Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Wijchen

Mandaatbesluit

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Wijchen
Officiële naam regelingMandaatbesluit
CiteertitelMandaatbesluit
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpbestuur en recht
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

  1. Gemeentewet 
  2. Algemene wet bestuursrecht Afdeling 10.1.1 

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

10-02-201601-01-201511-03-2016Wijziging Bijlage I

27-01-2016

https://zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2016-14467.html

16/336
16-10-201510-02-2016Wijziging

13-10-2015

gmb-2015-96075

15/5075
26-03-201516-10-2015Bijlage 1

24-03-2015

zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2015-25049.html, 25-03-2015

15/1651
01-01-201526-03-2015Tekst, toelichting en bijlage

19-12-2014

zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-83487.html, 31-12-2014

14/6825
15-05-201424-04-201415-05-2014Mandaatregister

15-04-2014

zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-26215.html, 14-05-2014

14/2474
15-05-201408-05-201401-01-2015Mandaatregister

01-05-2014

zoek.officielebekendmakingen.nl/gmb-2014-26219.html, 14-05-2014

Onbekend.
06-06-201315-05-2014Mandaatregister onder 133

07-05-2013

Wegwijs, 05-06-2013

13/2614
18-04-201306-06-2013Mandaatregister

09-04-2013

Wegwijs, 17-04-2013

13/2040
14-02-201318-04-2013Art.

05-02-2013

Wegwijs, 13-02-2013

13/518
18-10-201214-02-2013nieuwe regeling

09-10-2012

Wegwijs, 17-10-2012

12/7004

Tekst van de regeling

Burgemeester en wethouders van Wijchen en de

Burgemeester van Wijchen en de

Heffingsambtenaar van Wijchen;

Invorderingsambtenaar van Wijchen;

ieder voor zover het haar bevoegdheden betreft;

gelet op de Gemeentewet en de Algemene wet bestuursrecht;

BESLUITEN

vast te stellen het volgende Mandaatbesluit;

Artikel 1

  • 1.

    De uitoefening van de in het bij het mandaatregister vermelde bevoegdheden en de ondertekening van de in het register genoemde stukken wordt opgedragen aan daar genoemde functionarissen behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.

  • 2.

    Onder mandaat wordt tevens verstaan volmacht of machtiging.

  • 3.

    Indien de uitoefening van de in het mandaatbesluit opgenomen mandaten het beslissen over de besteding van budgetten met zich meebrengt, maakt dit onderdeel uit van het vermelde mandaat. Dit voor zover daarbij de te nemen besluiten niet zullen leiden tot overschrijding van het betreffende budget zoals opgenomen in de gemeentelijke beleids- en beheersbegroting en voorts behoudens de in het register opgenomen specifieke voorwaarden en beperkingen.

Artikel 2

  • 1.

    Daar waar in het register wordt gesproken van medewerker of senior medewerker, zijn slechts die bevoegdheden gemandateerd voor zover hij/zij is belast met de desbetreffende taak. Hetzelfde geldt voor bevoegdheden waarvoor hij/zij is ge(vol)machtigd.

  • 2.

    In het register wordt onder medewerker of senior medewerker tevens de afdelingsmanager of een lid van de directie verstaan.

  • 3.

    Bij afwezigheid van de afdelingsmanager wordt hij/zij vervangen door een afdelingsmanager van een andere afdeling of door een lid van de directie.

  • 4.

    Bij afwezigheid van een senior medewerker wordt hij/zij vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling of de door de manager van de betreffende afdeling, tenzij anders is bepaald in het register. Het eerste lid van dit artikel is in dat geval niet van toepassing.

  • 5.

    Het eerste lid van dit artikel is niet van toepassing tijdens het vertegenwoordigen van het bestuursorgaan tijdens een hoorzitting in het kader van een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep.

Artikel 3

  • 1.

    Deze mandaatregeling geldt niet voor de bevoegdheid tot:

    • a.

      het vaststellen van algemeen verbindende voorschriften;

    • b.

      het vaststellen van beleidsregels;

    • c.

      het beslissen op een bezwaarschrift of (administratief)beroepschrift, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld;

    • d.

      het nemen van besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel, tenzij dit uitdrukkeijk in het mandaatregister is vermeld;

    • e.

      (het besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen indien niet passend binnen het toegekende budget conform de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.

    • f.

      bepaalde besluiten indien dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt.

Artikel 4

  • 1.

    Indien een voorgenomen besluit meer dan één afdeling aangaat, dient overeenstemming te bestaan over de wijze van afdoening.

  • 2.

    Bij ontbreken van overeenstemming legt de gemandateerde de zaak ter besluitvorming voor aan het bestuursorgaan, inclusief de van elkaar afwijkende standpunten.

Artikel 5

  • 1.

    In het mandaatregister is altijd sprake van afdoeningsmandaat, tenzij in het register uitdrukkelijk anders is vermeld. Afdoeningsmandaat verleent de gemandateerde tevens de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen. De ondertekening vindt op de volgende wijze plaats:

  • Met vriendelijke groet,

  • namens de burgemeester

  • (naam afdelingsmanager of medewerker)

  • (functie en afdeling)

  • Met vriendelijke groet,

  • namens burgemeester en wethouders

  • (naam afdelingsmanager of medewerker)

  • (functie en afdeling)

  • 2.

    De gemandateerde heeft niet de bevoegdheid om besluiten en correspondentie te ondertekenen indien:

    • a.

      de wens daartoe door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt;

    • b.

      het correspondentie betreft die is gericht aan de gemeenteraad;

    • c.

      het correspondentie betreft waarvan ondertekening uit een oogpunt van representatie van de gemeente gewenst is;

Artikel 6

Indien in het register mandaat wordt verleend voor het nemen van een besluit, dan houdt dit mandaat tevens in het doen van de noodzakelijke uitvoeringshandelingen in het kader van dat besluit.

Artikel 7

  • 1.

    Het bij dit besluit behorende mandaatregister geeft een overzicht van de bevoegdheden welke zijn gemandateerd.

  • 2.

    Indien een mandaat zowel in de algemene paragraaf als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdelingsparagraaf voor.

Artikel 8

De in dit besluit opgenomen mandaten worden geacht te zijn gewijzigd of vervallen voor zoveel en op het tijdstip dat de hierin genoemde wetten, regelingen, beschikkingen en verordeningen zijn gewijzigd, ingetrokken of vervallen.

Artikel 9

  • 1.

    Dit mandaatbesluit treedt in werking op de dag nadat deze is bekendgemaakt.

  • 2.

    Het mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit, vastgesteld op 4 november 2008, wordt ingetrokken.

Artikel 10

Dit besluit wordt aangehaald als `Mandaatbesluit`.

Ondertekening

Aldus vastgesteld op 9 oktober 2012,

Burgemeester

G.H.W. Noordewier

burgemeester

College van burgemeester en wethouders

drs. J.W.M. van der Knaap G.H.W. Noordewier

secretaris burgemeester

Heffingsambtenaar

Ton van Wezel

Manager Financiën

Invorderingsambtenaar

Ton van Wezel

Manager Financiën

Mandaatregister

Vastgesteld d.d. 16 december 2014

A. Mandaat aan derden (niet tot de organisatie behorend)

1Vergunningen ten behoeve bijzondere transporten.149 Wvwb&wRijksdienst voor het wegverkeer 
2Het inschakelen van de sirenes van het Waarschuwings- en Alarmeringsstelsel (WAS) en/of het inschakelen van geluidswagens en het doorgeven van de eerste berichten aan Omroep Gelderland.Wet veiligheids­regio’sburgemeesterregionaal commandant van dienst / Functionaris meetplanleiderMachtiging geldt slechts in spoedeisende situaties waarbij vooraf geen overleg met de burgemeester mogelijk is.
3 Bevoegdheid tot het inzetten van de volgende crisiscommunicatiemiddelen: a. Regionale of landelijke calamiteitenwebsite; b. Twitteraccount crisisglz; c. NL-Alert; d. Calamiteitenzender Omroep Gelderland; e. Regionaal of landelijk publieksinformatienummer; f. Lokale publieksinformatiebalies; g. Instrumenten persvoorlichting Wet veiligheids­regio’s, regionaal crisisplan & regionaal deelplan crisiscommunicatieburgemeester a. ACCOM (Algemeen commandant communicatie); b. ACCOM; c. ACCOM & Voorl. COPI d. ACCOM; e. ACCOM; f. ACCOM; g. ACCOM & Voorl. COPI Met uitzondering van de communicatiedoelstel­ling ‘betekenis geven’.
4Het geven van een verblijfsontzegging in overeenstemming met de gebieden en tijden genoemd in het ‘aanwijzingsbesluit op grond van artikel 2:41A van de Apv.2:41A ApvburgemeesterTeamchef Tweestromenland, district Gelderland-Zuid Politie Oost Nederland. Ondermandaat aan de hulpofficieren van justitie werkzaam binnen de politie Eenheid Oost Nederland indien en voor zover fungerend onder de verantwoordelijkheid van het robuuste basisteam Tweestromenland. - Mits wordt voldaan aan de uitvoeringsinstructies zoals genoemd in de ‘Gebruiksinstructies bevoegdheden bekendmaking verblijfsontzegging. - Jaarlijks wordt een rapportage over de uitoefening van de bevoegdheid uitgebracht
5Ondertekeningsmandaat voor een besluit tot het opleggen van een huisverbod.Wet tijdelijk huisverbondburgemeesterHulpofficieren van justitie werkzaam binnen de politie Eenheid Oost Nederland.Mits belast met de uitvoering van huisverboden.
6Beslissingen omtrent het toepassen van de hardheidsclausule van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.63 Awrb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
7Beslissingen omtrent kwijtschelding op grond van de Algemene wet inzake rijksbelastingen.66 Awrb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
8Legitimatiebewijzen te verstrekken aan personen die voor de gemeente werkzaamheden verrichten in het kader van de heffing en/of invordering van de gemeentelijke belastingen, en/of bij de uitvoering van de Wet waardering onroerende zaken (Wet WOZ). b&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
9Gegevens te verstrekken aan de Waarderingskamer (artikel 4, tweede lid, Wet WOZ).4 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
10Algemene correspondentie te voeren met de Waarderingskamer.Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
11Een geschil met een afnemer voor te leggen aan de Waarderingskamer.11 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
12Inlichtingen bij afnemers op te vragen op grond van de WOZ.32 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen 
13Gegevens te verzamelen, op te slaan en te verstrekken inzake onroerende zaken.38 Wet WOZb&wCoördinator team belastingen/woz afd fin Beuningen  
14Benoeming en intrekking benoeming gemeentelijke lijkschouwer4 Wet op de Lijkbezorgingb&wDirecteur publieke gezondheid GGDArtikel 5 van de Wet op de lijkbezorging dient hierbij in acht te worden genomen.
15Afvalstoffenheffing te innen.Verordening reinigingsheffingenheffingsambtenaarDirecteur van DAR Milieudiensten N.V.Ondermandaat is toegestaan.
16Besluiten met betrekking tot aanvraag om een noodurgentieverklaringArt. 8 Huisvestingswet 2014, art. 2 lid 1 Huisvestingsverordening Wijchen 2016      
17Besluiten met betrekking tot aanvraag om een noodurgentieverklaringArt 13 lid 1 Huisvestingswet 2014, art. 10b lid 3 Huisvestingsverordening Wijchen 2016b&wUrgentiecommissie woonruimteverdeling gemeente ArnhemOndermandaat is toegestaan.
18Besluiten met betrekking tot een bezwaarschrift inzake een noodurgentieverklaring  b&wb&w gemeente ArnhemOndermandaat is toegestaan, behoudens aan de Urgentiecommissie woonruimteverdeling gemeente Arnhem.

Overige mandaten aan derden zijn opgenomen in: het Mandaatbesluit omgevingsdienst Regio Nijmegen, mandaatbesluit aan de voorzitter van het dagelijks bestuur van de Modulaire gemeenschappelijke regeling Rijk van Nijmegen en het Mandaatbesluit VRGZ.

B. Mandaat aan eigen organisatie

 Algemeen (alle afdelingen)    
1Uitoefening van alle bevoegdheden van het college van burgemeester en wethouders aan één collegelid of meer collegeleden.168 Gemwb&wleden van het collegeMits op enig moment vanwege spoedeisendheid noodzakelijk moet worden geacht en onder de voorwaarde dat achteraf verslag wordt gedaan aan het college van b&w.
2Verstrekken van informatie en/of inlichtingen. b&w/burgemeester/ heffingsambtenaarmedewerkerUitgezonderd zijn verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 61.
3 De afdoening van voorbereidings- en uitvoeringshandelingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. het vragen van inlichtingen aan derden; b. het toezenden aan overheidsinstellingen of derden van gevraagde of verplicht te verstrekken statistische en andere gegevens; c. het verstrekken van inlichtingen over het in de gemeente gevolgde beleid en over de interpretatie door de gemeente van voorschriften en richtlijnen; d. het doen van Btw-aangiften; e. correspondentie m.b.t. vergoedingen van het Rijk of andere instellingen; f. het aanvragen van verleningen en vaststellingen van subsidies of andere bijdragen bij het Rijk, de provincie, of andere instellingen, en het verzorgen van de eventuele tussentijdse rapportages die hiermee samenhangen; g. het vragen van adviezen aan gemeentelijke diensten of derden indien daaraan geen kosten verbonden zijn of indien het vragen van een dergelijk advies is voorgeschreven; h. het opvragen van wettelijk voorgeschreven accountantsverklaringen; i. beoordeling van bodemonderzoeksopzetten, bodemonderzoeken, saneringsplannen monitoringsverslagen en evaluatierapporten alsmede akoestische rapporten.  b&w/burgemeester/heffingsambtenaarmedewerker 
4 Het verrichten van handelingen ter voorbereiding van beschikkingen, en het nemen van beschikkingen, waaronder in ieder geval begrepen: a. de beoordeling van de ontvankelijkheid van aanvragen en het besluiten om de aanvraag niet in behandeling te nemen; b. het bieden van gelegenheid tot het herstel van vormfouten; c. het verzorgen van voorgeschreven publicatie van aanvragen; d. het horen van (derden-)belanghebbenden; e. het beleggen ven een (eventuele) hoorzitting; f. het toezenden van afschriften van ingebrachte zienswijzen aan de aanvrager en de adviserende bestuursorganen; g. het verlengen van de beslistermijn; h. mededelingen in het kader van overschrijding van de beslistermijn; i. het opvragen van voorgeschreven of noodzakelijke adviezen; j. het al dan niet bieden van inspraak op grond van de inspraakverordening; k. verzending van ontvangstbevestigingen. a: 4:5 Awb b: 4:5 Awb c: 3.8 Wabo d: afd 4.1.2 Awb e: 3:15 Awb f: 3:15 Awb g: 3:18, 4:15 Awb; h: 3.9 Wabo; i: 4:14 Awb j: Afd 3.3 Awb b&w/burgemeester/heffingsambtenaarmedewerker 
5Het afwijzen van een aanvraag na een eerdere negatieve beslissing vanwege het ontbreken van nieuw gebleken feiten of veranderde omstandigheden (nova)4:6 Awbb&w/burgemeestermedewerker 
6Besluiten inzake de dwangsom bij niet tijdig beslissenpar 4.1.3.2 Awbb&w/burgemeester/heffingsambtenaarmanager 
7 Besluiten ter voorbereiding en uitvoering van de beslissing op bezwaar en behandeling van beroepsschriften, waaronder in ieder geval begrepen: a. het bieden van gelegenheid tot herstel van vormverzuim; b. bieden gelegenheid tot verschoning termijnoverschrijding; c. doorzending bezwaar- of beroepsschrift; d. uitnodiging voor hoorzitting/achterwege laten hoorzitting; e. mededeling ter inzage gelegde stukken en mededeling mogelijkheid tot indiening nadere stukken; f. inlichting belanghebbende die niet bij het (gescheiden) horen aanwezig is geweest; g. mededeling nieuwe feiten en horen belanghebbende daaromtrent; h. verdaging van beslissing op bezwaarschrift; i. het indienen van verweerschriften en schriftelijke duplieken in beroep en hoger beroep; j. vertegenwoordiging in bezwaarschriftenprocedures, beroep, hoger beroep en voorlopige voorziening. a: 6:6 Awb b: 6:1 Awb c: 6:15 Awb d: 7:2 en 7:3 Awb e: 7:4 Awb f: 7:6 Awb g: 7:9 Awb h: 7:10 Awb b&w/burgemeester/heffingsambtenaarmedewerkerj: zie artikel 2, lid 5 van het Mandaatbesluit.
8Bekendmaking van besluiten en kennisgevingen van voorgenomen besluiten.Afd 3.4, 3.6 Awbb&w/burgemeester/heffingsambtenaarmedewerker 
9Alle besluiten en handelingen inzake bestuursrechtelijke geldschulden, waaronder de betalingsbeschikking, uitstel van betaling, aanmaning en invordering bij dwangbevel.Titel 4.4 Awbb&w/ burgemeestermedewerker 
10Alle besluiten en handelingen inzake de Wet openbaarheid van bestuur.Wobb&w/burgemeestermedewerkerUitgezonderd zijn Wob verzoeken afkomstig van de pers. Zie hiervoor mandaat 62.
11Het ondertekenen van het Besluitformulier “beperkingenbesluit” in verband met de Opiumwet.Wkpbb&w/burgemeestermedewerker 
12Het ondertekenen van het Besluitformulier “beperkingenbesluit”.Wkpbb&w/burgemeesterAlgemeen directeur 
13Heffen van leges.Legesverorden­ingheffingsambtenaarmedewerker 
14Het aangaan en ondertekenen van een mediation-overeenkomst bij de start van de mediation b&w/ burgemeestermedewerker 
15Vertegenwoordiging in mediation. b&w/ burgemeestermedewerker 
16Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de manager. b&w/ burgemeestermanager 
17Het aangaan en ondertekenen van een vaststellingsovereenkomst bij het einde van de mediation aangaande bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerker. b&w/ burgemeestermedewerker 
18Het behandelen van klachten op grond van de klachtenverordening. b&w/ burgemeesteralgemeen directeurHet mandaat omvat niet de beslissing op een klacht gericht tegen (leden van) het college en de burgemeester.
19Aangaan van of deelnemen aan onderhandelingen omtrent subsidies op ambtelijk niveau met ministeries en/of provincie. b&wmedewerker 
20(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van overeenkomsten (niet zijnde meerjaren overeenkomsten) met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerkerVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.
21(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van meerjaren overeenkomsten met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermanagerVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.
22Voor zover niet elders in dit register benoemd, (besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke rechtshandelingen en de vertegenwoordiging van de gemeente in en buiten rechte met uitzondering van het aangaan van een overeenkomst en met uitzondering van besluiten als bedoeld in artikel 160, lid 2, Gemw.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerkerVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen. Dit algemene mandaat geldt niet indien hieronder een bijzonder mandaat is opgenomen.
23Aangifte bij de politie in geval van vandalisme, diefstal, en dergelijke met betrekking tot gemeente-eigendommen en zaken in gemeentelijk beheer.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
24Ontzegging van de toegang tot gemeentelijke gebouwen en terreinen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermanagerOntzegging voor langere duur is voorbehouden aan algemeen directeur.
25Het vragen van vrijblijvende adviezen, kostprijsberekeningen en offertes.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
26In rekening brengen van de kosten van door de gemeente geleverde diensten en/of goederen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
27Het doen van aanvragen om vergunningen waarbij het college of de burgemeester zelf de aanvrager is.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/ burgemeestermedewerker 
28Besluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen met inachtneming van het aanbestedings- en inkoopbeleid.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw b&w/ burgemeester manager 
29Het betaalbaar stellen van facturen b&w/burgemeestermedewerker 
30Vertegenwoordiging alsmede (besluiten tot) en het verrichten van handelingen (stemming) tijdens aandeelhoudersvergaderingen.160, lid 1, onder e, 168 en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeesterleden van het collegeBij de uitvoering van het mandaat dienen eventuele aanwijzingen van het college in acht te worden genomen.
31Besluiten betreffende subsidies vallend binnen de begroting.Titel 4.2 Awb, Algemene subsidieverordening.b&wmedewerkerVoor subsidies hoger dan € 50.000,- op jaarbasis en voor budgetsubsidies voor meer dan twee jaren heeft enkel de manager mandaat.
31aBesluiten op grond van de Wet bescherming persoonsgegevens voor zover het gaat om:  b&w, burgemeestermedewerker  
 a. Mededeling naar aanleiding van een verzoek van betrokkenen met betrekking tot de verwerking van hem betreffende persoonsgegevens;a. 35 Wbp      
 b. verzoeken tot verbetering van gegevens;b. 36 Wbp      
 c. mededeling van verbetering aan derden;c. 38 Wbp      
 d. verzet tegen gegevensverwerking;d. 40 Wbp      
 e. melding van gegevensverwerking.e. 27 Wbp      
 
  Personele aangelegenheden (alle afdelingen)     
32Het aanstellen van personeel binnen de formatie.CAR-UWO, hoofdstuk 2b&walgemeen directeurHet mandaat omvat niet de benoeming van managers.
33Het verlenen van ontslag op eigen verzoek, op grond van blijvende arbeidsongeschiktheid en bij pensionering.CAR-UWO, hoofdstuk 8b&walgemeen directeur 
34Verstrekken van een opdracht voor overwerk.CAR-UWO, hoofdstuk 4, Regeling variabele werktijdenb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
35De toepassing van de regeling met betrekking tot verlof waaronder in ieder geval buitengewoon verlof.Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Regeling voor buitengewoon verlofb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
36Het afhandelen van verzoeken tot aanpassing arbeidsduur.Wet aanpassing arbeidsduur, CAR-UWO, hoofdstuk 2b&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
37De toepassing van de regeling variabele werktijden.Regeling variabele werktijdenb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
38Het salaris technisch inpassen van nieuw personeel.CAR-UWO, hoofdstuk 3, Bezoldigingsverordeningb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft en met uitzondering van afdelingsmanagers
39(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van tijdelijke dienstverbanden en andere vormen van tijdelijk personeel (uitzendpersoneel, detachering) binnen de formatie.CAR-UWO, hoofdstuk 2b&w/ burgemeestermanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft. Indien gebruik wordt gemaakt van het budget onderuitputting is vooraf toestemming nodig van de manager BMO
40(Besluiten tot) het aangaan en het beëindigen van overeenkomsten voor stage en werkervaringsplaatsenVergoedingsregeling stagiairesb&wmanagerVoor zover het de eigen afdeling betreft.
41De toepassing van de regeling dienstreizen gemeente Wijchen (inclusief verblijfkosten)Regeling dienstreizenb&wmanager 
42Het wijzigen van de plaatsing in een functie CAR-UWO, Hoofdstuk 2b&wAlgemeen directeur  
 
 Bestuurs- en Managementondersteuning    
43De toepassing van de "Verhaalswet ongevallen ambtenaren". b&wmedeweker 
44De toepassing van het protocol werving en selectie.Protocol werving en selectie.b&wmedewerker 
45Besluiten tot het verlenen van ouderschapsverlof op grond van CAR UWO.Wet Arbeid Zorg, CAR-UWO, hoofdstuk 6, Ouderschapsverlofregeling.b&wmedewerker 
46Het toekenning van schadevergoeding op grond van de CAR UWO.CAR-UWO, hoofdstuk 15b&wmedewerkerIn overleg met de desbetreffende manager
47Het doen van opgaven ten behoeve van statistische informatie. b&wmedewerker 
48Het afgeven van werkgeversverklaringen. b&wmedewerker 
49Toepassen protocol ziekteverzuim.Wet Poortwachter, Regeling bedrijfszorg en ziekteverzuimb&wmedewerkerIn overleg met de desbetreffende manager
50Het verlenen van opdrachten ten behoeve van de uitvoering van het opleidingsplan en andere opleidingsactiviteiten. b&wmedewerker 
51De uitvoering van de regeling studiefaciliteiten.CAR-UWO, hoofdstuk 17, Studiefaciliteitenregeling, aanvullende bepalingenb&wmedewerker 
52De uitvoering van de regeling verplaatsingskosten.CAR-UWO, hoofdstuk 18, Verplaatsingskostenregeling, aanvullende bepalingenb&wmedewerker 
53Het uitvoeren van het cafetariamodel.CAR-UWO, hoofdstuk 4a, Regeling koop – verkoop uren, Regeling uitwisseling arbeidsvoorwaardenb&wmedewerker 
54Het uitbetalen van een overlijdensuitkering op grond van CAR UWO.CAR-UWO, hoofdstuk 8b&wmedewerker 
55Het verlenen van voorschotten (voor de hele gemeente) in het kader van personeelsbeleid. b&wmanager 
56Het aanvragen van een uittreksel uit het Algemeen Documentatieregister ter zake verlening van onderscheidingen burgemeestermanager 
57Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van toezichthouders en het afgeven van legitimatiebewijzen aan toezichthouders.  b&w/ burgemeester manager 
58Besluiten omtrent de aanwijzing alsmede de intrekking van de aanwijzing van medewerkers die belast zijn met het inwinnen en vaststellen van de definitieve geometrie ten behoeve van de BAG. b&wmanager  
59Bijhouden van het register gemeenschappelijke regelingen.27, lid 1, Wgrb&wmedewerker 
60Bijhouden van het delegatieregister.Delegatieverordeningb&wmedewerker 
61Het verstrekken van informatie en/of inlichting aan de pers  b&w/ burgemeester medewerker 
62De afdoening van aanvragen op grond van de Wet openbaarheid van bestuur afkomstig van de pers.  b&w/ burgemeester medewerker 
63Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van het kasteel en de kasteeltuin.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermedewerker 
63ABesluiten tot het toepassen van een korting op het  salaris bij langdurige ziekte.CAR-UWO, hoofdstuk 7b&wmedewerker 
63BAanwijzing van de secretaris van de commissie voor de bezwaarschriften4 Verordening commissie bezwaarschriften en 4 Verordening commissie Participatiewet, IOAW en IOAZ.b&wmanager 
63CBesluiten omtrent de aanwijzing van vergoedingen en voorzieningen in het kader van de Werkkostenregeling. b&wAlgemeen directeur 
 
 Publiekzaken (Burgerzaken)    
64Besluiten in het kader van de Wet basisregistratie personen.Wet BRPb&wmedewerkerVoor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat
65Besluiten in het kader van rijbewijzen en reisdocumentenPaspoortwet, Rijbewijzen-wetburgemeestermedewerkerVoor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat
66Bepalen openingstijden van de burgerlijke stand ( Boek 1, titel 4, afdeling 1 artikel 16c Burgerlijk Wetboek)Bwb&wmanager 
67Besluiten in het kader van de KieswetKwb&w/ burgemeestersenior medewerkerVoor de benoeming van de leden van het hoofdstembureau heeft enkel de manager mandaat
68Besluiten in het kader van de Rijkswet op het Nederlanderschap.RwnburgemeestermedewerkerVoor besluiten tot weigering heeft enkel de manager mandaat
69De bevoegdheid te beslissen op verzoeken voor de aanwijzing van een trouwlocatie. b&wmedewerkerVoor de afwijzing van een verzoek heeft enkel de manager mandaat
70Benoemen Buitengewoon ambtenaar van de Burgerlijke Stand naar keuze. b&wsenior medewerker 
 
 Publiekzaken (Vraagwijzer)    
71 Besluiten en handelingen in het kader van:  b&wmedewerkerTot een maximum van € 5.000,00 bij de borgstellingen saneringskredieten en boven de €  5.000,- bij borgstellingen voor saneringskredieten heeft de manager mandaat.
 a. Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen;a: Wmo 2015      
 b. Participatiewet en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen;b: Pw      
 c. Regelingen op grond van het gemeentelijke minimabeleid;        
 d. Wet gemeentelijke schuldhulpverlening.d. Wgs      
 e. Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving.        
 f. Mantelzorgurgentieverklaring;f. Huisvestingsverordening      
 g. De Jeugdwet en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen.g. Jw      
72Besluiten inzake de regeling gehandicaptenparkeerkaarten en –plaatsen.12 BABWb&wmedewerker 
73Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen  b&w/ burgemeester manager 
74Afhandeling van ‘onbeheerde zaken’ kleine voorwerpen160 Gemw b&w/ burgemeester manager 
74aBesluiten en handelingen in het kader van het mandaat van de Sociale Verzekeringsbank, inhoudende:  b&wmedewerker  
 a. Op verzoek van degene aan wie een PGB is toegekend verrichten van een of meer betalingen ten laste van een door het college toegekend eenmalig PGB aan de derde die op die betaling aanspraak heeft wegens levering aan de PGB-houder van zaken of diensten waarvoor dat eenmalig PGB is verstrekt.        
 b. Besluiten tot betaling dan wel weigering daarvan in het kader van eenmalig PGB.        
 c. Het beheer van eenmalige PGB’s voor zover dat beheer door de wet aan de SVB is opgedragen.        
74bVerwerking persoonsgegevens i.h.k.v. de gemeentelijke toegangArt. 7.4.1, tweede lid, Jeugdwetb&wMedewerker  
74cVerwerking persoonsgegevens t.b.v. het treffen van een individuele voorzieningArt. 7.4.1, tweede lid, Jeugdwetb&wMedewerker  
74dVerwerking persoonsgegevens i.h.k.v. het doen van meldingen aan de raad voor de kinderbeschermingArt. 1:240 BWb&wMedewerker  
74eVerwerking persoonsgegevens t.b.v. de financiering van de uitvoering van kinderbeschermingsmaatregelenArt. 8, onder e Wbpb&wmedewerker  
74fVerwerking persoonsgegevens i.h.k.v. het uitvoeren van jeugdreclasseringArt. 7.3.8 Jeugdwet resp. art. 8, onder e, Wbpb&wmedewerker  
74gVerwerking persoonsgegevens t.b.v. de afhandeling van facturen.Art. 2.3 en 2.4 Jeugdwetb&wmedewerker  
74hVerstrekking persoonsgegevens i.h.k.v. de gemeentelijke toegang aan de jeugdhulpverlener of de hulpverlener in de zin van de WGBOArt. 8, onder e, Wbp en art. 2.3 en 7.4.1 Jeugdwetb&wMedewerker  
74iVerstrekking persoonsgegevens i.h.k.v. de gemeentelijke toegang aan het AMHKArt. 5.2.1 Wmo 2015b&wMedewerker  
74jVerstrekking persoonsgegevens i.h.k.v. het doen van meldingen aan de Raad voor de kinderbeschermingArt. 8, onder, art. 21, eerste lid, onder a, Wbp en art. 2.4 Jeugdwet, art 1:240 BWb&wMedewerker  
74kVerwerking persoonsgegevens i.h.k.v. de Wmo 2015Art. 5.1.1 Wmo 2015b&wMedewerker  
74lVerstrekking van persoonsgegevens i.h.k.v. de Wmo 2015Art. 5.2.1 Wmo 2015b&wMedewerker  
 
 Sociale Zaken
75Besluiten en handelingen in het kader van:  b&wmedewerkerDegene die de boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn.
 a. de Participatiewet en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen; a: Pw      
 b. Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte werkloze werknemers; b: IOAW  medewerker  
 c. Wet inkomensvoorziening ouderen en gedeeltelijk arbeidsongeschikte gewezen zelfstandigen;c: IOAZ      
 d. Besluit bijstandsverlening zelfstandigen 2004;d: Bbz2004      
 e. Wet aanscherping handhaving en sanctiebeleid SZW-wetgeving.e: Fraudewet      
 f. Boetebesluit sociale zekerheidswetten        
 g. aanvragen individuele inkomenstoeslagg: Pw, Verordening inkomens toeslag gemeente Wijchen en      
 h. aanvragen individuele studietoeslagh: Pw, Vo individuele studietoeslag gemeente Wijchen en      
 i. besluiten en handelingen in het kader van de Jeugdweti: Jw      
 j. De Wet maatschappelijke ondersteuning 2015 en de daarop gebaseerde verordeningen en regelingen;j: Wmo 2015      
 k.Mantelzorgurgentieverklaring.k:Huisvestingsverordening      
76Besluiten en handelingen in het kader van de Wet inburgering en Verordening inburgeringWet inburgering; Verordening inburgeringb&wmedewerkerDegene die de boete oplegt mag niet de behandelend medewerker zijn.
77Het tot stand brengen van trajectplannen en het sluiten van trajectovereenkomsten met klanten.Pwb&w medewerker 
78Het doen van aangifte bij de officier van justitie in geval van fraude met uitkeringen.  b&w/ burgemeester manager 
79Schriftelijke uitwisseling standpunten in verhaal- en terugvordering procedures. b&wmedewerker 
 
 Welzijn en onderwijs    
80Besluiten op grond van de vigerende Verordening Leerlingenvervoer gemeente Wijchen.Verordening Leerlingenver-voerb&wmedewerker 
81Het toepassen van de hardheidsclausule op grond van de vigerende Verordening Leerlingenvervoer.Verordening Leerlingenver-voerb&wmanager 
82Besluiten op grond van artikel 3a, 3b en15 van de Leerplichtwet.3a, 3b, 15 LPWb&wleerplichtambtenaar 
83De bevoegdheden genoemd in artikelen 18 en 19 van de Leerplichtwet.18, 19 LPWb&wmedewerker 
84Besluiten in het Portefeuillehoudersoverleg Onderwijs & Jeugd met betrekking tot de kwalificatieplicht.LPWb&wportefeuillehouder onderwijs 
85De bevoegdheden genoemd in artikelen 6 en 21 van de Leerplichtwet.6, 21 LPWb&wmedewerker 
86Besluiten op grond van de Verordening voorzieningen huisvesting onderwijs.Verordening voorzieningen huisvesting onderwijsb&wmedewerkerMet uitzondering van het vaststellen van het bekostigingsplafond en het programma van overzicht.
87Besluiten en handelingen in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalenb&wmedewerker 
88Besluiten omtrent de machtiging van medewerkers en/of niet-ondergeschikten om via de Collectieve opdrachtrouteervoorziening berichten te versturen en notificaties te ontvangen waaronder in ieder geval ook begrepen het indienen van verzoeken tot onderzoek bij de Raad voor de Kinderbescherming en het afhandelen van zorgmeldingen.2.4 lid 1 Jeugdwet b&wmanagerDe uitoefening van de machtiging geschiedt met inachtneming van de van toepassing zijnde wet- en regelgeving en een bewerkersovereenkomst. Bij mandaat aan niet-ondergeschikten is ondermandaat toegestaan.
 
 Financiën    
89Het (besluiten tot het) erkennen van en afwijzen van aansprakelijkheid van de gemeente en het toekennen van de schadevergoeding. b&w/burgemeestermanagerTot een maximum van € 50.000,-.
90Het (besluiten tot het) aansprakelijk stellen van derden voor door hen veroorzaakte schade.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermanagerTot een maximum van € 50.000,-.
91Het melden van een aansprakelijkheid bij de verzekering.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermedewerker 
92Het buiten de invordering stellen van vorderingen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&wmanager 
93Besluiten en handelingen waarvoor op grond van het Treasurystatuut de manager financiën verantwoordelijk is.Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuutb&w/burgemeestermanager 
94Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerker van financiën belast met Treasury/Treasurer verantwoordelijk is.Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuutb&w/burgemeestermedewerker 
95Besluiten en handelingen besluit waarvoor op grond van het Treasurystatuut de medewerkers financiële administratie verantwoordelijk zijn.Artikel 16 en 17 van het Treasurystatuutb&w/burgemeestermedewerker 
96Het verlenen van kwijting namens de gemeente. b&wmanager 
97Het oninbaar verklaren van belastingschulden, voor zover passend binnen de geldende beleidsregels. b&wmanager 
98Invorderen van leges. Invorderingsambtenaarmedewerker 
99Invorderen van precariobelasting. invorderingsambtenaarmedewerker  
100De toepassing van het reglement fietsplan. Fietsplan regeling b&wmedewerker 
101(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van overeenkomsten (inclusief meerjaren) met derden voor aan en/of door de gemeente te leveren roerende goederen, diensten, leveringen of werken met betrekking tot budgetten toegekend aan de senior I&A.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestersenior medewerker I&AVoor zover passend binnen het toegekende budget en de bijbehorende beleidsdoelstellingen.
101ABesluiten m.b.t. aanbestedingen en daaruit voortvloeiende voorbereidings- en vervolghandelingen met inachtneming van het aanbestedings- en inkoopbeleid met betrekking tot budgetten toegekend aan de senior adviseur I&A.160, lid 1, onder e en 171, lid 1, Gemwb&w/burgemeesterSenior adviseur I&A 
 
 Ruimte milieu en economie    
102Het voeren van correspondentie inzake de uitvoering van de Wet ruimtelijke ordening.Wrob&wmedewerker 
103Het zorg dragen voor wettelijk vooroverleg.3.1.1 Brob&wmedewerker 
104Het buiten behandeling laten van verzoeken om planschade.6.1.3.1 Brob&wmedewerker 
105Het heffen van het drempelbedrag planschade en het wijzen op de verschuldigdheid daarvan.6.4 Wrob&wmedewerker 
106Toetsen van brondocumenten aan de wettelijke vereisten voor het inschrijven in de BAG.Wet Bagb&wmedewerker 
107Opstellen van schriftelijke verklaringen en ambtshalve correcties.Wet Bagb&wmedewerker 
108Het uitvoeren van de provinciale subsidieregeling woningisolatie.Titel 4.2 Awbb&wmedewerker 
109Besluiten op grond van de Wet ruimtelijke ordening, Woningwet en Wet milieubeheer naar aanleiding van een aanvraag ingediend vóór 1 oktober 2010 welke bevoegdheid per die datum is opgenomen in de Wabo.Wrob&wmanagerIndien zienswijzen naar voren zijn gebracht heeft de manager geen mandaat.
110Besluiten en handelingen met betrekking tot het Besluit bodemkwaliteit.Besluit bodemkwaliteitb&wmedewerker 
111Het melden aan Gedeputeerde Staten van onderzoeksgevallen of ernstige gevallen van bodemverontreiniging op grond van artikel 41 Wbb.41 Wbbb&wmedewerker 
112Het goedkeuren van archeologische rapporten en een programma van eisen.Wamzb&wmedewerker 
113Selectiebesluiten met betrekking tot archeologie.Wamzb&wmedewerker 
 
 Bouwen en leefomgeving   
114Besluiten met betrekking tot het verlenen van een drank- en horecavergunning.3 DHW, 31 DHWBurgemeestermedewerker 
115Overige besluiten met betrekking tot de Drank en horecawet met uitzondering van besluiten met betrekking tot een ontheffing.3 DHW, 31 DHWBurgemeestersenior medewerker 
116Besluiten met betrekking tot een ontheffing op grond van de Drank- en Horecawet.35 DHW, 4, lid 4 DHWburgemeestermedewerker 
117Besluiten met betrekking tot een loterijvergunning.3 WodKb&wmedewerker 
118Besluiten met betrekking tot het aanwezig hebben van een speelautomaat.30b t/m 30g WodKburgemeestermedewerker 
119Besluiten met betrekking tot kleine kansspelen met uitzondering van een verbod.7c WodKb&wmedewerker 
120Verbod van een bijeenkomst met gelegenheid voor deelname aan een klein kansspel.7c WodKb&wsenior medewerker 
121Het aanwijzen van verkeersregelaars tijdens evenementen.56 van het BABW en de Regeling Verkeersregelaarsburgemeestermedewerker 
122Tijdelijke verkeersbesluiten tijdens evenementen aangepast.18 WvW en BABWb&wmedewerkerMits afdeling openbare werken advies heeft uitgebracht
123Het verlenen van vergunningen of ontheffingen op grond van de Apv en het verbinden van voorschriften en beperkingen hieraan.Apvb&w/ burgemeestermedewerkerMet uitzondering van besluiten waarvoor de afdeling openbare werken mandaat heeft.
124Het weigeren van een vergunning of ontheffing op grond van de Apv.Apvb&w/ burgemeestersenior medewerker 
125Het buiten behandeling laten van een aanvraag om vergunning of ontheffing vanwege te late indiening.1.3 Apv, 4:5 Awbb&w/ burgemeestersenior medewerker 
126Het verlengen van de beslistermijn.1.2, lid 2, Apvb&w/ burgemeestersenior medewerker 
127Het intrekken of wijzigen van een vergunning of ontheffing ingevolge de Apv.1.6 Apvb&w/ burgemeestersenior medewerker 
128Besluiten met betrekking tot artikel 4 van de Winkeltijdenwet.4 Winkeltijdenwetb&wsenior medewerker 
129Aanwijzen van koopzondagen.3 Winkeltijdenwetb&wmedewerker 
130Besluiten met betrekking tot ontheffing toegang centrum van bord C01, en ontheffing gebruik parkeerschijf in parkeerschijfzone met uitzondering van een besluit tot weigering.87 RVVb&wmedewerker 
131Weigering van een ontheffing toegang centrum van bord C01.87 RVVb&wsenior medewerker 
132Het verlenen van toestemming voor het opstijgen met een hetelucht ballon.8a.50, lid 2 en lid 4 Wet Luchtvaart, 3 lid 4 Besluit Burgerluchthavens en 18 lid 1 en lid 2 Regeling Burgerluchthavens.burgemeestermedewerker 
133Begunstigende besluiten op grond van of in samenhang (Apv, Wro, Flora- en faunawet, Monumentenwet) met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht waarbij geen zienswijze is ingediend.Wabob&wmedewerkerDit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkings­besluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag.
134Alle overige besluiten op grond van of in samenhang (Apv, Wro, Flora- en faunawet, Monumentenwet) met de Wet algemene bepalingen omgevingsrecht, waaronder in ieder geval begrepen besluiten tot weigering, tot buiten behandeling laten van de aanvraag en het verlengen van de beslistermijn.Wabob&wsenior medewerkerDit mandaat geldt ook voor omgevingsvergunningen op grond van artikel 2:11, 2:12, 4:11 en 4:15 van de Apv. Indien een van de toestemmingen inhoudt een projectafwijkingsbesluit conform artikel 2.12, lid 1, sub a, onder 3 van de Wabo, dan geldt er geen mandaat voor het beslissen op de aanvraag.
135Besluiten en handelingen betreffende de handhaving als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en hoofdstuk 5 van de Awb.125 Gemw, afd 5.3 en 5.4 Awb b&w/ burgemeester senior medewerker 
136Besluiten en handelingen in het kader van handhaving op grond van het Besluit bodemkwaliteit.Besluit bodemkwaliteitb&wmedewerker 
137Besluit tot het afwijken van het advies van de rayonarchitect van de Commissie Ruimtelijke Kwaliteit.2.10, lid 1, onder d Wabob&wsenior medewerker 
138Besluiten omtrent sloopwerkzaamheden en -meldingen.1.26 t/m 1.33 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
139Het bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein.1.24 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
140Verkopen van materialen in het kader van artikel 104 Woningwet.104 Wwb&wmanager 
141Verstrekken van informatie aan de minister op grond van artikel 65 Woningwet.65 Wwb&wsenior medewerker 
142Aanwijzingen en ontheffingen ten aanzien van bouw- en sloopwerkzaamheden.8.1.1 t/m 8.9 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
143Opleggen van een nadere eis ingevolge AMvB's en op grond van artikel 8.42, eerste lid Wm.8.42 Wmb&wmedewerker 
144Verlenen van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten een inrichting.10.63 Wmb&wmedewerker 
145Weigeren van een ontheffing voor het verbranden van afvalstoffen buiten een inrichting.10.63 Wmb&wsenior medewerker 
146Verlenen van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen.22 Wvgsb&wmedewerker 
147Weigeren van een ontheffing voor vervoer van gevaarlijke stoffen.22 Wvgsb&wsenior medewerker 
148Besluiten m.b.t. het inzamelen van huishoudelijke afvalstoffen.Avalstoffenverordeningb&wmedewerker 
149Het verlengen van de referentieperiode t.b.v. een mestbassin.Besluit mestbassins milieubeheerb&wmedewerker 
150Het heffen van precariobelasting.Precarioverordeningheffingsambtenaarmedewerker 
151Besluiten met betrekking tot een vergunning voor een standplaats op de markt.Art. 6 Marktverordeningb&wmedewerker 
152Het nemen van begunstigende beslissingen op grond van artikel 15 Leegstandswet.Art. 15 Leegstandswetb&wmedewerker 
153Het nemen van andere besluiten (bijv. weigering, verdaging) op grond van artikel 15 Leegstandswet.Art. 15 Leegstandswetb&wsenior medewerker 
154Aanwijzen collectieve festiviteiten.Apvb&wmedewerker 
154aBesluiten en handelingen in het kader van de Verordening Starterslening gemeente Wijchen 20152, 5 en 6 Verordening Startersleningb&wMedewerkerDe bevoegdheid genoemd in art. 8 is niet gemandateerd.
 
 Openbare werken   
155Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. gemeentelijke nutsvoorzieningen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
156Het (besluiten tot) vestigen van opstalrecht t.b.v. civieltechnische werken (riolering ed).160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
157Het (besluiten tot) verkoop van grond ten behoeve van openbare nutsvoorzieningen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
158Bevoegdheden in verband met het gebruik van openbare gemeente-eigendommen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/ burgemeestermanager 
159Het (besluiten tot het) aangaan en beëindigen van huur- en bruikleenovereenkomsten omtrent het verhuren van sportzalen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemw b&w/ burgemeester Manager 
160Correspondentie inzake voorbereiding en uitvoering van een besluit met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken. b&wmedewerker 
161Het voeren van onderhandelingen over de verwerving of verkoop van onroerend goed (grond en opstallen) en het vastleggen van het resultaat hiervan. b&wmedewerkerDit mandaat omvat niet het ondertekenen van overeenkomsten
162Het tijdelijk in gebruik geven van gronden.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestersenior medewerker 
163Grondruilen om niet.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestermanager12/3544
164Het vertegenwoordigen van de gemeente in en buiten rechte met betrekking tot de werkzaamheden grondzaken ter uitvoering van besluiten van de gemeenteraad en b&w.171, lid 1 GemwburgemeesterManager en senior medewerker 
165Het vertegenwoordigen van de gemeente in transacties ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen.171, lid 1 GemwburgemeesterManager en senior medewerkerArtikel 2, lid 4 is niet van toepassing.
166De uitvoering van taken inzake onteigening.Onteigeningswetb&wsenior medewerker 
167Overdragen bloot eigendom bij eeuwigdurende erfpacht tot € 500,00.160, lid 1, onder e en 171 GemwburgemeesterManager en senior medewerker 
168Het (besluiten tot het) verkopen van grond aan de elektriciteitsmaatschappij voor het plaatsen van een besturingskastje.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&w/burgemeestersenior medewerker 
169Uitvoeren van besluiten en bevoegdheden op grond van de Wet voorkeursrecht gemeenten.Wvgb&wmanager 
170(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van overeenkomsten conform de nota aanpak illegaal grondgebruik.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestersenior medewerker 
171(Besluiten tot) het aangaan en beëindigen van koop- huur- en gebruiksovereenkomsten conform de Notitie Groenstroken Wijchen.160, lid 1, onder e en 171, lid 1 Gemwb&w/burgemeestersenior medewerker 
172Besluiten en handelingen met betrekking tot het aanbrengen van voorzieningen voor verkeer of verlichting.2:21 Apvb&w/burgemeestermedewerker 
173Besluiten en handelingen met betrekking tot het verbod voor objecten onder een hoogspanningslijn.2:22 Apvb&w/burgemeestermedewerker 
174Besluiten en handelingen met betrekking tot de bestrijding van akkerdistels.2:65A Apvb&w/burgemeestermedewerker 
175Besluiten en handelingen betreffende de handhaving, als bedoeld in artikel 125 van de Gemeentewet en afdeling 5.3 en 5.4 van de Algemene wet bestuursrecht, van de hiervoor genoemde bepalingen uit de Apv.125 Gemw, afd. 5.3 en 5.4 Awbb&wmedewerker 
176Tijdelijke en permanente verkeersbesluiten18 WvW en BABWb&wmanager 
177Besluiten op een verzoek tot wijzigingen van lokale openbare verlichting. b&wMedewerker 
178Toestemming voor het leggen of wijzigen van kabels en leidingen aan nutsbedrijven.2.11 Apvb&wmedewerker 
179Het uitvoeren van de telecommunicatieverordening.Telecommunicatiewet, TelecommunicatieVerordeningb&wmedewerker 
180Het verlenen van de toestemming voor rioolaansluitingen.160, lid 1, onder e en 171 Gemwb&wmedewerker 
181Het aanwijzen van parkeerplaatsen voor gehandicapten.18 WvW, 12 BABWb&wmanager 
182Het ondertekenen van begeleidingsbrieven voor transport over de weg van materialen, grondstoffen en/of afvalstoffen op basis van het Besluit Bodemkwaliteit.Besluit bodemkwaliteitb&wmedewerker 
183Het beheren van het WKPB-register.WKPBb&wmedewerker 
184Het uitvoeren van de subsidieregeling oud papier.b&wmedewerker 
185Beheer van de Basisregistratie adressen en gebouwenWet Bagb&wmedewerker 
186Toetsen van brondocumenten aan de wettelijke vereisten voor het inschrijven in de BagWet Bagb&wmedewerker 
187Vaststellen definitieve geometrie.Wet Bagb&wmedewerker 
188Opstellen van schriftelijke verklaringen en ambtshalve correcties.Wet bagb&wmedewerker 
189Opstellen procesverbaal van constatering.Wet Bagb&wmedewerker 
190Het uitgeven van inschrijfnummers en identificatienummers.Wet bagb&wmedewerker 
191Toekenning nummer op het grondgebied van de gemeente gelegen verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen3 Verordening naamgeving en Nummering Medewerker 
192Vaststellen BAG processenhandboek.Wet Bagb&wmanager 
193afbakening van panden, verblijfsobjecten, standplaatsen en ligplaatsen3 Verordening naamgeving en nummeringb&wmedewerker 
194bepalen van het straatpeil, de rooilijnen en/of bebouwingsgrenzen op het bouwterrein.1.24 Bouwbesluit 2012b&wmedewerker 
195Tussentijdse wijzigingen en aanpassingen in het Uitvoeringsprogramma onderhoud en beheer Ibor b&wportefeuillehouder 
196Uitvoering van het Uitvoeringsprogramma onderhoud en beheer Ibor b&wmanager 

TOELICHTING

ALGEMENE TOELICHTING

1. Inleiding

De Gemeentewet en andere meer specifieke wetten, zoals de Wet ruimtelijke ordening en de Wet maatschappelijke ondersteuning leggen de bevoegdheid om besluiten te nemen bij de bestuursorganen, zoals de gemeenteraad, het college van burgemeester en wethouders of bij de burgemeester. In dit mandaatbesluit wordt geregeld wie namens het bestuursorgaan bepaalde bevoegdheden uitoefent.

Onder mandaat wordt volgens artikel 10:1 van de Algemene wet bestuursrecht (Awb) verstaan: de bevoegdheid om in naam van een bestuursorgaan besluiten te nemen. Onder besluit wordt verstaan: de schriftelijke beslissing van een bestuursorgaan inhoudende een publiekrechtelijke rechtshandeling. Indien er sprake is van het overlaten van het verrichten van een privaatrechtelijke rechtshandeling aan anderen, zoals bijvoorbeeld het aangaan van een overeenkomst, dan wordt er niet gesproken van mandaat, maar van volmacht. Indien er sprake is van het overlaten van feitelijke handelingen aan anderen, die geen besluit of privaatrechtelijke rechtshandeling betreffen, dan wordt gesproken van machtiging. Er kan dan bijvoorbeeld gedacht worden aan het voeren van algemene correspondentie. Gezien bovenstaande is ervoor gekozen dit document op te stellen als een mandaat-, volmacht- en machtigingsbesluit met bijbehorend register. Daar waar in dit besluit wordt gesproken van mandaat wordt daaronder ook verstaan machtiging dan wel volmacht. Het besluit wordt geciteerd als ‘mandaatbesluit’.

In alle gevallen kan het bestuursorgaan de bevoegdheden die het/hij op grond van dit register aan anderen overlaat, zelf nog blijven uitoefenen. In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden.

2. Doelstelling

Met het verlenen van mandaten wordt het volgende beoogd.

Sneller en klantvriendelijker te handelen

Als het uitoefenen van bepaalde bevoegdheden aan afdelingsmanagers en medewerkers wordt overgelaten, kunnen zij sneller en daardoor klantvriendelijker handelen. Bovendien wordt op deze manier de klanten van de gemeente duidelijkheid verschaft over welke medewerker zij als eerste aan kunnen spreken, namelijk degene die zijn handtekening onder het besluit of de correspondentie heeft gezet.

Verantwoordelijkheden te verduidelijken

Met het vastleggen van bevoegdheden in dit besluit, worden de verantwoordelijkheden binnen de organisatie vastgelegd. Zodat het voor iedereen binnen de organisatie duidelijk is wie kan én moet worden aangesproken.

3. Uitgangspunten

Uitgangspunt is dat burgemeester en wethouders en de burgemeester de belangrijke en/of beleidsbepalende beslissingen zelf nemen en daarmee dus de hoofdlijnen van het beleid uitzetten. Dit is uitgewerkt in artikel 3 van het besluit.

Vervolgens worden verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie neergelegd teneinde sneller en klantvriendelijker te kunnen handelen. Verantwoordelijkheden laag in de organisatie leggen betekent dat zoveel mogelijk bevoegdheden worden overgelaten aan de afdelingsmanager of (senior)medewerker.

Bij het overlaten van bevoegdheden aan anderen gaat het om vertrouwen. Het bestuursorgaan dat bevoegdheden aan anderen overlaat, moet ervan uit kunnen gaan dat het zelf de bevoegdheid op dezelfde wijze zou hebben gebruikt. Leidinggevenden moeten er uiteraard voor zorgen dat het in de afdeling gestelde vertrouwen niet wordt geschaad. Hiertoe dienen heldere instructies aan medewerkers te worden verschaft. Indien een medewerker twijfelt over een te nemen besluit, dient hij op tijd en vooraf te overleggen met de leidinggevende en/of portefeuillehouder.

De gemandateerde bevoegdheden zijn opgenomen in het register. Bij bepaalde mandaten zijn specifieke voorwaarden en/of beperkingen opgenomen. Indien buiten de grenzen wordt getreden van de voorwaarde/beperking, geldt er dus geen mandaat.

Ondermandaat is niet toegestaan tenzij tenzij dit in het mandaatregister is vermeld. Het bestuursorgaan beslist bij welke functie in de organisatie zij de bevoegdheid wenst neer te leggen.

Delegatie

De gemeenteraad heeft een aantal bevoegdheden gedelegeerd aan het college van burgemeester en wethouders. Deze zijn niet opgenomen in dit besluit, maar zijn te vinden in het register behorende bij de Delegatieverordening. De meest recente dateert van 2 februari 2012. In een aantal gevallen worden de besluiten die burgemeester en wethouders op grond van de Delegatieverordening kan nemen gemandateerd. Een voorbeeld hiervan is de beslissing op een verzoek om informatie op grond van de Wet openbaarheid van bestuur.

Het meerdere omvat het mindere

Op verschillende plaatsen in het register is er voor gekozen niet elk soort rechtshandeling in elke mogelijke variant te benoemen (dus niet: aanbod tot/sluiten van/opzeggen van/verlengen van/wijzigen van/dreigen met) want: wie het meerdere mag, mag ook het mindere. Mag een manager een leasecontract sluiten dan mag hij dit ook opzeggen. Mag een dwangsom worden opgelegd, dan mag deze ook worden ingetrokken. Staat in het register “besluiten over een vergunning” dan houdt dit niet alleen in de bevoegdheid om een vergunning te verlenen maar tevens die om een vergunning in te trekken, te weigeren, opnieuw te verlenen of te wijzigen. Besluiten over subsidies houdt naast het verlenen en vaststellen van subsidies ook het weigeren of terugvorderen ervan in.

Indien een mandaatbesluit ruim is geformuleerd dan dient dit dus ook ruim te worden uitgelegd.

Eventuele uitzonderingen op deze regel zijn in de kolom voorschriften/beperkingen vermeld, of blijken uit de redactie van het mandaat.

Rechtszekerheid

De in het register opgenomen bevoegdheden zijn ten volle gemandateerd mits voldaan wordt aan eventuele opmerkingen zoals aangegeven in de kolom voorschriften/beperkingen. Dit is in lijn met het uitgangspunt om verantwoordelijkheden zo laag mogelijk in de organisatie te beleggen. Een regeling die aan de gemandateerde overlaat om te bepalen wat de precieze omvang van het mandaat is, is overigens in strijd met de rechtszekerheid.

De mandaatgever kan de gemandateerde per geval of in het algemeen instructies geven ter zake van de uitoefening van de gemandateerde bevoegdheid. De instructies zijn vormvrij. Algemene instructies kunnen de vorm hebben van een beleidsregel. Ook dient de gemandateerde de mandaatgever op diens verzoek inlichtingen over de uitoefening van de bevoegdheid te verschaffen. De mandaatgever kan het mandaat te allen tijde intrekken. Dit moet schriftelijk gebeuren. Met deze instrumenten ontstaat een evenwicht tussen het geven van mandaat en het houden van controle op de uitvoering hiervan.

Er gelden enkele algemene uitzonderingen die zijn opgenomen in artikel 3 van het mandaatbesluit. Zo is er geen mandaat voor de vaststelling van algemeen verbindende voorschriften, het vaststellen of afwijken van beleidsregels en het beslissen op een bezwaarschrift.

Ook worden uitgezonderd privaatrechtelijke besluiten welke niet passen binnen het toegekende budget. Het is in bepaalde situaties lastig te bepalen of een besluit binnen het toegekende budget past. Hoe zit het bijvoorbeeld met meerjaren overeenkomsten. Dergelijke overeenkomsten zijn daarom gemandateerd aan de manager. De budgethouder dient zich bij de uitvoering te houden aan de Algemene regeling budgethouders van de gemeente Wijchen.

In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren. De bepaling dat het mandaat niet geldt wanneer dit door of namens het bestuursorgaan kenbaar is gemaakt, blijft uiteraard behouden.

Organisatorische wijzigingen

De afgelopen jaren hebben diverse organisatorische wijzigingen plaatsgevonden. Gedacht kan worden aan de regionale samenwerking op het gebied van milieutaken en brandweer. In dit kader zijn diverse mandaatbesluiten genomen. In het register wordt een duidelijk onderscheid gemaakt naar mandaten binnen de eigen organisatie en daarbuiten.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING

Artikel 2, lid 1

Uit deze bepaling volgt dat een bevoegdheid alleen is gemandateerd aan de (senior)medewerker tot wiens taak deze bevoegdheid behoord. Dit betekent dat collega’s niet onderling voor elkaar mogen tekenen. Tenzij ze (natuurlijk) met dezelfde taken zijn belast. Deze beperking geldt alleen voor medewerkers en senior medewerkers. Managers of leden van de directie zijn hieraan niet gebonden.

Artikel 2, lid 2

Bij afwezigheid van een (senior) medewerker wordt hij vervangen door de afdelingsmanager of een lid van de directie.

Artikel 2, lid 3

Bij afwezigheid van een manager wordt hij vervangen door een manager van een andere afdeling. Er bestaat vast gebruik dat bepaalde afdelingen elkaar vervangen. Maar strikt genomen mag elke manager als vervanger optreden.

Artikel 2, lid 4

Bij afwezigheid van een senior medewerker kan deze worden vervangen door een senior medewerker van dezelfde afdeling. Uiteraard mag ook de manager altijd tekenen. In het register kan worden bepaald dat deze vervangingsregeling niet geldt. Dit is bijvoorbeeld aan de orde bij verleende volmachten voor met naam genoemde senioren.

Artikel 2, lid 5

Hiermee wordt beoogd om in het kader van de zogenaamde nieuwe zaakbehandeling ter zitting een standpunt in te kunnen nemen. Zie ook hierboven onder punt 4.

Artikel 3

In de praktijk moet de gemandateerde steeds alert blijven en zelf bepalen of er vooraf een terugkoppeling naar het bestuursorgaan moet plaatsvinden. Het bestuursorgaan kan te allen tijde aangeven zelf de bevoegdheid uit te willen voeren.

Artikel 3, lid 1, onder d

Het vaststellen van beleidsregels is niet gemandateerd. Gelet hierop ligt het in de rede om besluiten waarbij wordt afgeweken van een beleidsregel (conform 4.84 van de Awb) ook niet te mandateren. In het geval in een beleidsregel een hardheidsclausule is opgenomen, wordt de toepassing hiervan aangemerkt als een afwijking van de beleidsregel. Een dergelijk besluit is dus niet gemandateerd, tenzij dit uitdrukkelijk in het mandaatregister is vermeld.

Artikel 3, lid 1, onder e

Ook is niet gemandateerd het verrichten van privaatrechtelijk handelingen, zoals bijvoorbeeld het verstrekken van een opdracht aan een derden, indien daarvoor geen budget is.

Artikel 5, lid 1

Bij mandaat kan een onderscheid worden gemaakt tussen ondertekenings- en afdoeningsmandaat.

Afdoeningsmandaat verleent aan de gemandateerde de gehele bevoegdheid om te beslissen en af te doen zonder bemoeienis of tussenkomst van het bestuursorgaan, inclusief de ondertekening van stukken.

Ondertekeningsmandaat is een mandaat waarbij de gemandateerde het besluit (slechts) ondertekent, maar waarbij het bestuursorgaan vooraf aan de hand van een ambtelijk advies zelf heeft besloten hoe te handelen. In dat geval vindt de ondertekening plaats als volgt: “Overeenkomstig door burgemeester en wethouders genomen besluit...“

Wij maken in Wijchen geen gebruik van ondertekeningsmandaat. In dit register is dan ook altijd sprake van een afdoeningsmandaat.

Artikel 5, lid 2

Het gaat hierbij om bevoegdheden die zijn gemandateerd maar waarbij het wenselijk is dat het besluit of de correspondentie door de burgemeester of het college wordt ondertekend. Bijvoorbeeld omdat dit wenselijk is vanuit oogpunt van representatie. In de hier genoemde situaties mag een besluit of correspondentie dus niet door de manager of medewerker worden getekend.

Artikel 7, lid 2

Het register bevat een paragraaf met mandaten verleend aan derden die niet tot de organisatie behoren. Daarnaast twee paragrafen (Algemeen en personele aangelegenheden) met mandaten die voor alle ambtenaren van de gemeente Wijchen gelden. Ten slotte paragrafen die zich toespitsen op de taken van bepaalde afdelingen. Indien een mandaat zowel in de algemene als de afdelingsparagraaf is genoemd, gaat het mandaat genoemd onder de afdeling voor.

ARTIKELSGEWIJZE TOELICHTING REGISTER

A 3 Crisiscommunicatiemiddelen

Op grond van het regionaal crisisplan Veiligheidsregio Gelderland-Zuid en het regionaal deelplan crisiscommunicatie worden de hier genoemde bevoegdheden gemandateerd.

A 6. t/m 13 Belastingsamenwerking met Beuningen

Deze bevoegdheden zijn bij besluit van 15 december 2009 gemandateerd aan de coördinator team belastingen/WOZ van de afdeling Financiën van de gemeente Beuningen optredende als het in de Regeling Gemeenschappelijk Belastingkantoor Beuningen bedoelde hoofd van de uitvoeringsorganisatie.

B1 Spoedmandaat              

Het gaat hierbij om situaties waarbij met spoed een beslissing door het college moet worden genomen. Een lid van het college heeft in deze situaties afdoeningsmandaat namens het college. Logischerwijs is in deze situatie geen sprake van een bevoegdheid die al is gemandateerd.

B 7 Bezwaar en beroep

Ten aanzien van de vertegenwoordiging in bezwaar en beroep ed. wordt vaker aangestuurd op finale geschilbeslechting. Dit kan betekenen dat meer dan voorheen van de vertegenwoordigend ambtenaar ter zitting een inhoudelijk standpunt wordt verwacht ter zake van alternatieven. In het mandaatregister is de vertegenwoordiging tijdens de zitting bij een bezwaarschriftenprocedure, beroep of hoger beroep gemandateerd. Strikt genomen heeft dit alleen betrekking op de verdediging van het besluit. Het is wenselijk dat de vertegenwoordigend ambtenaar tijdens de zitting een standpunt kan innemen ten aanzien van bevoegdheden die elders in het register tot medewerkersniveau zijn gemandateerd. Artikel 2, derde lid, staat hieraan in de weg omdat een mandaat alleen geldt voor zover de bevoegdheden tot je taak behoren. Om deze reden is aan artikel 2 een vijfde lid toegevoegd. Het mandaat strekt niet zover dat ook bevoegdheden gemandateerd aan de manager of voorbehouden aan het bestuursorgaan (zoals het afwijken van een beleidsregel) zijn gemandateerd. Om hierover tijdens de zitting een standpunt over in te kunnen nemen, dient vooraf afstemming te zijn geweest. Een alternatief kan zijn om vanuit de zittingszaal contact op te nemen met de beslissingsbevoegde.

B 20 t/m 28 Privaatrechtelijke handelingen

Een gemeente beweegt zich veelvuldig in het privaatrechtelijk verkeer. Bijvoorbeeld bij de verkoop van grond, de deelname aan een stichting of bij de inrichting van het gemeentekantoor. Privaatrechtelijke handelingen verricht niet het college maar de ‘gemeente’, zijnde een rechtspersoon.

De beslissing tot het verrichten om een privaatrechtelijke rechtshandeling neemt het college op grond van artikel 160, lid 1, onder e, van de Gemeentewet. Vervolgens moet de handeling daadwerkelijk worden verricht. Dat doet de burgemeester op grond van artikel 171 van de Gemeentewet namens de ‘gemeente’. De burgemeester kan een ondergeschikte opdragen om namens hem de handeling te verrichten.

In het mandaatregister wordt meerdermalen zowel de beslissing om een handeling te verrichten als het daadwerkelijk verrichten van de handeling gemandateerd aan managers/medewerkers. De redactie van deze bepalingen is als volgt: “..(besluiten tot) het verrichten van privaatrechtelijke handelingen…”.

Bij gebruik van dit mandaat beslis je als medewerker namens het college om de rechtshandeling te verrichten en onderteken je de brief namens de burgemeester!

B 22 Privaatrechtelijke handelingen niet zijnde overeenkomsten

Naast het sluiten van overeenkomsten, verricht een gemeente tal van andere privaatrechtelijke handelingen. Gedacht kan worden aan het stuiten van een verjaringstermijn, een verklaring in het kader van derdenbeslag, een ingebrekestelling of het uitwinnen van bankgaranties. Voorheen waren deze privaatrechtelijke handelingen niet gemandateerd. Het is wenselijk deze handelingen wel te mandateren.

B 29 Akkoord verklaren van facturen

Deze bevoegdheid is gemandateerd tot de medewerker zijnde de budgethouder.

B 30 Aandeelhouderschap

In de Gemeentewet is bepaald dat de aandeelhoudersrol (waaronder met name het besluit hoe te stemmen in de Algemene Vergaderingen van Aandeelhouders (AVA) van BV's en NV's waarvan de gemeente aandeelhouder is) een bevoegdheid van het (gehele) college is (artikel 160, lid 1, onder e, Gemeentewet). Deze bevoegdheid moet worden onderscheiden van de uitvoering van die besluiten (door de burgemeester, artikel 171 Gemeentewet, eventueel in mandaat uit te voeren). Dit mandaat regelt dat individuele collegeleden op grond van artikel 168 Gemeentewet de mogelijkheid hebben om zelfstandig, maar conform eventuele aanwijzingen van het college, namens het college te besluiten over de door de gemeente in de AVA uit te brengen stemmen. Dit besluit kan vervolgens door hetzelfde collegelid worden uitgevoerd gelet op de machtiging op grond van artikel 171 Gemeentewet.

B 32 t/m 42 Personele aangelegenheden

In het kader van integraal management hebben managers allerlei bevoegdheden als het gaat om het personeel van zijn/haar afdeling. Deze paragraaf betreft daarom alle afdelingen. De bevoegdheden die zijn gemandateerd aan de medewerkers p&o en de manager BMO zijn opgenomen onder de afdeling BMO.

B 82 t/m 85 Kwalificatielicht Leerplichtwet

Bureau Leerplicht Nijmegen voert de kwalificatieplicht uit voor Nijmegen en de regio (waaronder Wijchen). In dat kader zijn diverse Nijmeegse leerplichtambtenaren aangewezen voor de uitvoering van de kwalificatieplicht. Tevens is bij besluit van 23 februari 2010 de bevoegdheid om besluiten te nemen in het portefeuillehouders overleg met betrekking tot de kwalificatieplicht gemandateerd aan de portefeuillehouder onderwijs.

B 85 Artikel 6 en 21 van de Leerplichtwet

Deze bepalingen hebben betrekking op de verplichting om een bepaalde kennisgeving aan het college te verstrekken. De bevoegdheid om van een dergelijke kennisgeving kennis te nemen, is gemandateerd aan de medewerker.

B 87 Wet kinderopvang

Het gaat hierbij vooral om handelingen in het kader van registratie, inspectie, toezicht en handhaving in het kader van de Wet kinderopvang en kwaliteitseisen peuterspeelzalen.

B 93 t/m 95 Treasurystatuut

In het Treasurystatuut, vastgesteld door de gemeenteraad, wordt nauwgezet geregeld wie welke bevoegdheden heeft als het gaat om treasury. Conform artikel 14, tweede lid, van het Treasurystatuut wordt een en ander in de mandaatregeling vastgelegd.

B 165 Vervreemding of verkrijging van onroerende goederen

Bij besluit van 26 mei 2003 heeft de burgemeester een permanente volmacht verleend aan L.A. Kamps in zijn functie als senior beleidsmedewerker inhoudende de vertegenwoordiging in transacties die de gemeente wil aangaan ten overstaan van een notaris ten einde onroerende goederen te vervreemden dan wel te verkrijgen. De manager OW heeft dezelfde volmacht.

B 158 en 159 verhuur gemeentelijke eigendommen

Huur- of bruikleenovereenkomsten van gemeentelijke gebouwen waren voorheen, vanuit de afdeling Facilitaire Zaken, gemandateerd aan de medewerker. Deze bevoegdheid is nu ondergebracht bij de afdeling OW. Behoudens de verhuur van het kasteel en de kasteeltuin. Dit is ondergebracht bij afdeling BMO.