerde Staten.
Bij de samenstelling van het Dagelijks Bestuur wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met een spreiding binnen de provincie Fryslân.
Het lid van het Dagelijks Bestuur genoemd in lid 1 sub d is niet werkzaam in één van de gemeenten van waaruit de leden genoemd in lid 1 sub a tot en met c afkomstig zijn.
Het Dagelijks Bestuur is belast met:
de benoeming, de schorsing, het ontslag, dan wel de tewerkstelling op arbeidsovereenkomst naar burgerlijk recht van het personeel met uitzondering van de directeur, een en ander overeenkomstig het bepaalde in artikel 29 en verder voor zover het Algemeen Bestuur zich de betreffende bevoegdheden niet heeft voorbehouden.
De voorzitter roept de vergaderingen van het Algemeen Bestuur en het Dagelijks Bestuur zoveel mogelijk met vermelding van de te behandelen onderwerpen, schriftelijk en onder medezending van de relevante stukken, spoedeisende gevallen daargelaten, tenminste 14 dagen van te voren bijeen op een door hem te bepalen datum, plaats en uur. Een afschrift van de vergaderstukken van de vergaderingen van het Algemeen Bestuur zendt hij ter kennisname aan de colleges van burgemeester en wethouders van de deelnemende gemeenten. Voor de vergaderingen van het Algemeen Bestuur zendt hij de uitnodigingen en de stukken tevens aan de personen genoemd in
a. Het Algemeen Bestuur kan commissies instellen met het oog op de behartiging van bepaalde belangen, na het verkrijgen van een verklaring van geen bezwaar van de raden van elk der deelnemende gemeenten.
b. Het Algemeen Bestuur regelt met inachtneming van artikel 25 van de Wet hun bevoegdheden, samenstelling en werkwijzen.
De leden van het Algemeen Bestuur, het Dagelijks Bestuur en de commissies als bedoeld in § 8, alsmede de adviseurs als bedoeld in artikel 11 en 15 lid 2 genieten een tegemoetkoming in de kosten, naar regels te stellen door het Algemeen Bestuur met inachtneming van het bepaalde in artikel 21 van de Wet.
Het Dagelijks Bestuur biedt jaarlijks een ontwerpbegroting, alsmede een meerjarenraming voor een aaneensluitend tijdvlak van tenminste 3 jaren, aan. Zowel de ontwerpbegroting als de meerjarenraming worden 6 weken voordat zij aan het Algemeen Bestuur worden aangeboden, door het Dagelijks bestuur toegezonden aan de raden van de deelnemende gemeenten.
Met betrekking tot het wijzigen van de begroting is het bepaalde in het voorafgaande artikel van overeenkomstige toepassing.
Het Dagelijks Bestuur biedt jaarlijks vóór 1 mei de rekening over het afgelopen jaar met alle bijbehorende bescheiden aan de raden aan. Daarbij worden tevens aangeboden een verslag van het onderzoek naar de deugdelijkheid van de rekening, ingesteld door de overeenkomstig artikel 213 van de Gemeentewet aangewezen deskundige en hetgeen het Dagelijks Bestuur te zijner verantwoording dienstig acht.
Het Dagelijks Bestuur kan besluiten, de gemeenten voorschotten in rekening te brengen in de (geraamde) bijdragen van het lopende
In dat geval wordt onmiddellijk na afloop van dat kalenderjaar een declaratie op basis van de werkelijk verschuldigde bijdragen en met verwerking van de voorschotten, naar de gemeenten verzonden.
§ 15 TOETREDING, UITTREDING, WIJZIGING EN OPHEFFING
Een batig saldo komt ten bate, een nadelig saldo wordt naar verhouding van het inwonertal van de gemeenten op 1 januari van het jaar, voorafgaande aan het jaar waarop de regeling wordt opgeheven, vastgesteld. Voor de vaststelling van de aantallen inwoners worden aangehouden de door het Centraal Bureau van de Statistiek bekend gemaakte bevolkingscijfers.
§ 16 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Gelet op artikel 26 van de Wet gemeenschappelijke regeling zendt het gemeentebestuur van Smallingerland de regeling, een besluit tot wijziging, verlenging of opheffing van de regeling, alsmede besluiten tot toetreding en uittreding aan Gedeputeerde Staten.
De leden van het Algemeen Bestuur die zitting hebben in dit bestuur ten tijde van het in werking treden van deze gewijzigde regeling, alsmede hun plaatsvervangers, worden voor het restant van de zittingsperiode geacht, overeenkomstig artikel 8, lid 2 van deze gewijzigde regeling te zijn aangewezen door de raad.
Aldus vastgesteld door het Algemeen Bestuur
in de vergadering van 3 JUNI 2005,