Organisatie | Wijdemeren |
---|---|
Organisatietype | Gemeente |
Officiële naam regeling | Algemene Subsidieverordening 2013 |
Citeertitel | Algemene Subsidieverordening 2013 |
Vastgesteld door | gemeenteraad |
Onderwerp | financiën en economie |
Eigen onderwerp | subsidie |
In afwijking van hetgeen in de verordening is genoemd geldt als datum inwerkingtreding de 8e dag na publicatie
Gemeentewet, art. 149
Datum inwerkingtreding | Terugwerkende kracht tot en met | Datum uitwerkingtreding | Betreft | Datum ondertekening Bron bekendmaking | Kenmerk voorstel |
---|---|---|---|---|---|
01-11-2012 | 20-12-2016 | Nieuwe regeling | 27-09-2012 Wijdemeren Informeren, 24-10-2012 | Algemene Subsidieverordening 2013 |
HOOFDSTUK 1 ALGEMENE BEPALINGEN
In deze verordening wordt verstaan onder:
Activiteit: werkzaamheden die geacht kunnen worden dienstbaar te zijn aan het algemeen belang of die het welzijn van de inwoners van Wijdemeren bevorderen op een of meer beleidsterreinen;
Activiteitenplan: een overzicht van de activiteiten waarvoor subsidie wordt gevraagd en de daarmee nagestreefde doelstellingen, waarbij per activiteit de daarvoor benodigde personele en materiële middelen worden vermeld;
Activiteitenverslag: een verslag dat inzicht geeft in de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend en dat een vergelijking bevat tussen de nagestreefde en gerealiseerde doelstellingen en een toelichting op de verschillen alsmede een verantwoording van de besteding van de ontvangen subsidie;
Activiteitensubsidie: een bijdrage in de kosten voor de organisatie van activiteiten voor de duur van één of meerdere jaren;
Awb: Algemene wet bestuursrecht;
Boekjaar/kalenderjaar: het jaar, lopende van 1 januari tot en met 31 december;
Bestemmingsreserve: een reserve waaraan een concrete bestemming is verbonden;
Egalisatiereserve: een reserve bedoeld voor het dekken van exploitatierisico’s;
Instelling: elke organisatie of groepering van personen die zich, zonder winstoogmerk, de behartiging van belangen van ideële en/of materiële aard ten doel stelt of mede ten doel stelt en activiteiten ontplooit ten behoeve van de ingezetenen van de gemeente Wijdemeren;
Muziekvereniging: Amicitia te Kortenhoef, BMOL (excl. Koor) te Kortenhoef, Crescendo te Nederhorst den berg, Nieuw Leven te Loosdrecht en de Vriendschapskring te Ankeveen;
Sportvereniging: elke instelling die zich richt op actieve sportbeoefening in Wijdemeren of in een omringende gemeente wanneer deze instelling zich bezighoudt met een sport die niet in Wijdemeren beoefend wordt en meer dan 25 jeugdleden uit Wijdemeren ingeschreven heeft in haar ledenbestand;
Ledensubsidie: een waarderingssubsidie aan een lid van een vereniging die is ingeschreven op de ledenlijst, contributie betaald en woonachtig is in Wijdemeren;
Jeugdlid: een lid van een vereniging die is ingeschreven op de ledenlijst, jonger is dan 18 jaar, contributie betaalt en woonachtig is in Wijdemeren;
Omringende gemeente: een gemeente die haar gemeentegrens deelt met die van Wijdemeren;
Subsidieplafond: het bedrag dat gedurende een bepaald tijdvak ten hoogste beschikbaar is voor de verstrekking van subsidies krachtens een bepaald wettelijk voorschrift (art. 4:22 van de Awb);
Subsidiebeleidskader: een document waarin de verdeelregels van de subsidie zijn vastgelegd;
Subsidie: de aanspraak op financiële middelen, door een bestuursorgaan verstrekt met het oog op bepaalde activiteiten van de aanvrager, anders dan als betaling voor aan het bestuursorgaan geleverde goederen of diensten (art. 4:21 van de Awb);
Budgetsubsidie: een subsidie die wordt verstrekt voor minimaal één en maximaal vier jaren, waarbij de gemeente de activiteiten van de subsidieaanvrager inhoudelijk stuurt op resultaten. De te behalen prestaties worden van te voren vastgelegd;
Eenmalige subsidie: waarderingssubsidie ten behoeve van bijzondere incidentele projecten of activiteiten die niet behoren tot de reguliere bezigheden van de aanvrager en waarvoor het college slechts voor een van tevoren bepaalde tijd van maximaal drie jaar subsidie wil verstrekken;
Waarderingsssubsidie: een waardering- of stimuleringsbijdrage voor minimaal één en maximaal vier jaren, voor een activiteit of activiteiten, ongeacht de feitelijke kosten van deze activiteiten;
Voorziening: een van het eigen vermogen afgescheiden gedeelte, gevormd om eventuele verplichtingen af te dekken;
Verklaring: Een verklaring die voor 1 oktober 2013 en volgende jaren - voor de uitbetaling van de jaarlijkse subsidietermijn 2014 en verder - moet zijn ontvangen waaruit blijkt dat instellingen:
1. nog steeds aan alle subsidievoorwaarden voldoen en dat zij,
2. uitbetaling verzoeken van de volgende subsidietermijn en
3. ingeval van ledensubsidies opgave doen van het ledenaantal van 1 mei voorafgaande aan het subsidiejaar.
Uitvoeringsovereenkomst: een overeenkomst die de gemeente en een instelling kunnen sluiten ter uitvoering van een subsidieverleningbesluit.
In bijzondere gevallen kan het college van burgemeester en wethouders, in afwijking van het gestelde in het eerste lid, subsidie verlenen aan instellingen zonder volledige rechtsbevoegdheid of aan natuurlijke personen. In voorkomend geval vinden de bepalingen van deze verordening voor zoveel mogelijk overeenkomstige toepassing.
Artikel 3 Reikwijdte van de verordening
Tenzij een afzonderlijke verordening anders bepaalt, is deze verordening niet van toepassing op:
a. subsidieverstrekking in de vorm van het verlenen van kredieten of garanties.
b. geldelijke bijdragen van de gemeente aan publiekrechtelijke lichamen of organen in de kosten van activiteiten en/of voorzieningen welke in het bepaalde bij of krachtens de wet, dan wel in een publiekrechtelijke functie hun oorzaak vinden;
c. geldelijke bijdragen van de gemeente in de vorm van contributies en donaties.
Artikel 4 Bevoegdheden subsidiebeleidskader
Burgemeester en wethouders zijn belast met de uitvoering van het subsidiebeleidskader. Uitvoering houdt in ieder geval in:
a. het nemen van besluiten op aanvragen;
b. het aangaan van subsidie-uitvoeringsovereenkomsten;
c. het nemen van verdagingsbesluiten;
d. besluiten omtrent bevoorschotting en;
e. het intrekken en/of wijzigen van subsidieverlenings- en/of vaststellingsbesluiten.
De begroting behelst een overzicht van de geraamde inkomsten en uitgaven van de instelling, voor zover deze betrekking hebben op de activiteiten waarvoor subsidie wordt aangevraagd, waarbij alle kosten en opbrengsten aan de activiteit of cluster van activiteiten zijn toegerekend, inclusief personeelslasten en accommodatielasten.
Verdagingsbesluiten worden schriftelijk meegedeeld aan de betrokken instellingen, onder vermelding van:
Artikel 8 Meerjarige subsidiering
Burgemeester en wethouders beslissen schriftelijk op de aanvraag voor waarderingssubsidie op een zodanig tijdstip dat zij hun besluit bekend kunnen maken uiterlijk op 31 december voorafgaand aan het jaar waarop de aanvraag betrekking heeft. Indien het als gevolg van artikel 10 lid 7 een aanvraag over het lopende subsidiejaar betreft beslissen burgemeester en wethouders binnen 15 weken na de datum waarop de aanvraag is binnengekomen.
Artikel 15 – Aanvraag tot wijziging van subsidievaststelling binnen de looptijd van de subsidieperiode.
De instelling die een ledensubsidie ontvangt kan uiterlijk voor 1 oktober van het kalenderjaar volgend op een subsidietijdvak van 1 jaar een aanvraag tot aangepaste vaststelling van de ledensubsidie indienen wanneer het aantal ingeschreven (jeugd)leden op de peildatum van 1 mei van dat jaar 25% hoger is dan op de eerste peildatum van 1 mei 2012.
Artikel 17 – Verlening en vaststelling ineen
Burgemeester en wethouders kunnen bij subsidievaststelling de instelling verplichten na afloop van het subsidiejaar een verslag over het subsidiejaar in te dienen. Dit verslag bevat in ieder geval een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en activiteiten en een toelichting op de verschillen.
Indien niet op een aanvraag is beslist voor 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de activiteitensubsidie is aangevraagd, is de aanvrager bevoegd uitgaven te doen tot ten hoogste een derde deel van de bedragen die op de overeenkomstige posten van de laatst gegeven subsidiebeschikking zijn vastgesteld.
Artikel 23 – Verlening en vaststelling ineen
Burgemeester en wethouders kunnen bij subsidievaststelling de instelling verplichten na afloop van het subsidiejaar een verslag over het subsidiejaar in te dienen. Dit verslag bevat in ieder geval een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en activiteiten en een toelichting op de verschillen.
Artikel 28 - Beslistermijn en toetsing aanvraag
Indien niet op een aanvraag is beslist voor 31 december van het jaar voorafgaand aan het jaar waarvoor de subsidie is aangevraagd, is de aanvrager bevoegd uitgaven te doen tot ten hoogste een derde deel van de bedragen die op de overeenkomstige posten van de laatst gegeven subsidiebeschikking zijn vastgesteld.
Artikel 29 - Uitvoeringsovereenkomst
Ter uitvoering van een subsidieverleningbesluit kan tussen de gemeente en de instelling een privaatrechtelijke uitvoeringsovereenkomst worden afgesloten waarin specifieke bepalingen worden opgenomen over de te leveren producten, prestaties en resultaten evenals financieel-technische aspecten.
Artikel 30 - Aanvraag tot subsidievaststelling
De aanvraag gaat vergezeld van:
een activiteitenverslag over het afgelopen subsidiejaar. Dit verslag bevat in ieder geval een beschrijving van de aard en omvang van de activiteiten waarvoor subsidie is verleend en een vergelijking tussen de nagestreefde en de gerealiseerde doelstellingen en activiteiten en een toelichting op de verschillen;
Indien de subsidieontvanger als gevolg van wettelijk voorschrift verplicht is tot het opstellen van een jaarrekening als bedoeld in artikel 361 van Boek 2 van het Burgerlijk Wetboek, of indien dit bij subsidieverlening is bepaald, legt hij in plaats van het financieel verslag de jaarrekening over, onverminderd artikel 4:45, tweede lid.
Artikel 37 - Vergoeding aan de gemeente bij vermogensvorming
Bij de bepaling van de hoogte van de vergoeding wordt uitgegaan van de waarde van de goederen en andere vermogensbestanddelen op het tijdstip waarop de vergoeding verschuldigd wordt, met dien verstande dat in geval van ontvangst van schadevergoeding voor verlies of beschadiging van zaken wordt uitgegaan van het bedrag dat als schadevergoeding door de subsidieontvanger wordt ontvangen.
Burgemeester en wethouders verlenen geen voorschotten op de subsidie zodra zij kennis hebben genomen van het ontbinden van een instelling, conservatoir beslag op (een deel van) het vermogen van een instelling, een ten aanzien van een instelling verleende surseance van betaling dan wel uitgesproken faillissement.
Artikel 40 – Meldingsplicht bij wijziging omstandigheden
Een instelling die een subsidie heeft aangevraagd of waaraan een subsidie is verleend, doet zo spoedig mogelijk mededeling aan burgemeester en wethouders van omstandigheden die van belang kunnen zijn voor de beslissing op de aanvraag dan wel een beslissing tot wijziging, intrekking of vaststelling van de subsidie. Daarbij worden de relevante stukken overgelegd.
Voor het bepalen van de bestemming van een eventueel batig liquidatiesaldo bij ontbinding van een subsidieontvanger van een budgetsubsidie of activiteitensubsidie is voorafgaande goedkeuring van burgemeester en wethouders noodzakelijk. Burgemeester en wethouders houden daarbij rekening met de herkomst en samenstelling van het liquidatiesaldo.
Artikel 44 – Medewerking aan onderzoek door gemeente
Een subsidieontvangende instelling werkt mee aan door of namens de gemeente ingesteld onderzoek dat is gericht op het verkrijgen van inlichtingen ten behoeve van de ontwikkeling van het beleid.
Burgemeester en wethouders kunnen toezichthouders als bedoeld in artikel 5:11 van de Awb aanwijzen, die zijn belast met het toezicht op de naleving van de het bij of krachtens deze verordening bepaalde.
Artikel 47 – Zaken waarin de verordening niet voorziet
In alle gevallen waarin deze verordening niet voorziet, beslissen burgemeester en wethouders.
Artikel 48 - Hardheidsclausule
Burgemeester en wethouders kunnen van de bepalingen in deze verordening afwijken, indien toepassing ervan zou leiden tot onbillijkheden van overwegende aard.