Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Beverwijk

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2011

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Beverwijk
Officiële naam regelingVerordening op de heffing en de invordering van Leges 2011
CiteertitelLegesverordening 2011
Vastgesteld doorgemeenteraad
Onderwerpfinanciën en economie
Eigen onderwerpbelasting

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

Geen

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, artikel 229, lid 1

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

16-12-201001-01-2012Onbekend

07-12-2010

De Kennemer, d.d. 15-12-2010

Raadsstuk 2010/57042

Tekst van de regeling

Intitulé

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2011

De raad van de gemeente Beverwijk;

gezien het voorstel van burgemeester en wethouders d.d. 19 oktober 2010, nummer 2010/57042;

gehoord de commissie Algemeen Bestuur, Veiligheid en Middelen d.d. 18 november 2010;

gelet op artikel 229, eerste lid, aanhef en onderdeel b van de Gemeentewet;

besluit:

vast te stellen:

Verordening op de heffing en de invordering van Leges 2011 en de bijbehorende tarieventabel

Artikel 1 Begripsomschrijvingen

Deze verordening verstaat onder:

  • a.

    “dag”: de periode van 00.00 uur tot 24.00 uur, waarbij een gedeelte van een dag als een hele dag wordt aangemerkt;

  • b.

    “week”: een aaneengesloten periode van zeven dagen;

  • c.

    “maand”: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalendermaand tot en met de eerste dag - 1 in de volgende kalendermaand;

  • d.

    “jaar”: het tijdvak dat loopt van de eerste dag in een kalenderjaar tot en met de eerste dag - 1 in het volgende kalenderjaar;

  • e.

    “kalenderjaar”: de periode van 1 januari tot en met 31 december;

  • f.

    “kwartier”: een aaneengesloten periode van 15 minuten, waarbij een gedeelte van een kwartier als een heel kwartier wordt aangemerkt;

  • g.

    “uur”: een aaneengesloten periode van 60 minuten, waarbij een gedeelte van een uur als een heel uur wordt aangemerkt.

Artikel 2 Belastbaar feit

Onder de naam “leges” worden rechten geheven ter zake van het genot van door of vanwege de gemeentebestuur verstrekte diensten, genoemd in deze verordening en de daarbij behorende tarieventabel.

Artikel 3 Belastingplicht

Belastingplichtig is de aanvrager van de dienst dan wel degene ten behoeve van wie de dienst is verleend.

Artikel 4 Vrijstellingen

Leges worden niet geheven voor:

  • 1.

    Stukken in hun persoonlijk belang benodigd door personen, die door een verklaring, afgegeven door de burgemeester van hun woon- of verblijfplaats, of op andere wijze van hun onvermogen doen blijken.

  • 2.

    Attestatiën de vita, strekkende tot betaling van pensioenen, lijfrenten en andere periodieke uitkeringen ingevolge de pensioenen spaarfondsenwet of anderszins ten laste van de staat, provinciën, gemeenten, waterschappen of andere publiekrechtelijke lichamen.

  • 3.

    De aan belanghebbende uit te reiken minuten, afschriften, uittreksels of duplicaten van besluiten, akten en beschikkingen, houdende benoeming, bevordering, ontslag en toekenning van bezoldiging van ambtenaren en leden van colleges of commissies.

  • 4.

    Stukken, door ambtenaren benodigd tot het bekomen van pensioenen en de stukken benodigd tot het bekomen van weduwen- en wezenpensioen uit tot dat doel ingestelde fondsen.

  • 5.

    Raadpleging van de dubbele der leggers en plans van het kadaster, indien de raadpleging geschiedt ten behoeve van de rijksdienst, de provinciale dienst of de dienst van een waterschap, veenschap of veenpolder.

  • 6.

    diensten waarvan de kosten krachtens afdeling 6.4 van de Wet ruimtelijke ordening (grondexploitatie) zijn of worden verhaald.

Artikel 5 Tarieven

  • 1. De leges worden geheven naar de tarieven, opgenomen in de bij deze verordening behorende tarieventabel.

  • 2. Voor de berekening van de leges wordt een gedeelte van een in de tarieventabel genoemde eenheid als een volle eenheid aangemerkt.

Artikel 6 Wijze van heffing

De leges worden geheven door middel van een mondelinge dan wel een gedagtekende schriftelijke kennisgeving, waaronder mede wordt begrepen een stempelafdruk, zegel, nota, aanslag of andere schriftuur. Het gevorderde bedrag wordt mondeling, dan wel door toezending of uitreiking van de schriftelijke kennisgeving aan de belastingschuldige bekendgemaakt.

Artikel 7 Termijnen van betaling

  • 1. In afwijking van artikel 9, eerste lid, van de lnvorderingswet 1990 moeten de leges betaald ingeval de kennisgeving als bedoeld in artikel 6:

    • a.

      mondeling wordt gedaan, op het moment van het doen van de kennisgeving;

    • b.

      schriftelijk wordt gedaan, op het moment van uitreiken van de kennisgeving, dan wel in geval van toezending daarvan, binnen 1 maand na de dagtekening van de kennisgeving.

  • 2. De Algemene termijnenwet is niet van toepassing op de in het eerste lid gestelde termijnen.

Artikel 8 Vermindering

Vermindering van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen, bepaling.

Artikel 9 Teruggaaf

  • 1. Gehele of gedeeltelijke teruggaaf van leges voor een in de bij deze verordening behorende tarieventabel omschreven dienst wordt verleend overeenkomstig een met betrekking tot die dienst in die tarieventabel opgenomen bepaling.

  • 2. Voor de toepassing van artikel 28, vierde lid, van de Invorderingswet 1990 wordt de teruggaaf van leges, bedoeld in het eerste lid, aangemerkt als een vermindering van de belastingaanslag.

Artikel 10 Nadere regels door het college van burgemeester en wethouders

Het college van burgemeester en wethouders kan nadere regels geven met betrekking tot de heffing en de invordering van de leges.

Artikel 11 Overgangsbepaling

  • 1. De artikelen en tarieventabel van de “Legesverordening 2010” van 16 december 2009, vervallen met ingang 1 januari 2011, met dien verstande dat zij van toepassing blijven op de belastbare feiten die zich voor die datum hebben voorgedaan.

  • 2. Indien de datum van inwerkingtreding van titel 1 van de tarieventabel behorende bij deze verordening ligt na de in artikel 12, tweede lid, opgenomen datum van ingang van de heffing, blijven de op grond van het eerste lid vervallen bepalingen gelden voor de in de tussenliggende periode plaatsvindende belastbare feiten voor zover de heffing van de leges hiervoor in die periode plaatsvindt.

  • 3. De op artikel 9 van de in het eerste lid genoemde verordening gebaseerde regels van het college worden geacht mede gebaseerd te zijn op artikel 11 van deze verordening.

Artikel 12 Inwerkingtreding

  • 1. Deze verordening treedt in werking met ingang van de eerste dag na die van de bekendmaking.

  • 2. De datum van ingang van de heffing is 1 januari 2010.

Artikel 13 Citeertitel

Deze verordening wordt aangehaald als: Legesverordening 2011.

Ondertekening

Beverwijk, 7 december 2010

de raad voornoemd,

de griffier, de voorzitter,

TARIEVENTABEL LEGES 2011 behorende bij raadsbesluitnummer: 2010/57042

Tarieventabel, behorende bij en deeluitmakende van de "Legesverordening 2011".

 Indeling tarieventabel

Titel 1Algemene dienstverleningblz.
Hoofdstuk 1Burgerlijke stand5
Hoofdstuk 2Reisdocumenten6
Hoofdstuk 3Rijbewijzen6
Hoofdstuk 4Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens  6
Hoofdstuk 5Verstrekkingen uit het Kiezersregister7
Hoofdstuk 6Bestuursstukken8
Hoofdstuk 7Vastgoedinformatie8
Hoofdstuk 8Overige publiekszaken9
Hoofdstuk 9Gemeentearchief9
Hoofdstuk 10Huisvestingswet9
Hoofdstuk 11Winkeltijdenwet9
Hoofdstuk 12Kansspelen9
Hoofdstuk 13Telecommunicatie10
Hoofdstuk 14Verkeer en vervoer10
Hoofdstuk 15Diversen11
   
Titel 2Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/omgevingsvergunning 
Hoofdstuk 1Begripsomschrijvingen12
Hoofdstuk 2Vooroverleg/beoordelen conceptaanvraag13
Hoofdstuk 3Omgevingsvergunning13
Hoofdstuk 4Vermindering19
Hoofdstuk 5Teruggaaf19
Hoofdstuk 6Intrekking omgevingsvergunning20
Hoofdstuk 7Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project  20
Hoofdstuk 8Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten20
Hoofdstuk 9Sloopmelding20
Hoofdstuk 10In deze titel niet benoemde beschikking20
   
Titel 3Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn 
Hoofdstuk 1Horeca21
Hoofdstuk 2Organiseren evenementen of markten21
Hoofdstuk 3Prostitutiebedrijven22
Hoofdstuk 4Brandbeveiligingsverordening22
Hoofdstuk 5Overige vergunningen, ontheffingen of beschikkingen23
Hoofdstuk 6In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking  23

 Titel 1 Algemene dienstverlening

Hoofdstuk 1 Burgerlijke stand

1.1.1Voor het voltrekken van een huwelijk of het aangaan van een geregistreerd partnerschap bedraagt het tarief: 
1.1.1.1In Huize Scheijbeeck op: 
 maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 11.30 uur en om 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30 uur:418,70
 vrijdag tussen 9.00 en 11.30 uur en om 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30 uur:562,00
 zaterdag:708,95
 Zondag:1.103,15
 Op een tijdstip buiten de hierboven genoemde uren wordt een toeslag in rekening gebracht van:418,70
1.1.1.2In een ander ingevolge artikel 63 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek aangewezen gebouw op: 
 maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 11.30 uur en TUSSEN 13.30 en 16.30 uur:443,70
 vrijdag tussen 9.00 en 11.30 uur en tussen 13.30 en 16.30 uur:584,95
 zaterdag:651,30
 zondag:1.046,55
 Op een tijdstip buiten de hierboven genoemde uren wordt een toeslag in rekening gebracht van:418,70
1.1.1.3In het stadskantoor (raadszaal) op: 
 maandag tot en met donderdag tussen 9.00 en 11.30 uur en om 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30 uur:305,45
 vrijdag tussen 9.00 en 11.30 uur en om 13.30, 14.30, 15.30 en 16.30 uur:327,85
 Daar waar in de legestabel ‘zondag’ staat, moet gelezen worden ‘zon- of feestdag’; De raadszaal niet gebruikt kan worden voor huwelijksvoltrekkingen op dagen dat de gemeente gesloten is; De toeslag in de legestabel genoemd bij ‘afwijkende tijden’ is ook van toepassing is op weekdagen waarop de gemeente gesloten (bijv. dag na Hemelvaart). 
1.1.1.4In een bijzonder gebouw als bedoeld in artikel 64 van het Nieuw Burgerlijk Wetboek:328,90
1.1.1.5In grote ruimte van het Stadskantoor bij een huwelijk zonder ceremonie (i.p.v. kostenloos in een kleine ruimte).100,00
1.1.1.6Bij een huwelijk zonder ceremonie waarbij geen van de partners woonachtig is in Beverwijk:100,00
1.1.1.7In de hiervoor genoemde tarieven zijn de leges voor een trouwboekje of een boekje vermeldende het geregistreerd partnerschap begrepen. 
1.1.2Voor het afgeven van een trouwboekje in geval het huwelijk of het geregistreerd partnerschap kosteloos wordt voltrokken c.q. aangegaan:25,40
1.1.3Het tarief voor het kalligraferen van een trouwboekje bedraagt:13,30
1.1.4Het tarief voor een duplicaat trouwboekje bedraagt:25,40
1.1.5Indien de huwelijksvoltrekking of de registratie van het partnerschap geen doorgang vindt, wordt teruggaaf van de geheven leges verleend onder aftrek van:42,85
1.1.6Het tarief voor het omzetten van een partnerschap naar een huwelijk (lokethandeling) bedraagt:52,00
 Indien een ceremonie wordt gewenst, gelden de tarieven genoemd onder 1.1.1.1 tot en met 1.1.1.3, 1.1.1.5 EN 1.1.1.6. 
1.1.7Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een stuk als bedoeld in artikel 2 van de Wet rechten burgerlijke stand geldt het tarief zoals dat is opgenomen in de laatste versie van het “Legesbesluit akten burgerlijke stand”, zoals vastgesteld door de minister van BZK. 

 Hoofdstuk 2 Reisdocumenten

1.2.1Het tarief bedraagt voor het behandelen van een aanvraag tot: 
1.2.1.1het verstrekken van een nationaal paspoort, een reisdocument voor vluchtelingen of een reisdocument voor vreemdelingen:€ 52,10
1.2.1.2het verstrekken van een nationaal zakenpaspoort:€ 58,20
1.2.1.3het verstrekken van een faciliteitenpaspoort:€ 52,10
1.2.1.4het bijschrijven van een kind in een reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 direct bij de aanvraag van dit nieuwe reisdocument:€ 9,20
1.2.1.5het bijschrijven van een kind door middel van een bijschrijvings-sticker in een reeds uitgegeven reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3:€ 21,50
1.2.1.6a. het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK):€ 38,55
 b. het verstrekken van een Nederlandse identiteitskaart (NIK) jeugdtarief (t/m 13 jaar):€ 9,20
1.2.1.7De tarieven als genoemd in de onderdelen 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.3 alsmede 1.2.1.6 worden bij een spoedlevering vermeerderd met een bedrag van:€ 45,00
1.2.1.8Het tarief als genoemd in 1.2.1.7 wordt bij een gecombineerde spoedlevering van een nieuw reisdocument als bedoeld in 1.2.1.1, 1.2.1.2 en 1.2.1.3 en het bijschrijven van één of meer kinderen als bedoeld in 1.2.1.4, slechts één keer per reisdocument berekend. 
1.2.1.9Het tarief als genoemd in onderdeel 1.2.1.5 wordt bij een spoed-levering vermeerderd met een bedrag per bijschrijvings-sticker van:€ 21,40
1.2.1.10Indien een aanvraag van de in punt 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.9 genoemde reisdocumenten wordt gedaan ter vervanging van een vermist c.q. zoekgeraakt reisdocument, wordt het in 1.2.1.1 tot en met 1.2.1.5 genoemde bedrag verhoogd met:€ 18,90
 tenzij uit een overlegd procesverbaal blijkt dat sprake is geweest van een misdrijf.  

 Hoofdstuk 3 Rijbewijzen

1.3.1Het tarief bedraagt voor het behandelen van een aanvraag tot: 
1.3.1.1de afgifte of vernieuwing, dan wel de omwisseling van een rijbewijs:€ 34,70
1.3.1.2Indien een aanvraag van een in punt 1.3.1.1 genoemd rijbewijs wordt gedaan ter vervanging van een vermist c.q. zoekgeraakt rijbewijs, wordt het onder 1.3.1.1 genoemde bedrag verhoogd met:€ 18,90
 tenzij uit een overlegd procesverbaal blijkt dat sprake is geweest van een misdrijf.  
1.3.1.3Het tarief als genoemd in onderdeel 1.3.1.1 wordt bij een spoed-levering vermeerderd met een bedrag van:€ 39,35

 Hoofdstuk 4 Verstrekkingen uit de Gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens

1.4.1Voor de toepassing van dit hoofdstuk wordt onder één verstrekking verstaan één of meer gegevens omtrent één persoon waarvoor òf de (geautomatiseerde) Gemeentelijke Basisadministratie persoonsgegevens en/òf de (op papier of microfiche staande) bevolkingsadministratie moet worden geraadpleegd. 
1.4.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.4.2.1per verstrekking:€ 11,50
1.4.2.2Als voorafgaand een geldbedrag in depot  is gestort, per verstrekking:€ 9,00
1.4.2.3Indien het depot genoemd in 1.4.2.2 geen voldoende saldo meer heeft, geldt het tarief genoemd onder 1.4.2.1. 
1.4.2.4Het depot genoemd in 1.4.2.2 is niet overdraagbaar. 
1.4.3Het tarief voor het op aanvraag doornemen van bestanden om te komen tot één of meer bijzondere verstrekkingen van welke aard dan ook (bijv. erfrecht- en genealogie-onderzoeken) bedraagt: 
1.4.3.1Bij geautomatiseerde bestanden: 
1.4.3.1.1voor het maken van de selectie (d.w.z. het schrijven van het zoekprogramma), per kwartier:€ 16,40
1.4.3.1.2voor het uitvoeren van de selectie, per keer:€ 13,70
1.4.3.2Bij niet geautomatiseerde bestanden: 
1.4.3.2.1voor het met de hand doorlopen van bestanden en de uitvoer van de gegevens, per kwartier:€ 13,70
1.4.3.3voor de output van een selectie wordt het in 1.4.3.1.2 genoemde bedrag verhoogd met het bedrag zoals genoemd in de punten 1.15.1.7 tot en met 1.15.1.9. 
1.4.4Ook indien de gevraagde verstrekkingen niet of niet volledig kunnen worden gegeven, is een recht  verschuldigd, berekend overeenkomstig de bepalingen van dit hoofdstuk. Als één verstrekking wordt ook beschouwd de naam van elk persoon c.q. het adres of de woonplaats, waarover de verstrekking wordt gevraagd. 
1.4.5De op grond van het bepaalde in dit hoofdstuk verkregen verstrekkingen mogen, behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van het college van burgemeester en wethouders, door of vanwege de aanvrager niet worden gepubliceerd of anderszins bekend gemaakt, noch aan derden worden verstrekt of medegedeeld, noch ten behoeve van derden worden verwerkt of gebruikt. Deze bepaling is niet van toepassing op verstrekkingen bestemd voor ambtelijke doeleinden. 
1.4.6.1Indien het college van burgemeester en wethouders de in 1.4.5 bedoelde toestemming verlenen, is met betrekking tot het doen van verstrekkingen, bedoeld in 1.4.2 t/m 1.4.3.2.1, het drievoud van het normale tarief verschuldigd. 
1.4.6.2voor zover een onder 1.4.2.1 genoemde verstrekking digitaal wordt  aangevraagd, wordt het aldaar genoemde tarief verminderd met een bedrag van:€ 5,75

 Hoofdstuk 5 Verstrekkingen uit het Kiezersregister

1.5 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een inlichting betreffende de registratie van de aanvrager als kiezer bedoeld in artikel D4 van de Kieswet € 11,50

 Hoofdstuk 6 Bestuursstukken

1.6.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.6.1.1Een exemplaar van de gemeentebegroting met memorie van toelichting, voor zover de voorraad strekt:€ 14,45
1.6.1.2Een abonnement op de schriftelijk aan de Raad gerichte voordrachten van het college van burgemeester en wethouders met bijlagen, uitgezonderd de onder 1.6.1.1 genoemde stukken per kalenderjaar of korter:€ 93,35
1.6.1.3met dien verstande dat wanneer een abonnement is ingegaan na 1 juli over het lopende kalenderjaar de leges bedragen:€ 46,70
1.6.1.4per raadsvergadering wordt een aantal setjes zoals bedoeld onder 1.6.1.2 ter inzage gelegd. Deze setjes kunnen, voor zover de voorraad strekt, gratis worden afgehaald. 
1.6.2Een gedrukt exemplaar van de Algemene Plaatselijke Verordening:€ 18,05
1.6.3Een gedrukt exemplaar van de bouwverordening en de bij deze verordening behorende nadere regelen:€ 69,20

 Hoofdstuk 7 Vastgoedinformatie

1.7.1.Het tarief bedraagt voor het verstrekken van digitale topografie GBKN: 
1.7.1.1In stedelijk gebied, per hectare:€ 50,75
1.7.1.2In landelijk gebied, per hectare:€ 10,15
1.7.2Het tarief bedraagt voor het verstrekken van analoge topografie GBKN: 
1.7.2.1In een afdruk met formaat A0:€ 55,85
1.7.2.2In een afdruk met formaat A1:€ 27,90
1.7.2.3In een afdruk met formaat A2:€ 13,90
1.7.2.4In een afdruk met formaat A3:€ 7,00
1.7.2.5In een afdruk met formaat A4:€ 3,50
1.7.3De tarieven genoemd onder 1.7.1 en 1.7.2 worden niet in rekening gebracht bij: 
 a. beperkte leveringen die naar het oordeel van het college van burgemeester en wethouders uitsluitend ideële of educatieve doeleinden dienen; 
 b. leveringen aan derden die in opdracht van de gemeente Beverwijk werken. 
1.7.4Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een bestemmingsplan, inclusief plankaart: 
1.7.4.1betreffende een bestemmingsplan van maximaal 20 pagina’s:€ 28,35
1.7.4.2betreffende een bestemmingsplan van meer dan 20 pagina’s:€ 56,75
1.7.5Het tarief bedraagt voor het verstrekken van een afschrift van of uittreksel uit: 
1.7.5.1Het gemeentelijke beperkingenregister of de gemeentelijke beperkingenregistratie, dan wel tot het verstrekken van een aan die registratie ontleende verklaring als bedoeld in artikel 9 eerste lid, van de Wet kenbaarheid publiekrechtelijke beperkingen:€ 10,15

 Hoofdstuk 8 Overige publiekszaken

1.8Het tarief bedraagt voor: 
1.8.1het in behandeling nemen van een aanvraag tot afgifte van een bewijs van in leven zijn:€ 11,25
1.8.2het legaliseren van een handtekening:€ 11,25
1.8.3het waarmerken van documenten:€ 11,25
1.8.4een afschrift als bedoeld in artikel 79, lid 3 van de Wet GBA:€ 11,25
1.8.5het onder 1.8.1 genoemde bedrag wordt bij een digitale verstrekking verminderd met:€ 4,65

 Hoofdstuk 9 Gemeentearchief

1.9.1Het tarief bedraagt ter zake van het doen van nasporingen in de in het gemeentearchief  berustende stukken, voor ieder daaraan besteed kwartier€ 10,70
1.9.2Het tarief bedraagt ter zake van handelingen, als opzoeken, ophalen en ter inzage geven van een inlichting betreffende bouwvergunningen, per inlichting/ perceel€ 10,70

 Hoofdstuk 10 Huisvestingswet

1.10Onttrekking woning aan woningbestand 
1.10.1Het Tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning tot het onttrekken van een woning aan het woningbestand als bedoeld in artikel 30 van de Huisvestingswet:€ 59,25

 Hoofdstuk 11 Winkeltijdenwet

1.11 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.11.1 voor een ontheffing in het kader van de Winkeltijdenwet of het Vrijstellingenbesluit Winkeltijdenwet€ 110,30
1.11.2 tot het verlenen van toestemming om een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing over te dragen aan een ander€ 110,30
1.11.3 tot het intrekken of wijzigen van een in onderdeel 1.11.1 bedoelde ontheffing€ 110,30

 Hoofdstuk 12 Kansspelen

1.12.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een aanwezigheidsvergunning als bedoeld in artikel 30b van de Wet op de kansspelen: 
1.12.1.1 voor een periode van twaalf maanden voor één speelautomaat€ 57,35
1.12.1.2 voor een periode van twaalf maanden voor twee of meer speelautomaten, voor de eerste speelautomaat € 57,35
 en voor iedere volgende speelautomaat€ 34,50
1.12.2 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 3 van de Wet op de kansspelen (loterijvergunning)€ 15,90
1.12.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning als bedoeld in artikel 28 van de Wet op de kansspelen (prijsvraagvergunning)€ 101,50

Hoofdstuk 13 Telecommunicatie

1.13.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een melding in verband met het verkrijgen van instemming omtrent tijdstip, plaats en werkwijze van uitvoering van werkzaamheden als bedoeld in artikel 5.2, derde lid van de Telecommunicatiewet bij 
 a. een huisaansluiting€56,40
 b. een tracé niet zijnde een huisaansluiting€ 113,35
1.13.2De in 1.13.1 onder a. en b. genoemde bedragen worden a. voor een tracé van maximaal 25 meter verhoogd met€ 22,55
 b. voor een tracé van 25 meter tot 1000 meter verhoogd met€ 339,65
 c. boven 1000 meter wordt het tarief genoemd onder 1.13.2.b verhoogd per meter met€ 0,15
1.13.3De in 1.13.1 en 1.13.2 genoemde bedragen worden voorts: 
1.13.4indien met betrekking tot een melding overleg moet plaatsvinden tussen gemeente, andere beheerders van openbare grond en de aanbieder van het netwerk, verhoogd per kwartier of gedeelte daarvan dat met het overleg is gemoeid, verhoogd met€ 14,05
1.13.5indien met betrekking tot een melding onderzoek naar de status van de kabel plaatsvindt, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgemeester en wethouders is opgesteld. 
1.13.6indien met betrekking tot het in acht nemen van de zorgvuldigheid bij het nemen van het instemmingbesluit vereist is, dat belanghebbenden inspraak kunnen uitoefenen, verhoogd met het bedrag van de voorafgaand aan het in behandeling nemen van de melding aan de melder meegedeelde kosten, blijkend uit een begroting die ter zake door het college van burgmeester en wethouders is opgesteld. 
1.13.7Indien een begroting als bedoeld in 1.13.5 en 1.13.6 is uitgebracht, wordt een melding in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting aan de aanvrager ter kennis is gebracht, tenzij de aanvraag voor deze vijfde werkdag schriftelijk is ingetrokken. 

 Hoofdstuk 14 Verkeer en vervoer

1.14.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag: 
1.14.1.1tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 voor en direct samenhangend met de uitvoering van bijzondere transporten€ 32,85
1.14.1.2tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 87 van het Reglement verkeersregels en verkeerstekens 1990 anders dan bedoeld in onderdeel 1.14.1.1€ 25,10
1.14.1.3tot het verkrijgen van een ontheffing als bedoeld in artikel 7.1 van het Voertuigreglement€ 32,85
1.14.2.1tot het verkrijgen van een gehandicaptenparkeerkaart als bedoeld in artikel 49 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW), per kaart€ 52,45
1.14.2.2voor het ten behoeve van de aanvrager plaatsen van een verkeersbord waarmee een gehandicaptenparkeerplaats wordt aangegeven als bedoeld in artikel 29 van het Besluit administratieve bepalingen inzake het wegverkeer (BABW)€ 52,45

 Hoofdstuk 15 Diversen

1.15.1Het tarief bedraagt ter zake van het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van: 
1.15.1.1gewaarmerkte afschriften van stukken of beschikkingen voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per stuk:€11,70
1.15.1.2afschriften, doorslagen of fotokopieën van stukken, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen: 
 a. per pagina op papier van A4-formaat:€ 0,15
 b. per pagina op papier van een ander formaat:€ 0,20
1.15.1.3kaarten, tekeningen en lichtdrukken, al dan niet behorende bij de in de onderdelen 1.15.1.1 en 1.15.1.2 genoemde stukken, het totaalbedrag, dat overeenkomt met de aan de aanvrager meegedeelde externe advieskosten, blijkende uit een begroting van kosten, welke terzake of vanwege het college van burgemeester en wethouders zijn opgesteld. 
1.15.1.5 Voor de toepassing van de onder 1.15.1.3 bedoelde tarieven wordt een aanvraag in behandeling genomen op de vijfde werkdag na de dag waarop de begroting van de externe advieskosten aan de aanvrager ter kennis is gebracht. 
1.15.1.6stukken of uittreksels, welke op aanvraag van de aanvrager moeten worden opgemaakt, voor zover daarvoor niet elders in deze tabel of in een andere wettelijke regeling een tarief is opgenomen, per stuk/ uittreksel:€11,25
1.15.1.7een computeruitdraai/ computeroutput op papier, per pagina:€ 0,05
1.15.1.8een computeruitdraai/ computeroutput op diskette,per diskette:€ 1,80
1.15.1.9een computeruitdraai/ computeroutput op tape, per tape:€ 33,70
1.15.1.10een computeruitdraai/ computeroutput per email€ 0,00

 Titel 2 Dienstverlening vallend onder fysieke leefomgeving/ omgevingsvergunning

Hoofdstuk 1 Begripsomschrijvingen

2.1.1 Voor de toepassing van deze titel wordt verstaan onder: 
2.1.1.1aanlegkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de aanlegkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien de werken of werkzaamheden geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschieden wordt in deze titel onder aanlegkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor de werken of werkzaamheden waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.2bouwkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV 1989), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt een raming van de bouwkosten, exclusief omzetbelasting, bedoeld in het normblad NEN 2631, uitgave 1979, of zoals dit normblad laatstelijk is vervangen of gewijzigd. Indien het bouwen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder bouwkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het tot stand brengen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.3sloopkosten: 
 de aannemingssom exclusief omzetbelasting,, bedoeld in paragraaf 1, eerste lid, van de Uniforme Administratieve Voorwaarden voor de uitvoering van werken 1989 (UAV), voor het uit te voeren werk, of voor zover deze ontbreekt, een raming van de sloopkosten, de omzetbelasting niet inbegrepen. Indien het slopen geheel of gedeeltelijk door zelfwerkzaamheid geschiedt wordt in deze titel onder sloopkosten verstaan: de prijs die aan een derde in het economisch verkeer zou moeten worden betaald voor het slopen van het bouwwerk waarop de aanvraag betrekking heeft; 
2.1.1.4Wabo: Wet algemene bepalingen omgevingsrecht. 
2.1.2In deze titel voorkomende begrippen die in de Wabo zijn omschreven, hebben dezelfde betekenis als bij of krachtens de Wabo bedoeld. 
2.1.3In deze titel voorkomende begrippen die niet nader in de Wabo zijn omschreven en die betrekking hebben op activiteiten waarvoor het toetsingskader in een ander wettelijk voorschrift is uitgewerkt, hebben dezelfde betekenis als in dat wettelijk voorschrift bedoeld. 
2.1.4De heffingsambtenaar stelt de hoogte van de aanlegkosten, bouwkosten en sloopkosten vast, die als grondslag dient voor de legesaanslag.   

 Hoofdstuk 2 Vooroverleg/beoordeling conceptaanvraag

2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag: 
2.2.1om vooroverleg in verband met het verkrijgen van een indicatie of een voorgenomen project in het kader van de Wabo vergunbaar is:€ 0,00

Hoofdstuk 3 Omgevingsvergunning

2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project: de som van de verschuldigde leges voor de verschillende activiteiten of handelingen waaruit het project geheel of gedeeltelijk bestaat en waarop de aanvraag betrekking heeft en de verschuldigde leges voor de extra toetsen die in verband met de aanvraag moeten worden uitgevoerd, berekend naar de tarieven en overeenkomstig het bepaalde in dit hoofdstuk en hoofdstuk 4 van deze titel. In afwijking van de vorige volzin kan ook per activiteit, handeling of andere grondslag een legesbedrag worden gevorderd. 
   
2.3.1Bouwactiviteiten 
2.3.1.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.1.1.1indien de bouwkosten minder dan € 7.500,00 bedragen:€ 203,00
2.3.1.1.2indien de bouwkosten € 7.501,00 tot € 25.000,00 bedragen: van de bouwkosten3,40%  
2.3.1.1.3indien de bouwkosten € 25.001,00 tot 100.000,00 bedragen: van de bouwkosten met een minimum van € 850,002,65%  
2.3.1.1.4indien de bouwkosten € 100.001,00 of meer bedragen: van de bouwkosten met een minimum van € 2.650,00 en een maximum van € 300.000,002,00%    
   
 Extra welstandstoets 
2.3.1.2Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien zich tijdens de beoordeling van de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wijzigingen voordoen in het bouwplan en daarvoor een nieuwe welstandstoets noodzakelijk is:€ 0,00
   
 Beoordeling bodemrapport 
2.3.1.3Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een bodemrapport wordt beoordeeld: 
2.3.1.3.1 voor de beoordeling van een milieukundig bodemrapport:€ 60,90
2.3.1.3.2 voor de beoordeling van een archeologisch bodemrapport:€ 60,90
   
 Verplicht advies agrarische commissie 
2.3.1.4Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief, indien krachtens wettelijk voorschrift voor de in dat onderdeel bedoelde aanvraag een advies van de agrarische commissie wordt beoordeeld: n.v.t.
    
 Achteraf ingediende aanvraag 
2.3.1.5Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 wordt het tarief, indien de in dat onderdeel bedoelde aanvraag wordt ingediend na aanvang of gereedkomen van de bouwactiviteit verhoogd met:50 %
 van de op grond van dat onderdeel verschuldigde leges. 
   
 Beoordeling aanvullende gegevens 
2.3.1.6Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1.1 bedraagt het tarief voor het in behandeling nemen van aanvullende gegevens die worden ingediend nadat de in dat onderdeel bedoelde aanvraag al in behandeling is genomen:€ 0,00
   
2.3.2Aanlegactiviteiten 
2.3.2.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een aanlegactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder b van de Wabo, bedraagt het tarief: € 812,00
   
 Beoordeling bodemrapport 
2.3.2.2Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.2.1 bedoelde aanvraag, tenzij onderdeel 2.3.1.3.2 zelf toepassing vindt. 
   
2.3.3Planologisch strijdig gebruik waarbij tevens sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief, onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.1: 
2.3.3.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking): van de bouwkosten met een minimum van € 110,00 en een maximum van € 1.100,000,05%    
2.3.3.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking): van de bouwkosten met een minimum van € 110 en een maximum van € 1.100,000,05 %    
2.3.3.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 1.674,75
2.3.3.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking): van de bouwkosten met een minimum van € 110,00 en een maximum van € 1.100,00  0,05 %    
2.3.3.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan): van de bouwkosten met een minimum van € 110,00 en een maximum van € 1.100,00  0,05 %    
2.3.3.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 1.674,75
2.3.3.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 1.674,75
2.3.3.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€  558,25
   
2.3.4Planologisch strijdig gebruik waarbij geen sprake is van een bouwactiviteit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder c, van de Wabo, en niet tevens sprake is van een bouwactiviteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.4.1indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 1º, van de Wabo wordt toegepast (binnenplanse afwijking):€  558,25
2.3.4.2indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 2º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse kleine afwijking):€  558,25
2.3.4.3indien artikel 2.12, eerste lid, onder a, onder 3º, van de Wabo wordt toegepast (buitenplanse afwijking):€ 1.674,75
2.3.4.4indien artikel 2.12, tweede lid, van de Wabo wordt toegepast (tijdelijke afwijking):€ 111,65
2.3.4.5indien artikel 2.12, eerste lid, onder b, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van exploitatieplan):€ 558,25
2.3.4.6indien de aanvraag een project van provinciaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.1, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van provinciale regelgeving):€ 1.674,75
2.3.4.7indien de aanvraag een project van nationaal belang betreft, de activiteit in strijd is met de regels die zijn gesteld krachtens artikel 4.3, derde lid, van de Wet ruimtelijke ordening en artikel 2.12, eerste lid, onder c, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van nationale regelgeving):€ 1.674,75
2.3.4.8indien artikel 2.12, eerste lid, onder d, van de Wabo wordt toegepast (afwijking van voorbereidingsbesluit):€ 558,25
   
2.3.5In gebruik nemen of gebruiken bouwwerken in relatie tot brandveiligheid  
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief wanneer het object een gebruiksoppervlakte heeft:  
2.3.5.1van 0 tot 100 m2€ 553,75 
2.3.5.2van 100 m2 tot 500 m2 plus over het totale aantal m2, per m2€ 553,75 € 1,75 
2.3.5.3van 500 m2 tot 2000 m2 plus over het totale aantal m2, per m2€ 1.421,56 € 0,65 
2.3.5.4van 2000 m2 tot 5000 m2 plus over het totale aantal m2, per m2€ 2.741,05 € 0,50 
2.3.5.5van 5000 m2 tot 50.000m2 plus over het totale aantal m2, per m2€ 5.126,30 € 0,01 
2.3.5.6van 50.000 m2 of meer € 5.630,80 
2.3.5.7voor het uitvoeren van een hercontrole van een bouwwerk of inrichting, indien dit het gevolg is van het niet naleven van de gebruiksvoorschriften;     € 108,00 
2.3.5.8Indien het een aanvraag betreft voor een tijdelijk object:€ 212,00
2.3.5.9Voor het overige door het brandweerpersoneel doen of behulpzaam zijn bij het doen van nasporingen van stukken en of het verstrekken van inlichtingen:voor elk kwartier daaraan besteed, gedeelten van een kwartier voor een geheel gerekend:      € 13,50 

 

2.3.6Activiteiten met betrekking tot monumenten of beschermde stads- of dorpsgezichten 
2.3.6.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een activiteit met betrekking tot een beschermd monument als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder f, van de Wabo, of op een activiteit als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder b, van de Wabo met betrekking tot een krachtens provinciale verordening of de Erfgoedverordening Gemeente Beverwijk aangewezen monument, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van de gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.6.1.1voor het slopen, verstoren, verplaatsen of in enig opzicht wijzigen van een monument:  € 0,00
2.3.6.1.2voor het herstellen, gebruiken of laten gebruiken van een monument op een wijze waardoor het wordt ontsierd of in gevaar gebracht:    € 0,00
2.3.6.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in een beschermd stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder h, van de Wabo, op het slopen van een bouwwerk in een krachtens provinciale verordening of de gemeentelijke verordening aangewezen stads- of dorpsgezicht, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder c, van de Wabo, waarvoor op grond van die provinciale verordening of van die gemeentelijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief:                € 0,00
   
2.3.7Sloopactiviteiten anders dan bij monumenten of in beschermd stads- of dorpsgezicht 
2.3.7.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het slopen van een bouwwerk in gevallen waarin dat in een bestemmingsplan, beheersverordening of voorbereidingsbesluit is bepaald, bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder g, van de Wabo, of waarvoor op grond van een provinciale verordening of artikel 8.1.1 van de Bouwverordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder a, van de Wabo, bedraagt het tarief: indien het sloopafval een volume heeft van maximaal 100 m3: indien het sloopafval een volume heeft dat groter is dan 100 m3 met een maximum van 250 m3: indien het sloopafval een volume heeft dat groter is dan 250 m3:                € 192,85   € 385,70 € 578,55
   
 Beoordeling bodemrapport 
2.3.7.2Onderdeel 2.3.1.3.2 vindt overeenkomstige toepassing met betrekking tot de in onderdeel 2.3.7.1 bedoelde aanvraag, tenzij de onderdelen 2.3.1.3.2 of 2.3.2.2 zelf toepassing vinden. 
   
2.3.7.3Asbesthoudende materialen 
 Onverminderd het bepaalde in onderdeel 2.3.7.1 wordt het tarief, indien de in die onderdelen bedoelde aanvraag betrekking heeft op een bouwwerk waarin asbest of een asbesthoudend product aanwezig is, verhoogd met:      € 101,50
   
 Aanleggen of veranderen weg 
2.3.8  Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het aanleggen van een weg of verandering brengen in de wijze van aanleg van een weg waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 9.1.2 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, aanhef en eerste lid, onder d, van de Wabo, bedraagt het tarief:            € 76,15
   
2.3.9Uitweg/inrit 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het maken, hebben, veranderen of veranderen van het gebruik van een uitweg (waaronder begrepen het aanleggen of wijzigen van riolering of kabels rn leidingen) waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of artikel 9.1.3.. van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder e, van de Wabo, bedraagt het tarief:              € 76,15
   
2.3.10Kappen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het vellen of doen vellen van houtopstand, waarvoor op grond van een bepaling in een provinciale verordening of de Algemene plaatselijke verordening of de “Lijst van waardevolle houtopstanden in niet-openbare tuinen of niet-openbare erven” of enig ander voorschrift een vergunning of ontheffing is vereist, als bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, aanhef en onder g, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 0,00

 

2.3.11Opslag van roerende zaken 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op de opslag van roerende zaken in een bepaald gedeelte van de gemeente, waarvoor op grond van een bepaling in artikel 9.1.1 van de Algemene plaatselijke verordening een vergunning of ontheffing is vereist, bedraagt het tarief: 
2.3.11.1indien de activiteit bestaat uit het daar opslaan van roerende zaken, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder j, van de Wabo:€ 76,15
2.3.11.2indien de activiteit bestaat uit het als eigenaar, beperkt gerechtigde of gebruiker van een onroerende zaak toestaan of gedogen dat daar roerende zaken worden opgeslagen, bedoeld in artikel 2.2, eerste lid, onder k, van de Wabo:€ 76,15
   
2.3.12Projecten of handelingen in het kader van de Natuurbeschermingswet 1998 
2.3.12.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op handelingen in een beschermd natuurgebied die schadelijk kunnen zijn voor het natuurschoon, de natuurwetenschappelijke betekenis of voor de dieren of planten, als bedoeld in artikel 16, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998 bedraagt het tarief:€ 0,00
2.3.12.2Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het realiseren van projecten of andere handelingen met gevolgen voor habitats en soorten in een door de minister van Landbouw, Natuur en Voedselkwaliteit aangewezen gebied als bedoeld in artikel 19d, eerste lid, van de Natuurbeschermingswet 1998€ 0,00
   
2.3.13Handelingen in het kader van de Flora- en Faunawet 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op een handeling waarvoor op grond van artikel 75, derde lid, van de Flora- en Faunawet ontheffing nodig is, bedraagt het tarief€ 0,00
   
2.3.14Andere activiteiten 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning betrekking heeft op het verrichten van een andere activiteit of handeling dan in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedoeld en die activiteit of handeling: 
2.3.14.1behoort tot een bij algemene maatregel van bestuur aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.1, eerste lid, onder i, van de Wabo, bedraagt het tarief:€ 203,00
2.3.14.2behoort tot een bij provinciale verordening, gemeentelijke verordening of waterschapsverordening aangewezen categorie activiteiten die van invloed kunnen zijn op de fysieke leefomgeving, als bedoeld in artikel 2.2, tweede lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.14.2.1als het een gemeentelijke verordening betreft:€ 203,00
2.3.14.2.2als het een provinciale of waterschapsverordening betreft:€ 203,00
   
2.3.15Omgevingsvergunning in twee fasen 
 Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning op verzoek in twee fasen plaatsvindt, als bedoeld in artikel 2.5, eerste lid, van de Wabo, bedraagt het tarief: 
2.3.15.1voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de eerste fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de eerste fase betrekking heeft; 
2.3.15.2voor het in behandeling nemen van de aanvraag voor een beschikking met betrekking tot de tweede fase: het bedrag dat voortvloeit uit toepassing van de tarieven in dit hoofdstuk voor de activiteiten waarop de aanvraag voor de tweede fase betrekking heeft. 
   
2.3.16Advies 
 Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wettelijk voorschrift aangewezen bestuursorgaan of andere instantie advies moet uitbrengen over de aanvraag of het ontwerp van de beschikking op de aanvraag om een omgevingsvergunning:€ 203,00
   
2.3.17Verklaring van geen bedenkingen 
2.3.17.1Onverminderd het bepaalde in de voorgaande onderdelen van dit hoofdstuk bedraagt het tarief, indien een daartoe bij wet of algemene maatregel van bestuur aangewezen bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven voordat de omgevingsvergunning kan worden verleend, als bedoeld in artikel 2.27, eerste lid, van de Wabo:  
2.3.17.1.1indien de gemeenteraad een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 203,00
2.3.17.1.2indien een ander bestuursorgaan een verklaring van geen bedenkingen moet afgeven:€ 203,00

 Hoofdstuk 4 Vermindering

2.4.1Indien de aanvraag om een omgevingsvergunning is voorafgegaan door een aanvraag om vooroverleg of beoordeling van een conceptaanvraag als bedoeld in hoofdstuk 2, waarop de eerstgenoemde aanvraag betrekking heeft, worden de ter zake van het vooroverleg of de beoordeling van de conceptaanvraag geheven leges in mindering gebracht op de leges voor het in behandeling nemen van de aanvraag om de omgevingsvergunning bedoeld in hoofdstuk 3.n.v.t.

Hoofdstuk 5 Teruggaaf

2.5.1Teruggaaf als gevolg van intrekking aanvraag omgevingsvergunning voor  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als een aanvrager zijn aanvraag om een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten, als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt terwijl deze reeds in behandeling is genomen door de gemeente, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt: van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges         75 %    
   
2.5.2 Teruggaaf als gevolg van intrekking verleende omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
 Als de gemeente een verleende omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 en 2.3.7, intrekt op aanvraag van de vergunninghouder, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges, mits deze aanvraag is ingediend binnen 1 jaar na verlening van de vergunning en van de vergunning geen gebruik is gemaakt. De teruggaaf bedraagt:25 %
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
   
2.5.3 Teruggaaf als gevolg van het weigeren van een omgevingsvergunning voor bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten 
2.5.3.1Als de gemeente een omgevingsvergunning voor een project dat geheel of gedeeltelijk bestaat uit  bouw-, aanleg- of sloopactiviteiten als bedoeld in de onderdelen 2.3.1, 2.3.2, 2.3.6 of 2.3.7 weigert, bestaat aanspraak op teruggaaf van een deel van de leges. De teruggaaf bedraagt:50 %
 van de op grond van die onderdelen voor de betreffende activiteit verschuldigde leges.
2.5.3.2Onder een weigering bedoeld in onderdeel 2.5.3.1 wordt mede verstaan een vernietiging van de beschikking waarbij de vergunning is verleend bij rechterlijke uitspraak. 
   
2.5.4Minimumbedrag voor teruggaaf 
 Een bedrag minder dan € 100 wordt niet teruggegeven. 
   
2.5.5Geen teruggaaf legesdeel advies of verklaring van geen bedenkingen 
 Van de leges verschuldigd op grond van de onderdelen 2.3.16 en 2.3.17 wordt geen teruggaaf verleend. 

Hoofdstuk 6 Intrekking omgevingsvergunning

2.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot gehele of gedeeltelijke intrekking van een omgevingsvergunning als bedoeld in artikel 2.33, tweede lid, onder b, van de Wabo, tenzij onderdeel 2.5.2 van toepassing is:€ 0,00

Hoofdstuk 7 Wijziging omgevingsvergunning als gevolg van wijziging project

2.7Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot wijziging van een omgevingsvergunning als gevolg van een, naar de omstandigheden beoordeeld, geringe wijziging in het project:€ 0,00

Hoofdstuk 8 Bestemmingswijzigingen zonder activiteiten

2.8Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het vaststellen van een bestemmingsplan als bedoeld in artikel 3.1, eerste lid, van de Wet ruimtelijke ordening:€ 1.674,75

Hoofdstuk 9 Sloopmelding

2.9Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een sloopmelding als bedoeld in artikel 8.2.1 van de Bouwverordening:€  76,15

Hoofdstuk 10 In deze titel niet benoemde beschikking

2.10Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde beschikking: € 203,00

Titel 3 Dienstverlening vallend onder Europese dienstenrichtlijn

Hoofdstuk 1 Horeca

3.1.1Vergunningen, ontheffingen, toestemmingen en verloven: 
3.1.1.1Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning ingevolge artikel 3, van de Drank- en Horecawet€ 264,55
3.1.1.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een vergunning, bedoeld in artikel 4.2 van de A.P.V€ 232,20
3.1.1.3Het wijzigen van de omschrijving van de in een vergunning aangewezen lokaliteit overeenkomstig de verandering (artikel 30 van de Drank- en Horecawet)€ 165,45
3.1.1.4.1Het wijzigen van de in een op grond van artikel 4.2 van de A.P.V. verleende vergunning aangewezen houder dan wel leidinggevende€ 107,95
3.1.1.4.2Het wijzigen van de in een op grond van artikel 3 van de Drank- en Horecawet verleende vergunning aangewezen leidinggevende€ 106,95
3.1.1.5Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag, bedoeld in 3.1.1.1 t/m 3.1.1.2, deze aanvraag wordt ingetrokken of indien de gevraagde vergunning niet wordt verleend, wordt op verzoek teruggaaf van 25% van de geheven leges verleend. 
3.1.1.6Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van een ontheffing op grond van artikel 35 van de Drank- en Horecawet€ 101,45
3.1.1.7Een ontheffing van het verbod, als bedoeld in artikel 4.5 lid 2 van de A.P.V. (sluitingsregeling horecabedrijven e.d.), per nacht  € 110,30

 Hoofdstuk 2 Organiseren evenementen of markten

3.2.1 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een vergunning voor het organiseren van een evenement als bedoeld in hoofdstuk 3 van de Algemene plaatselijke verordening (evenementenvergunning), indien het betreft: 
3.2.1.1 een grootschalig evenement of een evenement met verhoogd risicoprofiel€ 556,20
3.2.1.2 een herdenkingsplechtigheid€ 51,00
3.2.1.3 een braderie€ 153,00
3.2.1.4 een optocht, niet zijnde een betoging, op de weg€ 110,30
3.2.1.5een feest, muziekvoorstelling of wedstrijd op of aan de weg€ 278,05
3.2.1.6een klein evenement dat niet voldoet aan de eisen bedoeld in artikel 3.4 van de Algemene plaatselijke verordening€ 51,00
3.2.1.7een sociaal – cultureel evenement€ 111,25
3.2.2Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een snuffelmarkt als bedoeld in artikel 10.2.3 van de Algemene plaatselijke verordening€ 153,00
3.2.3Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een vergunning voor het organiseren van een markt als bedoeld in artikel 4 van de  Marktverordening€ 111,25

Hoofdstuk 3 Prostitutiebedrijven  

3.3 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om: 
3.3.1een exploitatievergunning of wijziging van een exploitatievergunning als bedoeld in artikel 6.4 van de Algemene plaatselijke verordening 
3.3.1.1 voor een seksinrichting € 647,90
3.3.1.2voor een escortbedrijf€ 647,90
3.3.2wijziging van een exploitatievergunning in verband met uitsluitend een wijziging van het beheer in een seksinrichting of escortbedrijf, als bedoeld in artikel 6.4 van de Algemene plaatselijke verordening: 
3.3.2.1voor een seksinrichting€ 357,05
3.3.2.2voor een escortbedrijf€ 357,05
3.3.3Indien de aanvraag dan wel wijziging van een vergunning bedoeld in artikel 6.4 van de A.P.V. voorgelegd moet worden aan het bureau BIBOB, wordt het tarief als bedoeld in artikel 3.3.1.1 en 3.3.1.2 verhoogd met      € 539,90

 Hoofdstuk 4 Brandbeveiligingsverordening

3.4.1Het tarief voor het in behandeling nemen van een aanvraag, van een gebruiksvergunning, voor een inrichting als bedoeld in artikel 2.1.1 van de Brandbeveiligingsverordening, ten behoeve van een: 
 a. tijdelijk bouwsel of braderie€ 212,00
 b. circus of kermis€ 318,00
 c. evenement€ 318,00
 d. kampeerterrein of jachthaven€ 318,00
 e. hotel- of restaurantboot€ 1.484,05
3.4.2Het tarief bedraagt: 
3.4.2.1Voor het overschrijven van een vergunning als bedoeld in het artikel 3.4.1  € 106,00
3.4.2.2Voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een ontheffing als bedoeld in artikel 2.3.5, lid 2 van de Brandbeveiligingsverordening    € 54,00
3.4.2.3voor het uitvoeren van een hercontrole van een bouwwerk of inrichting, indien dit het gevolg is van het niet naleven van de gebruiksvoorschriften uit de bouwverordening of de brandbeveiligingsverordening      € 108,00
3.4.3Indien de aanvraag tot het verkrijgen van een gebruiksvergunning niet ontvankelijk wordt verklaard wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. 
3.4.4Indien na de niet-ontvankelijkheidverklaring een aanvraag wordt ingediend tot advisering van een nieuwe aanvraag, voor elk kwartier daaraan besteed, gedeelten van een kwartier voor geheel gerekend    € 13,50
3.4.5De leges bedragen voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het wijzigen van gegevens  van een reeds verstrekte vergunning als bedoeld onder 3.4.1    € 108,00
3.4.6Indien na het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verstrekken van een gebruiksvergunning doch voor het verlenen van de vergunning, deze aanvraag wordt ingetrokken, wordt op verzoek teruggaaf van 50% van de geheven leges verleend. 
3.4.7Voor het overige door het brandweerpersoneel doen of behulpzaam zijn bij het doen van nasporingen van stukken en of het verstrekken van inlichtingen:voor elk kwartier daaraan besteed, gedeelten van een kwartier voor een geheel gerekend      € 13,50

Hoofdstuk 5 Overige vergunningen, ontheffingen of beschikkingen

3.5Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag tot het verkrijgen van: 
3.5.1een vergunning als bedoeld in artikel 2.12 van de A.P.V. (openbare inzameling van geld of goederen)  € 27,00
3.5.2een reclamevergunning als bedoeld in artikel 9.1.10 van de A.P.V€ 146,60
3.5.3een vergunning voor gevelverkoop / standplaats snack€ 372,20
3.5.4een ventvergunning of standplaatsvergunning als bedoeld in de artikelen 10.2.1 en 10.2.2 van de A.P.V., geldig voor: 
 a. ten hoogste één jaar€ 248,15
 b. ten hoogste één maand€ 82,70
 c. één dag€ 27,55
3.5.5.1een vergunning voor het plaatsen van een reclamebord, klok, bord, aanplakbord, uithangbord, uithangteken, letterreclame, letteropschriften, reclamevlag, en dergelijke voorwerpen, dienende om de aandacht op een bedrijf of evenement te vestigen, bedraagt       € 26,20
3.5.5.2De vergunning wordt afgegeven voor maximaal 2 weken. 

 Hoofdstuk 6 In deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking

 Het tarief bedraagt voor het in behandeling nemen van een aanvraag om een andere, in deze titel niet benoemde vergunning, ontheffing of andere beschikking    € 110,30