Organisatie | Noord-Holland |
---|---|
Organisatietype | Provincie |
Officiële naam regeling | Procedureregeling methodische functiewaardering |
Citeertitel | Procedureregeling methodische functiewaardering |
Vastgesteld door | gedeputeerde staten |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp | functiewaardering, salarisschaal, IMF-systeem, FUWAPROV |
De Raamregeling organieke functietypering en -waardering Noord-Holland, vastgesteld bij besluit van 15 mei 1990, nr. 90-160006, wordt ingetrokken met ingang van 1 januari 2005, met dien verstande dat zij van toepassing blijft op feiten die zich tot die datum hebben voorgedaan c.q. zullen voordoen.
Procedureregeling methodische functiewaardering
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-01-2005 | 01-02-2004 | 07-02-2018 | Nieuwe regeling | 10-05-2004 Provinciaal blad, 2004, 24 | 2004-20718 |
Indien de ambtenaar bezwaar maakt tegen de vastgestelde uitkomst van de functiewaardering vragen gedeputeerde staten binnen twee weken na ontvangst van het bezwaar daaromtrent advies aan de in artikel 6 bedoelde commissie.
Aan de hand van de in bijlage 3 van deze regeling opgenomen conversietabel wordt op basis van de uitkomst van de functiewaardering de bij de organieke functie behorende salarisschaal bepaald.
Het salaris wordt mede bepaald door de zwaarte van de organieke functie die de ambtenaar vervult.
De zwaarte van de functie wordt bepaald op basis van methodische functiewaardering. In de Collectieve Arbeids- voorwaardenovereenkomst provincies 2002-2003 zijn afspraken gemaakt over de invoering van een sectoraal functiewaarderingssysteem. Daartoe is gekozen voor FUWAPROV dat een vertaling is van het bij het Rijk gehanteerde FUWASYS naar de provinciale situatie.
FUWAPROV is opgenomen in bijlage 1 en maakt integraal onderdeel uit van de regeling. Is de functiewaardering vastgesteld dan wordt op basis daarvan de bij de organieke functie behorende salarisschaal bepaald. Daartoe is een conversietabel ontwikkeld die als bijlage 3 integraal onderdeel uitmaakt van de regeling.
In bijlage 2 zijn de normfuncties opgenomen die een zeer groot deel van alle bij de provincies voorkomende functies dekt. Het gaat hier om voorbeeldfuncties waaraan met behulp van FUWAPROV een waardering is toegekend. De in de provincies voorkomende functies worden in het kader van de functiewaardering getoetst aan de normfuncties. Ook bijlage 2 maakt integraal onderdeel uit van de regeling.
In de regeling is vastgelegd de procedure van totstandkoming van de functiebeschrijving en functiewaardering. Uitgangspunt is dat alle in de provincie voorkomende functies worden beschreven en gewaardeerd. Daarbij gaat het om organieke functies. Dat kunnen overigens ook functies zijn binnen een projectorganisatie.
De vaststelling van de beschrijving is de primaire verantwoordelijkheid van het management. De betrokkenheid van de ambtenaar bij de totstandkoming van de functiebeschrijving is geregeld in artikel 2, eerste lid. Dat speelt uiteraard alleen als er een ambtenaar is die de functie vervult. Dus niet bijvoorbeeld bij beschrijving en waardering van functies waarvoor een vacature is of van in het kader van een reorganisatie te ontwikkelen nieuwe functies. Het is niet mogelijk de ambtenaar er niet bij te betrekken vanwege tijdsdruk of omdat de leidinggevende dat ongewenst of onnodig vindt. De ambtenaar kan tegen de vaststelling van 'zijn' functiebeschrijving ingevolge de Algemene wet bestuursrecht (Awb) bezwaar en beroep aantekenen.
De functiebeschrijving vormt de basis voor de waardering van de organieke functie. De regeling voorziet in een bedenkingenprocedure tegen de voorgenomen uitkomst van de functiewaardering (artikel 4). Tegen de uiteindelijke vaststelling van de functiewaardering staan ingevolge de Awb bezwaar en beroep open. Bezwaren tegen de uitkomst van de functiewaardering worden voorgelegd aan een bezwarencommissie waarin de bonden en de werkgever paritair met elk één lid zijn vertegenwoordigd. De partijen in het SPA kiezen samen een onafhankelijk voorzitter en plaatsvervangend voorzitter. Voor elk van de leden wordt ook een plaatsvervanger aangewezen. Het betreft hier een centrale bezwarencommissie die de bezwaren van ambtenaren in alle provincies behandelt. Daarmee is de kwaliteit en efficiency van de advisering gediend en kan een uniforme jurisprudentie ontstaan.
Het advies van de commissie is een zwaarwegend advies waaraan gedeputeerde staten zich in beginsel zullen conformeren. Als gedeputeerde staten (bij uitzondering) van het advies afwijken zullen zij gemotiveerd aangeven op welke onderdelen zij dat doen zodat een helder inzicht bestaat in hun opvattingen. De commissie ontvangt steeds een afschrift van de beslissing van gedeputeerde staten op het bezwaarschrift. Daarmee kan de commissie nagaan in welke (uitzonderings)gevallen gedeputeerde staten eventueel zijn afgeweken van het advies en op grond van welke overwegingen.
De adviezen van de commissie en de besluitvorming daarop zijn in geanonimiseerde vorm openbaar.
Als met toepassing van artikel 2, tweede lid, een nieuwe of aangepaste functiebeschrijving is vastgesteld zal die vervolgens worden gewaardeerd. Op basis van de uitkomst van de functiewaardering zal de ambtenaar zo nodig opnieuw worden ingeschaald (als de functiewaardering hoger uitkomt). Uiteraard zal een lagere herwaardering geen nadelige gevolgen hebben voor het salaris van de ambtenaar.
Alhoewel de Procedureregeling methodische functiewaardering provincies (FUWAPROV) op 1 februari 2004 in werking is getreden, dient in 2004 feitelijk nog gewerkt te worden met het systeem van Integrale Methodische Functiewaardering (IMF). In 2004 worden wel al voorbereidende werkzaamheden verricht op basis van de Procedureregeling methodische functiewaardering provincies (FUWAPROV), welke regeling eerst op 1 januari 2005 daadwerkelijk van kracht wordt. Het naast elkaar kunnen/moeten werken van IMF en FUWAPROV gedurende het jaar 2004 moet dan wel formeel geregeld worden.
In artikel 11, leden 1 en 2, is dit naast elkaar kunnen toepassen van IMF en FUWAPROV vastgelegd. Het eerste lid bepaalt de inwerkingtreding van FUWAPROV, waardoor het formeel mogelijk is vanaf die datum op die regeling gebaseerde besluiten te nemen, zoals vast- stelling van functiebeschrijvingen en vaststelling van (voorgenomen) besluiten inzake de waardering van functies. De besluiten kunnen vóór het tijdstip van ingang van FUWAPROV (dus vóór 1 januari 2005) aan de mede- werkers worden toegezonden. Na ontvangst van die besluiten kunnen de medewerkers gebruik maken van de mogelijkheid tot het indienen van bedenkingen en bezwaar In het tweede lid is de datum van ingang van FUWA- PROV geregeld, t.w. 1 januari 2005. Dat willen zeggen dat met ingang van die datum FUWAPROV en de op grond daarvan genomen besluiten (zie hiervoor) pas van kracht worden. Dat betekent dat eerst op 1 januari 2005 zowel de functiebeschrijving als de uitkomst van de waardering feitelijk van kracht worden.
In het derde lid van artikel 11 is de intrekking van de Raamregeling organieke functietypering en -waardering Noord-Holland (het huidige IMF-systeem) geregeld. Om een juridische basis te hebben voor het geval van bezwaar en beroep na 1 januari 2005 tegen besluiten die in 2004 onder de werking van het IMF-systeem zijn genomen, is in datzelfde lid tevens bepaald dat voornoemde raamregeling voor die gevallen ná 1 januari 2005 nog van toepassing blijft.
De toevoeging ‘met dien verstande’ heeft geen juridische noodzaak. Ook zonder die toevoeging is het juridisch mogelijk in 2005 bezwaar/beroep aan te tekenen tegen beslissingen die in 2004 op basis van het IMF-systeem zijn genomen. Door de onderhavige toevoeging wordt deze mogelijkheid nog eens extra aangegeven.
Bijlage 1 bij de Procedureregeling methodische functiewaardering: het systeem FUWAPROV
Bijlage 2 bij de Procedureregeling methodische functiewaardering: overzicht normfuncties met bijbehorende scoreprofielen, hoofdgroepen en functieschalen
Bijlage 3 bij de Procedureregeling methodische functiewaardering: conversietabel FUWAPROV
De hoofdgroep wordt berekend op basis van de kenmerken: Doel van de werkzaamheden (KM 2), Keuzevrijheid (KM6), Kader (KM 9) en Kennis (KM 11). De berekening gebeurt volgens de formule: H=RND (0,459 x KM 2 +0,311 x KM 6 + 0,244 x KM 9 + 0,296 x KM 11 - 0,272).