Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Oss

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OrganisatieOss
OrganisatietypeGemeente
Officiële naam regelingVerordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad
CiteertitelVerordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad 2012
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Artikel 147 en artikel 149 Gemeentewet

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerkingtreding

Terugwerkende kracht tot en met

Datum uitwerkingtreding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

20-09-201223-03-2017Onbekend

13-09-2012

Oss Actueel 20-09-2012

RG

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad

De raad van de gemeente Oss;

Overwegende dat het wenselijk is tweejaarlijks functioneringsgesprekken te laten plaatsvinden tussen burgemeester en (een afvaardiging van) de raad;

Gelezen het voorstel van het fractievoorzittersoverleg;

Gelezen de brief d.d. 17 juni 2010 van de Staatssecretaris van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties;

Gelezen de Handreiking functioneringsgesprek burgemeester van het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties van 17 juni 2008;

Gelet op de artikelen 147 jo. 149 van de Gemeentewet;

Gelet op het advies van de raadsadviescommissie van 30 augustus 2012 ;

Besluit:

Vast te stellen de navolgende verordening:

Verordening functioneringsgesprekken burgemeester en raad

 

Begripsomschrijvingen

Artikel 1

In deze verordening wordt verstaan onder:

  • a.

    gesprekken: functioneringsgesprekken van de raad met de burgemeester;

  • b.

    commissie: de commissie die is samengesteld uit leden van de raad die het

functioneringsgesprek voeren.

  • c.

    adviseurs: eenieder die de commissie uitkiest om de commissie van informatie voorzien of om als externe gespreksleider op te treden.

  • d.

    commissaris: de commissaris van de Koningin in de provincie Noord Brabant.

Algemene Bepalingen

Artikel 2

Lid 1 De raad voert gesprekken met de burgemeester en stelt daarvoor een commissie samen.

Lid 2 De commissie voert tenminste per twee jaar een gesprek met de burgemeester.

Lid 3 Het verslag van het laatste gesprek in een ambtsperiode weegt mee bij het oordeel over een eventuele herbenoeming van de burgemeester.

Procedure en tijdschema

Artikel 3

Lid 1 De griffier agendeert en organiseert de functioneringsgesprekken.

Lid 2 De gesprekken worden gevoerd in ieder geval vier weken voorafgaand aan de gesprekken die de commissaris van de Koningin met de burgemeester heeft.

Lid 3 De griffier onderhoudt de contacten met het Kabinet van de commissaris van de Koningin in de provincie.

Samenstelling commissie

Artikel 4

Lid 1 Alle fractievoorzitters zijn lid van de commissie. Plaatsvervangende leden worden niet benoemd.

Lid 2 De commissie laat zich bijstaan door de griffier.

Lid 3 De commissie kan zich laten informeren door een ieder die zij daarvoor uitkiest.

Voorzitterschap van de commissie

Artikel 5

Lid 1 De commissie wijst uit haar midden een van de leden aan als voorzitter.

Lid 2 De voorzitter leidt het gesprek.

Lid 3 De voorzitter treedt, voor zover nodig, op als contactpersoon en als woordvoerder naar buiten.

Lid 4 De commissie kan zich laten bijstaan door een externe gespreksleider.

Geheimhouding

Artikel 6

Lid 1 De commissievergadert en voert het gesprek in beslotenheid en legt, met toepassing van artikel 86 van de Gemeentewet, geheimhouding op over de inhoud van de verslagen en het behandelde tijdens de gesprekken.

Lid 2 De voorzitter ziet er op toe dat aan het gestelde in het vorige lid wordt voldaan.

Lid 3 Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komt. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten.

Lid 4 De commissie en haar leden verstrekken geen inzage in de verslagen noch informatie daarover en over het behandelde tijdens de gesprekken aan raadsleden die geen lid zijn van de commissie, noch aan anderen, behoudens het bepaalde in artikel 7, lid 1 en artikel 9, lid 4.

Lid 5 De commissie, noch de raad zal de geheimhouding waartoe het eerste lid verplicht, opheffen.

Lid 6 De commissie treft een voorziening met betrekking tot de wijze waarop de geheimhouding blijft gewaarborgd bij het beheer van documenten, voeren van correspondentie en bij de bepaling van plaats en tijdstip van de gesprekken.

Lid 7 De geheimhoudingsplicht blijft na ontbinding van de commissie van kracht.

Lid 8 Het in dit artikel bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de griffier en de adviseurs.

Voorbereiding gesprek

Artikel 7

Lid 1 De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om, voorzover van toepassing, het voorgaande verslag in te zien.

Lid 2 De leden van de commissie en de burgemeester krijgen de gelegenheid om bespreekpunten aan te leveren.

Lid 3 Uiterlijk twee weken voor het gesprek ontvangen de leden van de commissie en de burgemeester namens de voorzitter een schriftelijke uitnodiging; die bevat in ieder geval plaats, tijdstip, agenda en bespreekpunten.

Lid 4 Betrokkenen die niet in staat zijn aan het gesprek deel te nemen delen dit tijdig mee aan de griffier.

Lid 5 Bij verhindering van meer dan twee leden van de commissie zorgt de griffier voor een nieuwe afspraak.

Het gesprek

Artikel 8

Lid 1 Het gesprek vindt plaats in beslotenheid.

Lid 2 Tijdens het gesprek hebben zowel de leden van de commissie als de burgemeester de mogelijkheid hun mening over en ervaringen met de geagendeerde bespreekpunten toe te lichten.

Lid 3 Uitgangspunt bij het gesprek gedurende de ambtstermijn is de profielschets waarop de burgemeester is benoemd.

Lid 4 De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:

De burgemeester,

  • a.

    als voorzitter van de raad en zijn rol in het fractievoorzittersoverleg, agendacommissie;

  • b.

    in het proces van dualisme;

  • c.

    als voorzitter van het college;

  • d.

    als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170

Gemeentewet;

e.die invulling geeft aan de eigen portefeuille, waaronder de handhaving van de openbare

orde en veiligheid;

  • f.

    en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;

  • g.

    als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, provincie, rijk en Europa;

  • h.

    en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het

management van de gemeentelijke organisatie;

  • i.

    en zijn nevenfuncties en integriteit;

  • j.

    en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties.

Lid 5 Het kader voor het gesprek wordt gevormd door de wettelijke taken van de burgemeester, gekoppeld aan de profielschets plus de eventueel hierover nader gemaakte afspraken. Het gesprek wordt ook gebruikt om wederzijdse wensen voor de toekomst kenbaar te maken en om eerder gemaakte afspraken te evalueren.

Verslaglegging

Artikel 9

Lid 1 Door de griffier wordt het verslag in conceptvorm opgesteld en namens de commissie door de voorzittervande commissie,en de burgemeester door ondertekening vastgesteld.

Lid 2 Het verslag bevat de feitelijke gegevens van tijd, plaats en rol van de aanwezigen bij het gesprek.

Lid 3 Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene.

Lid 4 Een afschrift van het vastgestelde verslag wordt aan de burgemeester en de commissaris van de Koningin in de provincie Noord Brabant gestuurd.

Archivering

Artikel 10

Lid 1 De griffier draagt zorg voor een afdoende vertrouwelijke archivering van de stukken , waaronder een afschrift van het vastgestelde verslag.

Lid 2 Na het aftreden van de burgemeester worden alle betreffende stukken door de griffier vernietigd.

Uitleg verordening

Artikel 11

In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de commissie op voorstel van de voorzitter.

Slotartikelen

Artikel 12

Deze verordening treedt in werking één dag na publicatie.

Artikel 13

Deze verordening wordt aangehaald als: Verordening Functioneringsgesprekken burgemeester en raad.