Organisatie | Waddinxveen |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Welstandbeleid gemeente Waddinxveen |
Citeertitel | Welstandbeleid gemeente Waddinxveen |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | volkshuisvesting en woningbouw |
Eigen onderwerp | |
Externe bijlage | GBKN Welstand overzicht |
administratieve lastenverlichting
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
08-11-2012 | 30-06-2015 | wijziging op welstandsnota | 03-10-2012 Hart van Holland, 31-10-2012 | 12/071 |
U heeft eerder aangegeven onderzocht te willen hebben in hoeverre welstandsvrij bouwen geïntroduceerd zou kunnen worden in Waddinxveen. In Nederland zijn er al diverse gemeenten die of geheel welstandsvrij zijn geworden[1] of gedeeltelijk of vooruitlopend op een definitieve beslissing over al dan niet welstandsvrij gedurende een proefperiode van twee of vier jaar daarmee experimenteren[2]. De overwegingen daarbij waren steeds vanuit het oogpunt van “minder regels, “dus meer vrijheid, gemak en snelheid voor de burgers, maar ook minder belasting voor het ambtelijke apparaat”
Uit de ervaringen bij de gemeenten die het welstandsvrij bouwen al geïntroduceerd hebben, blijkt dat het voldoet aan een grote behoefte bij de burger. Er zijn geen gevreesde “Vinex toestanden” ontstaan, omdat burgers toch doorgaans kiezen voor bouwwerken die passen in het straatbeeld. De snelheid waarmee aanvragen voor vergunningen worden afgehandeld, is aanmerkelijk verhoogd en de kosten voor zowel de aanvragers (leges) als de gemeenten (geen welstandstoets) zijn verminderd. Daarbij moet worden bedacht dat het bestemmingsplan de bouwvolumes aangeeft, voor zover bebouwing vergunningsplichtig is (zoals bij woningen).
Voor Waddinxveen is onderzocht in welke gebieden welstandsvrij bouwen toegestaan zou kunnen worden. In de bijlage is uiteengezet welke vormen van welstandstoezicht er zijn en welke criteria gelden voor het aanwijzen van een bepaald welstandsregime. Op basis van deze criteria kan het volgende worden voorgesteld:
Deze nieuwe regels zullen moeten landen in een nieuwe welstandsnota. Op basis van deze uitgangspunten kan een nieuwe welstandsnota worden opgesteld. U wordt dan ook voorgesteld deze uitgangspunten mee te geven voor het opstellen van de nieuwe welstandsnota. Daarnaast gelden voor deze welstandnota nog enkele andere uitgangspunten:
Uitbreiding van de sneltoetscriteria.
Een uitbreiding van de sneltoetscriteria brengt met zich mee dat vaker kan worden volstaan met een ambtelijke welstandstoets. Dat scheelt tijd en geld. Er zal nog uitgezocht moeten worden hoe dat zou kunnen.
Uitgangspunt 1. Bij het (laten)opstellen van de nieuwe welstandsnota de opdracht meegeven dat de sneltoetscriteria zoveel mogelijk moeten worden uitgebreid
De rol van de welstandscommissie Dorp, Stad en Land nader bezien inclusief het contract.
Duidelijk is dat de mate waarin er een beroep wordt gedaan op deze commissie, afneemt. Overwogen kan worden meer samenwerking met andere gemeenten te zoeken zodat op de uitgaven aan deze commissie (flink) op kan worden bespaard.
Uitgangspunt 2. Bij het (laten)opstellen van de nieuwe welstandsnota de opdracht meegeven dat de rol van de welstandscommissie nader bezien moet worden, zo ook eventuele andere mogelijkheden van welstandsadvisering ( bijvoorbeeld gebruik maken van de welstandscommissies van de Zuidplas en van Gouda).
[1] Onder andere gemeente Boekel is geheel welstandsvrij miv 1 juli 2004
[2] Onder andere gemeente Marum, proefperiode van 2 jaar gestart op 1 januari 2011 en de gemeente Eindhoven, proefperiode sinds augustus 2009.