Organisatie | Aalburg |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Treasurystatuut 2012 |
Citeertitel | Treasurystatuut 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | Geen |
Komt in de plaats van (Reglement) treasury(statuut) van 2001
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
18-07-2012 | 17-01-2019 | Nieuwe regeling | 26-06-2012 Het kontakt, 18 juli 2012 | Geen |
Vastgesteld door de gemeenteraad op 26 juni 2012.
Het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties heeft in de Handreiking Treasury van begin 2000 gewezen op de diverse ontwikkelingen die van belang zijn; de Wet financiering decentrale overheden (FIDO), die met ingang van 1 januari 2001 in werking is getreden, maakt daar onderdeel van uit. Als gevolg hiervan hebben de Nederlandse gemeenten hun treasuryfunctie geprofessionaliseerd en zijn er treasurystatuten en treasuryhandboeken vastgesteld die de taken en bevoegdheden van alle in het treasuryproces actieve gemeentelijke onderdelen en functionarissen vastleggen en borgen.
Ook de gemeente Aalburg heeft een treasurystatuut. De eerste versie is in 2001 door de raad vastgesteld. In 2006 heeft een eerste actualisatie plaatsgevonden; thans is een nieuwe actualisatie aan de orde op grond van enkele aanpassingen in de Wet Financiering Decentrale Overheden (Fido) en de wijziging van de Regeling Uitzettingen en Derivaten Decentrale Overheden (Ruddo) en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo). Deze aanpassingen vinden grondslag in de onrust op de financiële markten als gevolg van de financiële crisis die in de tweede helft van 2008 is ontstaan.
Doel van het treasurystatuut is en blijft om de raad met behulp van deze geactualiseerde versie en de treasuryparagrafen in de Planning- en Control-documenten de mogelijkheid te bieden invulling te geven aan haar kaderstellende en controlerende bevoegdheid.
Het treasurystatuut wordt door de raad vastgesteld.
Daarnaast zal in het Treasuryhandboek naar voren komen wat de taken en bevoegdheden zijn van het college van burgemeester en wethouders en de ambtelijke organisatie zijn en de daarbij passende verantwoording. Het handboek wordt door het college vastgesteld.
Het resultaat is een duidelijke bestuurlijke verantwoordingsstructuur en grote transparantie bij de uitvoering van de treasuryfunctie.
Het treasurystatuut versie 2012 beslaat een tiental artikelen. In bijlage 1 worden de vaktechnische termen in de vorm van een verklarende woordenlijst nader toegelicht, in bijlage 2 worden de ratings die banken krijgen toegelicht.
De raad van de gemeente Aalburg,
gelet op de verordening ex artikel 212 van de Gemeentewet, de Wet financiering decentrale overheden (Wet fido), Regeling uitzettingen en derivaten decentrale overheden (Ruddo) en de Uitvoeringsregeling financiering decentrale overheden (Ufdo) ;
Bij uitzettingen dient er altijd sprake te zijn van een publieke taak. Dit kan gesplitst worden in uitzettingen welke direct voortvloeien uit de publieke taak en uitzettingen welke indirect voortvloeien uit de publieke taak, te weten de invulling van de treasuryfunctie.
Artikel 3. Publieke uitzettingen
Voor uitzettingen en garanties uit hoofde van de publieke taak gelden de volgende specifiekeuitgangspunten en richtlijnen:
Artikel 4. Uitzettingen in het kader van de treasuryfunctie
Voor tijdelijke uitzettingen uit hoofde van de treasuryfunctie gelden de volgende specifieke uitgangspunten en richtlijnen:
De gemeente beperkt de kredietrisico’s op uitzettingen, door haar gelden te beleggen bij financiële instellingen met ten minste een AA-rating of een rating met gelijke strekking. Deze rating moet zijn afgegeven door twee van de volgende erkende ratingbureau’s: Moody’s, Standard & Poors of Fitch IBCA (bijlage 2);
De gemeente vraagt (telefonisch) offertes op bij minimaal 2 instellingen, waaronder de huisbankier, alvorens een langlopende uitzetting wordt gedaan. Dit is ook van toepassing op kortlopende uitzettingen met een looptijd langer dan een maand. Deze offertes worden door de gemeente zelf schriftelijk vastgelegd.
Bij het aantrekken van financieringen gelden de volgende uitgangspunten:
Financiële instellingen (kredietinstellingen, beleggingsinstellingen, effecteninstellingen, verzekeraars en pensioenfondsen) dienen onder Nederlands of Europees toezicht te vallen, zoals De Nederlandsche Bank, de Verzekeringskamer of de AFM. Tussenpersonen dienen geregistreerd te staan bij de Autoriteit financiële Markten (AFM);.
Bij het risicobeheer wordt gestreefd naar beperking van het renterisico op de lange en korte schuld. Hierbij worden de wettelijke voorschriften in acht genomen.
Artikel 9. Taken verantwoordelijkheden en bevoegdheden.
De taken, verantwoordelijkheden en bevoegdheden van de verschillende organen / afdelingen / functies binnen de gemeentelijke organisatie worden geregeld, rekening houdend met de mandaatregeling, in het handboek Treasury welke separaat door het college wordt vastgesteld.
Opgenomen of uitgezette middelen voor onbepaalde tijd die dagelijks gewijzigd kunnen worden;
Financiële derivaten zijn beleggingsinstrumenten die hun waarde ontlenen aan de waarde van een ander goed, zoals aandelen en olie. Het andere goed wordt ook wel de onderliggende waarde genoemd. De voornaamste soorten derivaten zijn opties, futures, swaps en forwards. Men gebruikt financiële derivaten om risico's te verkleinen of juist te speculeren;
Het aantrekken van benodigde financiële middelen voor een periode van minimaal één jaar. Deze middelen kunnen bestaan uit zowel eigen vermogen als vreemd vermogen;
Niet verhandelbare leningen voor een vast bedrag en voor een vaste periode (van maximaal twee jaar) tegen een vooraf overeengekomen rentepercentage;
De kasgeldlimiet begrenst de omvang van de korte financiering (korter dan een jaar) tot een percentage van het begrotingstotaal bij aanvang van het jaar;
Het risico dat de financiële activa van de organisatie in waarde verminderen door negatieve koersontwikkelingen;
De risico’s op een waardedaling van een vordering ten gevolge van het niet (tijdig) na kunnen komen van de verplichtingen door de tegenpartij;
Een gestructureerd overzicht van de toekomstige inkomsten en uitgaven ingedeeld naar aard en tijdseenheid;
Omvat het totaal van de rekening-courantsaldi, kasgeld- en daggeldleningen og/ug (opgenomen geld en uitgeleend geld);
Dit zijn leningen waarbij de geldgever (aanbieder) en de geldnemer (vrager) rechtstreeks met elkaar onderhandelen over de voorwaarden van een krediet;
Het is slechts toegestaan om leningen / uitzettingen aan te gaan indien er sprake is van een publieke taak of uitoefening van de treasuryfunctie. Hierbij mag geen (bovenmatig) risico gelopen worden.
Een beoordeling van de kredietwaardigheid van een persoon, bedrijf of land. Een rating geeft een indicatie van het risico op non-betaling;
Het gevaar van ongewenste veranderingen van de (financiële) resultaten van de gemeente door rentewijzigingen;
Het doel van de renterisiconorm is het beheersen van de renterisico’s bij herfinanciering. De norm is een vastgesteld percentage (20%) van het begrotingstotaal;
Status die door een bancaire toezichthouder in de Europese Economische Ruimte (lidstaten van de Europese Unie uitgebreid met Noorwegen, IJsland en Liechtenstein) aan het schuldpapier van een instelling kan worden toegekend;
Omvat alle activiteiten die zich richten op het besturen en beheersen van, het verantwoorden over en het toezicht houden op de financiële vermogenswaarden, de financiële stromen, de financiële posities en de hieraan verbonden risico’s. De treasuryfunctie bestaat uit vier deelfuncties: risicobeheer, gemeentefinanciering, kasbeheer en debiteuren- en crediteurenbeheer;
Het tijdelijk toevertrouwen van liquiditeiten aan derden tegen vooraf overeengekomen condities;