Organisatie | Harderwijk |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Privacyreglement Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2012 |
Citeertitel | Privacyreglement GBA 2012 gemeente Harderwijk |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Het Privacyreglement GBA 2010 van de gemeente Harderwijk wordt ingetrokken, op de dag van inwerkingtreding van het Privacyreglement GBA 2012
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2012 | 10-10-2012 | 06-01-2014 | nieuwe regeling | 09-10-2012 Het Kontakt, 24-10-2012 | Onbekend. |
GBA: de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens;
verordening: de Verordening Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens 2008 van de gemeente Harderwijk;
autorisatiebesluit:een besluit van de Minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties als bedoeld in artikel 91, eerste lid, van de wet over de systematische verstrekking van persoonsgegevens aan buitengemeentelijke afnemers uit de GBA-V of uit de basisadministraties van andere gemeenten;
verantwoordelijke: het college van burgemeester en wethouders;
beheerder: degene die op grond van de Beheerregeling GBA is aangewezen (i.e. afdelingshoofd Dienstverlening);
ingeschrevene: degene ten aanzien van wie een persoonslijst (het geheel van gegevens over één persoon) als bedoeld in artikel 1 van de Wet, in de GBA van de gemeente is opgenomen;
afnemer: bestuursorgaan als bedoeld in artikel 1:1 van de Algemene wet bestuursrecht;
binnengemeentelijke afnemer: iedere afnemer die een taak uitvoert onder de verantwoordelijkheid van het college van burgemeester en wethouders van de gemeente Harderwijk.
buitengemeentelijke afnemer: elke andere afnemer dan een binnengemeentelijke afnemer;
derde: elke andere persoon, of instelling dan een afnemer en de ingeschrevene;
GBA-V: staat voor GBA-Verstrekkingen. Het is één centrale, landelijke database en bevat alle persoonslijsten die in de GBA’s zijn ingeschreven.
terugmelding: de verplichte melding van (binnengemeentelijke) afnemers aan de beheerder van de GBA bij gerede twijfel aan de juistheid van de, in de GBA opgenomen authentieke gegevens;
authentiek gegeven: een in de GBA opgenomen gegeven dat op grond van artikel 3a van de wet als authentiek is aangemerkt. In artikel 58a van het Besluit GBA (juncto bijlage 1d Besluit GBA) wordt vermeld welke gegevens hiermee worden bedoeld;
autorisatieprofiel: specifieke toekenning van een bepaalde set GBA gegevens aan gebruikers, noodzakelijk voor het uitvoeren van een publiekrechtelijke taak, (of een door het gemeentebestuur opgedragen taak, met een publiekrechtelijk karakter);
gebruikersprofiel: een afgeschermd gedeelte van de GBA applicatie, gebaseerd op de specifieke taak/functie van de betreffende medewerker.
DDS: staat voor datadistributiesysteem en maakt het mogelijk GBA gegevens te verstrekken aan applicaties door middel van een koppeling tussen deze applicatie en de GBA applicatie. DDS verzorgt zowel de fysieke opslag van de GBA gegevens als de distributie van deze gegevens.
Artikel 3 Verplicht gebruik authentiek gegeven en terugmeldplicht
Met inachtneming van het bepaalde in de artikelen 4, 5 en 6, worden tenminste de authentieke gegevens verstrekt aan binnengemeentelijke afnemers die deze gegevens nodig hebben voor de vervulling van hun taken, zodanig dat zij aan hun verplichtingen krachtens de artikelen 3b en 62 van de wet kunnen voldoen.
Artikel 4 Verbanden met andere gemeentelijke registraties
Op grond van artikel 96 van de wet, met het oog op het met elkaar in verband brengen van verwerkingen van persoonsgegevens, kunnen gegevens uit de GBA worden verstrekt. Aan de in de bijlage bij artikel 4 genoemde afdelingen worden vermelde gegevens verstrekt ten behoeve van de daarbij aangegeven doelen.
Artikel 6 Systematische verstrekking aan binnengemeentelijke afnemers
Met inachtneming van de artikelen 88 en 89 van de wet kunnen gegevens uit de GBA systematisch worden verstrekt. Aan de in de bijlage bij artikel 6 genoemde afdelingen worden gegevens verstrekt ten behoeve van de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 7 Systematische verstrekking aan instanties die geen binnengemeentelijke afnemers zijn
Op grond van artikel 100, lid 1 onder a van de wet kunnen gegevens uit de GBA systematisch worden verstrekt aan instellingen en voorzieningen voor gezondheidszorg en maatschappelijke dienstverlening. Met inachtneming van artikel 100, lid 2 worden aan de in de bijlage bij artikel 7 vermelde instellingen en voorzieningen, gegevens uit de GBA systematisch verstrekt ten behoeve van de daarbij aangegeven doelen en de daarbij vermelde gegevens.
Artikel 8 Overige verstrekkingen
Met inachtneming van artikel 100 tweede lid van de wet kunnen, in andere gevallen dan bedoeld in de artikelen 98 en 99 van de wet, op schriftelijk verzoek gegevens worden verstrekt. Aan de in de bijlage bij artikel 8 vermelde overige verzoekers worden gegevens verstrekt uitsluitend voor de daarbij aangegeven doelen.
De beheerder treft ten behoeve van de technische en organisatorische beveiliging de maatregelen als vermeld in het vastgestelde Beveiligingshandboek Publiekszaken.
Aldus besloten in de vergadering van het college van burgemeester en wethouders van 9 oktober 2012.
Burgemeester en wethouders van Harderwijk,
Secretaris, Burgemeester
Aan: afdeling Concernondersteuning
Doel: Bijhouding van de administratie van de gemeentelijke geldschulden (Boekhouding).
Gegevens: van iedere ingezetene van de gemeente Harderwijk worden de volgende gegevens verstrekt:
BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, naamgebruik, indicatie geheim, burgerlijke staat, datum sluiting en/of ontbinding van huwelijk of partnerschapregistratie, nationaliteitsgegevens en overlijdensgegevens.
Aan: afdeling Beheer Openbare Ruimte
Doel: Bijhouding van de begraafplaatsadministratie.
Gegevens: van personen, rechthebbende van een graflocatie worden de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, naamgebruik, burgerlijke staat, indicatie geheim, overlijdensgegevens.
Aan: afdeling Beheer Openbare Ruimte
Doel: Bijhouding van meldingen aan Snel Herstel
Verstrekking: van iedere melding die Snel Herstel ontvangt wordt van de melder de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht.
Aan: afdeling Dienstverlening sectie WMO
Doel: Bijhouding van de cliëntenadministratie van WMO.
Verstrekking: van personen die een voorziening aanvragen worden de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, burgerlijke staat, naamgebruik, indicatie geheim, datum sluiting en/of ontbinding van huwelijk of partnerschapregistratie, overlijdensgegevens, nationaliteit, verblijfstitel, onderzoeksgegevens..
Doel: Aanbieden van elektronische dienstverlening.
Verstrekking: van iedere inwoner van de gemeente Harderwijk worden de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, indicatie geheim, overlijdensgegevens
Aan: afdeling Concernondersteuning
Doel: Archiefbeheer en documentbeheer. Ondersteuning van verschillende publiekrechtelijke taken.
Verstrekking: van personen die schriftelijk in contact staan met de gemeente Harderwijk worden de volgende gegevens verstrekt:
BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, naamgebruik, overlijdensgegevens.
Doel: Administratie tbv WABO vergunningen
Verstrekking: van een belanghebbende rondom de aanvraag van een WABO-vergunning van de gemeente Harderwijk worden de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, naamgebruik nationaliteit, indicatie geheim, burgerlijke staat, overlijdensgegevens.
Aan: afdeling Vastgoed & Wonen
Doel: Binnengemeentelijke dienstverlening; Hierbij is het adres, of gegevens over het adres, nodig voor het uitvoeren van de taak, waarbij bewonersgegevens vanuit die taak van belang zijn.
Gegevens: van een woonadres iedere ingezetene van de gemeente Harderwijk worden de volgende gegevens verstrekt:
Burgerservicenummer, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, indicatie geheim.,
Aan: afdeling Concernondersteuning
Doel: Belastingenadministratie (Heffingen en Inningensysteem)
Gegevens: van iedere belastingplichtige voor de gemeente Harderwijk worden de volgende gegevens verstrekt:
A-nummer en BSN, naamsgegevens, geboortegegevens, adresgegevens, geslacht, indicatie geheim, overlijdensgegevens, naamgebruik, burgerlijke staat, huwelijksgegevens,
Aan de onderstaande binnengemeentelijke afdelingen worden periodiek mutatielijsten verstrekt.
De volgende mutatielijsten zijn te noemen: A. naam-, adres- en geboortegegevens van personen, waarvan er iets is veranderd in de naams- en geboortegegevens (incl. het gewijzigde gegeven);
B. naam-, adres- en geboortegegevens van personen, waarvan het adres binnen de gemeente is gewijzigd (incl. het gewijzigde gegeven);
C. naam-, adres en geboortegegevens van personen, die in de gemeente zijn komen wonen, vanuit een andere gemeente of land (incl. het gewijzigde gegeven);
D. naam-, adres- en geboortegegevens van personen, die uit de gemeente zijn vertrokken, naar een andere gemeente of land (incl. het gewijzigde gegeven);
F. naam-, adres- geboorte-, en overlijdensgegevens van personen, die zijn overleden;
Afdeling Bestuursondersteuning :
Afdeling Concernondersteuning:
Afdeling Beheer Openbare Ruimte/Stadstoezicht
De volgende mutatielijsten zijn te noemen: A. naam-, adres- en geboortegegevens van personen, waarvan er iets is veranderd in de naams- en geboortegegevens (incl. het gewijzigde gegeven);
B. naam-, adres- en geboortegegevens van personen, waarvan het adres binnen de gemeente is gewijzigd (incl. het gewijzigde gegeven);
C. naam-, adres en geboortegegevens van personen, die in de gemeente zijn komen wonen, vanuit een andere gemeente of land (incl. het gewijzigde gegeven);
D. naam-, adres- en geboortegegevens van personen, die uit de gemeente zijn vertrokken, naar een andere gemeente of land (incl. het gewijzigde gegeven);
F. naam-, adres- geboorte-, en overlijdensgegevens van personen, die zijn overleden;
Ten behoeve van het onderhoud van de ledenadministratie kunnen gegevens verstrekt worden aan:
algemene/geestelijke gezondheidszorg,
Ten behoeve van wetenschappelijk onderzoek kunnen gegevens vertrekt worden aan:
Ten behoeve van volkshuisvesting en illegale bewoning kunnen gegevens verstrekt worden aan:
Natuurlijke personen kunnen gegevens verstrekt krijgen: