Organisatie | Rijssen-Holten |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Beleidsregels schulddienstverlening gemeente Rijssen-Holten 2012 |
Citeertitel | Beleidsregels schulddienstverlening Rijssen-Holten 2012 |
Vastgesteld door | college van burgemeester en wethouders |
Onderwerp | maatschappelijke zorg en welzijn |
Eigen onderwerp |
Geen
Onbekend
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
17-10-2012 | 01-07-2012 | 31-12-2020 | Nieuwe regeling | 02-10-2012 Rijssens Nieuwsblad, 16 oktober 2012 | D2012 034 410 |
Hoofdstuk 1. Begripsbepalingen
a.College: Het college van burgemeester en wethouders van de gemeente
b.Inwoner: de ingezetene, van 18 jaar en ouder die op grond van de Wet
gemeentelijke basisadministratie persoonsgegevens bij een gemeente is ingeschreven;
c.Schulddienstverlening: het ondersteunen bij het vinden van een adequate oplossing gericht
op de aflossing van schulden indien redelijkerwijs is te voorzien dat een natuurlijke persoon niet zal kunnen voortgaan met het betalen van zijn schulden of indien hij in de toestand verkeert dat hij heeft opgehouden te betalen, alsmede de nazorg;
Artikel 2. Doelgroep schulddienstverlening
Alle inwoners van de gemeente Rijssen-Holten, met uitzondering van zelfstandig ondernemers.
Artikel 3. Wachttijd en aanbod bij reguliere schuld
Indien een persoon zich tot het college wendt voor schulddienstverlening vindt binnen vier weken het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld.
Artikel 4. Wachttijd en aanbod bij een bedreigende schuld van de primaire lasten
Indien er sprake is van een bedreigende situatie vindt binnen twee werkdagen het eerste gesprek plaats waarin de hulpvraag wordt vastgesteld. Onder bedreigende situatie wordt verstaan gedwongen woningontruiming, beëindiging van de levering van gas, elektra of water of opzegging dan wel ontbinding van de zorgverzekering.
Verzoeker doet aan het college op verzoek of onverwijld uit eigen beweging mededeling van alle feiten en omstandigheden waarvan hem redelijkerwijs duidelijk moet zijn dat zij van invloed kunnen zijn op schulddienstverlening, zowel bij de aanvraag als gedurende de looptijd van het schulddienstverleningstraject.
Artikel 8. Beëindigingsgronden
Onverminderd de overige bepalingen in deze beleidsregels, kan het college besluiten tot beëindiging van de schulddienstverlening indien:
Indien minder dan 12 maanden voorafgaande aan de dag waarop het verzoek tot schulddienstverlening is ingediend, een aanvraag tot schulddienstverlening door verzoeker niet kon worden gestart, niet kon worden afgerond of door verzoeker zelf is ingetrokken, wordt een aanvraag schulddienstverlening geweigerd.
Er kan in bijzondere gevallen ten gunste van de belanghebbende afgeweken worden van de bepalingen in deze beleidsregels, indien strikte toepassing van deze beleidsregels tot onbillijkheden van overwegende aard leidt.
Aldus vastgesteld in de vergadering van burgemeester en wethouders van 2 oktober 2012.
de secretaris, de burgemeester
Nota-toelichting Toelichting beleidsregels schulddienstverlening Rijssen-Holten 2012
Artikelsgewijze toelichting op Beleidsregels schulddienstverlening Rijssen-Holten 2012
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 2. Doelgroep schulddienstverlening
Het aanbod schulddienstverlening staat in principe open voor alle inwoners van de gemeente Rijssen-Holten, met uitzondering van de zelfstandig ondernemers.
Artikel 3. Wachttijd en aanbod bij reguliere schuld
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 4. Wachttijd en aanbod bij een bedreigende schuld van de primaire lasten
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.
Artikel 5. Aanbod schulddienstverlening
In dit artikel is aangegeven dat het college schulddienstverlening verleent indien het college schulddienstverlening noodzakelijk acht. Op deze manier wordt enerzijds recht gedaan aan het beleidsmatige uitgangspunt van de eigen verantwoordelijkheid en de mate van financiële zelfredzaamheid van de burger. Daar waar de burger in staat moet worden geacht om de (dreigende) schuldenproblematiek zelf aan te pakken en te regelen, kan schulddienstverlening achterwege blijven.
Met dit artikel wordt de eigen verantwoordelijkheid van de hulpvrager voorop gesteld. Het behoort tot de verantwoordelijkheid van mensen zelf om tijdig de benodigde informatie te geven (lid 1) en medewerking te verlenen (lid 2). Dit zowel in de fase van aanvraag als gedurende de looptijd van de schulddienstverlening. Wat betreft de verplichting tot medewerking is in lid 2 een aantal verplichtingen benoemd. Dit is geen limitatieve opsomming, dit komt tot uitdrukking door de toevoeging ‘onder andere’.
Artikel 7. Weigeren en beëindiging
Indien de verzoeker niet of in onvoldoende mate zijn verplichtingen nakomt zoals neergelegd in artikel 6 van deze beleidsregels, kan het college besluiten om schulddienstverlening te weigeren dan wel te beëindigen. Alvorens dat te doen wordt verzoeker eenmaal een termijn geboden om alsnog, de gevraagde medewerking te verlenen of informatie te verstrekken. De termijn die aan verzoeker wordt gesteld is in dit artikel bewust niet benoemd. De termijn dient een redelijke te zijn conform de algemene wet bestuursrecht. Wat redelijk is, hangt samen met het type verplichting.
Komt verzoeker ook gedurende de herstelperiode zijn verplichting niet na, dan kan het college besluiten tot weigering of beëindiging van de schulddienstverlening. In het kader van eigen verantwoordelijkheid wordt deze hersteltermijn voldoende geacht. Dit artikel is geformuleerd als een zogenaamde ‘kan-bepaling’. Het college heeft de bevoegdheid tot weigering of beëindiging, maar niet de verplichting. Dit geeft het college met name ruimte om van een weigering of beëindiging af te zien, indien elke vorm van verwijtbaarheid ontbreekt.
Artikel 8. Beëindigingsgronden
In dit artikel wordt beschreven wanneer schulddienstverlening kan worden beëindigd. Het artikel laat in ieder geval de werking van artikel 7 onaangetast. Van de 7 gronden zoals benoemd, verdienen de gronden onder f. en g. bijzondere aandacht. Daar waar de gemeente Rijssen-Holten een selectieve en gerichte toepassing van schuldhulpverlening wil, kan dat betekenen dat schulddienstverlening wordt beëindigd indien de vorm van schulddienstverlening niet langer aansluit bij de persoonlijke omstandigheden van de schuldenaar. Zie in dat licht ook een duidelijk link met artikel 5 van deze beleidsregels.
Dit artikel formuleert de regels over de weigering van een aanbod schuldhulpverlening in relatie tot eerdere trajecten en contacten schuldhulpverlening. Op basis van het principe van eigen verantwoordelijkheid, wordt een nadrukkelijke grens gesteld aan het kunnen doen van hernieuwde aanvragen.
Het BBR-Basis pakket dient als uitgangspunt gehanteerd te worden bij het toekennen van een BBR in geval van schuldensituaties. Blijkt dat dit pakket gezien de situatie van de klant niet voldoende is, dan bestaat alsnog de mogelijkheid om te kiezen voor een BBR-Totaal pakket. Het is ook mogelijk dat op basis van advies van flankerende instellingen, zoals het maatschappelijk werk, Dimence enz. wordt gekozen voor een BBR-Totaal pakket. Dit advies zal door het college altijd als noodzakelijk moeten worden aangemerkt.
Dit artikel behoeft geen nadere toelichting.