Organisatie | Oldambt |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Verordening voortgangsgesprekken burgemeester en raad 2012 |
Citeertitel | Verordening voortgangsgesprekken burgemeester en raad 2012 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | bestuur en recht |
Eigen onderwerp |
Geen.
De artikelen 147 en 149 van de Gemeentewet
Geen.
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-10-2012 | 02-03-2020 | Nieuwe regeling | 26-09-2012 Streekblad | Nieuwe regeling | |
01-10-2012 | Nieuwe regeling | 26-09-2012 Streekblad | Nieuwe regeling |
De raad van de gemeente Oldambt;
overwegende, dat het in het kader van het goed functioneren van het openbaar bestuur wenselijk is dat de burgemeester en de raad jaarlijks met elkaar spreken over het functioneren van de burgemeester en de raad, als zodanig en wederkerig;
overwegende, dat het in het kader van een zorgvuldig personeelsbeleid wenselijk is dat de burgemeester jaarlijks van de gemeenteraad te horen krijgt hoe over zijn functioneren wordt gedacht;
Artikel 1 Begripsomschrijvingen
In deze verordening wordt verstaan onder:
a. gesprek: voortgangsgesprek namens de raad met de burgemeester;
b. klankbordgesprek: functioneringsgesprek namens de minister van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties met de burgemeester;
c. commissie: de commissie bedoeld in artikel 2;
d. adviseurs: wethouder(s) en gemeentesecretaris die de commissie op verzoek van informatie voorzien;
e. commissaris: commissaris van de Koningin in de provincie.
Betrokkenen voorkomen dat op enigerlei wijze de vertrouwelijkheid en geheimhouding in gevaar komen. In de voorbereiding kunnen betrokkenen daarom alleen gebruik maken van eigen kennis en ervaring, van openbare bronnen en van voor dit doel vertrouwelijk verkregen informatie van adviseurs c.q. door de commissie te raadplegen personen; dit met inachtneming van artikel 4 lid 4. Het op andere wijze inwinnen van inlichtingen of informatie of overleg met derden is uitgesloten. Het inwinnen van inlichtingen of informatie bij personen als bedoeld in artikel 4 lid 4, vindt altijd plaats in aanwezigheid van de voorzitter van de commissie.
De volgende onderwerpen worden tijdens het gesprek besproken:
a. de burgemeester als voorzitter van de raad en zijn rol in het presidium of overleg met de fractievoorzitters;
b. de burgemeester als voorzitter van het college;
c. de burgemeester in het proces van dualisme;
d. de burgemeester als coördinator van beleid, kwaliteitsbewaker met toepassing van artikel 170 Gemeentewet;
e. de burgemeester die invulling geeft aan het functioneren van de zogeheten driehoek van burgemeester, gemeensecretaris en griffier;
f. de burgemeester die invulling geeft aan zijn eigen portefeuille, met name de handhaving van de openbare orde en veiligheid;
g. de burgemeester en zijn contacten met de inwoners, organisaties en bedrijven;
h. de burgemeester als ambassadeur en gezicht van de gemeente in de regio, de provincie, het rijk en Europa;
i. de burgemeester en zijn contacten met ambtenaren, met name de gemeentesecretaris, de griffier en het management van de gemeentelijke organisatie;
j. de burgemeester en zijn nevenfuncties en integriteit;
k. de burgemeester en zijn, aan de profielschets gerelateerde, competenties;
l. verwachtingen over en weer gelet op ontwikkelingen die gaande zijn, verwacht worden c.q. nodig zijn.
Het verslag geeft een duidelijk en feitelijk beeld van het besprokene. Het verslag kan conclusies, aandachtspunten en actiepunten die betrekking hebben op het functioneren van de raad, verbijzonderen van conclusies, aandachtspunten en actiepunten die betrekking hebben op het functioneren van de burgemeester.