Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Wijchen

Mandaatbesluit

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Wijchen
Officiële naam regelingMandaatbesluit
CiteertitelMandaatbesluit
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Vastgesteld door burgemeester en wethouders, de heffingsambtenaar en de invorderingsambtenaar.

Deze regeling vervangt het Mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit 2008

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet 
  2. Algemene wet bestuursrecht Afdeling 10.1.1 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

14-02-201318-04-2013Art.

05-02-2013

Wegwijs, 13-02-2013

13/518
18-10-201214-02-2013nieuwe regeling

09-10-2012

Wegwijs, 17-10-2012

12/7004

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van Wijchen en de

Burgemeester van Wijchen en de

Heffingsambtenaar van Wijchen;

Invorderingsambtenaar van Wijchen;

ieder voor zover het haar bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit;

Artikel 1

  • 1.

    De uitoefening van de in het bij het mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in het register genoemde stukken wordt opgedragen aan daar genoemde functionarissen behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.

  • 2.

    Onder mandaat wordt tevens verstaan volmacht of machtiging.

  • 3.

    Indien de uitoefening van de in het mandaatbesluit opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke beleids- en beheersbegroting en voorts behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.

Artikel 2

  • 1.

    Daar waar in het register wordt gesproken van medewerker of senior medewerker, zijn slechts die bevoegdheden gemandateerd voor zover hij/zij is belast met de desbetreffende taak. Hetzelfde geldt voor bevoegdheden waarvoor hij/zij is ge(vol)machtigd.

  • 2.

    In het register wordt onder medewerker of senior medewerker tevens de afdelingsmanager of een lid van de directie verstaan.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de afdelingsmanager wordt hij/zij vervangen door een afdelingsmanager van een andere afdeling of door een lid van de directie.

  • 4.

    Bij afwezigheid van een senior medewerker wordt hij/zij vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling of de door de manager van de betreffende afdeling, tenzij anders is bepaald in het register. Het eerste lid van dit artikel is in dat geval niet van toepassing.

  • 5.

    Het eerste lid is niet van toepassing tijdens het vertegenwoordigen van het bestuursorgaan tijdens een hoorzitting in het kader van een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep.

Artikel 3

  • 1.

    Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:

    • a.

      het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

    • b.

      het vaststellen van beleidsregels;

    • c.

      het beslissen op een bezwaarschrift of (administratief)beroepschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld;

    • d.

      het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel, tenzij dit uitdrukkeijk in het mandaatregister is vermeld;

    • e.

      (het besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen indien niet passend binnen het toegekende budget conform de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.

    • f.

      het bepaalde besluiten indien dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt.

Artikel 4

  • 1.

    Indien een voorgenomen besluit meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter besluitvorming voor aan het bestuursorgaan, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.

Artikel 5

  • 1.

    In het mandaatregister is altijd sprake van afdoeningsmandaat, tenzij in het register uitdrukkelijk anders is vermeld. Afdoeningsmandaat verleent de gemandateerde tevens de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen. De ondertekening vindt op de volgende wijze plaats:

  • Met vriendelijke groet,

  • namens de burgemeester

  • (naam afdelingsmanager of medewerker)

  • (functie en afdeling)

  • Met vriendelijke groet,

  • namens burgemeester en wethouders

  • (naam afdelingsmanager of medewerker)

  • (functie en afdeling)

  • 2.

    De gemandateerde heeft niet de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen indien:

    • a.

      de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;

    • b.

      het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

    • c.

      het correspondentie betreft waarvan ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

Artikel 6

Indien in het register mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.

Artikel 7

  • 1.

    Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd.

  • 2.

    Indien een mandaat zowel in de algemene paragraaf als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdelingsparagraaf voor.

Artikel 8

De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.

Artikel 9

  • 1.

    Dit mandaatbesluit treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

  • 2.

    Het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit, vastgesteld op 4 november 2008, wordt ingetrokken.

Artikel 10

Dit besluit wordt aangehaald als `Mandaatbesluit`.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 9 oktober 2012,

Burgemeester

G.H.W. Noordewier

burgemeester

College van burgemeester en wethouders

drs. J.W.M. van der Knaap G.H.W. Noordewier

secretaris burgemeester

Heffingsambtenaar

Ton van Wezel

Manager Financiën

Invorderingsambtenaar

Ton van Wezel

Manager Financiën

      
 Mandaat aan derden (niet tot de organisatie behorend)    
1.Vergunningen ten behoeve bijzondere transporten.149 Wvwb&wRijksdienst voor het wegverkeer 
2.Het inschakelen van de sirenes van het Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel (WAS) en/of het inschakelen van geluidswagens en het doorgeven van de eerste berichten aan Omroep Gelderland.Wet veiligheidsregio’sburgemeesterregionaal commandant van dienst / Functionaris meetplanleiderMachtiging geldt slechts in spoedeisende situaties waarbij vooraf geen overleg met de burgemeester mogelijk is.
3. Bevoegdheid tot het inzetten van de volgende crisiscommunicatiemiddelen: a. Regionale of landelijke calamiteitenwebsite; b. Twitteraccount crisisglz; c. NL-Alert; d. Calamiteitenzender Omroep Gelderland; e. Regionaal of landelijk publieksinformatienummer; f. Lokale publieksinformatiebalies; g. Instrumenten persvoorlichting Wet veiligheidsregio’s, regionaal crisisplan & regionaal deelplan crisiscommunicatieburgemeester a. ACCOM [1]; b. ACCOM; c. ACCOM & Voorl. COPI d. ACCOM; e. ACCOM; f. ACCOM; g. ACCOM & Voorl. COPI Met uitzondering van de communicatiedoelstelling ‘betekenis geven’.
4.Het geven van een verblijfsontzegging in overeenstemming met de gebieden en tijden genoemd in het ‘aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:41A van de Apv. 2:41A APV burgemeesterdistrictschef van het politiedistrict Tweestromenland. Ondermandaat aan de hulpofficieren van justitie werkzaam bij de regio Gelderland-Zuid, indien en voor zover fungerend onder de verantwoordelijkheid van het politiedistrict Tweestromenland. - Mits wordt voldaan aan de uitvoeringsinstructies zoals genoemd in de ‘Gebruiksinstructies bevoegdheden bekendmaking verblijfsontzegging. - Jaarlijks wordt een rapportage over de uitoefening van de bevoegdheid uitgebracht.
5.Ondertekeningsmandaat voor een besluit tot het opleggen van een huisverbod.Wet tijdelijk huisverbodburgemeesterhulpofficieren van justitie van de regiopolitie Gelderland-ZuidMits belast met de uitvoering van huisverboden.
6.Beslissingen omtrent het toepassen van de hardheidsclausule van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.63 Awrb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
7.Beslissingen omtrent kwijtschelding op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.66 Awrb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
8.legitimatiebewijzen te verstrekken aan personen die voor de gemeente werkzaamheden verrichten in het kader van de heffing en/of invordering van de gemeentelijke belastingen, en/of bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). b&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
9.gegevens te verstrekken aan de Waarderingskamer (artikel 4, tweede lid, Wet WOZ).4 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
10.algemene correspondentie te voeren met de Waarderingskamer.Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
11.een geschil met een afnemer voor te leggen aan de Waarderingskamer.11 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
12.inlichtingen bij afnemers op te vragen op grond van de WOZ.32 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
13.Opstellen proces-verbaal van constatering.6a Wet Bagb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
14.Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden (Wet Bag).Artikel 10, lid 2 van de Wet Bagb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
15.Gegevens te verzamelen, op te slaan en te verstrekken inzake onroerende zaken.38 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
      
 Algemeen (alle afdelingen)    
16.Uitoefening van alle bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders aan één collegelid of meer collegeleden.168 Gemwb&wleden van het collegeMits op enig moment vanwege spoedeisendheid noodzakelijk moet worden geacht en onder de voorwaarde dat achteraf verslag wordt gedaan aan het college van b&w.
17.Verstrekken van informatie en/of inlichtingen. b&w/burgemeestermedewerkerUitgezonderd zijn verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 76.
18. De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. het vragen van inlichtingen bij derden; b. het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens; c. het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtijnen; d. het doen van BTW-aangiften; e. correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen; het aanvragen van subsidies of andere bijdragen bij het Rijk, de provincie, of andere instellingen; g. het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven; h. het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen; i. beoordeling van bodemonderzoeksopzetten, bodemonderzoeken, saneringsplannen monitoringsverslagen en evaluatierapporten alsmede akoestische rapporten.  b&w/burgemeester/heffingsambtenaarmedewerker 
19. Het verrichten van handelingen ter voorbereiding van beschikkingen, en het nemen van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het eventueel besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen; b. het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten; c. het verzorgen van voorgeschreven publicatie van aanvragen; d. het horen van (derden-)belanghebbenden; e. het beleggen ven een (eventuele) hoorzitting; f. het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen; g. het verlengen van de beslistermijn; h. mededelingen in het kader van overschrijding van de beslistermijn; i. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen; j. het al dan niet bieden van inspraak op grond van de inspraakverordening; k. verzending van ontvangstbevestigingen. a: 4:5 Awb b: 4:5 Awb c: 3.8 Wabo d: afd 4.1.2 Awb e: 3:15 Awb f: 3:15 Awb g: 3:18, 4:15 Awb; 3.9 Wabo h: 4:14 Awb i: Afd 3.3 Awb b&w/burgemeester/heffingsambtenaarmedewerker 
20.Het afwijzen van een aanvraag na een eerdere negatieve beslissing vanwege het ontbreken van nova.[2]4:6 Awbb&w/burgemeestermedewerker 
21.Besluiten inzake de dwangsom bij niet tijdig beslissen.par 4.1.3.2 Awbb&w/burgemeestermanager 
22. Besluiten ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaar en behandeling van beroepsschriften, waaronder in ieder geval begrepen: a. het bieden van gelegenheid tot herstel van vormverzuim; b. bieden gelegenheid tot verschoning termijnoverschrijding; c. doorzending bezwaar- of beroepsschrift; d. uitnodiging voor hoorzitting/achterwege laten hoorzitting; e. mededeling ter inzage gelegde stukken en mededeling mogelijkheid tot indiening nadere stukken; f. inlichting belanghebbende die niet bij het (gescheiden) horen aanwezig is geweest; g. mededeling nieuwe feiten en horen belanghebbende daaromtrent; h. verdaging van beslissing op bezwaarschrift; i. het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep; j. vertegenwoordiging in bezwaarschriftenprocedures, beroep en hoger beroep. a: 6:6 Awb b: 6:1 Awb c: 6:15 Awb d: 7:2 en 7:3 Awb e: 7:4 Awb f: 7:6 Awb g: 7:9 Awb h: 7:10 Awb b&w/burgemeester/heffingsambtenaarmedewerkerj: zie artikel 2, lid 5.
23.Bekendmakingen en kennisgevingen van voorgenomen besluiten.Afd 3.4, 3.6 Awbb&w/ burgemeestermedewerker 
24.Alle besluiten en handelingen inzake bestuursrechtelijke geldschulden, waaronder de betalingsbeschikking, uitstel van betaling, aanmaning en invordering bij dwangbevel.Titel 4.4 Awbb&wmedewerker 
25.De afdoening van aanvragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur met uitzondering van een negatieve beschikking.Wobb&w/burgemeestermedewerkerUitgezonderd zijn Wob verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 77.
26.Het afwijzen van een verzoek om stukken op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.5 Wobb&w/burgemeestermanagerUitgezonderd zijn Wob verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 77.
27.Het ondertekenen van het Besluitformulier “beperkingenbesluit”.Wkpbb&w/burgemeesterdirectielid 
28.Heffen van leges.Legesverordeningheffingsambtenaar[3]medewerker 
29.Het aangaan en ondertekenen van een mediation-overeenkomst bij de start van de mediation. b&w/ burgemeestermedewerker 
30.Vertegenwoordiging in mediation. b&w/ burgemeestermedewerker 
31.Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de manager. b&w/ burgemeestermanager 
32.Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerker. b&w/ burgemeestermedewerker 
33.Het behandelen van klachten op grond van de klachtenverordening. b&w/ burgemeesterdiensthoofd, directielidHet mandaat omvat niet de beslissing op een klacht gericht tegen (leden van) het college en de burgemeester.
34.Aangaan van of deelnemen aan onderhandelingen omtrent subsidies op ambtelijk niveau met ministeries en/of provincie. b&wmedewerker 
35.(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van overeenkomsten (niet zijnde meerjaren overeenkomsten) met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten of leveringen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerkerVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet voor het team TGV van de afdeling RME. Hier geldt een aparte mandaatregeling.
36.(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van meerjaren overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten of leveringen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermanagerVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet voor het team TGV van de afdeling RME. Hier geldt een aparte mandaatregeling.
37.Voor zover niet elders in dit register benoemd, (besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerkerVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. met uitzondering van het aangaan van een overeenkomst en met uitzondering van besluiten als bedoeld in artikel 160, lid 2, Gemw.
38.Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, en dergelijke met betrekking tot gemeente-eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
39.Ontzegging van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en terreinen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermanagerOntzegging voor langere duur is voorbehouden aan het diensthoofd.
40.Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermedewerker 
41.In rekening brengen van de kosten van door de gemeente geleverde diensten en/of goederen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermedewerker 
42.Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
43.Besluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen met inachtneming van het aanbestedings- en inkoopbeleid. b&wmanager 
44.Het akkoord verklaren van facturen. b&w/ burgemeestermedewerker 
45.Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen.160, lid 1, onder e, 168 en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeesterleden van het collegeBij de uitvoering van het mandaat dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen.
      
 Personele aangelegenheden (alle afdelingen)    
46.Het benoemen van personeel binnen de formatie. Tevens het benoemen van vrijwilligers en beroepskrachten bij de brandweer.CAR-UWO, hoofdstuk 2b&wdiensthoofdHet mandaat omvat niet de benoeming van managers.
47.Het verlenen van ontslag op eigen verzoek, op grond van blijvende arbeidsongeschiktheid en bij pensionering.CAR-UWO, hoofdstuk 8b&wdiensthoofd 
48.Verstrekken van een opdracht voor overwerk.CAR-UWO, hoofdstuk 4, Regeling variabele werktijdenb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
49.De toepassing van de regeling met betrekking tot verlof waaronder in ieder geval buitengewoon verlof.Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Regeling voor buitengewoon verlofb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
50.Het afhandelen van verzoeken tot aanpassing arbeidsduurWet aanpassing arbeidsduur, CAR-UWO, hoofdstuk 2b&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
51.De toepassing van de regeling variabele werktijden.Regeling variabele werktijdenb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
52.Het salaristechnisch inpassen van nieuw personeel.CAR-UWO, hoofdstuk 3, Bezoldigingsverordeningb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft en met uitzondering van afdelingsmanagers.
53.(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van tijdelijke dienstverbanden en andere vormen van tijdelijk personeel (uitzendpersoneel, detachering) binnen de formatie.CAR-UWO, hoofdstuk 2b&w/ burgemeestermanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft. Indien gebruik wordt gemaakt van het budget onderuitputting is vooraf toestemming nodig van de manager BMO.
54.(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van stageovereenkomsten.Vergoedingsregeling stagiairesb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
55.De toepassing van de regeling dienstreizen gemeente Wijchen (inclusief verblijfkosten)Regeling dienstreizenb&wmanager 
56.Opdracht geven tot het gaan vervullen van een andere functie binnen de organisatie. b&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
      
 Bestuurs- en managementondersteuning    
57.De toepassing van de "Verhaalswet ongevallen ambtenaren". b&wmedeweker 
58.De toepassing van het protocol werving en selectie.Protocol werving en selectie.b&wmedewerker 
59.De uitvoering van de compensatieregeling premiereductie oudere medewerkers (62 jaar en ouder).Compensatieregeling premiereductie.b&wmedewerker 
60.Besluiten tot het verlenen van ouderschapsverlof op grond van CAR UWO.Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Ouderschapsverlofregeling.b&wmedewerker 
61.Het toekenning van schadevergoeding op grond van de CAR UWO.CAR-UWO, hoofdstuk 15b&wmedewerkerIn overleg met de desbetreffende manager
62.Het doen van opgaven ten behoeve van statistische informatie. b&wmedewerker 
63.Het afgeven van werkgeversverklaringen. b&wmedewerker 
64.Toepassen protocol ziekteverzuim.Wet Poortwachter, Regeling bedrijfszorg en ziekteverzuimb&wmedewerkerIn overleg met de desbetreffende manager
65.Het verlenen van opdrachten ten behoeve van de uitvoering van het opleidingsplan en andere opleidingsactiviteiten. b&wmedewerker 
66.De uitvoering van de regeling studiefaciliteiten.CAR-UWO, hoofdstuk 17b&wmedewerker 
67.De uitvoering van de regeling verplaatsingskosten.CAR-UWO, hoofdstuk 18, Verplaatsingskostenregeling, aanvullende bepalingenb&wmedewerker 
68.De uitvoering van de rechtspositieregeling Brandweer.CAR-UWO, hoofdstuk 19, 20b&wmedewerker 
69.Het uitvoeren van het cafetariamodel.CAR-UWO, hoofdstuk 4a, Regeling koop – verkoop uren, Regeling uitwisseling arbeidsvoorwaardenb&wmedewerker 
70.Het uitbetalen van een overlijdensuitkering op grond van CAR UWO.CAR-UWO, hoofdstuk 8b&wmedewerker 
71.Het verlenen van voorschotten (voor de hele gemeente) in het kader van personeelsbeleid. b&wmanager 
72.Het aanvragen van een uittreksel uit het Algemeen Documentatieregister ter zake verlening van onderscheidingen. burgemeestermanager 
73.Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders. b&wmanager 
74.Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van medewerkers die belast zijn met het inwinnen en vaststellen van de definitieve geometrie ten behoeve van de BAG.Wet Bagb&wmanager 
75.Bijhouden van het register gemeenschappelijke regelingen.27 Wgrb&wmedewerker 
76.Het verstrekken van informatie en/of inlichting aan de pers. b&w/burgemeestermedewerker 
77.De afdoening van aanvragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur afkomstig van de pers.Wobb&w/burgemeestermedewerker 
78.Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van het kasteel en de kasteeltuin.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/burgemeestermedewerker 
      
 Publiekszaken (burgerzaken)    
79.Besluiten in het kader van de Wet gemeentelijke basisadministratie.Wgbb&wmedewerkerVoor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat.
80.Besluiten in het kader van rijbewijzen en reisdocumenten.Paspoortwet, RijbewijzenwetburgemeestermedewerkerVoor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat.
81.Bepalen openingstijden van de burgerlijke stand ( Boek 1, titel 4, afdeling 1 artikel 16c Burgerlijk Wetboek).Bwb&wmanager 
82.Besluiten in het kader van de Kieswet.Kwb&w/ burgemeestersenior medewerkerVoor de benoeming van de leden van het hoofdstembureau heeft enkel de manager mandaat.
83.Besluiten in het kader van de Rijkswet op het Nederlanderschap.RwnburgemeestermedewerkerVoor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat.
84.De bevoegdheid te beslissen op verzoeken voor de aanwijzing van een trouwlocatie. b&wmedewerkerVoor de afwijzing van een verzoek heeft enkel de manager mandaat.
85.Benoemen Buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand naar keuze. b&wsenior medewerker 
      
 Publiekszaken (Vraagwijzer)    
86. Besluiten en handelingen in het kader van: a. Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; b. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; c. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewewezen zelfstandigen en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; d. Wet werk en bijstand en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; e. Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; f. Wet Kinderopvang op sociaal medische indicatie en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; g: Regelingen op grond van het gemeentelijke minimabeleid en bijzondere bijstand. a: Wmo b: IOAW c: IOAZ d: WWB e: Wk b&wmedewerker Tot een maximum van € 5.000,00 bij borgstellingen saneringskredieten en boven € 5.000,- bij borgstellingen voor saneringskredieten heeft de manager mandaat.
87.Besluiten en handelingen betreffende de Wet maatschappelijke ondersteuning en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen, waaronder in ieder geval het indiceren.Wmob&wmedewerker 
88.Besluiten inzake de regeling gehandicaptenparkeerkaarten en -plaatsen.12 BABWb&wmedewerker 
89.Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen. b&w/burgemeestermanager 
      
 Sociale Zaken    
90. Besluiten en handelingen in het kader van: a. Wet werk en bijstand en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; b. Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; c. Wet inkomensvoorziening oudere en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewewezen zelfstandigen; d. Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004; e. Wet boeten, maatregelen en terug- en invordering sociale zekerheid a: Wwb b: IOAW c: IOAZ d: Bbz2004 e: Wet BMT b&wmedewerkerDegene die een boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn.
91.Besluiten en handelingen in het kader van de Wet inburgering en Verordening inburgering.Wet inburgering; Verordening inburgeringb&wmedewerkerDegene die de boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn.
92.Het tot stand brengen van trajectplannen en het sluiten van trajectovereenkomsten met klanten.Wwbb&wmedewerker 
93.Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen. b&w/burgemeestermanager 
94.Schriftelijke uitwisseling standpunten in verhaal- en terugvorderingprocedures. b&wmedewerker 
      
 Welzijn en onderwijs    
95.Besluiten op grond van de Verordening Leerlingenvervoer 2002 gemeente Wijchen.Verordening Leerlingenvervoer 2002b&wmedewerker 
96.Het toepassen van de hardheidsclausule op grond van de Verordening Leerlingenvervoer 2002.29 Verordening Leerlingenvervoer 2002b&wmanager 
97.Besluiten op grond van artikel 3a, 3b en15 van de Leerplichtwet.3a, 3b, 15 LPWb&wleerplichtambtenaar 
98.De bevoegdheden genoemd in artikelen 18 en 19 van de Leerplichtwet.18, 19 LPWb&wmedewerker 
99.Besluiten in het Portefeuillehoudersoverleg Onderwijs & Jeugd met betrekking tot de kwalificatieplicht.LPWb&wportefeuillehouder onderwijs 
100.De bevoegdheden genoemd in artikelen 6 en 21 van de Leerplichtwet.6, 21 LPWb&wmedewerker 
101.Besluiten betreffende subsidies vallend binnen de begroting.Titel 4.2 Awb, Algemene subsidieverordening.b&wmedewerkerVoor subsidies hoger dan € 50.000,- op jaarbasis en voor budgetsubsidies voor meer dan twee jaren heeft enkel de manager mandaat.
102.Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.Verordening voorzieningen huisvesting onderwijsb&wmedewerkerMet uitzondering van het vaststellen van het bekostigingsplafond en het programma van overzicht.
103.Besluiten en handelingen in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenb&wmedewerker 
      
 Financiën    
104.Het (besluiten tot het) erkennen van en afwijzen van aansprakelijkheid van de gemeente en het toekennen van de schadevergoeding.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermanagerTot een maximum van € 50.000,-.
105.Het (besluiten tot het) aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schade.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermanagerTot een maximum van € 50.000,-.
106.Het melden van een aansprakelijkheid bij de verzekering.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermedewerker 
107.Het buiten de invordering stellen van vorderingen. b&wmanager 
108.Besluiten en handelingen waarvoor op grond van het Treasurystatuut de manager financiën verantwoordelijk is.Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut.b&w/burgemeestermanager 
109.Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerker van financiën belast met Treasury/Treasurer verantwoordelijk is.Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut.b&w/burgemeestermedewerker 
110.Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerkers financiële administratie verantwoordelijk zijn.Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuut.b&w/burgemeestermedewerker 
111.Het verlenen van kwijting namens de gemeente. b&wmanager 
112.Het oninbaar verklaren van belastingschulden, voor zover passend binnen de geldende beleidsregels. b&wmanager 
113.Invorderen van leges. invorderingsambtenaar[4]medewerker 
114.Invorderen van precariobelasting invorderingsambtenaar[5]medewerker 
115.De toepassing van het reglement fietsplanFietsplanregelingb&wmedewerker 
      
      
 Ruimte Milieu Economie    
116.Het voeren van correspondentie inzake de uitvoering van de Wet ruimtelijke ordening.Wrob&wmedewerker 
117.Het zorg dragen voor wettelijk vooroverleg.3.1.1 Brob&wmedewerker 
118.Het buiten behandeling laten van verzoeken om planschade.6.1.3.1 Brob&wmedewerker 
119.Het heffen van het drempelbedrag planschade en het wijzen op de verschuldigdheid daarvan.6.4 Wrob&wmedewerker 
120.Correspondentie inzake voorbereiding en uitvoering van een besluit met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken. b&wmedewerker 
121.Het voeren van onderhandelingen over de verwerving van gronden en het vastleggen van het resultaat hiervan. b&wmanagerDit mandaat omvat niet het ondertekenen van een overeenkomsten.
122.Het tijdelijk in gebruik geven van gronden.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermanager 
123.Grondruilen om niet.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermanager12/3544
124.Het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken ter uitvoering van besluiten van de gemeenteraad en b&w.171, lid 1 Gemwburgemeestermanager 
125.Het vertegenwoordigen van de gemeente in transacties ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen.171, lid 1 Gemwburgemeestersenior medewerkerArtikel 2, lid 4 is niet van toepassing.
126.De uitvoering van taken terzake van onteigening.Onteingeningswetb&wmanager 
127.Overdragen bloot eigendom bij eeuwigdurende erfpacht tot € 500,00.160, lid 1, onder e en 171 Gemwburgemeestermanager 
128.Het (besluiten tot het) verkopen van grond aan de elektriciteitsmaatschappij voor het plaatsen van een besturingskastje.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
129.Uitvoeren van besluiten en bevoegdheden op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten.Wvgb&wmanager 
130.(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van overeenkomsten conform de nota aanpak illegaal grondgebruik.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
131.(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van koop- huur- en gebruiksovereenkomsten conform de Notitie Groenstroken Wijchen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
132.Opstellen proces-verbaal van constatering.6a Wet Bagb&wmedewerker 
133.Uitvoeren van de provinciale subsidieregeling klimaataanpak eigen woning.Titel 4.2 Awbb&wmanager 
134.Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. gemeentelijke nutsvoorzieningen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
135.Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. civieltechnische werken (riolering ed).160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
136.Het (besluiten tot) verkoop van grond ten behoeve van openbare nutsvoorzieningen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
137.Bevoegdheden in verband met het gebruik van openbare gemeente-eigendommen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
138.(Besluiten tot) het verstrekken van opdrachten aan derden, niet zijnde meerjaren overeenkomsten.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermedewerkerVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen en tot een maximum van € 10,000,- per opdracht.
139.Besluiten op grond van de Wet ruimtelijke ordening naar aanleiding van een aanvraag ingediend vóór 1 oktober 2010 welke bevoegdheid per die datum is opgenomen in de Wabo.Wrob&wmanagerIndien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat.
140.Besluiten en handelingen met betrekking tot het Besluit bodemkwaliteit.Besluit bodemkwaliteitb&wmedewerker 
141.Het melden aan Gedeputeerde Staten van onderzoeksgevallen of ernstige gevallen van bodemverontreiniging op grond van artikel 41 Wbb.41 Wbbb&wmedewerker 
142.Het goedkeuren van archeologische rapporten en een programma van eisen.Wamzb&wmedewerker 
143.Selectiebesluiten met betrekking tot archeologie.Wamzb&wmedewerker 
144.Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van sportzalen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermedewerker 
      
 Openbare Werken    
145.Besluiten en handelingen met betrekking tot het aanbrengen van voorzieningen voor verkeer of verlichting.2:21 Apvb&w/burgemeestermedewerker 
146.Besluiten en handelingen met betrekking tot het verbod voor objecten onder een hoogspanningslijn.2:22 Apvb&w/burgemeestermedewerker 
147.Besluiten en handelingen met betrekking tot de bestrijding van akkerdistels.2:65A Apvb&w/burgemeestermedewerker 
148.Besluiten en handelingen met betrekking tot straatnaamgeving en huisnummering.5.6.1 t/m 5.6.7 Apv d.d. 26 juni 2008b&w/burgemeestermedewerker 
149.Besluiten en handelingen betreffende de handhaving, als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van de hiervoor genoemde bepalingen uit de Apv.125 Gemw, afd. 5.3 en 5.4 Awbb&wmanager 
150.Tijdelijke en permanente verkeersbesluiten.18 WvW en BABWb&wmanager 
151.Besluiten op een verzoek tot wijzigingen van lokale openbare verlichting. b&wmanager 
152.Toestemming voor het leggen of wijzigen van kabels en leidingen aan nutsbedrijven.2.11 Apvb&wmedewerker 
153.De gunning van werken binnen het beschikbare krediet.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&wmedewerkerDegene die de offerte heeft opgevraagd heeft geen mandaat.
154.Het uitvoeren van de telecommunicatieverordening.Telecommunicatiewet, telecommunicatieVerordeningb&wmedewerker 
155.Het verlenen van de toestemming voor rioolaansluitingen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&wmedewerker 
156.Het aanwijzen van parkeerplaatsen voor gehandicapten.18 WvW, 12 BABWb&wmanager 
157.Het ondertekenen van begeleidingsbrieven voor transport over de weg van materialen, grondstoffen en/of afvalstoffen op basis van het besluit Bodemkwaliteit.Besluit bodemkwaliteitb&wmedewerker 
158.Het beheren van het WKPB-register.WKPBb&wmedewerker 
159.Het uitvoeren van de subsidieregeling oud papier. b&wmedewerker 
160.Beheer van de Basisregistratie adressen en gebouwen.Wet Bagb&wmedewerker 
161.Opstellen verklaringen ambtshalve correcties.Wet Bagb&wmedewerker 
162.Vaststellen definitieve geometrie.7 Wet Bagb&wmedewerker 
163.Opstellen proces-verbaal van constatering.6a Wet Bagb&wmedewerker 
164.Opmaken van een schriftelijke verklaring van wijzigingen in de feitelijke geometrische situatie.Wet Bagb&wmedewerker 
165.Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden.Wet Bagb&wmedewerker 
166.Het bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein.1.24 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
      
 Bouwen en Leefomgeving    
167.Besluiten met betrekking tot het verlenen van een Drank en horecavergunning.3 DHW, 31 DHWb&wmedewerker 
168.Overige besluiten met betrekking tot de Drank en horecawet met uitzondering van besluiten met betrekking tot een ontheffing.3 DHW, 31 DHWb&wsenior medewerker 
169.Besluiten met betrekking tot een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet.35 DHWburgemeestermedewerker 
170.Besluiten met betrekking tot een loterijvergunning met uitzondering van een besluit tot weigering.3 WodKb&wmedewerker 
171.Weigering van een loterijvergunning.3 WodKb&wsenior medewerker 
172.Besluiten met betrekking tot het aanwezig hebben van een speelautomaat met uitzondering van een besluit tot weigering.30b t/m 30g WodKburgemeestermedewerker 
173.Weigering van een vergunning voor het aanwezig hebben van een speelautomaat.30b t/m 30g WodKburgemeestersenior medewerker 
174.Besluiten met betrekking tot kleine kansspelen met uitzondering van een verbod.7c WodKb&wmedewerker 
175.Verbod van een bijeenkomst met gelegenheid voor deelname aan een klein kansspel.7c WodKb&wsenior medewerker 
176.Het aanwijzen van verkeersregelaars tijdens evenementen.56 van het BABW en de Regeling Verkeersregelaarsburgemeestermedewerker 
177.Tijdelijke verkeersbesluiten tijdens evenementen.18 WvW en BABWb&wmanagerMits afdeling Openbare werken advies heeft uitgebracht.
178.Het verlenen van vergunningen of ontheffingen op grond van de Apv en het verbinden van voorschriften en beperkingen hieraan.Apvb&w/ burgemeestermedewerkerMet uitzondering van besluiten waarvoor de afdeling Openbare werken mandaat heeft.
179.Het weigeren van een vergunning of ontheffing op grond van de Apv.Apvb&w/ burgemeestersenior medewerker 
180.Het buiten behandeling laten van een aanvraag om vergunning of ontheffing vanwege te late indiening.1.3 Apv, 4:5 Awbb&w/ burgemeestersenior medewerker 
181.Het verlengen van de beslistermijn.1.2, lid 2, Apvb&w/ burgemeestersenior medewerker 
182.Het intrekken of wijzigen van een vergunning of ontheffing ingevolge de Apv.1.6 Apvb&w/ burgemeestersenior medewerker 
183.Besluiten met betrekking tot artikel 4 van de Winkeltijdenwet.4 Winkeltijdenwetb&wsenior medewerker 
184.Aanwijzen van koopzondagen.3 Winkeltijdenwetb&wmedewerker 
185.Besluiten met betrekking tot ontheffing toegang centrum van bord C01, met uitzondering van een besluit tot weigering.87 RVVb&wmedewerker 
186.Weigering van een ontheffing toegang centrum van bord C01.87 RVVb&wsenior medewerker 
187.Het verlenen van toestemming voor het opstijgen met een hetelucht ballon.8a.50, lid 2 en lid 4 Wet Luchtvaart, 3 lid 4 Besluit Burgerluchthavens en 18 lid 1 en lid 2 Regeling Burgerluchthavens.burgemeestermedewerker 
188.Begunstigende besluiten op grond van of in samenhang[6] met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht waarbij geen zienswijze is ingediend.Wabob&wmedewerker Dit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkingsbesluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag.
189.Alle overige besluiten op grond van of in samenhang[7] met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, waaronder in ieder geval begrepen besluiten tot weigering, tot buiten behandeling laten van de aanvraag en het verlengen van de beslistermijn.Wabob&wsenior medewerker Dit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkingsbesluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag.
190.Besluiten en handelingen betreffende de handhaving als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en hoofdstuk 5 van de Awb.125 Gemw, afd 5.3 en 5.4 Awbb&w/ burgemeestersenior medewerker 
191.Besluiten en handelingen in het kader van handhaving op grond van het Bestluit bodemkwaliteitBesluit bodemkwaliteitb&wmedewerker 
192.Besluit tot het afwijken van het advies van de rayonarchitect van de commissie Ruimtelijke Kwaliteit.2.10, lid 1, onder d Wabob&wsenior medewerker 
193.Besluiten omtrent sloopwerkzaamheden en -meldingen.1.26 t/m 1.33 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
194.Het bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein.1.24 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
195.Verkopen van materialen in het kader van artikel 104 Woningwet104 Wwb&wmanager 
196.Verstrekken van informatie aan de minister op grond van artikel 65 Woningwet65 Wwb&wsenior medewerker 
197.Aanwijzingen en ontheffingen ten aanzien van bouw- en sloopwerkzaamheden8.1.1 t/m 8.9 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
198.Besluiten op grond van de Wet ruimtelijke ordening, Woningwet en Wet milieubeheer naar aanleiding van een aanvraag ingediend vóór 1 oktober 2010 welke bevoegdheid per die datum is opgenomen in de Wabo.Wro, Ww, Wmb&wmanagerIndien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat.
199.Opleggen van een nadere eis ingevolge AMvB's en op grond van artikel 8.42, eerste lid Wm.8.42 Wmb&wmedewerker 
200.Verlenen van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten een inrichting.10.63 Wmb&wmedewerker 
201.Weigeren van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten een inrichting.10.63 Wmb&wsenior medewerker 
202.Verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen.22 Wvgsb&wmedewerker 
203.Weigeren van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen.22 Wvgsb&wsenior medewerker 
204.Besluiten m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.Avalstoffenverordeningb&wmedewerker 
205.Het verlengen van de referentieperiode t.b.v. een mestbassin.Besluit mestbassins milieubeheerb&wmedewerker 
206.Opstellen proces-verbaal van constatering.Wet Bagb&wmedewerker 
207.Opmaken van een schriftelijke verklaring van wijzigingen in de feitelijke situatie.Wet Bagb&wmedewerker 
208.Opmaken van schriftelijke verklaringen voor het correct registreren in de Basisregistraties adressen en gebouwen in de gevallen waarin andere brondocumenten niet gebruikt kunnen worden.Wet Bagb&wmedewerker 
209.Het heffen van precariobelasting.Precarioverordeningheffingsambtenaarmedewerker 
210.Besluiten met betrekking tot een vergunning voor een standplaats op de markt.Art. 6 Marktverordeningb&wmedewerker 
211.Het nemen van begunstigende beslissingen op grond van artikel 15 LeegstandswetArt. 15 Leegstandswetb&wmedewerker 
212.Het nemen van andere besluiten (bijv. weigering, verdaging) op grond van artikel 15 LeegstandswetArt. 15 Leegstandswetb&wSenior medewerker 

Voetnoten

[1]

ACCOM: Algemeen commandant communicatie.

[2]

[2] Nova zijn nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden.

[3]

Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid, onder b, van de Gemeentewet belast is met de heffing van gemeentelijke belastingen.

[4]

Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid, onder c, van de Gemeentewet belast is met de invordering van gemeentelijke belastingen.

[5]

Dit is de medewerker die conform artikel 231, tweede lid, onder c, van de Gemeentewet belast is met de invordering van gemeentelijke belastingen.

[6]

Apv, Wro, Flora en Faunawet, Monumentenwet.

[7]

Apv, Wro, Flora en Faunawet, Monumentenwet.

TOELICHTING

ALGEMENE TOELICHTING

1. Inleiding

De Gemeentewet en andere meer specifieke wetten, zoals de Wet ruimtelijke ordening en de Wet maatschappelijke ondersteuning leggen de bevoegdheid om besluiten te nemen bij de bestuursorganen, zoals de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of bij de burgemeester. In dit mandaatbesluit wordt geregeld wie namens het bestuursorgaan bepaalde bevoegdheden uitoefent.

Onder mandaat wordt volgens artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder besluit wordt verstaan: de schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Indien er sprake is van het overlaten van het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan anderen, zoals bijvoorbeeld het aangaan van een overeenkomst, dan wordt er niet gesproken van mandaat, maar van volmacht. Indien er sprake is van het overlaten van feitelijke handelingen aan anderen, die geen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling betreffen, dan wordt gesproken van machtiging. Er kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan het voeren van algemene correspondentie. Gezien bovenstaande is ervoor gekozen dit document op te stellen als een mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit met bijbehorend register. Daar waar in dit besluit wordt gesproken van mandaat wordt daaronder ook verstaan machtiging dan wel volmacht. Het besluit wordt geciteerd als ‘mandaatbesluit’.

In alle gevallen kan het bestuursorgaan de bevoegdheden die het/hij op grond van dit register aan anderen overlaat, zelf nog blijven uitoefenen. In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden.

2. Doelstelling

Met het verlenen van mandaten wordt het volgende beoogd.

Sneller en klantvriendelijker te handelen

Als het uitoefenen van bepaalde bevoegdheden aan afdelingsmanagers en medewerkers wordt overgelaten, kunnen zij sneller en daardoor klantvriendelijker handelen. Bovendien wordt op deze manier de klanten van de gemeente duidelijkheid verschaft over welke medewerker zij als eerste aan kunnen spreken, namelijk degene die zijn handtekening onder het besluit of de correspondentie heeft gezet.

Verantwoordelijkheden te verduidelijken

Met het vastleggen van bevoegdheden in dit besluit, worden de verantwoordelijkheden binnen de organisatie vastgelegd. Zodat het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk is wie kan én moet worden aangesproken.

3. Uitgangspunten

Uitgangspunt is dat burgemeester en wethouders en de burgemeester de belangrijke en/of beleidsbepalende beslissingen zelf nemen en daarmee dus de hoofdlijnen van het beleid uitzetten. Dit is uitgewerkt in artikel 3 van het besluit.

Vervolgens worden verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neergelegd teneinde sneller en klantvriendelijker te kunnen handelen. Verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen betekent dat zoveel mogelijk bevoegdheden worden overgelaten aan de afdelingsmanager of (senior)medewerker.

Bij het overlaten van bevoegdheden aan anderen gaat het om vertrouwen. Het bestuursorgaan dat bevoegdheden aan anderen overlaat, moet ervan uit kunnen gaan dat het zelf de bevoegdheid op dezelfde wijze zou hebben gebruikt. Leidinggevenden moeten er uiteraard voor zorgen dat het in de afdeling gestelde vertrouwen niet wordt geschaad. Hiertoe dienen heldere instructies aan medewerkers te worden verschaft. Indien een medewerker twijfelt over een te nemen besluit, dient hij op tijd en vooraf te overleggen met de leidinggevende en/of portefeuillehouder.

De gemandateerde bevoegdheden zijn opgenomen in het register. Bij bepaalde mandaten zijn specifieke voorwaarden en/of beperkingen opgenomen. Indien buiten de grenzen wordt getreden van de voorwaarde/beperking, geldt er dus geen mandaat.

Ondermandaat is niet toegestaan tenzij tenzij dit in het mandaatregister is vermeld. Het bestuursorgaan beslist bij welke functie in de organisatie zij de bevoegdheid wenst neer te leggen.

Delegatie

De gemeenteraad heeft een aantal bevoegdheden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Deze zijn niet opgenomen in dit besluit, maar zijn te vinden in het register behorende bij de Delegatieverordening. De meest recente dateert van 2 februari 2012. In een aantal gevallen worden de besluiten die burgemeester en wethouders op grond van de Delegatieverordening kan nemen gemandateerd. Een voorbeeld hiervan is de beslissing op een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Het meerdere omvat het mindere

Op verschillende plaatsen in het register is er voor gekozen niet elk soort rechtshandeling in elke mogelijke variant te benoemen (dus niet: aanbod tot/sluiten van/opzeggen van/verlengen van/wijzigen van/dreigen met) want: wie het meerdere mag, mag ook het mindere. Mag een manager een leasecontract sluiten dan mag hij dit ook opzeggen. Mag een dwangsom worden opgelegd, dan mag deze ook worden ingetrokken. Staat in het register “besluiten over een vergunning” dan houdt dit niet alleen in de bevoegdheid om een vergunning te verlenen maar tevens die om een vergunning in te trekken, te weigeren, opnieuw te verlenen of te wijzigen. Besluiten over subsidies houdt naast het verlenen en vaststellen van subsidies ook het weigeren of terugvorderen ervan in.

Indien een mandaatbesluit ruim is geformuleerd dan dient dit dus ook ruim te worden uitgelegd.

Eventuele uitzonderingen op deze regel zijn in de kolom voorschriften/beperkingen vermeld, of blijken uit de redactie van het mandaat.

4. Wijzigingen ten opzichte van de oude mandaatregeling

Rechtszekerheid

Voorheen waren besluiten met beleidsaspecten van mandaat uitgezonderd. Hierbij werden enkele voorbeelden gegeven van situaties waarin in ieder geval sprake was van een beleidsaspect. Besluiten werden geacht in ieder geval beleidsaspecten te bevatten indien die zouden leiden tot een afwijking of aanvulling van een eerder vastgestelde gedragslijn c.q. beleidslijn.

Feitelijk omvat nagenoeg elk besluit in meerdere of mindere mate een beleidsaspect. Al is het maar in de lijn met de eerder vastgestelde beleidslijn. Los daarvan is het niet wenselijk dat er discussie ontstaat over het feit of de vaste beleidslijn wel of niet wordt gevolgd. Evenmin is het wenselijk, en overigens ook in strijd met het uitgangspunt om de verantwoordelijkheden laag in de organisatie te leggen, om hierover onduidelijkheid te laten bestaan bij de gemandateerde. Het blijkt dan ook in de praktijk dat deze en gene handelt naar eigen inzicht hoe hier mee om te gaan. Een regeling die aan de gemandateerde overlaat om te bepalen wat de precieze omvang van het mandaat is, is overigens in strijd met de rechtszekerheid.

Daarnaast worden besluiten ook geacht beleidsaspecten te bevatten indien het betreft bestuurlijk gevoelige zaken. Ook deze besluiten waren niet gemandateerd. Wanneer is hiervan sprake? Dat is vrij subjectief. Een mandaatregeling waarbij de gemandateerde zelf dient vast te stellen of een kwestie bestuurlijk gevoelig ligt, is in strijd met de rechtszekerheid.

De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. De instructies zijn vormvrij. Algemene instructies kunnen de vorm hebben van een beleidsregel. Ook dient de gemandateerde de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid te verschaffen. De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken. Dit moet schriftelijk gebeuren.

Met deze instrumenten ontstaat een evenwicht tussen het geven van mandaat en het houden van controle op de uitvoering hiervan. De mandaatregeling wordt in die zin gewijzigd dat de in het register genoemde bevoegdheden ten volle worden gemandateerd.

Wel worden enkele uitzondering aan deze bepaling toegevoegd. Zo is er geen sprake van mandaat als bij de toepassing wordt afgeweken van beleidsregels. Een beleidsregel wordt aangemerkt als een algemene instructie die inzicht geeft op welke wijze met een bepaalde bevoegdheid wordt omgegaan. Wanneer het vaststellen van beleidsregels wordt voorbehouden aan het bestuursorgaan moet logischerwijs ook de afwijking van een beleidsregel van mandaat worden uitgezonderd. Er zijn enkele uitzonderingen en deze worden uitdrukkelijk in het register vermeld.

Ook worden uitgezonderd privaatrechtelijke besluiten welke niet passen binnen het toegekende budget. Het is in bepaalde situaties lastig te bepalen of een besluit binnen het toegekende budget past. Hoe zit het bijvoorbeeld met meerjaren overeenkomsten. In tegenstelling tot het voorgaande mandaatbesluit zijn meerjaren overeenkomsten gemandateerd aan de manager. De budgethouder dient zich bij de uitvoering te houden aan de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen.

In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren. De bepaling dat het mandaat niet geldt wanneer dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt, blijft uiteraard behouden.

Privaatrechtelijke handelingen

Voorheen waren niet alle privaatrechtelijke handelingen gemandateerd. Bijvoorbeeld het uitwinnen van een bankgarantie of het beëindigen van een overeenkomst. In het nieuwe register zijn meer privaatrechtelijke handelingen gemandateerd. Wanneer privaatrechtelijke handelingen plaatsvinden in het kader van een project èn het handelingen betreft die niet op grond van het register zijn gemandateerd, dient dit via een separaat besluit te worden gemandateerd . Bv bij vaststelling van het projectplan. Vergeet in dat geval niet om dit mandaatbesluit te publiceren.

Projectafwijkingsbesluiten

Projectafwijkingsbesluiten (vroeger projectbesluiten of artikel 19 lid 1 vrijstellingen) waren gemandateerd aan de manager RME. Dit zijn besluiten om in een specifiek geval af te wijken van het bestemmingsplan. Dit kan gaan om één woning maar ook om een groot project. In de praktijk worden deze besluiten vaak toch aan het college voorgelegd, zodat deze bevoegdheid niet meer wordt gemandateerd.

Nieuw procesrecht

Op dit moment loopt er een traject bij de rechtbanken sector bestuur om het procesrecht te vernieuwen. In meer gevallen wordt aangestuurd op finale geschilbeslechting. Dit kan betekenen dat meer dan voorheen van de vertegenwoordigend ambtenaar ter zitting een inhoudelijk standpunt wordt verwacht ter zake van alternatieven. In het mandaatregister is bij punt 11, onder j, de vertegenwoordiging tijdens de zitting bij een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep gemandateerd. Strikt genomen heeft dit alleen betrekking op de verdediging van het besluit. Het is wenselijk dat de vertegenwoordigend ambtenaar tijdens de zitting een standpunt kan innemen ten aanzien van bevoegdheden die elders in het register tot medewerkersniveau zijn gemandateerd. Artikel 2, derde lid, staat hieraan in de weg omdat een mandaat alleen geldt voor zover de bevoegdheden tot je taak behoren. Om deze reden is aan artikel 2 een vijfde lid toegevoegd.

Het mandaat strekt niet zover dat ook bevoegdheden gemandateerd aan de manager of voorbehouden aan het bestuursorgaan (zoals het afwijken van een beleidsregel) zijn gemandateerd. Om hierover tijdens de zitting een standpunt over in te kunnen nemen, dient vooraf afstemming te zijn geweest. Een alternatief kan zijn om vanuit de zittingszaal contact op te nemen met de beslissingsbevoegde.

Organisatorische wijzigingen

De afgelopen jaren hebben diverse organisatorische wijzigingen plaatsgevonden. Gedacht kan worden aan de samenwerking met de gemeente Beuningen op het gebied van belastingen op grond van een Gemeenschappelijke Regeling. Hiervoor is op 22 december 2009 een mandaatbesluit ten behoeve van de heffings- en invorderingsambtenaar genomen.

Ook is per 1 oktober 2011 het Team grondzaken en vastgoed binnen de afdeling RME ingesteld. Hiermee wordt voortaan een aantal bevoegdheden op de afdeling RME uitgevoerd welke voorheen op de afdeling Facilitaire zaken werden uitgevoerd. Deze wijzigingen zijn verwerkt in onderhavig besluit en register. Verder is de bevoegdheid tot het verstrekken van opdrachten aan derden beperkt tot € 10.000,-.

Wijzigingen in wet- en regelgeving

Met enige regelmaat wordt het bestuursrecht gewijzigd. Een ingrijpende wijziging betrof de invoering van de Wabo. Het oude mandaatbesluit bevatte een groot aantal bepalingen die inmiddels in de Wabo zijn opgenomen. Het mandaatbesluit zou geldig moeten blijven voor aanvrager ingediend vóór 1 oktober 2010. Omdat het niet mogelijk is een regeling met uitzondering van enkele artikelen in te trekken, is ervoor gekozen om in het onderhavige mandaatbesluit een overgangsregeling op te nemen.

Per 1 april 2012 is het nieuwe Bouwbesluit in werking getreden. Hierin staan artikelen, die nu nog in de bouwverordening worden geregeld. Deze artikelen zijn van rechtswege vervallen op het moment dat het Bouwbesluit 2012 in werking is getreden. Het Bouwbesluit 2012 vervangt onder meer het Bouwbesluit 2003 en het Besluit brandveilig gebruik.

Alle overige wijzigingen in wet- en regelgeving zijn zoveel mogelijk aangepast in onderhavig besluit.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 2, lid 1

Uit deze bepaling volgt dat een bevoegdheid alleen is gemandateerd aan de (senior)medewerker tot wiens taak deze bevoegdheid behoord. Dit betekent dat collega’s niet onderling voor elkaar mogen tekenen. Tenzij ze (natuurlijk) met dezelfde taken zijn belast. Deze beperking geldt alleen voor medewerkers en senior medewerkers. Managers of leden van de directie zijn hieraan niet gebonden.

Artikel 2, lid 2

Bij afwezigheid van een (senior) medewerker wordt hij vervangen door de afdelingsmanager of een lid van de directie.

Artikel 2, lid 3

Bij afwezigheid van een manager wordt hij vervangen door een manager van een andere afdeling. Er bestaat vast gebruik dat bepaalde afdelingen elkaar vervangen. Maar strikt genomen mag elke manager als vervanger optreden.

Artikel 2, lid 4

Bij afwezigheid van een senior medewerker kan deze worden vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling. Uiteraard mag ook de manager altijd tekenen. In het register kan worden bepaald dat deze vervangingsregeling niet geldt. Dit is bijvoorbeeld aan de orde bij verleende volmachten voor met naam genoemde senioren.

Artikel 2, lid 5

Hiermee wordt beoogd om in het kader van de zogenaamde nieuwe zaakbehandeling ter zitting een standpunt in te kunnen nemen. Zie ook hierboven onder punt 4.

Artikel 3

In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren.

Artikel 3, lid 1, onder d

Het vaststellen van beleidsregels is niet gemandateerd. Gelet hierop ligt het in de rede om besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel (conform 4.84 van de Awb) ook niet te mandateren. In het geval in een beleidsregel een hardheidsclausule is opgenomen, wordt de toepassing hiervan aangemerkt als een afwijking van de beleidsregel. Een dergelijk besluit is dus niet gemandateerd, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld.

Artikel 3, lid 1, onder e

Ook is niet gemandateerd het verrichten van privaatrechtelijk handelingen, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van een opdracht aan een derden, indien daarvoor geen budget is.

Artikel 5, lid 1

Bij mandaat kan een onderscheid worden gemaakt tussen ondertekenings- en afdoeningsmandaat.

Afdoeningsmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder bemoeienis of tussenkomst van het bestuursorgaan, inclusief de ondertekening van stukken.

Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde het besluit (slechts) ondertekent, maar waarbij het bestuursorgaan vooraf aan de hand van een ambtelijk advies zelf heeft besloten hoe te handelen. In dat geval vindt de ondertekening plaats als volgt: “Overeenkomstig door burgemeester en wethouders genomen besluit...“

Wij maken in Wijchen geen gebruik van ondertekeningsmandaat. In dit register is dan ook altijd sprake van een afdoeningsmandaat.

Artikel 5, lid 2

Het gaat hierbij om bevoegdheden die zijn gemandateerd maar waarbij het wenselijk is dat het besluit of de correspondentie door de burgemeester of het college wordt ondertekend. Bijvoorbeeld omdat dit wenselijk is vanuit oogpunt van representatie. In de hier genoemde situaties mag een besluit of correspondentie dus niet door de manager of medewerker worden getekend.

Artikel 7, lid 2

Het register bevat een paragraaf met mandaten verleend aan derden die niet tot de organisatie behoren. Daarnaast twee paragrafen (Algemeen en personele aangelegenheden) met mandaten die voor alle ambtenaren van de gemeente Wijchen gelden. Ten slotte paragrafen die zich toespitsen op de taken van bepaalde afdelingen. Indien een mandaat zowel in de algemene als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdeling voor.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING REGISTER

In vergelijking met het voorgaande register zijn twee kolommen toegevoegd. Allereerst een kolom om de mandaten te nummeren. En ten tweede een kolom waarin zoveel mogelijk de wettelijke grondslag van de bevoegdheid wordt aangegeven. Deze kolom is alleen bedoeld om het zoeken naar een bepaald mandaat te vereenvoudigen. Welke en in hoeverre een bevoegdheid is gemandateerd volgt uit de tweede en laatste kolom.

In het voorgaande register werd regelmatig mandaat verleend aan een met naam genoemde functie. Bijvoorbeeld, allround medewerker publiekszaken of medewerker archeologie. In het kader van uniformiteit is dit gewijzigd in de senior medewerker of medewerker. Een medewerker tot wiens taak een bevoegdheid niet behoord, heeft sowieso geen mandaat. Het is daarom niet noodzakelijk om het mandaat te verlenen aan bepaalde functies of taakomschrijvingen.

3. Crisiscommunicatiemiddelen

Op grond van het regionaal crisisplan Veiligheidsregio Gelderland-Zuid en het regionaal deelplan crisiscommunicatie worden de hier genoemde bevoegdheden gemandateerd.

6. t/m 15. Belastingsamenwerking met Beuningen

Deze bevoegdheden zijn bij besluit van 15 december 2009 gemandateerd aan de coördinator team belastingen/WOZ van de afdeling Financiën van de gemeente Beuningen optredende als het in de Regeling Gemeenschappelijk Belastingkantoor Beuningen, Heumen en Wijchen bedoelde hoofd van de uitvoeringsorganisatie.

16. Spoedmandaat

Het gaat hierbij om situaties dat met spoed een beslissing door het college moet worden genomen. Een lid van het college heeft in deze situaties afdoeningsmandaat namens het college. Logischerwijs is in deze situatie geen sprake van een bevoegdheid die al is gemandateerd.

18, 19 en 22 voorbereidings- en uitvoeringshandelingen en -besluiten

Anders dan voorheen worden deze handelingen meer gespecificeerd zodat geen twijfel kan ontstaan over de reikwijdte van het mandaat.

35 e.v. Privaatrechtelijke handelingen

Een gemeente beweegt zich veelvuldig in het privaatrechtelijk verkeer. Bijvoorbeeld bij de verkoop van grond, de deelname aan een stichting of bij de inrichting van het gemeentekantoor. Privaatrechtelijke handelingen verricht niet het college maar de ‘gemeente’, zijnde een rechtspersoon.

De beslissing tot het verrichten om een privaatrechtelijke rechtshandeling neemt het college op grond van artikel 160, lid 1, onder e, van de Gemeentewet. Vervolgens moet de handeling daadwerkelijk worden verricht. Dat doet de burgemeester op grond van artikel 171 van de Gemeentewet namens de ‘gemeente’. De burgemeester kan een ondergeschikte opdragen om namens hem de handeling te verrichten.

In het mandaatregister wordt meerdermalen zowel de beslissing om een handeling te verrichten als het daadwerkelijk verrichten van de handeling gemandateerd aan managers/medewerkers. De redactie van deze bepalingen is als volgt: “..(besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke handelingen…”.

Bij gebruik van dit mandaat beslis je als medewerker namens het college om de rechtshandeling te verrichten en onderteken je de brief namens de burgemeester!

37 Privaatrechtelijke handelingen niet zijnde overeenkomsten

Naast het sluiten van overeenkomsten, verricht een gemeente tal van andere privaatrechtelijke handelingen. Gedacht kan worden aan het stuiten van een verjaringstermijn, een verklaring in het kader van derdenbeslag, een ingebrekestelling of het uitwinnen van bankgaranties. Voorheen waren deze privaatrechtelijke handelingen niet gemandateerd. Het is wenselijk deze handelingen wel te mandateren.

44 Akkoord verklaren van facturen

Deze bevoegdheid is gemandateerd tot de medewerker zijnde de budgethouder.

45 Aandeelhouderschap

In de Gemeentewet is bepaald dat de aandeelhoudersrol (waaronder met name het besluit hoe te stemmen in de Algemene Vergaderingen van Aandeelhouders (AVA) van BV's en NV's waarvan de gemeente aandeelhouder is) een bevoegdheid van het (gehele) college is (artikel 160 Gemeentewet). Deze bevoegdheid moet worden onderscheiden van de uitvoering van die besluiten (door de burgemeester, artikel 171 Gemeentewet, eventueel in mandaat uit te voeren). Dit mandaat regelt dat individuele collegeleden op grond van artikel 168 Gemeentewet de mogelijkheid hebben om zelfstandig, maar conform eventuele aanwijzingen van het college, namens het college te besluiten over de door de gemeente in de AVA uit te brengen stemmen. Dit besluit kan vervolgens door hetzelfde collegelid worden uitgevoerd op grond van de een machtiging op grond van artikel 171 Gemeentewet.

46 t/m 56 Personele aangelegenheden

In het kader van integraal management hebben managers allerlei bevoegdheden als het gaat om het personeel van zijn/haar afdeling. Deze paragraaf betreft daarom alle afdelingen. De bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerkers p&o en de manager BMO zijn opgenomen onder de afdeling BMO.

67 en 77

Het is goed gebruik om het verstrekken van informatie aan de pers te laten verlopen via het team communicatie van BMO. Deze werkwijze is nu verankert in het mandaatregister.

97 ev Kwalificatielicht Leerplichtwet

Bureau Leerplicht Nijmegen voert de kwalificatieplicht uit voor Nijmegen en de regio (waaronder

Wijchen). In dat kader zijn diverse Nijmeegse leerplichtambtenaren aangewezen voor de uitvoering van de kwalificatieplicht. Tevens is bij besluit van 23 februari 2010 de bevoegdheid om besluiten te nemen in het portefeuillehoudersoverleg met betrekking tot de kwalificatieplicht gemandateerd aan de portefeuillehouder onderwijs.

100 Artikel 6 en 21 van de Leerplichtwet

Deze bepalingen hebben betrekking op de verplichting om een bepaalde kennisgeving aan het college te verstrekken. De bevoegdheid om van een dergelijke kennisgeving kennis te nemen, is gemandateerd aan de medewerker.

103 Wet kinderopvang

Het gaat hierbij vooral om handelingen in het kader van registratie, inspectie, toezicht en handhaving in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

108 t/m 110 Treasurystatuut

In het Treasurystatuut, vastgesteld door de gemeenteraad, wordt nauwgezet geregeld wie welke bevoegdheden heeft als het gaat om treasury. Conform artikel 14, tweede lid, van het Treasurystatuut wordt een en ander in de mandaatregeling vastgelegd.

125 Vervreemding of verkrijging van onroerende goederen

Bij besluit van 26 mei 2003 heeft de burgemeester een permanente volmacht verleend aan L.A. Kamps in zijn functie als senior beleidsmedewerker van de afdeling RME inhoudende de vertegenwoordiging in transacties die de gemeente wil aangaan ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen.

137 en 144 verhuur gemeentelijke eigendommen

Huur- of bruikleenovereenkomsten van gemeentelijke gebouwen waren voorheen, vanuit de afdeling Facilitaire Zaken, gemandateerd aan de medewerker. Deze bevoegdheid is nu ondergebracht bij de afdeling RME. Behoudens de verhuur van het kasteel en de kasteeltuin. Dit is ondergebracht bij afdeling BMO.

142 en 143 Archeologie

Met ingang van 1-3-2012 voert de afdeling RME werkzaamheden in het kader van Archeologie uit.