Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Beuningen

Verordening rekenkamer Beuningen 2012

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieBeuningen
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening rekenkamer Beuningen 2012
CiteertitelVerordening rekenkamer Beuningen 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Deze verordening vervangt de Verordening op de Rekenkamercommissie 2005

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 81a

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-11-2012Nieuwe regeling

12-06-2012

De Koerier, 14 november 2012

BW12.00494

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening rekenkamer Beuningen 2012

 

VERORDENING REKENKAMER BEUNINGEN

 

De raad van de gemeente Beuningen;

gelezen het voorstel van voorzitter en griffier;

gelet op het bepaalde in de artikelen 81a, 147 en 182 tot en met 185 van de Gemeentewet;

 

Besluit vast te stellen: de Verordening rekenkamer Beuningen

Artikel 1 - Begripsbepalingen

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    wet: Gemeentewet;

  • b.

    rekenkamer: rekenkamerfunctie van de gemeente Beuningen;

  • c.

    directeur: directeur van de rekenkamer;

  • d.

    college: college van burgemeester en wethouders van Beuningen;

  • e.

    raad: de gemeenteraad van Beuningen;

  • f.

    oordeel: oordeel dat voortvloeit uit de reguliere werkzaamheden van de rekenkamer en dat wordt vastgelegd in een rekenkamerbrief;

  • g.

    verdiepend advies: aanvullende adviezen of onderzoeken.

Artikel 2 - Taken van de rekenkamer

  • 1.

    Er is een gemeentelijke rekenkamer.

  • 2.

    De rekenkamer spreekt een oordeel uit over de doelmatigheid, doeltreffendheid en rechtmatigheid van het door de gemeente gevoerde bestuur en de door de raad genomen besluiten en brengt advies uit over verbetermogelijkheden.

  • 3.

    De rekenkamer is ingericht volgens het reguliere visitatiemodel.

  • 4.

    Het reguliere visitatiemodel houdt in dat de rekenkamer haar oordeel primair baseert op een analyse van raadstukken (raadsvoorstellen, raadsbesluiten, beleidsevaluaties en beleidsstukken).

  • 5.

    De rekenkamer kan op basis van haar oordeel als bedoeld in lid 2 en lid 4 de raad het voorstel doen een verdiepend advies of onderzoek in te stellen.

Artikel 3 - Samenstelling en benoeming van de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer heeft één lid, tevens directeur.

  • 2.

    De raad benoemt de directeur voor een periode van maximaal drie jaar van buiten de kring van zijn leden.

  • 3.

    De directeur kan door de raad voor maximaal twee termijnen worden herbenoemd.

  • 4.

    De directeur legt, voordat hij zijn functie kan uitoefenen, in een vergadering van de raad in handen van de voorzitter van de raad de verklaring en belofte (eed) af.

Artikel 4 - Taak van de directeur

  • 1.

    De directeur draagt zorg voor de uitvoering van de taken genoemd in artikel 2 en het bevorderen van een zorgvuldige besluitvorming.

  • 2.

    De directeur rekenkamer is niet ondergeschikt aan de raad, het college van burgemeester en wethouders of enig ander gemeentelijk gezag.

  • 3.

    De directeur is geen ambtenaar in de zin van het ambtenarenreglement voor zover dit ondergeschiktheid impliceert.

Artikel 5 - Einde van het lidmaatschap

  • 1

    Het lidmaatschap van de directeur eindigt:

    • a.

      op eigen verzoek;

    • b.

      bij aanvaarding van een functie die op grond van artikel 81f van de Gemeentewet onverenigbaar is met het lidmaatschap van de rekenkamer;

    • c.

      wanneer de directeur bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak wegens misdrijf is veroordeeld, dan wel bij zulk een uitspraak een maatregel is opgelegd die vrijheidsbeneming tot gevolg heeft;

    • d.

      indien de directeur bij onherroepelijk geworden rechterlijke uitspraak onder curatele is gesteld, in staat van faillissement is verklaard, surseance van betaling heeft verkregen of wegens schulden is gegijzeld.

  • 2

    De directeur kan door de raad worden ontslagen wanneer hij door ziekte, gebreken of ongeschiktheid blijvend niet in staat is zijn functie naar behoren te vervullen.

Artikel 6 - Vergoeding voor werkzaamheden>

  • 1.

    De directeur ontvangt een vergoeding voor het bijwonen van bijeenkomsten en het voorbereiden, opstellen en presenteren van oordelen aan de raad.

  • 2.

    De vergoeding genoemd in het eerste lid komt ten laste van het budget van de rekenkamer, zoals beschreven in artikel 10 van deze verordening.

Artikel 7 - Ondersteuning voor de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer is bevoegd om ten laste van het budget, zoals beschreven in artikel 10 van deze verordening, ondersteuning aan te trekken.

  • 2.

    De ondersteuning staat de directeur terzijde bij de uitvoering van zijn taken.

  • 3.

    De ondersteuning legt verantwoording af aan de directeur over de wijze waarop de taken worden verricht.

  • 4.

    De ondersteuning draagt zorg voor de agendaplanning, de verslaglegging, het doorsturen van raadsstukken en het (mee)schrijven van de reguliere rekenkamerbrieven en (verdiepende) adviezen richting de raad.

  • 5.

    Ter assistentie van de ondersteuning kunnen specifieke werkzaamheden in handen worden gelegd van bij het onderwerp betrokken ambtenaren. Deze ambtenaren voeren hun taken uit op aanwijzing van de ondersteuning van de rekenkamer.

Artikel 8 - Onderwerpselectie en opdrachtverlening

  • 1.

    De rekenkamer bepaalt over welke onderwerpen zij rapporteert aan de raad.

  • 2.

    De rekenkamer kan de raad adviseren verdiepende adviezen of onderzoeken uit te voeren.

  • 3.

    De raad bepaalt de onderwerpen en randvoorwaarden voor verdiepende adviezen of onderzoeken.

Artikel 9 - Werkwijze van de rekenkamer

  • 1.

    De rekenkamer ontvangt alle raadstukken (voorstellen, (voorgenomen) besluiten, evaluaties en beleidsstukken) die de raad behandelt.

  • 2.

    De rekenkamer spreekt naar aanleiding van deze raadstukken twee keer per jaar in een rekenkamerbrief een oordeel uit over doelmatigheid en doeltreffendheid van bestuur en besluitvorming.

  • 3.

    De rekenkamer bepaalt zelf op welke specifieke onderwerpen haar oordeel ingaat, waarbij zij expliciet maakt welke relatie deze onderwerpen hebben met doelmatigheid en doeltreffendheid.

  • 4.

    De rekenkamer is bevoegd bij alle leden van het gemeentebestuur en bij alle ambtenaren de mondelinge en schriftelijke inlichtingen in te winnen die zij nodig acht voor de totstandkoming van haar oordeel.

  • 5.

    De leden van het gemeentebestuur en de ambtenaren van de gemeente zijn verplicht de gevraagde inlichtingen binnen de door de rekenkamer gestelde termijn te verstrekken.

  • 6.

    De door de rekenkamer uitgebrachte (verdiepende) adviezen en onderzoeken zijn openbaar. Op grond van de belangen genoemd in artikel 10 van de Wet Openbaarheid van Bestuur kan de rekenkamer informatie die aan de raad wordt voorgelegd of gedeelten daarvan als geheim aanmerken.

  • 7.

    Voor het opstellen van een advies kan de rekenkamer, met inachtneming van het beschikbare budget, externe personen of bureaus inschakelen.

  • 8.

    Bij het uitoefenen van haar taak kan de rekenkamer gebruik maken van de resultaten van door anderen verrichte controles, onverminderd haar bevoegdheid tot eigen onderzoek.

  • 9.

    De rekenkamer en de raad kunnen beiden initiatief nemen tot het agenderen van een verdiepend advies of onderzoek. Alleen de raad kan besluiten het verdiepend advies of onderzoek vervolgens ook uit te laten voeren.

Artikel 10 - Budget

  • 1

    De rekenkamer is bevoegd binnen een aan haar beschikbaar gesteld budget uitgaven te doen ten behoeve van de uitvoering van haar taken. De directeur fungeert als budgethouder.

    • a.

      ten laste van het in lid 1 bedoelde budget worden de kosten gebracht van:

    • b.

      de vergoeding van de directeur;

    • c.

      de ondersteuning;

    • d.

      externe deskundigen die eventueel door de rekenkamer zijn ingeschakeld;

    • e.

      eventuele overige uitgaven die de rekenkamer nodig acht voor de uitvoering van haar taak.

  • 2

    De rekenkamer is voor de besteding van het budget uitsluitend verantwoording verschuldigd aan de raad.

  • 3

    Op het moment dat de raad opdracht verleent tot de uitvoering van een verdiepend advies of onderzoek - als bedoeld in artikel 2, lid 5 - dient de raad hier extra budget voor beschikbaar te stellen.

Artikel 11 - Inwerkingtreding

Deze verordening treedt in werking op de eerste dag na die van de bekendmaking.

Artikel 12 - Citeertitel

Deze verordening kan worden aangehaald als Verordening Rekenkamer Beuningen 2012.

 

Aldus vastgesteld in de openbare vergadering van de raad van de gemeente Beuningen, gehouden op 19 juni 2012

De griffier, De voorzitter,

drs. A.V. Dewkalie drs. C.F. van Eert