Organisatie | Opmeer |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening op de Raadscommissies in het dualistische stelsel |
Citeertitel | Verordening op de Raadscommissies in het dualistische stelsel |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen
Gemeentewet Artikel. 82
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
04-02-2011 | 06-06-2014 | Nieuwe regeling | 03-02-2011 N.v.t. | RVS 1.63, d.d. 25-01-2011 |
Verordening op de raadscommissies in het dualistische stelsel
De raad van de gemeente Opmeer;
gelet op artikel 82 van de Gemeentewet;
besluit te wijzigen en vast te stellen de volgende verordening:
Verordening op de raadscommissies
De raad van de gemeente Opmeer;
Gezien het voorstel van voorzitter en griffier van 25 januari 2011;
Gelet op het advies van de commissie BZV van 13 januari 2011;
Vast te stellen de gewijzigde “Verordening op de Raadscommissies in het dualistische stelsel”.
Besloten in de openbare vergadering van de gemeenteraad van Opmeer
mevrouw M.C.G.M. de Vree-Bekker,
Hoofdstuk 2: Instelling, taken en samenstelling
Artikel 2 Instelling raadscommissies
Ruimtelijke en economische ontwikkeling
3.De raadscommissie Samenlevingszaken adviseert en overlegt over de volgende onderwerpen:
Maatschappelijke ondersteuning
4.De raadscommissie Bestuurlijke zaken & Verantwoording adviseert en overlegt over de volgende
Openbare orde en veiligheidsbeleid
Financiële zaken die niet specifiek bij de commissie Ruimte of Samenlevingszaken horen.
De commissie Bestuurlijke zaken & Verantwoording adviseert en overlegt onder andere ook over de jaarrekeningen. Deze commissie bepaalt achteraf of de gemeentelijke uitgaven doelmatig en doeltreffend zijn geweest. Tevens zullen in deze commissie de perspectiefnota en de begroting worden besproken. Daartoe zullen zgn. leesavonden worden gehouden voorafgaand aan het verschijnen van de te bespreken begrotingsstukken (de jaarrekening, de perspectiefnota en de begroting). De specifiek bij een onderwerp van één van de twee andere commissies behorende financiële gevolgen worden aldaar integraal besproken en komen dus in die commissie aan de orde, waar ook het betreffende onderwerp aan de orde is.
5 . Indien een onderwerp meerdere raadscommissies aangaat, wordt het onderwerp in de afzonderlijke raadscommissies besproken, tenzij de voorzi tters van de betrokken raadscom missies in overleg beslissen dat een gezamenlijke vergadering van de raadscommissies wordt belegd of de raadscommissie die het onderwerp het meest aangaat, het onderwerp behandelt.
Een raadscommissie bestaat uit één lid per fractie. Bij besluitvorming zal het principe van gewogen stemming worden gehanteerd, zodanig dat elk lid van de commissie het aantal raadsleden van zijn/haar partij in de raad naar evenredigheid vertegenwoordigt. Dit laatste geldt niet voor wat betreft artikel 19, lid 3: een beslissing over een voorstel van orde, waaronder tevens wordt verstaan een voorstel over het toevoegen of afvoeren van een agendapunt tijdens de vergadering.
Een lid kan zowel raadslid als fractieassistentzijn, met uitzondering van de commissie Bestuurlijke Zaken & Verantwoording, die uitsluitend bestaat uit fractievoorzitters, die alleen vervangen kunnen worden door de vice-fractievoorzitter. Indien een fractie echter slechts 1 zetel bezet in de raad, kan de fractievoorzitter zich in de commissie Bestuurlijke Zaken & Verantwoording laten vervangen door een fractieassistent.
Een fractie die 2 of minder raadszetels heeft, mag 1 fractieassistent als commissielid van 1 commissie benoemen en 1 fractieassistent als plaatsvervangend commissielid in 1 commissie.
Een fractie die 3 of meer raadszetels heeft, mag 1 fractieassistent benoemen als plaatsvervangend commissielid in 1 commissie.
Paragraaf 2 Orde der vergadering
Artikel 15 Opening vergadering; quorum
Wanneer een kwartier na het vastgestelde tijdstip niet het vereiste aantal leden aanwezig is, bepaalt de voorzitter onder verwijzing naar dit artikel, na voorlezing van de namen der afwezige leden, dag en uur van de volgende vergadering, op een tijdstip dat ten minste vierentwintig uur na het bezorgen van de schriftelijke oproep is gelegen.
Artikel 18 Spreekregels, volgorde en termijnen
Artikel 19 Voorstellen van orde
Artikel 20 Handhaving orde; schorsing
Indien een spreker zich beledigende of onbetamelijke uitdrukkingen veroorlooft, afwijkt van het in behandeling zijnde onderwerp, een andere spreker herhaaldelijk interrumpeert, dan wel anderszins de orde verstoort, wordt hij door de voorzitter tot de orde geroepen. Indien de spreker hieraan geen gevolg geeft, kan de voorzitter hem gedurende de vergadering, waarin zulks plaats heeft, over het aanhangige onderwerp het woord ontzeggen.
De voorzitter kan aan de raadscommissie voorstellen om een lid, dat door zijn gedragingen de geregelde gang van zaken belemmert, het verdere verblijf in de vergadering te ontzeggen. Over het voorstel wordt niet beraadslaagd. Na aanneming daarvan verlaat het lid de vergadering onmiddellijk. Zo nodig doet de voorzitter hem verwijderen. Bij herhaling van zijn gedrag kan het lid bovendien voor ten hoogste drie maanden de toegang tot de vergadering worden ontzegd.
Artikel 22 Toehoorders en pers
Artikel 23 Geluid- en beeldregistraties
Degenen die in de vergaderzaal tijdens de vergadering geluid- dan wel beeldregistraties willen maken doen hiervan mededeling aan de voorzitter en gedragen zich naar zijn aanwijzingen.
Deze aanwijzingen kunnen niet zover gaan dat zij de vrijheid van pers aantasten.
Artikel 24 Verbod gebruik mobiele telefoons
In de vergaderzaal, met inbegrip van de publieke tribune, is tijdens de vergadering het gebruik van mobiele telefoons of andere communicatiemiddelen die inbreuk kunnen maken op de orde van de vergadering, zonder toestemming van de voorzitter, niet toegestaan.
Op een besloten vergadering zijn de bepalingen van deze verordening van overeenkomstige toepassing voorzover deze bepalingen niet strijdig zijn met het besloten karakter van de vergadering.
Het verslag van een besloten vergadering wordt niet openbaar gemaakt en ligt uitsluitend voor de leden ter inzage bij de griffier.
Voor de afloop van de besloten vergadering beslist de raadscommissie overeenkomstig artikel 86, eerste lid, van de Gemeentewet of omtrent de inhoud van de stukken en het verhandelde geheimhouding zal gelden. De raadscommissie kan besluiten de geheimhouding op te heffen.
In de gevallen waarin deze verordening niet voorziet of bij twijfel over de toepassing van de verordening, beslist de raadscommissie op voorstel van de voorzitter.
Indien mogelijk en voor zover de wet het toestaat, kunnen bepaalde stukken, die volgens het reglement schriftelijk verzonden worden, per e-mail worden toegezonden aan de commissieleden.