Organisatie | Amersfoort |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Subsidieregeling Sportvoorzieningen 2010 |
Citeertitel | Subsidieregeling Sportvoorzieningen 2010 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Deze regeling is vervangen door de Subsidieregeling sport en bewegen, met Toelichting.
De subsidieregeling Sportvoorzieningen 2008 wordt ingetrokken per 16 februari 2010. Vanaf deze datum is de Subsidieregeling Sportvoorzieningen 2010 van kracht. De bepalingen van de beleidsregels in de subsidieregeling sportvoorzieningen 2008 blijven van toepassing op de subsidies die op basis van die beleidsregels zijn verstrekt. Aan de regeling zijn voorrangsbepalingen toegevoegd.
AWB
Algemene Subsidieverordening Amersfoort
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
25-02-2010 | 07-10-2016 | Artikelen gewijzigd | 16-02-2010 Stadsberichten 24 februari 2010 | 3314953 |
Burgemeester en wethouders van gemeente Amersfoort;
gelezen de nota d.d. 08.02.2010, sector WSO/MD (reg. nr.3333643);
overwegende dat het gewenst is aanvullende regels te geven voor de subsidieverstrekking ten behoeve van de aanleg, nieuwbouw, verbouwing, uitbreiding, aankoop en ‘upgrading’ van sportvoorzieningen in Amersfoort;
gelet op de Algemene wet bestuursrecht en de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2010;
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze regeling wordt verstaan onder:
de kosten van aanleg, nieuwbouw, verbouwing, uitbreiding, ‘upgrading’ en aankoop van sportaccommodaties, inclusief gebouwen of lokaliteiten die worden gebruikt als bestuurs- en vergaderruimte, kantine, tribune, als kleed- wasaccommodatie en de kosten van aankoop, aanleg, ‘upgrading’ en uitbreiding van veldverlichtingsinstallaties en dug-outs;
Organisatie: een volledige rechtspersoonlijkheid bezittende organisatie, zijnde een vereniging dan wel een stichting, die is aangesloten bij een door de NOC*NSF erkende sportbond, die als statutaire doelstelling heeft het zonder winstoogmerk organiseren, initiëren en/of stimuleren van activiteiten op het terrein van sportbeoefening en haar activiteiten daadwerkelijk binnen de gemeente Amersfoort en ten behoeve van de inwoners van Amersfoort verricht;
Brede sportvereniging: een, zoals onder b. genoemde organisatie, die niet alleen de eigen leden bedient, maar zich met haar activiteiten ook richt op het onderwijs en/ of groepen uit de wijk, die zich normaliter niet aanmelden bij een sportvereniging. Op de accommodaties van deze organisatie vinden minimaal twee van onderstaande activiteiten plaats:
Alleen sportgerelateerde investeringen van brede sportverenigingen, zonder commercieel oogmerk, komen voor subsidie in aanmerking.
Van ‘upgrading’ is daarom sprake bij vervanging van bijvoorbeeld natuurgras door kunstgras of bij de vervanging van gravel door kunststof.
Het stukje meer boven de normale vervanging (het surplusdeel) is in dit geval subsidiabel. Ook een verbouwing kan leiden tot een ‘upgrading’ van de accommodatie: voorbeelden daarvan zijn het plaatsen van lichtmasten en het toevoegen van een jeugdhonk.
Adviescommissie sportvoorzieningen: een door burgemeester en wethouders ingestelde adviescommissie bestaande uit een onafhankelijke voorzitter, twee door de ASF voorgedragen leden en een onafhankelijk lid die affiniteit heeft met de Amersfoortse sport, zonder bestuurlijke functie bij een, onder b. genoemde , organisatie of daaraan gelijk te stellen instelling. De beheerder, SRO Amersfoort B.V. is beschikbaar voor advies ten behoeve van de adviescommissie. De adviescommissie wordt ambtelijk ondersteund door een medewerker van de gemeente (sector WSO);
Niet subsidiabele kosten. Kosten voor groot onderhoud (onderhoud dat gemiddeld tussen de 10 en 20 jaar moet plaatsvinden) komen niet voor subsidie in aanmerking. Kenmerk van kosten voor groot onderhoud is dat het gaat om kosten die ongelijkmatig verdeeld in de tijd worden uitgegeven. M.a.w. er is een duidelijk onderscheid met regulier onderhoud. Voorbeelden van groot onderhoud zijn: buitenschilderwerk, vervanging dak, vervanging kozijnen, maar ook de vervanging van oude door nieuwe gravelbanen. In feite gaat het om onderdelen die dan aan het einde van de levensduur zijn. Kosten voor vervanging en renovatie worden tevens beschouwd als groot onderhoud en zijn daarmee ook niet subsidiabel, tenzij bij deze kosten sprake is van ‘upgrading’.
Artikel 2 Doelgroepen/Activiteiten
Organisaties kunnen subsidie aanvragen voor maximaal 1/3 van de totale investeringskosten.
Bij de subsidieverstrekking gelden de volgende toetsingscriteria:
Het advies van de adviescommissie sportvoorzieningen met betrekking tot iedere subsidieaanvraag en/of de prioritering van de aanvragen op basis van urgentie indien de omvang van de subsidieaanvragen het beschikbare budget voor het betreffende begrotingsjaar overschrijdt wordt meegenomen bij de beslissing op de aanvraag;
De prioriteitsvolgorde van de ingediende aanvragen vindt plaats op basis van de volgende voorrangsbepalingen. Een hoger genoteerde bepaling gaat voor een daaropvolgende bepaling. De voorrangsbepalingen zijn alleen van toepassing als het subsidiebudget wordt overschreden. Als deze bepalingen geen uitsluitsel geven zal het subsidiabele bedrag per aanvraag naar verhouding omlaag worden bijgesteld.
HOOFDSTUK 2 SUBSIDIEVERSTREKKING
Artikel 8 Eisen aan de aanvraag
Indien sprake is van zelfwerkzaamheid door de organisatie, dan mag maximaal 25% van de kosten voor het benodigde materiaal van de investering worden opgevoerd als zelfwerkzaamheidskosten. De aanvrager dient vooraf aan te geven welke onderdelen uit de aanvraag door zelfwerkzaamheid worden uitgevoerd.
Artikel 9 Beschikking op de aanvraag
De beschikking op een aanvraag voor een subsidie ten behoeve van investeringskosten wordt bekendgemaakt binnen drie maanden nadat de adviescommissie sportvoorzieningen haar advies aan het college heeft uitgebracht.
Subsidieverstrekking kan naast de weigeringsgronden in de Algemene subsidieverordening Amersfoort 2008 tevens worden geweigerd op grond van de criteria in deze subsidieregeling.
De aanvrager van een subsidie voor investeringskosten dient maximaal binnen 6 maanden na verlening van de subsidie, of na afronding van eventuele ruimtelijke ordeningsprocedures, of binnen 6 maanden na de laatste gerechtelijke uitspraak aan te tonen dat een begin is gemaakt met de werkzaamheden ten behoeve waarvan de subsidie is aangevraagd, of dient de aanschaf van de sportinventaris te zijn gedaan.
HOOFDSTUK 3 OVERGANGS- EN SLOTBEPALINGEN
Indien voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze subsidieregeling een aanvraag om een subsidie op grond van de beleidsregels bedoeld in artikel 14 lid 2 is ingediend en voor het tijdstip van de inwerkingtreding van deze subsidieregeling nog niet op de aanvraag is beslist, worden daarop de overeenkomstige toepasselijke bepalingen van de onderhavige subsidieregelingtoegepast.
De intrekking van de beleidsregels bedoeld in artikel 14 lid 2 heeft geen gevolgen voor de geldigheid van op basis van die beleidsregels genomen nadere regels, beleidsregels en aanwijzingsbesluiten, indien en voor zover de rechtsgrond waarop de aanwijzingsbesluiten zijn gebaseerd ook vervat is in deze beleidsregels en voor zover niet eerder zijn vervallen of ingetrokken.