Ziet u een fout in deze regeling? Meld het ons op regelgeving@overheid.nl!
Gemeente Overbetuwe

Algemene inkoopvoorwaarden gemeente Overbetuwe 2005

Wetstechnische informatie

Gegevens van de regeling
OverheidsorganisatieGemeente Overbetuwe
Officiële naam regelingAlgemene inkoopvoorwaarden gemeente Overbetuwe 2005
CiteertitelAlgemene inkoopvoorwaarden gemeente Overbetuwe 2005
Vastgesteld doorcollege van burgemeester en wethouders
Onderwerpalgemeen
Eigen onderwerp

Opmerkingen met betrekking tot de regeling

De Algemene inkoopvoorwaarden versie mei 2002 zijn gelijktijdig ingetrokken.

Wettelijke grondslag(en) of bevoegdheid waarop de regeling is gebaseerd

Gemeentewet, art. 160

Regelgeving die op deze regeling is gebaseerd (gedelegeerde regelgeving)

Geen.

Overzicht van in de tekst verwerkte wijzigingen

Datum inwerking-

treding

Terugwerkende

kracht tot en met

Datum uitwerking-

treding

Betreft

Datum ondertekening

Bron bekendmaking

Kenmerk voorstel

15-10-200505-09-2013nieuwe regeling

11-10-2005

Hét Gemeente Nieuws; 26-10-2005

Geen.

Tekst van de regeling

Onderwerp:

Algemene inkoopvoorwaarden

Het college van de gemeente Overbetuwe;

gelezen het ambtelijk voorstel van 16 september 2005;

b e s l u i t :

  • 1.

    tot het vaststellen van de Algemene inkoopvoorwaarden versie oktober 2005, onder het gelijktijdig intrekken van de Algemene inkoopvoorwaarden versie mei 2002;

  • 2.

    tot het hanteren van de Algemene inkoopvoorwaarden versie oktober 2005 met ingang van 1 oktober 2005.

    Aldus besloten in zijn vergadering van 27 september 2005.

    Het college voornoemd,

    ALGEMENE INKOOPVOORWAARDEN GEMEENTE OVERBETUWE

Artikel 1 Definities

In deze algemene inkoopvoorwaarden wordt verstaan onder:

Algemene Voorwaarden:

deze algemene inkoopvoorwaarden die van toepassing zijn op en deel uitmaken van de overeenkomst;

Bijlage:

het aanhangsel bij de overeenkomst, dat deel uitmaakt van de overeenkomst;

Derden:

niet zijnde partijen bij de opdracht;

Diensten:

de door opdrachtnemer op basis van de overeenkomst ten behoeve van Gemeente Overbetuwe te verrichten werkzaamheden;

Gemeente Overbetuwe:

alle tot de Gemeente Overbetuwe behorende organisatieonderdelen;

Informatiedragers:

papieren documenten en/of dragers van digitale informatie, zoals diskettes, waarop de prestaties / resultaten van de opdrachtnemer aan de Gemeente Overbetuwe ter beschikking worden gesteld;

Leveringen:

de door opdrachtnemer op basis van de overeenkomst ten behoeve van Gemeente Overbetuwe te leveren producten;

Opdrachtnemer:

de contractuele wederpartij van de Gemeente Overbetuwe;

Overeenkomst:

de overeenkomst onder bezwarende titel tussen de Gemeente Overbetuwe en de opdrachtnemer, tot het leveren van producten en/of diensten waarop de voorwaarden van toepassing zijn;

Persoonlijkheidsrechten:

de persoonlijkheidsrechten zoals bedoeld in artikel 25 van de Auteurswet 1912;

Prestatie:

de te verrichten levering(-en) van leveringen, diensten en/of werken;

Werkdag:

een dag niet zijnde een zaterdag of een zondag of een wettelijk erkende feestdag;

Werken:

het product van bouw- dan wel wegenbouwkundige werken in hun geheel dat ertoe bestemd is als zodanig een economische of technische functie te vervullen.

Artikel 2 Toepasselijkheid

  • 1.

    Deze algemene voorwaarden zijn van toepassing op alle overeenkomsten, waarbij opdrachtnemers prestaties leveren aan de Gemeente Overbetuwe.

  • 2.

    Afwijkingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts rechtsgeldig indien deze uitdrukkelijk tussen partijen schriftelijk zijn overeengekomen.

  • 3.

    De toepasselijkheid van eventuele algemene voorwaarden of andere voorwaarden van de opdrachtnemer en/of derden wordt hierbij uitdrukkelijk van de hand gewezen.

  • 4.

    Indien de opdrachtnemer derden, zoals onderaannemers en/of toeleveranciers e.d., inschakelt bij de uitvoering van de overeenkomst zal opdrachtnemer van deze derden bedingen dat zij eveneens aan deze algemene voorwaarden zullen zijn gebonden onder uitsluiting van (algemene) voorwaarden van deze derden.

  • 5.

    Indien en voor zover van belang gelden in aanvulling op deze voorwaarden de bijzondere voorwaarden van de Wet Ketenaansprakelijkheid en de Verleggingsregeling belasting toegevoegde waarde (BTW).

  • 6.

    Indien enige bepaling van deze algemene voorwaarden en/of de overeenkomst nietig is of vernietigd wordt, zullen de overige bepalingen volledig van kracht blijven en zullen de Gemeente Overbetuwe en opdrachtnemer in overleg treden teneinde nieuwe bepalingen ter vervanging van de nietige c.q. vernietigde bepalingen overeen te komen, waarbij zoveel mogelijk het doel en de strekking van de nietige c.q. vernietigde bepalingen in acht worden genomen.

  • 7.

    Indien onderdelen van de overeenkomst en de daarbij behorende bijlage(n) in strijd zijn met de algemene voorwaarden, is de hiërarchie als volgt, tenzij anders is overeengekomen: ten eerste de overeenkomst, ten tweede de bijlagen en ten derde de algemene voorwaarden.

Artikel 3 Inhoud van de overeenkomst

  • 1.

    De overeenkomst omvat al hetgeen tussen de Gemeente Overbetuwe en opdrachtnemer is overeengekomen.

  • 2.

    In de overeenkomst worden de volgende zaken aangegeven, indien van toepassing, tenzij door partijen anders is overeengekomen:

    • a.

      de projectbenaming en/of het projectnummer;

    • b.

      de aard en de omvang van de te verrichten prestaties die aan de opdrachtnemer zijn opgedragen;

    • c.

      de vergoeding zoals bedoeld in art. 11;

    • d.

      eventuele prijsindexatie;

    • e.

      de exacte factuurgegevens zoals bedoeld in art. 12 lid 2;

    • f.

      de termijn waarbinnen de opdracht moet worden uitgevoerd en/of de duur van de overeenkomst;

    • g.

      de plaats en het tijdstip van aflevering;

    • h.

      montage en/of installatie en/of opleiding, indien van toepassing;

    • i.

      de overeengekomen rapportagemethode en frequentie zoals bedoeld in art. 10 lid 3;

    • j.

      de prestaties / resultaten die opdrachtnemer moet leveren, alsmede de eventuele informatiedragers waarop de prestaties / resultaten van de opdracht dienen te worden vastgelegd en ter beschikking worden gesteld aan de Gemeente Overbetuwe;

    • k.

      de wijze waarop de Gemeente Overbetuwe aan de opdrachtnemer mededeelt dat het zijn te verrichten prestaties, zoals overeengekomen, als voltooid beschouwt;

    • l.

      opzegtermijn van de overeenkomst;

    • m.

      de contactpersonen van zowel de Gemeente Overbetuwe als de opdrachtnemer;

    • n.

      de coördinatie binnen en de aansprakelijkheid van partijen, indien die bestaat uit afzonderlijke (rechts-) personen die voor de aanvaarding van de opdracht gezamenlijk optreden.

Artikel 4 Totstandkoming van de overeenkomst

  • 1.

    De overeenkomst is tot stand gekomen, indien een schriftelijke onherroepelijke aanbieding van de opdrachtnemer door de Gemeente Overbetuwe schriftelijk is aanvaard of het overeengekomene op andere wijze door partijen schriftelijk is bevestigd.

  • 2.

    Het in lid 1 en artikel 5 lid 1 bepaalde laat onverlet de bevoegdheid van partijen het bestaan van de overeenkomst en/of van de daarin aangebrachte wijziging met andere middelen te bewijzen.

  • 3.

    De Gemeente Overbetuwe stelt voor de totstandkoming van de overeenkomst de opdrachtnemer op diens eerste verzoek in het bezit van een exemplaar van de algemene voorwaarden Gemeente Overbetuwe; behoudens in die gevallen waarin de Gemeente Overbetuwe reeds bij vorige opdrachten een exemplaar van de algemene voorwaarden Gemeente Overbetuwe heeft gegeven aan de opdrachtnemer.

Artikel 5 Wijzigingen

  • 1.

    Wijziging in de opdracht, daaronder begrepen uitbreiding of inkrimping van de reeds opgedragen prestaties, komt tot stand, zodra de Gemeente Overbetuwe dit schriftelijk aan de opdrachtnemer kenbaar maakt en de opdrachtnemer dit schriftelijk bevestigt.

  • 2.

    Opdrachtnemer is zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente Overbetuwe niet gerechtigd de personen, die zijn belast met de uitvoering van de diensten, tijdelijk of definitief te vervangen, tenzij anders is overeengekomen in de overeenkomst. De Gemeente Overbetuwe zal zijn toestemming niet op onredelijke gronden weigeren en is gerechtigd aan deze toestemming voorwaarden te verbinden. De voor de oorspronkelijke personen geldende tarieven zullen bij vervanging niet verhoogd worden.

  • 3.

    Als de Gemeente Overbetuwe andere personen wenst voor de uitvoering van de opdracht, omdat zij meent dat dit van belang is voor een goede uitvoering van de opdracht, deelt zij dit schriftelijk mee aan de opdrachtnemer, onder opgave van redenen. Opdrachtnemer zal voor vervanging zorgdragen.

  • 4.

    Bij een vervanging van de personen, bedoeld in lid 2, dienen personen beschikbaar te worden gesteld die qua deskundigheid, opleiding en ervaring in ieder geval gelijkwaardig zijn aan de oorspronkelijk ingezette personen.

Artikel 6 Algemene verplichtingen Gemeente Overbetuwe

  • 1.

    De Gemeente Overbetuwe moet de opdrachtnemer tijdig de inlichtingen, gegevens en beslissingen verstrekken, die nodig zijn om de opdracht naar behoren te vervullen en te voltooien.

  • 2.

    De Gemeente Overbetuwe moet de door hem aan de opdrachtnemer verschuldigde bedragen uiterlijk 30 dagen na ontvangst van de factuur aan opdrachtnemer voldoen, tenzij in een betalingsregeling anders is overeengekomen.

Artikel 7 Algemene verplichtingen opdrachtnemer

  • 1.

    Opdrachtnemer garandeert dat de door of namens hem te verrichten prestaties zullen voldoen aan de in de overeenkomst vastgelegde voorwaarden en specificaties en dat deze volgens het overeengekomen tijdschema zullen worden uitgevoerd.

  • 2.

    Opdrachtnemer zal de prestaties in nauwe samenwerking met de Gemeente Overbetuwe verrichten, onverminderd het bepaalde in lid 1.

  • 3.

    De opdrachtnemer zal de opdracht goed en zorgvuldig uitvoeren, behartigt de belangen van de Gemeente Overbetuwe naar zijn beste weten en verricht zijn prestaties naar beste kunnen en wetenschap. De opdrachtnemer zal alles vermijden wat uitvoering van de prestaties kan schaden. De opdrachtnemer zal bij het vervullen van de overeenkomst aan de toepassing van eigen vindingen geen voordelen ontlenen die niet bekend zijn bij de Gemeente Overbetuwe.

  • 4.

    De opdrachtnemer staat in voor de kwaliteit en integriteit van diegene die namens de opdrachtnemer belast is met de uitvoering van de overeenkomst.

  • 5.

    De opdrachtnemer zal de Gemeente Overbetuwe op de hoogte houden van de uitvoering van de overeenkomst waaronder de financiële aspecten en hem desgevraagd inlichtingen geven.

  • 6.

    De prestaties moeten worden uitgevoerd binnen de ingevolge artikel 3 bedoelde termijn, behoudens omstandigheden zoals bedoeld in artikel 25. Tenzij door partijen uitdrukkelijk anders is overeengekomen betreft de in artikel 3 bedoelde termijn een fatale termijn, zodat bij overschrijding van die termijn verzuim direct intreedt en geen voorafgaande schriftelijke ingebrekestelling nodig is. Op de aansprakelijkheid van de opdrachtnemer wegens overschrijding van deze termijn is artikel 23 van overeenkomstige toepassing.

  • 7.

    Indien in de overeenkomst uitdrukkelijk een vast of maximaal bedrag is overeengekomen voor de vervulling van de opdracht, dan zal de aanbieding van de opdrachtnemer en opdrachtbevestiging van de Gemeente Overbetuwe, alsmede eventueel de onderliggende ontwerpen en/of bestekken aldus dienen te worden vervaardigd dat de opdracht zal kunnen worden vervuld voor maximaal het bedrag dat bij de bepaling van de inhoud van de opdracht voor die uitvoering is vastgesteld of laatstelijk is bijgesteld. De opdrachtnemer stelt daartoe ramingen c.q. opgaven en begrotingen op ter overlegging aan de Gemeente Overbetuwe. Ingeval van overschrijding van dit bedrag is de opdrachtnemer verplicht zijn opdracht zonder berekening van extra kosten en/of uren te vervullen. Indien echter de overschrijding een gevolg is van omstandigheden zoals bedoeld in artikel 25, of van een verzoek tot verdergaande prestatie dan in de opdrachtbevestiging is vastgelegd, worden de extra kosten en/of uren afzonderlijk in rekening gebracht op basis van werkelijk gemaakte kosten en/of uren.

  • 8.

    Ter vervulling van zijn inlichtingenplicht zal de opdrachtnemer de Gemeente Overbetuwe tijdig inlichten over de financiële gevolgen en risico's, verbonden aan het stellen van andere of meer eisen, het uitstellen of wijzigen van beslissingen en/of de opdracht en het optreden van omstandigheden, waarmee bij het aangaan van de overeenkomst / verlenen van de opdracht geen rekening is gehouden.

  • 9.

    De opdrachtnemer zal de Gemeente Overbetuwe bij de totstandkoming van de opdracht een raming c.q. opgave van de kosten en/of uren verstrekken. Ten tijde van het overeenkomen van wijzigingen in de opdracht zal de opdrachtnemer aangeven of en in hoeverre zulks invloed heeft op de bedoelde raming c.q. opgave van kosten en/of uren. Zodra de verwachting gerechtvaardigd is dat de laatstverstrekte raming c.q. opgave van kosten en/of uren ontoereikend is, zal de opdrachtnemer de Gemeente Overbetuwe daarover schriftelijk informeren.

Artikel 8 Optreden van de opdrachtnemer als gemachtigde

  • 1.

    De opdrachtnemer treedt slechts op als gemachtigde van de Gemeente Overbetuwe indien en voor zover de Gemeente Overbetuwe de opdrachtnemer daartoe schriftelijk als gemachtigde heeft aangewezen.

  • 2.

    Indien en voor zover de opdrachtnemer in strijd handelt met het in lid 1 bepaalde, komen de nadelige gevolgen daarvan voor zijn rekening en risico, behoudens voor zover de Gemeente Overbetuwe deze handelswijze bekrachtigt.

Artikel 9 Samenwerking met derden

  • 1.

    Indien de overeenkomst met zich meebrengt, dat de opdrachtnemer voor de vervulling ervan zijn uit te voeren prestaties moet afstemmen op die van andere door de Gemeente Overbetuwe ingeschakelde derden, zal de Gemeente Overbetuwe na overleg met alle betrokkenen vaststellen wie met de leiding en coördinatie van de werkzaamheden wordt belast en wat ieders taak in dezen is.

  • 2.

    De in lid 1 bedoelde leiding en coördinatie houdt ten minste in dat de coördinator tijdig in overleg met de Gemeente Overbetuwe en de andere opdrachtnemers een tijdsschema voor de uitvoering van de in lid 1 bedoelde overeenkomst vaststelt en dat hij - ingeval van tijdsoverschrijding of andere omstandigheden die tot vertraging of schade kunnen leiden - onverwijld met hen overleg pleegt en hen en de Gemeente Overbetuwe schriftelijk verslag daarvan doet toekomen.

  • 3.

    Indien de opdrachtnemer een opdracht krijgt te vervullen die ook prestaties op een ander dan zijn eigen vakgebied met zich meebrengen, kan de opdrachtnemer met toestemming van de Gemeente Overbetuwe voor eigen rekening en risico daarvoor andere deskundigen inschakelen.

  • 4.

    Bij het uitvoeren van de overeenkomst kan opdrachtnemer slechts na schriftelijke toestemming van Gemeente Overbetuwe gebruik maken van de diensten van derden. Deze toestemming wordt niet op onredelijke gronden onthouden. Aan de toestemming kunnen door Gemeente Overbetuwe voorwaarden worden verbonden. De door Gemeente Overbetuwe verleende toestemming laat onverlet de verantwoordelijkheid en aansprakelijkheid van opdrachtnemer voor de nakoming van de krachtens de overeenkomst op hem rustende verplichtingen en de krachtens de belasting- en sociale verzekeringswetgeving op hem als werkgever rustende verplichtingen.

Artikel 10 Samenwerking, rapportage, acceptatie en controle

  • 1.

    Beide partijen wijzen een contactpersoon aan, die de contacten over de uitvoering van de overeenkomst onderhouden.

  • 2.

    De overeenkomst kan voorzien in de instelling van een begeleidingscommissie of stuurgroep. De taken en bevoegdheden, alsmede de samenstelling van de begeleidingscommissie of stuurgroep worden in de overeenkomst nader bepaald.

  • 3.

    Opdrachtnemer rapporteert over de voortgang van de werkzaamheden aan Gemeente Overbetuwe zo vaak als in de overeenkomst is bepaald dan wel zo vaak als Gemeente Overbetuwe nodig acht.

  • 4.

    Indien de Gemeente Overbetuwe niet binnen vier weken vanaf het moment van levering van de prestatie anderszins kenbaar heeft gemaakt, kan de prestatie als geaccepteerd worden beschouwd, tenzij anders is overeengekomen.

  • 5.

    Gemeente Overbetuwe heeft het recht de resultaten van de geleverde prestaties te (laten) toetsen. Indien blijkt dat de prestaties niet voldoen aan de vooraf in de overeenkomst gestelde kwaliteitscriteria en het in de overeenkomst daaromtrent gestelde, zijn de kosten van toetsing voor rekening van de opdrachtnemer. Gemeente Overbetuwe heeft het recht om op kosten van de opdrachtnemer aanvullende c.q. uitgebreidere kwaliteitscontroles uit te (laten) voeren. Indien uit deze controles blijkt dat aan alle geldende kwaliteitseisen is voldaan, worden de kosten van de aanvullende c.q. uitgebreidere controles en de kosten van de eventueel daaruit voortvloeiende gevolgen voor de oplevering gedragen door de Gemeente Overbetuwe.

  • 6.

    Indien Gemeente Overbetuwe de toetsingsresultaten als onvoldoende beoordeelt, worden de prestaties niet geaccepteerd. De Gemeente Overbetuwe zal opdrachtnemer schriftelijk verzoeken om binnen een redelijke, door hem te bepalen termijn, alsnog aan het gestelde in de overeenkomst te voldoen, tenzij nakoming van de overeenkomst reeds blijvend onmogelijk is.

  • 7.

    Afgekeurde zaken worden door de opdrachtnemer op eerste aanzegging verwijderd en onverwijld, uitsluitend voor zijn rekening en risico, vervangen. De aan verwijdering en vervanging alsmede de aan herkeuring verbonden kosten komen voor rekening van de opdrachtnemer.

  • 8.

    Gedurende de gehele looptijd van de overeenkomst is Gemeente Overbetuwe gerechtigd te allen tijde en zonder vooraankondiging toezicht terzake van de uitvoering van de kwaliteitszorg, zoals op het moment van aangaan van de overeenkomst door opdrachtnemer aan Gemeente Overbetuwe kenbaar was gemaakt, uit te oefenen bij de opdrachtnemer, bij de onderaannemers, bij de toeleveranciers en op locaties waar, naar het oordeel van Gemeente Overbetuwe, belangrijke prestaties worden verricht.

Artikel 10a Milieu, milieugevaarlijke stoffen en afvalstoffen

  • 1.

    Opdrachtnemer garandeert dat de door of namens hem te verrichten prestaties zullen voldoen aan de door de Europese en Nederlandse overheid gestelde wettelijke milieuvoorschriften.

  • 2.

    Opdrachtnemer dient voor het tot stand komen van de overeenkomst schriftelijk te melden of de aangeboden en te leveren prestaties milieugevaarlijke stoffen bevatten die vrij kunnen komen tijdens het normale gebruik, alsook bij storingen, reparaties, onderhoud of calamiteiten, het verwijderen, opslaan, storten, verplaatsen, afvoeren, dan wel bij het vernietigen aan het einde van de levensduur van de desbetreffende zaken.

  • 3.

    Indien het in het tweede lid bepaalde het geval is, dient de opdrachtnemer bij de aflevering een duidelijke instructie te voegen met preventieve maatregelen, hoe het vrijkomen van milieugevaarlijke stoffen dient te worden voorkomen. Bovendien dient opdrachtnemer te vermelden de, in geval van het vrijkomen van deze stoffen, te treffen maatregelen ter bescherming van de Gemeente Overbetuwe en derden (waaronder begrepen personeel en medewerkers van de Gemeente Overbetuwe).

  • 4.

    In geval van onderhoud, reparaties of sloop door de opdrachtnemer dienen afvalstoffen gescheiden te worden afgevoerd en aantoonbaar te worden gestort, opgeslagen of vernietigd met inachtneming van de door de Europese en Nederlandse overheid gestelde wettelijke (milieu)voorschriften.

Artikel 11 Vergoeding

1.De vergoeding voor te leveren prestaties kan bestaan uit:

 a.de honorering van de werkzaamheden van de opdrachtnemer;
 b.de gemaakte kosten;
 c.de te betalen prijs voor het geleverde product.

2.De in lid 1 genoemde honorering wordt bepaald naar één of meer van de volgende maatstaven:

 a.op basis van de aan de opdracht bestede tijd;
 b.op basis van enige andere adequate maatstaf.

3.Ingeval van honorering op basis van bestede tijd, zoals bedoeld in lid 2 sub a, wordt de honorering berekend door de aan de opdracht bestede tijd te vermenigvuldigen met een tarief per tijdseenheid. Onder bestede tijd wordt verstaan het totaal van alle uren die rechtstreeks zijn besteed aan het vervullen van de opdracht en de reistijd die voor de vervulling van de opdracht noodzakelijk is, tenzij anders overeengekomen. De tarieven per tijdseenheid, naar persoon, functie of groep, worden in de overeenkomst van de Gemeente Overbetuwe bepaald of omschreven.
4.De in lid 1 genoemde gemaakte kosten zijn declarabel naar één of meer van de volgende maatstaven:

 a.op basis van de werkelijk gemaakte kosten;
 b.op basis van enige andere adequate maatstaf.

5.Indien partijen overeenkomen dat de opdrachtnemer ten behoeve van de opdracht gemaakte kosten in rekening kan brengen, zoals bedoeld lid 4 sub a, zijn de volgende kosten declarabel:

 a.de reiskosten;
 b.de kosten van het vermenigvuldigen van overeenkomsten, bestekken, tekeningen, berekeningen, rapporten e.d.;
 c.de kosten van porti, telecommunicatie, registratie en andere verschotten.

 Omvang en hoogte van te maken kosten zullen nader worden vastgesteld in de overeenkomst.
6.In de overeenkomst zal worden bepaald naar welke maatstaven de in lid 1 bedoelde vergoeding zal worden berekend. Indien niet uitdrukkelijk anders is overeengekomen, zal de honorering plaatsvinden volgens lid 2 sub a.
7.De kosten van andere deskundigen, zoals bedoeld in artikel 9 lid 3 zijn slechts declarabel indien dit met de Gemeente Overbetuwe vooraf overeengekomen is.
8.De opdrachtnemer is verplicht de Gemeente Overbetuwe periodiek op de hoogte te houden van de in dit artikel genoemde honorering en, indien overeengekomen tussen partijen, de gemaakte kosten die de Gemeente Overbetuwe op grond van dit artikel aan de opdrachtnemer verschuldigd is.
9.Indien sprake is van wijzigingen zoals bedoeld in artikel 5 lid 1, worden de daarvoor te verrichten prestaties op basis van bestede tijd en, indien overeengekomen tussen partijen, de gemaakte kosten en/of de te betalen prijs voor het geleverde product afzonderlijk in rekening gebracht, tenzij uitdrukkelijk anders is overeengekomen.
10.De vergoeding / betaling is verschuldigd naar de mate van het verrichten van de uit de opdracht voortvloeiende prestaties en/of het gereedkomen van de verschillende fasen van de opdracht, zulks zoals uitdrukkelijk is overeengekomen bij de totstandkoming van de overeenkomst.
11.De door opdrachtnemer volgens de overeenkomst te declareren bedragen worden verhoogd met de verschuldigde omzetbelasting.
12.In de overeenkomst dient te zijn geregeld of en zo ja hoe tariefswijzigingen en indexeringen ten aanzien van de prijs worden toegepast.
13.De kosten van aflevering zijn voor rekening en risico van de opdrachtnemer: bij levering van producten levert de opdrachtnemer de producten Franco Inclusief Rechten (Delivered Duty Paid), volgens de "Incoterms" (laatstelijke editie) uitgegeven door de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs, tenzij anders is overeengekomen.

Artikel 12 Betaling

  • 1.

    Tenzij anders is overeengekomen, ontstaat het recht op betaling na acceptatie van de resultaten van de verrichte prestaties. Opdrachtnemer factureert binnen 30 dagen na acceptatie.

  • 2.

    Opdrachtnemer zendt de factu(u)r(en) in tweevoud toe aan de Gemeente Overbetuwe onder vermelding van datum en nummer van de overeenkomst, BTW-bedrag en andere door Gemeente Overbetuwe verlangde gegevens.

  • 3.

    Indien is overeengekomen dat betaling volgens nacalculatie zal plaatsvinden, wordt gespecificeerd en in door de Gemeente Overbetuwe eventueel nader aangegeven vorm gefactureerd. In de factuur wordt opgave gedaan van het aantal en de data van de werkelijk en noodzakelijk bestede dagen of uren, wordt een korte omschrijving van de verrichte werkzaamheden gegeven, alsmede een omschrijving van de eventuele reis- en verblijfkosten, indien deze niet zijn inbegrepen in de dag- of uurtarieven.

  • 4.

    Een overschrijding van de in de overeenkomst opgenomen vaste prijs wordt in de factu(u)r(en) uitdrukkelijk vermeld en gespecificeerd.

  • 5.

    De Gemeente Overbetuwe betaalt de door haar op basis van de overeenkomst verschuldigde bedragen binnen 30 dagen na ontvangst van de desbetreffende factuur aan opdrachtnemer.

  • 6.

    Indien de Gemeente Overbetuwe een factuur zonder geldige reden niet na het verstrijken van de in lid 5 bedoelde termijn heeft voldaan, heeft de opdrachtnemer, met ingang van de dag volgend op de dag dat de betaling uiterlijk had moeten geschieden, aanspraak op vergoeding van rente tegen het wettelijke rentepercentage. Op de rentevergoeding kan opdrachtnemer geen aanspraak maken, indien de desbetreffende factuur niet aan het gestelde in de leden 2 tot en met 4 voldoet.

  • 7.

    Indien de Gemeente Overbetuwe de juistheid van de declaratie, dan wel een onderdeel daarvan betwist, treden partijen in overleg teneinde de ontstane situatie op te lossen. Gemeente Overbetuwe is te allen tijde gerechtigd de door opdrachtnemer verzonden factu(u)r(en) door een door Gemeente Overbetuwe aan te wijzen accountant, als bedoeld in artikel 393, eerste lid, van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, op inhoudelijke juistheid te laten controleren. Opdrachtnemer verleent de betrokken accountant inzage in boeken en bescheiden en verstrekt hem alle gegevens en informatie die deze verlangt. De controle is vertrouwelijk en strekt zich niet verder uit dan voor het verifiëren van de factu(u)r(en) is vereist. De accountant brengt zijn rapportage zo spoedig mogelijk aan beide partijen uit. De kosten van het accountantsonderzoek komen voor rekening van Gemeente Overbetuwe, tenzij uit het onderzoek van de accountant blijkt dat de factu(u)r(en) niet juist dan wel onvolledig is / zijn, in welk geval bedoelde kosten voor rekening van opdrachtnemer komen.

  • 8.

    Gemeente Overbetuwe is gerechtigd de betaling van een factuur of een deel daarvan, waarover tussen partijen geen overeenstemming bestaat, op te schorten gedurende de periode van het accountantsonderzoek. Van deze bevoegdheid maakt Gemeente Overbetuwe uitsluitend gebruik, indien bij hem redelijke twijfel bestaat omtrent de juistheid van de desbetreffende factuur.

  • 9.

    Overschrijding van een betalingstermijn door Gemeente Overbetuwe of niet-betaling door Gemeente Overbetuwe van een factuur op grond van vermoede inhoudelijke onjuistheid van die factuur of ingeval van ondeugdelijkheid van de gefactureerde diensten, geeft opdrachtnemer niet het recht zijn werkzaamheden op te schorten dan wel te beëindigen.

Artikel 13 Voorschot

  • 1.

    Indien Gemeente Overbetuwe ter uitvoering van de overeenkomst (een) betaling(en) verricht voor prestaties die nog niet zijn geleverd, wordt door opdrachtnemer voorafgaande aan die betalingen een onvoorwaardelijke kredietinstellingsgarantie "on demand" zonder einddatum aan Gemeente Overbetuwe afgegeven ter waarde van het (de) betaalde bedrag(en). Aan de garantie zijn voor Gemeente Overbetuwe geen kosten verbonden. Worden vanwege enige tekortkoming aan de zijde van opdrachtnemer diensten niet binnen de overeengekomen termijn geaccepteerd, dan is opdrachtnemer de wettelijke rente over het voorschot verschuldigd voor de tijd dat de tekortkoming voortduurt.

  • 2.

    De kredietinstellingsgarantie "on demand" wordt afgegeven door een erkende kredietinstelling. De kredietinstelling verklaart daarin desverzocht onverwijld over te gaan tot betaling aan Gemeente Overbetuwe van het in de garantie genoemde bedrag, vermeerderd met de wettelijke rente over dat bedrag, gerekend vanaf de dag van de door Gemeente Overbetuwe gestelde tekortkoming van opdrachtnemer.

Artikel 14 Eigendom van zaken en informatiedragers

  • 1.

    Bij het verrichten van de prestaties kan opdrachtnemer gebruik maken van zaken, die eigendom zijn van de Gemeente Overbetuwe en die voor dat doel in bruikleen worden gegeven. Aan deze bruikleen kunnen voorwaarden worden verbonden.

  • 2.

    De eigendom van informatiedragers, die de partijen over en weer aan elkaar beschikbaar stellen, blijft berusten bij de partij die ze beschikbaar heeft gesteld, tenzij deze informatiedragers zoals bedoeld in artikel 3 door de opdrachtnemer aan de Gemeente Overbetuwe ter beschikking worden gesteld. In dat geval wordt het recht van eigendom overgedragen aan de Gemeente Overbetuwe.

Artikel 15 Levering en verpakking van producten

  • 1.

    De opdrachtnemer zal de producten leveren Franco Inclusief Rechten (Delivered Duty Paid), volgens de "Incoterms" (laatstelijke editie) uitgegeven door de Internationale Kamer van Koophandel in Parijs, tenzij anders is overeengekomen.

  • 2.

    De te leveren producten zullen niet worden verpakt in verpakkingen die, beoordeeld volgens de stand van de wetenschap ten tijde van de levering, milieubelastend zijn, of worden vermoed dit te zijn, of op andere wijze een bedreiging voor de veiligheid, welzijn, of gezondheid kunnen vormen.

  • 3.

    Indien bij het uitvoeren van de overeenkomst ten aanzien van verpakking niet aan lid 2 van dit artikel kan worden voldaan en er toch geleverd wordt met gebruikmaking van zulke verpakking, zal opdrachtnemer dit aan Gemeente Overbetuwe melden. De Gemeente Overbetuwe heeft alsdan, het recht deze verpakking voor rekening van de Opdrachtnemer aan hem te retourneren of deze op zijn kosten te laten verwerken. Dit geldt ook wanneer de verpakking niet voldoet aan het in lid 2 van dit artikel bepaalde en de opdrachtnemer dit niet heeft gemeld.

  • 4.

    Te leveren producten dienen te worden geleverd met alle voorhanden zijnde documentatie die bestemd is om de zaken naar behoren te kunnen gebruiken alsmede eventuele kwaliteitskeurmerken of -certificaten.

  • 5.

    De opdrachtgever zal de producten die door of tijdens het vervoer beschadigd of verloren zijn gegaan voor eigen rekening herstellen of vervangen, een en ander ter keuze van de Gemeente Overbetuwe.

Artikel 16 Tijdstip van aflevering van producten

  • 1.

    Aflevering vindt plaats op de overeengekomen plaats van bestemming en op het in de overeenkomst bepaalde tijdstip.

  • 2.

    Zodra de opdrachtnemer weet of verwacht dat de producten niet, of niet tijdig afgeleverd kunnen worden, zal de opdrachtnemer de Gemeente Overbetuwe daarvan onverwijld schriftelijk in kennis stellen, aangeven wat de oorzaak en de omstandigheden zijn die hem hiertoe dwingen, en aangeven welke maatregelen noodzakelijk zijn om een oplossing te vinden voor de daaruitvloeiende problemen. Onverlet het bepaalde in artikel 23 draagt de opdrachtnemer alle daaruitvloeiende schade voor de Gemeente Overbetuwe, tenzij de opdrachtnemer aantoont dat de Gemeente Overbetuwe de veroorzaker is van deze omstandigheden.

  • 3.

    Indien de Gemeente Overbetuwe tijdig aan de opdrachtnemer kenbaar maakt dat zij om welke reden dan ook niet in staat is de producten in ontvangst te nemen op het overeengekomen tijdstip, en deze gereed zijn voor verzending, zal de opdrachtnemer op eigen kosten de zaken bewaren, beveiligen, en alle redelijke maatregelen treffen om achteruitgang in de kwaliteit te voorkomen, totdat zij geleverd zijn, een en ander tenzij dit in redelijkheid niet van de opdrachtnemer kan worden gevergd. De Gemeente Overbetuwe komt niet in schuldeiserverzuim door uitstel van aflevering.

  • 4.

    Uitstel van aflevering als bedoeld in de derde lid van dit artikel geeft de opdrachtnemer nimmer aanspraak op verhoging van de overeengekomen prijs. De opdrachtnemer kan bij een uitstel van aflevering alleen aanspraak maken op vergoeding van gevolgschade indien er aan de zijde van de Gemeente Overbetuwe sprake is van opzet, grove schuld of extreme nalatigheid.

Artikel 17 Garantie

  • 1.

    De opdrachtgever garandeert dat gedurende een periode van minimaal 12 maanden na acceptatie het geleverde product ongestoord - zonder gebreken en/of andere (functionele) belemmering - kan worden gebruikt voor die doeleinden waarvoor het product bestemd is.

  • 2.

    Bij producten die niet direct in gebruik worden genomen, wordt de garantieperiode verlengd met de periode gedurende welke de producten niet in gebruik zijn genomen, een en ander met een maximum garantietermijn van 18 maanden.

  • 3.

    Indien tijdens de garantieperiode een gebrek ontstaat is de opdrachtnemer, ongeacht de oorzaak van het ontstaan van dat gebrek, verplicht betrokken producten binnen een door de Gemeente Overbetuwe te bepalen redelijke termijn te vervangen, te herstellen ofwel, mits de redelijkheid hieraan niet in de weg staat, om de producten terug te nemen en de voor die producten gedane betaling onmiddellijk terug te betalen, een en ander ter keuze van de Gemeente Overbetuwe. Alle ingevolge dit lid te maken kosten zijn voor rekening van de opdrachtnemer, tenzij de opdrachtnemer aantoont dat het tijdens de garantieperiode ontstane gebrek niet voor zijn rekening en risico komt.

  • 4.

    Naast de verplichtingen ingevolge lid 3 van dit artikel is de opdrachtnemer voorts aansprakelijk voor alle in zijdelings verband met het gebrek staande schade, een en ander met in achtneming van de redelijkheid en billijkheid.

  • 5.

    De garantieperiode zal worden verlengd met een periode gelijk aan de periode(n) gedurende welke de producten niet zijn gebruikt of niet volledig konden worden gebruikt als gevolg van een gebrek dat zich tijdens de garantieperiode openbaart. Een nieuwe garantieperiode overeenkomstig lid 1 van dit artikel zal van toepassing zijn op producten die ter vervanging zijn verstrekt en op vervangen of gerepareerde delen van die producten.

  • 6.

    In aanvulling op lid 1 van dit artikel geldt dat indien de Gemeente Overbetuwe kan aantonen dat er sprake is van een verborgen gebrek dat reeds voor de acceptatie aanwezig was, de opdrachtnemer gedurende 5 jaar na acceptatie daarvoor aansprakelijk blijft. Het in de vorige zin vermelde is ook van toepassing indien zich gedurende die periode een gebrek voordoet ten gevolge waarvan het geleverde product onbruikbaar wordt voor het doel waarvoor het is bestemd. Indien een situatie als in dit lid zich voordoet, is lid 3 van dit artikel, voor zover mogelijk, van toepassing.

Artikel 18 Tussentijdse beëindiging van de opdracht door de Gemeente Overbetuwe

1.De Gemeente Overbetuwe is gerechtigd de overeenkomst buiten rechte te ontbinden dan wel deze tegen een bepaalde tijd op te zeggen onder opgave van redenen. Daaronder is begrepen de omstandigheid dat de ter financiering van de overeenkomst in de ontwerpbegroting opgenomen gelden, niet door de begrotingswetgever worden gevoteerd.
2.Ingeval van opzegging van de opdracht als in lid 1 bedoeld, is de Gemeente Overbetuwe verplicht de opdrachtnemer te vergoeden:

 a.de honorering naar de stand van de werkzaamheden;
 b.de gemaakte kosten;
 c.kosten voortvloeiend uit de eventueel door de opdrachtnemer voor de vervulling van de opdracht reeds in redelijkheid aangegane verbintenissen met derden.

 Eventueel reeds betaalde voorschotten worden hiermee verrekend. Indien en voor zover de te leveren prestatie, dan wel een onderdeel daarvan, bestaat uit te leveren informatiedragers geldt deze verplichting op voorwaarde dat de opdrachtnemer alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept-) informatiedragers tot aan het moment van tussentijdse beëindiging aan de Gemeente Overbetuwe in eigendom overdraagt.
3.Nakoming van het in lid 2 bepaalde wordt opgeschort indien de grondslag van tussentijdse beëindiging is gelegen in het feit dat de opdrachtnemer in verzuim is, dan wel de opdrachtnemer in gebreke is gesteld op grond van tekortschieten in de nakoming van zijn verplichting(-en), zoals bedoeld in artikel 23 lid 1. In dat geval zal hetgeen verplicht is op grond van lid 2 worden verrekend met de door Gemeente Overbetuwe geleden schade zoals bedoeld in artikel 23.
4.Tussentijdse beëindiging vindt plaats door middel van een aangetekend schrijven aan de opdrachtnemer.
5.Informatiedragers van de Gemeente Overbetuwe die in het kader van de uitvoering van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld zullen in geval van tussentijdse beëindiging per omgaande, dan wel zo spoedig mogelijk aan de Gemeente Overbetuwe worden geretourneerd. Het in artikel 29 bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de door opdrachtnemer geleverde prestaties tot het moment van tussentijdse beëindiging.
6.De opdrachtnemer is gehouden om alle informatie die hem tijdens de duur van de opdracht is verstrekt, voortbouwende op de geheimhoudingsverplichting van artikel 31, geheim te houden en niet te verstrekken aan derden, tenzij anders is overeengekomen.
7.Indien blijkt dat door de opdrachtnemer of een van zijn ondergeschikten enig voordeel is of wordt aangeboden of verschaft aan een persoon die deel uitmaakt van een orgaan van de Gemeente Overbetuwe of aan een van zijn ondergeschikten of vertegenwoordigers, heeft de Gemeente Overbetuwe het recht om de overeenkomst te ontbinden, zonder ingebrekestelling, of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de Gemeente Overbetuwe om vergoeding van kosten, schade en/of kosten in welke vorm dan ook, te eisen

.

Artikel 19 Tussentijdse beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtnemer

  • 1.

    De opdrachtnemer kan de overeenkomst tussentijds beëindigen ingeval van overmacht zoals bedoeld in artikel 25 en ingeval van niet-nakoming van verplichtingen van de Gemeente Overbetuwe, zoals bedoeld in artikel 6.

  • 2.

    De opdrachtnemer is niettemin gehouden de schade voor de Gemeente Overbetuwe als gevolg van die tussentijdse beëindiging te beperken, dan wel toereikende maatregelen nemen ter voorkoming daarvan.

  • 3.

    Het in artikel 18 lid 2 is eveneens van toepassing bij tussentijdse beëindiging van de overeenkomst door de opdrachtnemer.

  • 4.

    Tussentijdse beëindiging vindt plaats door middel van een aangetekend schrijven aan de Gemeente Overbetuwe.

  • 5.

    Informatiedragers van de Gemeente Overbetuwe die in het kader van de uitvoering van de opdracht aan de opdrachtnemer ter beschikking zijn gesteld zullen in geval van tussentijdse beëindiging per omgaande, dan wel zo spoedig mogelijk aan de Gemeente Overbetuwe worden geretourneerd. Het in artikel 29 bepaalde is van overeenkomstige toepassing op de door opdrachtnemer geleverde prestaties tot het moment van tussentijdse beëindiging.

  • 6.

    De opdrachtnemer is gehouden om alle informatie die hem tijdens de duur van de opdracht is verstrekt, voortbouwende op de geheimhoudingsverplichting van artikel 31, geheim te houden en niet te verstrekken aan derden, tenzij anders is overeengekomen.

Artikel 20 Ontbinding wegens faillissement en surséance van betaling

Indien de opdrachtnemer, in staat van faillissement geraakt, besluit tot ontbinding of surséance van betaling aanvraagt, dan wel indien er beslag, gevolgd door vanwaardeverklaring, gelegd wordt op registergoederen of essentiële onderdelen van de bedrijfsvoering van de opdrachtnemer die een belemmering kunnen vormen voor de uitvoering en nakoming van deze opdracht, of de rechtspersoon wijzigt door overname of een overdracht van de aandelen heeft de Gemeente Overbetuwe het recht de opdrachtnemer aan te zeggen, dat zij de opdracht onmiddellijk doet eindigen, zonder ingebrekestelling of rechterlijke tussenkomst en onverminderd het recht van de Gemeente Overbetuwe om vergoeding van kosten, schaden en/of kosten, in welke vorm dan ook, te eisen. Indien en voor zover de te leveren prestatie, dan wel een onderdeel daarvan, bestaat uit te leveren informatiedragers geldt deze verplichting op voorwaarde dat de opdrachtnemer alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept-)informatiedragers tot aan het moment van ontbinding aan de Gemeente Overbetuwe in eigendom overdraagt. Bij beëindiging als hier bedoeld heeft de Gemeente Overbetuwe het recht alle naar haar oordeel nuttige en noodzakelijke maatregelen te nemen om de realisering van het project verder te effectueren en daarbij derden in te schakelen.

Artikel 21 Dreigende vertraging

  • 1.

    Indien de verrichting van de diensten vertraging dreigt te ondervinden, meldt opdrachtnemer zulks direct schriftelijk aan Gemeente Overbetuwe en geeft daarbij de oorzaak en de consequenties aan van de dreigende vertraging. Tevens stelt opdrachtnemer maatregelen voor om vertraging - ook in de toekomst - te voorkomen.

  • 2.

    Binnen 14 dagen na ontvangst van de in het vorige lid bedoelde melding, bericht Gemeente Overbetuwe of deze al dan niet instemt met de voorgestelde maatregelen en de genoemde consequenties. Instemming houdt niet in dat Gemeente Overbetuwe de oorzaak van de dreigende vertraging erkent en laat alle andere rechten of vorderingen, die Gemeente Overbetuwe op grond van deze overeenkomst toekomen, onverlet.

Artikel 22 Onderbreking overeenkomst

1.De Gemeente Overbetuwe kan de opdrachtnemer gelasten de verrichting van de prestaties te onderbreken. De Gemeente Overbetuwe is verplicht de opdrachtnemer dit schriftelijk kenbaar te maken.
2.Ingeval van onderbreking van de opdracht is de Gemeente Overbetuwe verplicht de opdrachtnemer te vergoeden:

 a.de honorering naar de stand van de werkzaamheden;
 b.de gemaakte kosten;
 c.kosten voortvloeiend uit de eventueel door de opdrachtnemer voor de vervulling van de opdracht reeds in redelijkheid aangegane verbintenissen met derden.

 Indien en voor zover de te leveren prestatie, dan wel een onderdeel daarvan, bestaat uit te leveren informatiedragers geldt deze verplichting op voorwaarde dat de opdrachtnemer alle in het kader van de overeenkomst tot stand gekomen (concept-)informatiedragers tot aan het moment van onderbreking aan de Gemeente Overbetuwe in eigendom overdraagt. Daarnaast is de opdrachtnemer gerechtigd vergoeding van zijn schade, die hij door de onderbreking lijdt, van de Gemeente Overbetuwe te vorderen, onverminderd de verplichting van de opdrachtnemer om de schade voor de Gemeente Overbetuwe zoveel mogelijk te beperken.
3.Indien de opdracht later voortgang vindt, zullen de extra werkzaamheden die uit het opnieuw starten van de werkzaamheden voor de opdrachtnemer voortvloeien door de Gemeente Overbetuwe worden vergoed op basis van bestede tijd en eventueel de gemaakte kosten. Partijen zullen overleggen of de bepalingen van de opdracht aan de nieuwe situatie moeten worden aangepast.
4.Ingeval van een onderbreking langer dan 2 jaar zijn partijen verplicht met elkaar in overleg te treden met het oog op een beëindiging van de overeenkomst overeenkomstig het bepaalde in artikel 18 en 19.

Artikel 23 Aansprakelijkheid

  • 1.

    Indien één der partijen tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen uit de overeenkomst, kan de andere partij hem in gebreke stellen. De nalatige partij is echter onmiddellijk in gebreke als nakoming van de desbetreffende verplichtingen anders dan door overmacht binnen de overeengekomen termijn reeds blijvend onmogelijk is. De ingebrekestelling geschiedt schriftelijk per aangetekende brief, waarbij aan de nalatige partij een redelijke termijn wordt gegund om alsnog haar verplichtingen na te komen. Deze termijn is een fatale termijn. Indien nakoming binnen deze termijn uitblijft, is de nalatige partij in verzuim. De wederpartij is naar keuze bevoegd:

    • a.

      tot beëindiging van de opdracht over te gaan;

    • b.

      nakoming van de opdracht te vorderen, tenzij de desbetreffende partij uitdrukkelijk en schriftelijk met de niet-nakoming heeft ingestemd.

  • 2.

    De in het vorige lid genoemde ingebrekestelling is niet vereist indien de levertijd op grond van het gestelde in artikel 16 lid 2 is verlengd. Indien de in het vorige lid bedoelde nakoming na verloop van de verlengde termijn uitblijft, is de nalatige partij vanaf dat moment direct in verzuim.

  • 3.

    De partij die toerekenbaar tekortschiet in de nakoming van zijn verplichtingen, is tegenover de andere partij aansprakelijk voor de door de andere partij geleden dan wel te lijden schade. Hij vrijwaart de andere partij voor eventuele aanspraken van derden op vergoeding van schade als gevolg van bedoeld tekortschieten.

  • 4.

    De kosten van alle gerechtelijke en buitengerechtelijke maatregelen, waaronder in ieder geval begrepen zijn incassokosten en kosten van rechtskundige bijstand, gemaakt in verband met de niet-nakoming en/of overtreding door de partij die in gebreke blijft, zijn voor rekening van die partij, met uitzondering van de ingevolge een rechtelijke beslissing door de wederpartij te betalen proceskosten.

  • 5.

    Indien opdrachtnemer voor het verrichten van de diensten gebruik maakt van zaken die eigendom zijn van de Gemeente Overbetuwe, als bedoeld in artikel 14 lid 1, en die voor dat doel in bruikleen worden gegeven is opdrachtnemer aansprakelijk voor de schade die aan deze zaken wordt toegebracht. Aan deze bruikleen kunnen voorwaarden worden verbonden. Indien als gevolg van de aanwezigheid van zaken van Gemeente Overbetuwe bij opdrachtnemer ter uitvoering van de overeenkomst schade aan opdrachtnemer en/of aan derden wordt toegebracht, op welke wijze dan ook, is deze schade geheel voor rekening en risico van opdrachtnemer. In voorkomende gevallen zal opdrachtnemer Gemeente Overbetuwe vrijwaren voor aanspraken van derden.

Artikel 24 Boete

  • 1.

    Indien niet binnen de overeengekomen dan wel verlengde termijn de volledige verrichting van de prestaties is geaccepteerd die aan de overeenkomst beantwoordt, dan wel een andere prestatie ter voldoening is aangeboden en geaccepteerd, is de opdrachtnemer aan de Gemeente Overbetuwe na verloop van een daartoe gestelde termijn, zonder rechtelijke tussenkomst, een boete verschuldigd van 0,1 % van de totale dan wel maximale prijs die met de overeenkomst is gemoeid, met een minimum van € 5.000,00 vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10 % daarvan. Indien nakoming anders dan door overmacht blijvend onmogelijk is geworden, is de boete onmiddellijk in haar geheel verschuldigd.

  • 2.

    De boete komt de Gemeente Overbetuwe toe onverminderd alle andere rechten of vorderingen, daaronder mede begrepen:

    • a.

      haar vordering tot nakoming van de overeengekomen verplichting tot het verrichten van de diensten;

    • b.

      haar recht op schadevergoeding.

  • 3.

    De boete wordt verrekend met de door Gemeente Overbetuwe verschuldigde betalingen, ongeacht of de vordering tot betaling daarvan op een derde is overgegaan.

Artikel 25 Overmacht

  • 1.

    Indien een overmachtsituatie zich voordoet is de opdrachtnemer verplicht dit onmiddellijk schriftelijk te melden aan de Gemeente Overbetuwe. De Gemeente Overbetuwe heeft gedurende 5 werkdagen na ontvangst van deze kennisgeving het recht de overeenkomst tussentijds te beëindigen conform het bepaalde in artikel 18, dan wel in overleg met de opdrachtnemer een periode - maximaal 15 werkdagen - af te spreken waarin partijen de nakoming van overeengekomen verplichtingen opschorten in afwachting van het eventueel opheffen van de overmachtsituatie. Indien de opdrachtnemer na afloop van de overeengekomen periode ten gevolge van overmacht niet kan nakomen c.q. te kort schiet in zijn verplichtingen op grond van deze bepalingen, heeft de Gemeente Overbetuwe het recht de opdracht door middel van een aangetekend schrijven met onmiddellijke ingang buiten rechte te ontbinden, zonder dat daardoor enig recht op schadevergoeding zal ontstaan.

  • 2.

    Onder overmacht wordt in ieder geval niet verstaan: onvoldoende beschikbaarheid van voldoende gekwalificeerd personeel, ziekte van personeel, stakingen, verlate aanlevering of ongeschiktheid van materialen of van de programmatuur, voor zover deze omstandigheden zich voordoen aan de zijde dan wel door toedoen van de partij die niet nakomt c.q. tekortschiet. Voorts wordt niet onder overmacht begrepen het niet nakomen dan wel tekortschieten van door opdrachtnemer ingeschakelde derden, en/of liquiditeits- c.q. solvabiliteitsproblemen aan de zijde van opdrachtnemer of de door hem ingeschakelde derden.

Artikel 26 Personeel

Opdrachtnemer is niet gerechtigd zonder schriftelijke toestemming van Gemeente Overbetuwe tijdens de uitvoering van de overeenkomst en/of binnen één jaar na beëindiging daarvan, personeel van Gemeente Overbetuwe in dienst te nemen, noch met dat personeel over indiensttreding te onderhandelen. Deze toestemming wordt niet zonder redelijke grond onthouden.

Artikel 27 Vervolgopdracht

Opdrachtnemer kan aan de overeenkomst geen enkel recht ontlenen voor de verkrijging van een vervolgopdracht. De opdrachtnemer is verplicht er zorg voor te dragen dat de rechten van de Gemeente Overbetuwe ten aanzien van het verlenen van vervolgopdrachten op generlei wijze worden beperkt door de toepasselijkheid van rechten van de opdrachtnemer of derden, bijvoorbeeld - niet zijnde limitatief bedoeld - octrooirecht, intellectuele eigendomsrechten en verplichte protocollen, anders dan voor aanvang van de overeenkomst door de opdrachtnemer aan de Gemeente Overbetuwe kenbaar is gemaakt.

Artikel 28 Verzekering

  • 1.

    De opdrachtnemer verklaart dat hij afdoende is verzekerd en zich verzekerd houdt voor de uitvoering van de overeenkomst voor beroepsaansprakelijkheid en andere aansprakelijkheden die van toepassing zijn.

  • 2.

    Opdrachtnemer overlegt op verzoek van de Gemeente Overbetuwe terstond inzage in de polis(sen) en de bewijzen van premiebetaling. Opdrachtnemer beëindigt niet zonder voorafgaande schriftelijke toestemming van de Gemeente Overbetuwe de verzekeringsovereenkomsten dan wel de condities waaronder deze zijn aangegaan. Evenmin wijzigt opdrachtnemer het verzekerde bedrag ten nadele van de Gemeente Overbetuwe zonder bedoelde toestemming. De door opdrachtnemer verschuldigde verzekeringspremies worden geacht in de overeengekomen prijzen en tarieven te zijn begrepen.

  • 3.

    Opdrachtnemer cedeert bij voorbaat alle aanspraken op uitkeringen van verzekeringspenningen, als bedoeld in het eerste lid en voor zover betrekking hebbende op schade, waarvoor opdrachtnemer op grond van deze overeenkomst jegens de Gemeente Overbetuwe aansprakelijk is. Verzekeringspenningen die door verzekeringsmaatschappijen rechtstreeks aan de Gemeente Overbetuwe worden uitbetaald, worden in mindering gebracht op de door opdrachtnemer voor het verzekerde voorval aan de Gemeente Overbetuwe te betalen schadevergoeding.

Artikel 29 Intellectuele eigendomsrechten en gebruiksrechten

  • 1.

    Alle intellectuele (eigendoms-)rechten, welke kunnen of zullen worden uitgeoefend - waar en wanneer dan ook - zowel ten behoeve van gebruik als ten behoeve van exploitatie door de Gemeente Overbetuwe en/of van alle door de opdrachtnemer op grond van de opdracht geleverde prestaties, berusten bij de Gemeente Overbetuwe, tenzij anders is overeengekomen. De rechten van de opdrachtnemer worden op grond van deze bepalingen door de opdrachtnemer aan de Gemeente Overbetuwe overgedragen, welke overdracht terstond na het ontstaan van die rechten door de Gemeente Overbetuwe wordt aanvaard.

  • 2.

    Voorzover voor de overdracht van dergelijke rechten een nadere akte zou zijn vereist, machtigt opdrachtnemer de Gemeente Overbetuwe onherroepelijk om een zodanige akte op te maken en namens de opdrachtnemer te ondertekenen, onverminderd de verplichting van de opdrachtnemer om op eerste verzoek van de Gemeente Overbetuwe aan de overdracht van zodanige rechten zijn medewerking te verlenen, zonder daarbij voorwaarden te kunnen stellen. De eventuele kosten welke zijn verbonden aan het vestigen van bepaalde intellectuele (eigendoms-)rechten komen voor rekening van de Gemeente Overbetuwe. De opdrachtnemer machtigt de Gemeente Overbetuwe hierdoor onherroepelijk om de overdracht van deze intellectuele (eigendoms-)rechten tevens in de desbetreffende registers te doen inschrijven.

  • 3.

    Onder de in lid 1 bedoelde rechten zijn - zonder dat deze opsomming als limitatief kan worden opgevat - mede begrepen:

    • a.

      alle handelingen, waaronder de permanente of tijdelijke reproductie van een deel of het geheel of een bewerking van informatie, resultaten, prestaties en informatiedragers, die nodig of nuttig zijn met het oog op datgene waartoe dezen beoogd en/of geschikt is of blijkt of kan zijn;

    • b.

      het daartoe laden, in beeld brengen, uitvoeren, overbrengen en opslaan van of bewerkingen daarvan van digitale informatie met het oog op onderhoud, verbeteren van fouten, virusbestrijding, aanbrengen van mogelijke verbeteringen, het overbrengen naar een andere omgeving, het koppelen en/of het interoperabel maken met andere hardware en systeemprogrammatuur en andere programmatuur, het wijzigen van parameters, het aanbrengen, wijzigen of verwijderen van beveiligingen, het vervaardigen, opslaan, wijzigen van (reserve)kopieën, het onderzoeken en testen van de informatiedrager(s).

  • 4.

    De opdrachtnemer doet hierbij afstand jegens de Gemeente Overbetuwe van alle eventueel aan opdrachtnemer toekomende zgn. persoonlijkheidsrechten, in die mate als de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat. Opdrachtnemer doet, hiertoe gevolmachtigd, ook namens het aan zijn zijde betrokken personeel, afstand jegens de Gemeente Overbetuwe van alle eventueel aan deze personeelsleden toekomende zgn. persoonlijkheidsrechten, in die mate als de toepasselijke regelgeving zodanige afstand toelaat.

  • 5.

    Indien tussen partijen een verschil van mening zal bestaan over de eigendom van informatiedragers respectievelijk de intellectuele (eigendomsrechten) daarvan, wordt er van uitgegaan dat die eigendom bij de Gemeente Overbetuwe berust tot op tegen bewijs te leveren door de opdrachtnemer.

  • 6.

    De opdrachtnemer verplicht zich de prestaties / resultaten van zijn werkzaamheden in generlei vorm aan derden beschikbaar te stellen, noch hierover aan derden enige inlichting te verschaffen, tenzij de Gemeente Overbetuwe schriftelijk uitdrukkelijk toestemming hiervoor heeft verleend, zulks op verbeurte van een boete van 0,1 % van de totale dan wel maximale prijs die met de overeenkomst is gemoeid, met een minimum van € 5000,00, vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10 % daarvan, welke zonder rechtelijke tussenkomst, enige aanmaning of ingebrekestelling dadelijk opeisbaar, en niet voor compensatie vatbaar, is. De Gemeente Overbetuwe is gerechtigd aan het verlenen van deze toestemming voorwaarden te verbinden, zoals tegen betaling door de opdrachtnemer van een door de Gemeente Overbetuwe in onderling overleg vast te stellen royalty-vergoeding. Onverminderd het hiervoor bepaalde, is Gemeente Overbetuwe gerechtigd, indien derden Gemeente Overbetuwe ter zake van schending van intellectuele (eigendoms-)rechten aansprakelijk stellen, de overeenkomst schriftelijk, buiten rechte, geheel of gedeeltelijk, te ontbinden. Van zijn recht tot ontbinding van de overeenkomst zal Gemeente Overbetuwe geen gebruik maken dan na voorafgaand overleg met opdrachtnemer.

  • 7.

    Opdrachtnemer vrijwaart de Gemeente Overbetuwe voor aanspraken van derden terzake van (eventuele) inbreuk op intellectuele (eigendoms-)rechten van derden, zgn. persoonlijkheidsrechten alsmede aanspraken met betrekking tot know-how, ongeoorloofde mededinging e.d. daaronder begrepen. Opdrachtnemer en Gemeente Overbetuwe vrijwaren elkaar over en weer voor aanspraken van derden ter zake van (eventuele) inbreuk op intellectuele (eigendoms-)rechten van die derden, vergelijkbare aanspraken met betrekking tot kennis, ongeoorloofde mededinging en dergelijke daaronder begrepen. Opdrachtnemer en Gemeente Overbetuwe verplichten zich tot het op hun kosten treffen van alle maatregelen, die kunnen bijdragen tot voorkoming van stagnatie en tot beperking van de te maken extra kosten en/of te lijden schade als gevolg van bedoelde inbreuken.

Artikel 30 Overdracht rechten en plichten

  • 1.

    Partijen zijn niet gerechtigd de uit de overeenkomst voortvloeiende rechten zonder schriftelijke toestemming van de andere partij aan een derde c.q. derden over te dragen, te vervreemden of te bezwaren, zulks met uitzondering van het recht op honorarium. De toestemming zal niet zonder redelijke grond worden geweigerd. Partijen kunnen aan deze toestemming voorwaarden verbinden.

  • 2.

    Met toestemming van de Gemeente Overbetuwe is de opdrachtnemer gerechtigd om rechten met betrekking tot de overeenkomst binnen het concern over te dragen bij een overname of bij een overdracht van de aandelen. Indien de opdrachtnemer het voornemen heeft een dergelijke situatie te creëren of een dergelijke situatie voorziet, meldt hij dit terstond aan de opdrachtgever.

Artikel 31 Geheimhouding

  • 1.

    Opdrachtnemer heeft kennisgenomen van het bepaalde in artikel 2:5 van de Algemene wet bestuursrecht. Opdrachtnemer zal ervoor zorgdragen dat de personen, die zijn belast met de uitvoering van de overeenkomst, eveneens worden geïnformeerd over de hiervoor bedoelde geheimhoudingsplicht. Behoudens voorafgaande schriftelijke toestemming van de andere partij, zal ieder der partijen informatie en gegevensdragers die haar ter beschikking staan niet aan derden kenbaar maken.

  • 2.

    Partijen verplichten zich over en weer tot geheimhouding van al hetgeen hen in verband met de uitvoering van de overeenkomst aan informatie wordt verschaft. Zij verplichten zich over en weer deze informatie slechts te gebruiken in het kader de uitvoering van de overeenkomst. Dit houdt onder meer in dat zij deze informatie niet aan derden zullen verstrekken, niet zullen kopiëren anders dan noodzakelijk ter uitvoering van de overeenkomst, alsmede dat zij geen commercieel gebruik zullen maken van de informatie.

  • 3.

    Partijen zullen ervoor zorg dragen dat de in het voorgaande lid omschreven verplichtingen nauwkeurig worden nageleefd door allen die voor hen werkzaam zijn.

  • 4.

    De verplichtingen genoemd in de voorgaande leden gelden niet voor zover de betreffende informatie:

    • a.

      aantoonbaar reeds in het bezit was van één van de partijen op het moment dat die informatie aan die partij werd verstrekt;

    • b.

      van algemene bekendheid is of is geworden en deze bekendheid niet het gevolg is van de niet-nakoming door één der partijen van de verplichting als omschreven in dit artikel;

    • c.

      zonder verplichting tot geheimhouding is medegedeeld aan één der partijen door een derde die het recht had die informatie te verstrekken;

    • d.

      op grond van de Wet Openbaarheid van Bestuur dient te worden verstrekt;

    • e.

      die met toestemming van de wederpartij aan derden ter beschikking wordt gesteld, al dan niet onder voorwaarden.

  • 5.

    Geen van beide partijen zal zonder schriftelijke toestemming van de andere partij in publicaties of reclame-uitingen van de prestaties / resultaten of uitvoering van de overeenkomst - al dan niet met gebruikmaking van informatiedragers - melding maken, zulks op verbeurte van een boete van 0,1 % van de totale dan wel maximale prijs die met de overeenkomst is gemoeid, met een minimum van € 5.000,00 vermeerderd met de omzetbelasting, voor elke dag dat de tekortkoming voortduurt, tot een maximum van 10 % daarvan , welke zonder rechterlijke tussenkomst, enige aanmaning of ingebrekestelling dadelijk opeisbaar, en niet voor compensatie vatbaar, is.

Artikel 32 Toepasselijk recht

Op de overeenkomst is Nederlands recht van toepassing.

Artikel 33 Bevoegde rechter

  • 1.

    Verschillen van mening tussen de Gemeente Overbetuwe en opdrachtnemer zullen zoveel mogelijk langs minnelijke weg worden opgelost. Indien een verschil van mening niet langs minnelijke weg is opgelost, wordt geacht een geschil te bestaan.

  • 2.

    Alle geschillen, daaronder begrepen die welke door slechts één der partijen als zodanig wordt beschouwd, die naar aanleiding van of in verband met de uitleg of de tenuitvoerlegging van deze bepalingen of de overeenkomst mochten ontstaan zullen bij uitsluiting worden voorgelegd aan de bevoegde rechter te Elst, tenzij partijen alsnog een andere vorm van geschillenbeslechting overeenkomen.

Artikel 34 Slotbepaling

  • 1.

    De Gemeente Overbetuwe kan nadere voorwaarden geven voor de uitvoering van de overeenkomst.

  • 2.

    Partijen realiseren zich dat de Gemeente Overbetuwe ook als overheid optreedt. De opdrachtnemer aanvaardt deze bijzonder positie van de Gemeente Overbetuwe als overheid.

  • 3.

    De Gemeente Overbetuwe behoudt bij de nakoming van het in de overeenkomst bepaalde volledig haar publiekrechtelijke verantwoordelijkheid en bevoegdheden.

  • 4.

    De Gemeente Overbetuwe tolereert geen zaken als discriminatie, kinderarbeid en ontoereikende arbeidsomstandigheden binnen de bedrijfsvoering van de opdrachtnemer, noch bij de onderaannemers en/of toeleveranciers van de opdrachtnemer. Op eerste verzoek van de Gemeente Overbetuwe dient de opdrachtnemer hiertoe een schriftelijke verklaring te verstrekken.

  • 5.

    Tenzij anders is overeengekomen, geschiedt de communicatie ter zake van de overeenkomst, ongeacht de vorm, in het Nederlands.

  • 6.

    Deze voorwaarden kunnen worden aangehaald als: algemene inkoopvoorwaarden Gemeente Overbetuwe.